Gå til innhold

Skifte jobb når sykemeldt?

Anbefalte innlegg

Gjest en støttende venninne
Skrevet

Ei venninne av meg har et dilemma. Hun var i ferd med å skulle søke på andre jobber, fordi hun mistrivdes sånn på jobben. Dårlig miljø, dårlig ledelse, stadige konflikter der mm.

Men før hun kom så langt, ble hun syk (fysisk). Hun har vært sykemeldt lenge og kommer aldri til å bli helt frisk. Hun vil måtte søke attføring og trygd, men kommer nok til å kunne ha en viss arbeidsrest etter hvert. Kanskje hun kan klare å jobbe i 30-40 prosent etterhvert, tror legen. MEN:

Hun orker ikke tilbake til gamle arbeidsplassen sin, med dårlig arbeidsmiljø, og en ledelse med dårlige holdninger til dem som ikke klarer prestere 100 prosent. Hun vil gjerne jobbe i tilsvarende yrke, men det finns ikke deltidsstillinger å søke på. Det heter jo så fint at alle stillinger skal være heltid, for det vil jo alle helst ha...

Betyr dette at folk som bare kan jobbe redusert, aldri kan skifte jobb? Vil min venninne (og andre i hennes situasjon) være "stuck" på en dårlig arbeidsplass resten av livet?

Min venninne vet ikke hva hun skal gjøre. Når hun omsider vil bli bra nok fysisk til å kunne jobbe litt igjen, vil det dårlige arbeidsmiljøet antakelig bli en så stor psykisk belastning at hun vil bli fullt sykemeldt av det. Hun var som sagt på vei bort fra den jobben før hun ble syk....

Har hun mulighet til å søke andre arbeidssteder under attføring?

Jeg vet ikke helt hva slags råd jeg skal gi henne. Noen her med ideer?

Gjest frillen
Skrevet

Konsentrere seg om en ting av gangen kan ofte være en god løsning. Altså først bli så frisk det lar seg gjøre og deretter vurdere muligheter i arbeidslivet.

Gjest en støttende venninne
Skrevet

Konsentrere seg om en ting av gangen kan ofte være en god løsning. Altså først bli så frisk det lar seg gjøre og deretter vurdere muligheter i arbeidslivet.

Det var ikke svar på spørsmålet.

Det er praktiske spørsmål her, som hun ønsker råd omkring, så jeg håper andre her sitter med mer informasjon

brilleslangen
Skrevet

Har jo ingen erfaring med det å bli ufør så jeg snakker absolutt ikke av erfaring, men fortellerdet slik jeg mener det er...

Så vidt jeg vet kan man skifte retning helt når man er under attføring, så det man ender opp med tilslutt kan være noe helt annet enn det man hadde på forhånd. Feks kan en revisor under attføring bli omskolert til bibliotekar hvis det er det han/hun ønsker å prøve. Selvsagt må det være reelle ting. om man er renholder og ikke fungerer med det lenger fordi det er fysisk tungt, så kanskje man kan få litt skolering og få seg en kontorjobb istedet for...Så det burde da godt være mulig å skifte arbeidsplass ja.

Når ho kommer til det punktet at ho skal over på attføring så vil saksbehandleren hennes hos Nav være behjelpelig med å finne ut hvilke muligheter ho har.

Jeg må på nytt understreke at dette ikke er noe jeg vet og kan, men at det er slik jeg tror det er, så jeg garanterer ikke for at absolutt alt er fremstilt riktig... :-)

Skrevet

Hvis hun har vært sykemeldt i et år, kan bedriften si henne opp. Hun vil da ikke kunne gå tilbake til denne jobben igjen.

Hvis sykeperioden er lengre enn et år vil hun få rehabiliteringspenger i et år, før det kalles attføring. Dette er vel 60% av lønna, så hun tjener mindre. Tror det er det samme som arbeidsledighetstrygd.

Veien til attføring er lang, men det kan jo hende at en aktiv lege kan hjelpe til med dette.

Hvis hun skal ha arbeidsledighetstrygd må hun være ledig i minst 50% stilling. 60-70% stilling vil frata henne muligheten for arbeidsledighetstrygd i de resterende prosentene. Å få en jobb som hun kan klare i så liten stilling er vel nesten umulig.

Vanskelig dilemma. Jeg synes hun bør fortelle legen hvordan det vil være å komme tilbake i den samme jobben. Leger kan mye om mye. NAV er også til for å hjelpe. Jeg har bare positive erfaringer med dem i forhold til arbeidsledighet.

Det høres ut som om hun vil ha en liten jobb. Hun bør tenke på hva hun klarer og har lyst til å gjøre, så er det vel egentlig bare å søke. Hun må bare bli så frisk som hun kan bli først.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...