Gå til innhold

Kredittkort/luksusfelle/betalingsanmerkninger..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sengeliggende på grunn av en operasjon i noen dager, og har ikke så mye annet å gjøre enn å kjede meg. Har derfor sittet å sett på forrige sesong med luksusfellen på tv3s web TV.

Jeg har kredittkort selv, og bruker det en del.Men lar det aldri gå så langt at jeg/vi ikke kan betale det ut på noen få mnd.

Men det er ikke det som er poenget. Hvorfor skal folk HA så mye? Hva er det med klær og sko utover det vi har behov for?

Hvordan kan folk sette seg selv i slike situasjoner?

Gjest solfryd
Skrevet

Helt enig, det er uforståelig for oss "normale"... ;-)

Vil tro at mange blir fristet over evne, har manglende impulskontroll, er storhetsgale, vil vise seg for andre, osv, osv.

Andre igjen har en psykdom...

Skrevet

Jeg har ei venninne som "har denne sykdommen". Ho har nå klippet alle sine kredittkort og innsett at det faktisk ikke fungerer for henne. (Det har tatt maaaaange år)

Det jeg ser er at ho alltid må ha nye ting, og flotte ting. Ho bare måtte ha ny skibukse ettersom den gamle ikke matchet helt med den nye jakka ho hadde. Men jeg lever veldig godt med min mange år gamel HellyHansen bukse. Kjøpte jo svart så den passer til alt.

Hjalp henne også å flytte, og så at ho f.eks. hadde en kurv med bikinier. Sikkert 20 stk. Jeg har vel 3 hvorav 2 egentlig er OK. Jeg kjøper nok ofte dyrere enn henne, men ho kjøper jo 20 stk. i stedet. Ho himlet med øynene da jeg hadde kjøpt meg (for første gang) merkesolbriller til 1300,-. For ho klarer seg med de til 100,-. Men igjen har ho jo sikkert 15 par.

Så jeg tror at de rett og slett bare higer etter å handle nye ting til tross for at de ikke trenger det.

Skrevet

Jeg har ei venninne som "har denne sykdommen". Ho har nå klippet alle sine kredittkort og innsett at det faktisk ikke fungerer for henne. (Det har tatt maaaaange år)

Det jeg ser er at ho alltid må ha nye ting, og flotte ting. Ho bare måtte ha ny skibukse ettersom den gamle ikke matchet helt med den nye jakka ho hadde. Men jeg lever veldig godt med min mange år gamel HellyHansen bukse. Kjøpte jo svart så den passer til alt.

Hjalp henne også å flytte, og så at ho f.eks. hadde en kurv med bikinier. Sikkert 20 stk. Jeg har vel 3 hvorav 2 egentlig er OK. Jeg kjøper nok ofte dyrere enn henne, men ho kjøper jo 20 stk. i stedet. Ho himlet med øynene da jeg hadde kjøpt meg (for første gang) merkesolbriller til 1300,-. For ho klarer seg med de til 100,-. Men igjen har ho jo sikkert 15 par.

Så jeg tror at de rett og slett bare higer etter å handle nye ting til tross for at de ikke trenger det.

Dette er noe som må ha skjedd de siste 20 årene. Vi hadde det ikke sånn da vi vokste opp. Eiesyken.. Ikke rart at verden flommer over av søppel...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...