Gå til innhold

" jeg beklager at du opplevde det slik"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke dette en ekkel måte å beklage noe på? Det er vel egentlig ikke en beklagelse? Når uttrykker det sånn så virker det som om de overfører problemet til den som opplevde det, at det er de som er sære og vanskelige som opplevde dette som ubehagelig, for dette var jo egentlig bare hyggelig eller?

Gjest Gerd Liv
Skrevet

Det er vel det som i ettertid ble kjent som "Valla-unnskyldningen". Ikke at vedkommende beklager egen skyld, men beklager at den andre parten valgte å reagere som den gjorde.

Gjest Easythree
Skrevet

Fikk assosiasjoner til terapi jeg nå. Har hørt det mange ganger i den forbindelsen. Om det var noe jeg reagerte på i forhold til behandler, kom den setningen med en gang.

Ingen ting som gjorde meg mer frustrert. For det kom enten det var fortjent eller ikke.

Er enig med deg, alt legges over på den som reagerer. Ingen god følelse.

Skrevet

Det er i allefall ingen reell beklagelse av egne handlinger.

Har sett denne typen formuleringer i svarbrev fra offentlige instanser når klienter har klaget og uten at innholdet i klagen har blitt kommentert nærmere. Jeg synes det er kritikkverdig.

Skrevet

Fikk assosiasjoner til terapi jeg nå. Har hørt det mange ganger i den forbindelsen. Om det var noe jeg reagerte på i forhold til behandler, kom den setningen med en gang.

Ingen ting som gjorde meg mer frustrert. For det kom enten det var fortjent eller ikke.

Er enig med deg, alt legges over på den som reagerer. Ingen god følelse.

Enig med den assosiasjonen. Jeg var på en utredning i forhold til en nevropsykologisk vanske og hadde fått høre at jeg skulle bli utredet av en dame. jeg ringte henne og fikk høre hvordan utredningen skulle foregå. Da jeg kom dit viste det seg at det skulle være en person til med på dette. Da ble jeg ganske irritert og forjamset for det hadde ikke jeg hørt noenting om. Jeg hadde forberedt meg på noe annet. Så fikk jeg høre " det var jo synd at du opplevde det slik da", " for her jobber vi alltid to sammen.". Men hvorfor kunne hun ikke ha sagt det med en gang? og heller beklaget at jeg ikke hadde fått informasjonen? Ble skikkelig irritert over det hele.

Gjest trist jente
Skrevet

Enig med den assosiasjonen. Jeg var på en utredning i forhold til en nevropsykologisk vanske og hadde fått høre at jeg skulle bli utredet av en dame. jeg ringte henne og fikk høre hvordan utredningen skulle foregå. Da jeg kom dit viste det seg at det skulle være en person til med på dette. Da ble jeg ganske irritert og forjamset for det hadde ikke jeg hørt noenting om. Jeg hadde forberedt meg på noe annet. Så fikk jeg høre " det var jo synd at du opplevde det slik da", " for her jobber vi alltid to sammen.". Men hvorfor kunne hun ikke ha sagt det med en gang? og heller beklaget at jeg ikke hadde fått informasjonen? Ble skikkelig irritert over det hele.

Man kan gjøre mange feil dersom en kan legge seg litt ydmyk og be om unnskyldning.

Alle gjør vi feil i blant. Det er måten det håndteres på som er viktig for meg. Ikke alle saker selvfølgelig, men stort sett.

Gjest Niccola
Skrevet

Nei, det er overhodet ingen beklagelse, men full ansvarsfraskrivelse.

Skrevet

Når man sier dette så mener man vel at man ikke har gjort noe galt. Og det kan det jo hende at man ikke har heller. Rent objektivt sett. Hvordan det oppleves av den andre part er jo en annen sak. Og da kan man beklage at det opplevdes på den og den måten. Så man kan ikke generelt si at dette er en "dårlig" ting å si.

Skrevet

Når man sier dette så mener man vel at man ikke har gjort noe galt. Og det kan det jo hende at man ikke har heller. Rent objektivt sett. Hvordan det oppleves av den andre part er jo en annen sak. Og da kan man beklage at det opplevdes på den og den måten. Så man kan ikke generelt si at dette er en "dårlig" ting å si.

Der er jeg uenig. For om en sier at en kun beklager at noen opplevde noe på en måte, så gjentar en på en måte det som ble sagt og gjort i utgangspunktet. "Du er hårsår" med andre ord.

Har en såret noen eller fornærmet noen, så beklager en selv om en ikke hadde blitt såret eller fornærmet selv.

Dersom en ønsker å stå for det som ble sagt eller gjort, så får en heller si det med rene ord, ikke beklage den andres respons.

Skrevet

Enig med deg - en slik "beklagelse" er ikke mye verdt.

Skrevet

Den beklagelsen har jeg fått et par ganger, og det virker arrogant og veldig lite empatisk.

hidi, the scorpion
Skrevet

God dag mann økseskaft, pleide vi å si, når noen kom med en idiotisk unnskyldning eller dårlige bortforklaringer;)

En _oppriktig_ beklagelse/unnskyldning, skal være oppriktig, og _aldri_ klandre motsatt part!

Skrevet

Er enige med de andre at dette er en beklagelse der man fraskriver seg skyld, men er likevel uenig i at man ikke kan si noe ala dette i en gitt situasjon.

Av og til kan man jo komme til å såre noen til tross for at man mener at man selv ikke har gjort noen stor bommert, og da syns jeg man kan si noe ala "jeg er lei meg for at dette har såret deg, men jeg kunne likevel ikke gjort det annerledes". Man annerkjenner den andres reaksjon, men er tydelig på at man selv ikke mener å ha skyld. Helt streit det.

hidi, the scorpion
Skrevet

Er enige med de andre at dette er en beklagelse der man fraskriver seg skyld, men er likevel uenig i at man ikke kan si noe ala dette i en gitt situasjon.

Av og til kan man jo komme til å såre noen til tross for at man mener at man selv ikke har gjort noen stor bommert, og da syns jeg man kan si noe ala "jeg er lei meg for at dette har såret deg, men jeg kunne likevel ikke gjort det annerledes". Man annerkjenner den andres reaksjon, men er tydelig på at man selv ikke mener å ha skyld. Helt streit det.

''Av og til kan man jo komme til å såre noen til tross for at man mener at man selv ikke har gjort noen stor bommert, og da syns jeg man kan si noe ala "jeg er lei meg for at dette har såret deg, men jeg kunne likevel ikke gjort det annerledes". Man annerkjenner den andres reaksjon, men er tydelig på at man selv ikke mener å ha skyld. Helt streit det.''

Helt kurant det, men i hvilken situasjon ville _du_ brukt det?

Skrevet

''Av og til kan man jo komme til å såre noen til tross for at man mener at man selv ikke har gjort noen stor bommert, og da syns jeg man kan si noe ala "jeg er lei meg for at dette har såret deg, men jeg kunne likevel ikke gjort det annerledes". Man annerkjenner den andres reaksjon, men er tydelig på at man selv ikke mener å ha skyld. Helt streit det.''

Helt kurant det, men i hvilken situasjon ville _du_ brukt det?

Når noen krever eller forventer en beklagelse jeg ikke vil gi.

Jeg tenker ofte når jeg leser på samliv om urimelige, sjalu eller slemme partnere at de burde blitt meddelt noe ala dette. Det er trist at de føler som de gjør sant, men det er ikke nødvendigvis noens andres skyld.

hidi, the scorpion
Skrevet

Når noen krever eller forventer en beklagelse jeg ikke vil gi.

Jeg tenker ofte når jeg leser på samliv om urimelige, sjalu eller slemme partnere at de burde blitt meddelt noe ala dette. Det er trist at de føler som de gjør sant, men det er ikke nødvendigvis noens andres skyld.

''Når noen krever eller forventer en beklagelse jeg ikke vil gi. ''

Hvorfor da beklage i det hele tatt?

Skrevet

''Når noen krever eller forventer en beklagelse jeg ikke vil gi. ''

Hvorfor da beklage i det hele tatt?

Fordi man annerkjenner den andres følelser, selv om man ikke aksepterer hverken grunnlaget for dem eller ens egen rolle i den følelsen. Jeg tror det kan bidra til å punktere en potensiell konflikt som sporer av - ved ubegrunnet sjalusi foreksempel.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Noen ganger er det slik at en ikke beklager uttalelsen, men tolkningen. Det finnes uttalelser som er gode og nødvendige, men som enkelte tar meget ille opp.

Skrevet

Noen ganger er det slik at en ikke beklager uttalelsen, men tolkningen. Det finnes uttalelser som er gode og nødvendige, men som enkelte tar meget ille opp.

Jeg leste diskusjonen, og hadde noe lignende som du skriver "på tunga". Men er litt usikker.

Kansje du eller andre kan komme med et eksempel eller to, hvor det brukes?

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...