Gå til innhold

Kysse barna på munnen

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Barnet hadde vel ikke spurt selv, om det ikke hadde blitt lært opp til det?

''

Sønnen min (nå 6, da 4-5) har spurt om vi kunne kysse på munnen og da har jeg sagt nei - og begrunnet det med at man bare kysser kjæresten på munnen - og fulgt opp med mange kyss på kinnet :).

Da niesen min var rundt ettårsalderen, hadde hun en periode stor glede av å kysse andre på munnen. Foreldrene innså at det ble nødvendig å omdirigere kyssene hennes litt, blant annet fordi bestefaren ble så utrolig flau etter ha blitt utsatt for hennes kjærlighet...*s*

Gjest folk er forskjellig
Skrevet

''Jeg kysser fortsatt min foreldre på munnen. De er 65 og jeg er 41. Jeg kysser også min barn på munnen. De er i alderen 9 til 17. I tillegg kysser min barn sine besteforeldre på munnen. Og for å toppe det hele kysser jeg også mine brødre på munnen. Og som pølsen i rosine-enden så kysser jeg faktisk onkler og tanter også. ''

Æsj.... I mine øyne er det bare kjærester som skal kysse på munnen. Men jeg skjønner jo at i ditt tilfelle er det snakk om kulturforskjell.

Og det er IKKE sånn at vi norske foreldre som ikke kysser barna våre på munnen, ikke gir dem kyss. Du skriver at du synes det er rart at vi ikke kysser barna våre. Da mente du vel på munnen?

Mine og helt sikkert andres barn som ikke blir kysset på munnen, får masse kos og kyss likevel.

''Da mente du vel på munnen? ''

Det mente jeg ja. Ser at jeg hadde en del skrivefeil som kan indikere at jeg er fra- laaangt- bort- i- stan. Det er jeg ikke. Jeg er fra europa, bare så det er sagt.

Jeg har nå bodd så lenge i Norge at jeg har vennet meg til all klemmingen her. ;) Man kan nemlig bli vant til det meste så lenge det er av den gode sorten.

Som noen nevner så er det ikke snakk om noe kline-kyss selvsagt!! De er forbeholdt mannen/kvinnen i vårt liv. Men der jeg kommer fra er det altså helt vanlig og naturlig med kyss på munnen. Noen få har "vokst" fra det- enten fordi de har bodd lenge i utlandet, eller fordi det bare ikke føles naturlig for dem lenger. Dette respekteres selvsagt. Disse viser de ved å snu kinnet til og får da plantet kysset på kinnet isteden. No problemo! ;)

Det jeg ikke forstår er at dette skal være usj og æsj, men som sagt folk er forskjellig. Så lenge alle involverte parter har det fint med det som praktiseres så er ihvertfall ingen skade skjedd. Kyss eller ikke kyss! ;)

Gjest svarte på dette
Skrevet

Jeg tror tråden ligger på to forskjellige forum, du har sikkert svart på det andre. :o)

Mener i alle fall jeg så to start-innlegg fra 100-nyeste-lista.

Yepp, jeg fant det igjen :) Takk.

Skrevet

Jeg er så totalt uenig! Men det er meg ;)

Jeg kysser fortsatt min foreldre på munnen. De er 65 og jeg er 41. Jeg kysser også min barn på munnen. De er i alderen 9 til 17. I tillegg kysser min barn sine besteforeldre på munnen. Og for å toppe det hele kysser jeg også mine brødre på munnen. Og som pølsen i rosine-enden så kysser jeg faktisk onkler og tanter også. Det er et tørt og kjapt kyss som settes pris på av alle parter. Overhodet ikke noe ekkelt eller unaturlig for oss.

For meg er klemming mye mer intimt. Involverer hele kroppen og myyyye mer kroppskontakt enn det lille kysset. Jeg følte all klemmingen som foregår i Norge som unaturlig og innvaderende. Og jeg synes det er rart at folk ikke vil kysse sine barn.

Har du opprinnelse i et annet land? Grunnen til at jeg spør er at det jo et svært mange land i verden der tørre kyss på munnen er helt naturlig mellom slektninger og venner. I Norge har man gjerne en annen kultur for dette, og enkelte kan få slik kyssing til å bli æsj og fysj ;-)

Skrevet

Vi susser på munnen ja, jeg har også susset foreldrene mine på munnen.

Gjest folk er forskjellig
Skrevet

Har du opprinnelse i et annet land? Grunnen til at jeg spør er at det jo et svært mange land i verden der tørre kyss på munnen er helt naturlig mellom slektninger og venner. I Norge har man gjerne en annen kultur for dette, og enkelte kan få slik kyssing til å bli æsj og fysj ;-)

''Har du opprinnelse i et annet land? ''

Det har jeg :)

Jeg er dog fra Europa ;)

Skrevet

''Har du opprinnelse i et annet land? ''

Det har jeg :)

Jeg er dog fra Europa ;)

Tenkte det, ja;-)

Vi nordmenn er nok bare litt pripne;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...