Gå til innhold

er ti dagers sykemelding nok ved sorg?

Anbefalte innlegg

Gjest venninna til M
Skrevet

Har en venninne som mistet samboeren sin i begynnelsen av januar. Hun fikk ti dagers sykemelding av fastlegen og er redd for at fastlegen ikke vil gi henne mer, da legen er motstander av lange sykemeldinger og ville heller gi henne aktiv sykemelding.

Jeg kan forstå argumentasjonen at man ikke bør være sykemeldt for lenge, men er ikke ti dager veldig kort tid? Hun jobber som lærer og sier at hun absolutt ikke er i stand til å jobbe nå. Hun er redd for å bryte sammen blant elevene. Hadde hun hatt et eget kontor hvor hun kunne jobbe for seg selv, hadde det kanskje vært anderledes.

Kan fastlegen nekte henne en lengre sykemelding under disse forholdene? Dette er forøvrig en person som kun har hatt en sykemelding på ti år.

• Svar 118
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cecily

7

• løvinne71

7

• frosken

5

• Katt-ja

5

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Om det gjelder 100% sykemelding, høres dette meget fornuftig ut.

Gjest Melis34
Skrevet

Nei..er hun ikke klar,så må fastlegen ta hensyn til det.

Legen kan ikke akkurat si at,nå har du fått 10 sørgedager så nå er det nok,,ut på jobb igjen med deg!

Gjest venninna til M
Skrevet

Om det gjelder 100% sykemelding, høres dette meget fornuftig ut.

Så med andre ord synes du det er nok å være sykemeldt ti dager etter samboers/ektefelles død? I mellomtiden skal man jo ordne begravelsen og venne seg til det nye livet alene også.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Så med andre ord synes du det er nok å være sykemeldt ti dager etter samboers/ektefelles død? I mellomtiden skal man jo ordne begravelsen og venne seg til det nye livet alene også.

Svaret kan helt klart forstås slik ja. Igjen understreker jeg at dette gjelder 100% sykemelding.

Gjest Enke for flere år siden
Skrevet

Jeg har selv har mistet min ektefelle helt plutselig,og kan iallefall si for meg selv at jeg slett ikke var klar til å vende tilbake til arbeidslivet (helsevesenet) etter 10 dager. Så, jeg er fullstendig uenig med NHD. Synes det er helt urimelig å forvente at en skal klare å møte opp på jobb så fort etter et dødsfall - hvis en ikke selv føler at det er ok.

Skrevet

Svaret kan helt klart forstås slik ja. Igjen understreker jeg at dette gjelder 100% sykemelding.

Det synes jeg høres veldig lite ut i en sånn situasjon... I et arbeide med så mye (krevende) kontakt med andre mennesker.

Gjest Elextra
Skrevet

''og venne seg til det nye livet alene også''

Skjønner det er tøft, men akkurat det å venne seg til det nye livet gjør en vel best om en også har jobb å gå til, vil jeg tro.

Gjest venninna til M
Skrevet

''og venne seg til det nye livet alene også''

Skjønner det er tøft, men akkurat det å venne seg til det nye livet gjør en vel best om en også har jobb å gå til, vil jeg tro.

Men det er jo avhengig av at man får gjort noe på den jobben. Kanskje ikke noe poeng om en bare sitter og griner. Det er nok lettere å grine foran kollegaer enn en skoleklasse.

Gjest Elextra
Skrevet

Men det er jo avhengig av at man får gjort noe på den jobben. Kanskje ikke noe poeng om en bare sitter og griner. Det er nok lettere å grine foran kollegaer enn en skoleklasse.

Skjønner det. Jeg kunne aldri vært lærer selv, og særlig ikke i en slik situasjon.

Skrevet

Hvor lang sykemelding er lang nok? 1 måned? 6? Ett år?

Sorg er veldig individuellt, men vi kan ikke stanse livet (og arbeidplassen) "bare" fordi noen dør. At arbeidsgiver bør ta hensyn til dette er en selvfølge, men vi har ikke rett til å stoppe opp når noen dør.

Døden er en del av livet.

Skrevet

Det synes jeg høres veldig lite ut i en sånn situasjon... I et arbeide med så mye (krevende) kontakt med andre mennesker.

Å gjenoppta deler av hverdagslivet er nok viktig, og da kan gradert eller aktiv sykemelding være en god løsning. Det går an å starte svært forsiktig, f.eks. med å fortsatt være 70% sykemeldt.

Skrevet

Hvor lang sykemelding er lang nok? 1 måned? 6? Ett år?

Sorg er veldig individuellt, men vi kan ikke stanse livet (og arbeidplassen) "bare" fordi noen dør. At arbeidsgiver bør ta hensyn til dette er en selvfølge, men vi har ikke rett til å stoppe opp når noen dør.

Døden er en del av livet.

Tjo men - det ville nok ikke vært noe problem for de fleste arbeidsplasser å ha litt lenger tid enn 10 dager... Ikke så veeeldig ofte sånt skjer,- kan ikke huske noen i min gruppering som har mistet partner/barn. Da snakker jeg om en gruppe på ca 50 stk over ca 20 års arbeidstid. Vi har mistet to kolleger, dog. Men det er altså over ca. 20 år.

Ville tro en eller to måneder ville hjelpe en del. Om man trenger/ønsker det.

Skrevet

Som frosken nevner - å jobbe en liten prosentandel. Eventuelt kan hun ha aktiv sykemelding en periode, som betyr at hun kan unngå undervisning de første månedene, men fremdeles fåjobbmiljøet. Hun kan forberede timer, for eksempel, eller ta seg av forfallende papirarbeid.

Skrevet

Jeg synes 10 dager var lite, da har hun kun såvidt fått gjennomført begravelsen. Men samtidig tror jeg at det kan være lurt å ganske raskt komme i gang med aktiv sykemelding; kanskje kan hun i en periode gjøre andre ting enn å undervise hele klasser. Være litt på arbeidsplassen noen dager i uken den første perioden. Ved aktiv sykemelding vil vel dette være mulig.

Skrevet

10 dager var litt lite, kanskje 14 dager i første omgang? Det hjelper ikke å sitte hjemme alene å grine heller.. Alle bearbeider sorg forskjllig, men de fleste sier at det hjelper å komme tilbake til hverdagen så fort som mulig og leve så normalt som mulig. Man må komme seg videre, og jeg tror heller det å sitte hjemme kan bidra til depresjoner.

Da jeg plutselig mistet bestefaren min som var som en far for meg, så var jeg hjemme en uke for å hjelpe mormor, og dro på jobb uka etter. Ja, jeg fikk noen sammenbrudd av og til, men det var godt å ha kollegaer som forsto hvorfor og trøstet eller ikke trøstet meg alt ettersom hva jeg trengte der og da. Nå jobber jeg på kontor da, så satt mer for meg selv, men jeg deltok i alle sosiale arenaer og møter.

Kanskje venninna di kan jobbe delvis, og få tilrettelagt arbeidsoppgaver? Kanskje hun ikke trenger å stå i klasserommet den første tiden, men gjøre noe annet? Hvis det er mulig da.. Det er arbeidsgivers ansvar å tilrettlegge arbeidsoppgavene til den sykmeldte for at den sykmeldte skal kunne komme tilbake i jobb så fort som mulig. Nå har hun jo ingen sykdom, men det er samme prinsippet.

Synes også det er naturlig at elevene (hvis hun er klasseforstander) får vite at hun har mistet han, og har forståelse for at hun har det vondt og muligens kan bryte sammen. Kanskje hun til og med finner støtte i elevene? Det er naturlig å sørge, og jeg synes ikke man skal gjemme sorgen eller gråten unna - det er menneskelig. Føler virkerlig med venninna di, og håper hun finner en løsning som fungerer greit for henne..

Skrevet

Tjo men - det ville nok ikke vært noe problem for de fleste arbeidsplasser å ha litt lenger tid enn 10 dager... Ikke så veeeldig ofte sånt skjer,- kan ikke huske noen i min gruppering som har mistet partner/barn. Da snakker jeg om en gruppe på ca 50 stk over ca 20 års arbeidstid. Vi har mistet to kolleger, dog. Men det er altså over ca. 20 år.

Ville tro en eller to måneder ville hjelpe en del. Om man trenger/ønsker det.

Det er ikke sånn at man tvinges tilbake på jobb, sykemeldinger kan utvides dersom behovet er tilstede.

Skal alle ha 1 måned sykemelding automatisk når en samboer/ektefelle/barn/besteforelder/god venn dør?

Gjest hilsen en psykolog
Skrevet

Jeg mener at legen her bør gi henne en forlenget sykemelding. Hun har et yrke som gjør situasjonen spesielt vanskelig.

Igjen er jeg helt uenig med Nils Håvard Dahl.

Gjest hypnotika
Skrevet

Hva hjelper det å sitte hjemme alene og gråte og tenke? Det er alltid bra å komme fortest mulig ut i jobb. Jobben kan jo endres en periode slik at hun slipper å undervise? Det er noe som heter aktiv sykmelding og dette tror jeg er veldig viktig i en sånn situasjon.

Jeg har erfaring på området. Mye verre å komme tilbake om det får gå lang tid.

Skrevet

Det er ikke sånn at man tvinges tilbake på jobb, sykemeldinger kan utvides dersom behovet er tilstede.

Skal alle ha 1 måned sykemelding automatisk når en samboer/ektefelle/barn/besteforelder/god venn dør?

Nei,- jeg bare sa at jeg syntes uansett at 10 dager var _veldig_ lite som et utgangspunkt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...