Gå til innhold

er ti dagers sykemelding nok ved sorg?

Anbefalte innlegg

Gjest venninna til M
Skrevet

Har en venninne som mistet samboeren sin i begynnelsen av januar. Hun fikk ti dagers sykemelding av fastlegen og er redd for at fastlegen ikke vil gi henne mer, da legen er motstander av lange sykemeldinger og ville heller gi henne aktiv sykemelding.

Jeg kan forstå argumentasjonen at man ikke bør være sykemeldt for lenge, men er ikke ti dager veldig kort tid? Hun jobber som lærer og sier at hun absolutt ikke er i stand til å jobbe nå. Hun er redd for å bryte sammen blant elevene. Hadde hun hatt et eget kontor hvor hun kunne jobbe for seg selv, hadde det kanskje vært anderledes.

Kan fastlegen nekte henne en lengre sykemelding under disse forholdene? Dette er forøvrig en person som kun har hatt en sykemelding på ti år.

• Svar 118
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cecily

7

• løvinne71

7

• frosken

5

• Katt-ja

5

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Om det gjelder 100% sykemelding, høres dette meget fornuftig ut.

Gjest Melis34
Skrevet

Nei..er hun ikke klar,så må fastlegen ta hensyn til det.

Legen kan ikke akkurat si at,nå har du fått 10 sørgedager så nå er det nok,,ut på jobb igjen med deg!

Gjest venninna til M
Skrevet

Om det gjelder 100% sykemelding, høres dette meget fornuftig ut.

Så med andre ord synes du det er nok å være sykemeldt ti dager etter samboers/ektefelles død? I mellomtiden skal man jo ordne begravelsen og venne seg til det nye livet alene også.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Så med andre ord synes du det er nok å være sykemeldt ti dager etter samboers/ektefelles død? I mellomtiden skal man jo ordne begravelsen og venne seg til det nye livet alene også.

Svaret kan helt klart forstås slik ja. Igjen understreker jeg at dette gjelder 100% sykemelding.

Gjest Enke for flere år siden
Skrevet