Gå til innhold

er ti dagers sykemelding nok ved sorg?

Anbefalte innlegg

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Det er jo ikke alltid at "lediggang" er alternativet til å være i jobb da...

Kanskje man har en hobby eller fritids-interesse man kan ønske å bruke tid på?

Noen føler kanskje for å reise bort litt, begynne å trene, eller endelig pusse opp badet for den saks skyld.

Tror ihvertfall det er viktig å kunne aktivisere seg med noe lystbetont når man skal jobbe seg ut av sorgen.

Å gå på jobb, innebærer som regel forventninger til at man skal prestere og utrette noe. Og for folk som er i sorg kan dette presset kanskje føles som en ekstra belastning?

For min del ville jeg nok funnet adskillig mere "trøst" i å kunne holde på med hesten min, og treffe "stall-venner" enn i å måtte gjennomføre lange dager, med tilhørende slitsom reisevei, til jobb.

Selvsagt kan man ikke være hjemme i "evigheter."

Men jeg synes heller ikke at tilbake i jobb "fortest mulig" er noe mål..

Sykemelding er for syke. Livet er tungt i tider, som feks dødsfall.

Man blir kanskej sykemeldt helt i starten, men så har vi ikke noe lovverk som "tillater" oss å fortsatt gå sykemeldt mens vi er friske men i sorg. Ønsker man bruke tiden kun til lystbetonte ting, ja, da kan jo man ta ulønnet permisjon

Fortsetter under...

• Svar 118
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cecily

7

• løvinne71

7

• frosken

5

• Katt-ja

5

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Kondolerer med venninnen din.

Hvis jeg var lege, skulle hun fått 2-3 uker sykm. Den første uka går gjerne med til alt det praktiske. Ikke sikkert en greier å reagere en gang. 2 uka skulle hun fått for å bearbeide sjokket. Like så 3 uka. Så ville jeg bedt henne starte i 50 % en uke eller to. Det å stenge seg inne for lenge kan virke mot sin hensikt.

Men dette er meg, og basert på egne erfaringer. Mistet selv en nær slektning på en dramatisk måte. Jeg reagerte ikke noe særlig før alt rundt det roet seg.

Jeg håper at hun takler dette på en ok måte.

Enig.

Gjerne 2-maks tre uker. så gradvis reduksjon en stund- og så full stilling.

Ikke lurt å la grave seg selv ned i sorgen.

Gjest jul med din glede
Skrevet

Kjenner du til de engelske ordene disease og illness? Det norske ordet sykdom er meget fattig i forhold til disse to.

Ja jeg snakker flytende engelsk, men det forandrer ikke på at sorg er ikke sykdom. Sorg kan forårsake sykdom. Sorg er heller ikke "disease" eller "illness". Sorg er en følelsesmessig reaksjon.

Skrevet

Ja jeg snakker flytende engelsk, men det forandrer ikke på at sorg er ikke sykdom. Sorg kan forårsake sykdom. Sorg er heller ikke "disease" eller "illness". Sorg er en følelsesmessig reaksjon.

Det er det. Men følelser og fysiologi henger nøye sammen og en kan nærmest bli syk av sorg.

Gjest Sorg i kroppen
Skrevet

Det er det. Men følelser og fysiologi henger nøye sammen og en kan nærmest bli syk av sorg.

Ikke bare nærmest, men faktisk :o)

Gjest føler veldig med henne
Skrevet

Men er det virkelig et så stort problemer å gi henne full sykemelding i feks tre uker? Får folk som har vært sykemeldt i over tre uker problemer med å komme tilbake?

Sikkert svært ulike praksis fra lege til lege. Men med aktiv sykemelding er det vel den sykemeldte selv om bestemmer hvor mye han/hun orker å jobbe, eller?

Annonse

Gjest venninna till M
Skrevet

Sikkert svært ulike praksis fra lege til lege. Men med aktiv sykemelding er det vel den sykemeldte selv om bestemmer hvor mye han/hun orker å jobbe, eller?

Hvor lite aktiv får du lov til å være med aktiv sykemelding? Hun orker ikke tanken på å gå på jobb nå. Hun var innom en søndag for å rette noen prøver, men orket ikke tanken på å snakke med noen kollegaer akkurat nå.

Gjest venninna til M
Skrevet

Sykemelding er for syke. Livet er tungt i tider, som feks dødsfall.

Man blir kanskej sykemeldt helt i starten, men så har vi ikke noe lovverk som "tillater" oss å fortsatt gå sykemeldt mens vi er friske men i sorg. Ønsker man bruke tiden kun til lystbetonte ting, ja, da kan jo man ta ulønnet permisjon

Hvorfor skal man ikke få bruke sykemeldingstiden til det som er bra for en selv?

Hvis jeg blir sykemeldt pga sorg, og jeg velger å bruke tiden til å dra på hytta og sole meg, hva er problemet med det?

Gjest Niccola
Skrevet

Hvorvidt 10 dager er nok eller ikke, det vet man ikke før det har gått 10 dager. Uansett, de første dagene på jobb bli beinharde, om det har gått 10, 20 eller 100 dager blir det tøft.

Jeg tror det er smart å få aktiv sykemelding så fort som mulig, slik at man overvinner terskelen for å sette beina innafor arbeidsdøra. Det betyr ikke at hun skal ha full stilling, undervise eller i det heletatt gjøre det hun gjorde før, men det er viktig å ha en grunn til å stå opp om morgnen.

Sorg er det fysisk tungt stykke arbeid, i tillegg til at det er psykisk slitsomt. Å grave seg ned i sorgen er ikke smart, men lett å gjøre hvis man ikke har noe man skal/må. Samtidig skal man gi seg selv muligheten til å sørge, til å bearbeide, men det er ingen motsetning mellom å være litt på jobb og det å sørge.

Venninna di må selv kjenne på hvordan hun har det etter 10 dager, og hun må snakke med legen på en ordentlig måte. Sorg er ingen sykdom, selv om man kanskje føler seg mer syk enn noen gang når man opplever noe slikt som hun har.

Enig med deg.

Skrevet

Hvorfor skal man ikke få bruke sykemeldingstiden til det som er bra for en selv?

Hvis jeg blir sykemeldt pga sorg, og jeg velger å bruke tiden til å dra på hytta og sole meg, hva er problemet med det?

Kunne ikke vært mer enig. Det viktigste med å ha en sykemeldingsperiode er jo nettopp å komme på beina igjen, så fort som mulig, ved å bruke de metodene som er nyttige for en selv i den sammenhengen.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Enig i at man skal bruke tiden til å komme seg.

Men sorg er ingen sykdom. Og forlenget sykemeldig pga naturlig _sorg_ er det ikke lovverk for. Da må man bli sykemeldt pga psykisk ustabilitet- depresjon eller noe slikt.

Får man ikke slik diagnose, så er ulønnet permisjon et alternativ til å bli hjemme og gjøre slike ting.

Gjest venninna til M
Skrevet

Enig i at man skal bruke tiden til å komme seg.

Men sorg er ingen sykdom. Og forlenget sykemeldig pga naturlig _sorg_ er det ikke lovverk for. Da må man bli sykemeldt pga psykisk ustabilitet- depresjon eller noe slikt.

Får man ikke slik diagnose, så er ulønnet permisjon et alternativ til å bli hjemme og gjøre slike ting.

''Men sorg er ingen sykdom. Og forlenget sykemeldig pga naturlig _sorg_ er det ikke lovverk for. Da må man bli sykemeldt pga psykisk ustabilitet- depresjon eller noe slikt''

jeg bare stusser over hvorfor det er så viktig for deg å fremheve dette? Det vesentlige er jo om arbeidsevnen blir berørt. Hvis den blir det så kan vedkommende be om en sykemelding. Da må fastlege skrive noe på psykisk grunnlag. Hvis personen er i sorg men arbeidsevnen ikke blir berørt er det jo selvfølgelig ikke noe poeng i å skrive ut en sykemelding. Men i enkelte yrker kan det å være i sorg gjøre jobben vanskeligere enn det ville vært i et annet yrke. alt er individuelt.

Gjest jul med din glede
Skrevet

Sorg kan forårsake sykdom, men er ikke sykdom i seg selv. Det er derfor feil å snakke om sykemelding ved sorg.

Annonse

Gjest føler veldig med henne
Skrevet

Hvor lite aktiv får du lov til å være med aktiv sykemelding? Hun orker ikke tanken på å gå på jobb nå. Hun var innom en søndag for å rette noen prøver, men orket ikke tanken på å snakke med noen kollegaer akkurat nå.

Jeg kan ikke reglene helt, men jeg tror at det er mye opp til den sykemeldte. Ellers har jeg en link til NAV sine sider her:

http://www.nav.no/1073745140.cms

Tenker på dere.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Sorg kan forårsake sykdom, men er ikke sykdom i seg selv. Det er derfor feil å snakke om sykemelding ved sorg.

Enig

Sorg er ingen sykdom.

Men klart man kan _bli_ syk av sorg. Det er derfor det er så viktig å også gjøre andre ting- og ikke bare grave seg ned i sorgen.

Gjest Venninna til M
Skrevet

Jeg kan ikke reglene helt, men jeg tror at det er mye opp til den sykemeldte. Ellers har jeg en link til NAV sine sider her:

http://www.nav.no/1073745140.cms

Tenker på dere.

Hun har nå fått sykemelding to uker til. Etter det skal hun over i aktiv sykemelding. Jeg tror det ble riktig i dette tilfellet. Det var en god del papirarbeid som hun måtte ordne etter at han døde. Hun må også forberede seg på at hun kanskje må flytte. De delte på husleia, derfor blir det dyrt hvis hun ikke kjøper leiligheten.

Så må hun avlyse bryllupet til sommeren. Hun kan jo ikke gifte seg alene. Men tenker at det må være veldig tungt.

Skrevet

Hun har nå fått sykemelding to uker til. Etter det skal hun over i aktiv sykemelding. Jeg tror det ble riktig i dette tilfellet. Det var en god del papirarbeid som hun måtte ordne etter at han døde. Hun må også forberede seg på at hun kanskje må flytte. De delte på husleia, derfor blir det dyrt hvis hun ikke kjøper leiligheten.

Så må hun avlyse bryllupet til sommeren. Hun kan jo ikke gifte seg alene. Men tenker at det må være veldig tungt.

Ja, det må være forferdelig tungt.. Godt at det ordnet seg med sykemelding iallfall..å

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Høres fornuftig ut.

FInt hun har deg som en god venninne til støtte. :-)

Gjest jul med din glede
Skrevet

Enig

Sorg er ingen sykdom.

Men klart man kan _bli_ syk av sorg. Det er derfor det er så viktig å også gjøre andre ting- og ikke bare grave seg ned i sorgen.

Ja det er viktig, og jeg er helt enig i at en lærer har problemer med å komme seg inn i en klasse ti dager etter at hun har mistet sin mann. Overskriften blir feil når det er spørsmålet om ti dagers sykemelding er nok ved sorg siden sorg ikke er sykdom. En lærer bør bli tatt hånd om på en menneskelig måte av sin arbeidsgiver. Det blir feil at hun skal være hjemme og begrave seg i sorgen og da risikerer hun å bli syk.

Skrevet

Men vet du hvordan denne kvinnen har det rent fysisk nå?

Det høres jo ut som om denne legen er restriktiv med full sykemelding og likevel skriver ut ti dager, da regner jeg med at hun trenger det.

Det er mye en kan få sykemelding for som ikke er sykdom. Det blir litt som å si at diagnosen definerer sykdommen. Sykemelding er bare et ord. Jeg er ikke tilhenger av å skrive ut sykemelding for hva som helst, men å miste en partner vil for meg være helt legitimt å få et par ukers sykemelding for om en har brutt helt sammen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...