Gå til innhold

Hva er dette for noe tull?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk nettopp denne mailen. Noen andre som har fått den?:

Kjære venn.

Jeg Dr. Michael Williams fra Harlesden, North West London, her i England. Jeg jobber for Natwest Bank Corporation London. Jeg skriver deg fra kontoret mitt som vil være en enorm fordel for oss begge. I min avdeling, blir assisterende manager (Greater London Regional Office), har jeg oppdaget en forlatt sum av £ 15,4 millioner Great British Pounds Sterling (femten millioner fire hundre tusen Ledende britiske pund) på en konto som tilhører en av våre utenlandske kunder Late Mr. Gabriella Chavez som dessverre mistet livet i flyulykke i Alaska Airlines Flight 261 som krasjet 31. januar 2000, inkludert hans kone og eneste datter.

Valget av kontakter du er vekket fra de geografiske natur der du bor, spesielt på grunn av sensitiviteten av transaksjonen. Banken tjenestemenn har ventet på noen av de pårørende til å komme opp for kravet, men ingen har gjort det. Jeg personlig har vært mislykket i finne slektninger i 3 år nå, jeg søker ditt samtykke til å presentere deg som pårørende / Will Betalingsmottakers til den avdøde, slik at inntektene av denne kontoen verdi på £ 15.4 millioner pund vil bli overført til din bankkonto som pårørende til Late Mr. Gabriella Chavez.

Dette vil utbetales eller delt i disse prosenter, 60% for meg og 40% til deg. Jeg har sikret alle nødvendige juridiske dokumenter som skal brukes til å sikkerhetskopiere dette kravet vi lager. Alt jeg trenger å gjøre er å fylle inn ditt navn til dokumenter og legalisere det i retten her for å bevise at du som den rettmessige mottaker av fondet.

Alt jeg trenger nå er din ærlige Co-operation, Fortrolighet og tillit til at vi ser denne transaksjonen gjennom. Jeg kan garantere deg at dette vil bli behandlet under en lovlig ordning som vil beskytte deg mot eventuelle brudd på loven. Jeg vil at du skal forstå at jeg har jobbet i banken i 17 år, og jeg har vært i stand til å sikre alle juridiske dokumenter slik at du arve dette fondet

Vennligst gi meg følgende: som vi har 7 dager til å kjøre det gjennom dette er svært URGENT PLEASE.

1. Fullt navn

2. Ditt Direkte Mobile Number

3. Din Kontaktadresse

4. Fødselsdato

Etter å ha gått gjennom en metodisk søk, bestemte jeg meg for å kontakte deg håper at du vil finne dette tilbudet interessant. Vennligst på bekreftelsen av denne meldingen og viser din interesse vil jeg gi deg mer informasjon. Forsøke å gi meg beskjed avgjørelsen så snart som mulig.

Skrevet

Gratulerer, du har fått et Nigeria-brev. Svindel på høyt(?) plan.

Skrevet

Det er - slik du antyder - noe tull.

På jobben min stoppes denslags av et spamfilter. Men jeg får et sammendrag med tittelen på de fleste slike mailer. Det ser ut til at det er mange milloner jeg går glipp av i året - for ikke å snakke om hvor lang penis jeg kunne fått!

Ikke svar, da øker du sannsynligheten for at du får mer.

Skrevet

Regnet med det. Hvordan klarer de å svindle ved å sende slike brev? -bare nysgjerrig og uvitende..

Skrevet

Du har ikke hørt om svindlermailer før?

Nei. Men skjønte jo selvfølgelig at det var bullshit.

Gjest trist jente
Skrevet

Bare svindel og lureri tror jeg. Har hørt om slike type mail med ulike formuleringer. Blitt fortalt at man for all del _ikke_ må oppgi kontonummer på slike mail.

Skrevet

For å si det sånn, du har ikke vunnet £15.4:)

Gjest Elextra
Skrevet

Slike "tilbud" får jeg flere av pr. mail hver eneste uke.

Skrevet

Regnet med det. Hvordan klarer de å svindle ved å sende slike brev? -bare nysgjerrig og uvitende..

Aner ikke, men hver år er det mange som går på det tullet av en eller annen merkelig grunn. Drømmen om å få masse penger uten å gjøre noe er en drøm mange har, derfor går de på dette tror jeg.

Gjest lavt plan mener du vel ...
Skrevet

.

Skrevet

Det dukker opp noen små problemer underveis, slik at du må sende litt penger for å ordne opp, og så baller det på seg:

http://e24.no/naeringsliv/article2023615.ece

Det lønner seg heller ikke å dra for å ordne opp selv:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=2885854

Denne metoden er blitt såpass godt kjent nå, at det nok ikke lønner seg å gå på profesjonelle bank- og forretningsfolk lenger. Derfor prøver de seg på vanlige småsparere.

Skrevet

Dette er en typisk svindel-mail for å prøve å lokke folk til å oppgi sine personalia og sitt kontonummer.

De kan bruke opplysningene til å stjele identiteten din, eller tappe penger av din konto.

Andre versjoner er f.eks at en rik sheik fra et eller annet fjernt land, som søker hjelp til å overføre en stor sum penger ut av landet, og trenger din konto som mellomledd. Til gjengjeld skal du liksom få en viss prosent av det store beløpet..

Dette er bare svindel og fanteri, og jeg skjønner ikke at folk faktisk tror på sånt!?

Hvor logisk er det liksom at en vilt fremmed person, plutselig kontakter akkurat DEG, og tilbyr adskillige millioner?

Hvis du gidder å gjøre litt mere research, så er det nok lite trolig at personen i mailen i det hele tatt eksisterer, eller er den han utgir seg for..

Skrevet

''Nei.''

Seriøst? Det er godt gjort med tanke på hvor ofte dette har vært oppe i media de siste årene.

http://no.wikipedia.org/wiki/Nigeriabrev

''Seriøst? Det er godt gjort med tanke på hvor ofte dette har vært oppe i media de siste årene.''

Uten at jeg skal mene noe om smekka's alder - det er jo ikke alle som er like gamle som oss andre. Min ene tenåring har helt sikkert ikke hørt om Nigeriasvindel, den andre har antageligvis det.

Det vil alltid være noen som hører om noe for første gang. Kommer også litt an på hva man leser i avisene/hva som interesserer en.

Skrevet

''Seriøst? Det er godt gjort med tanke på hvor ofte dette har vært oppe i media de siste årene.''

Uten at jeg skal mene noe om smekka's alder - det er jo ikke alle som er like gamle som oss andre. Min ene tenåring har helt sikkert ikke hørt om Nigeriasvindel, den andre har antageligvis det.

Det vil alltid være noen som hører om noe for første gang. Kommer også litt an på hva man leser i avisene/hva som interesserer en.

Jeg er ikke veldig gammel men har da hørt om dette i maaaange år..

Skrevet

Jeg er ikke veldig gammel men har da hørt om dette i maaaange år..

Jeg sa ikke at man trengte å være "veldig" gammel. Og jeg har også hørt om det i mange år. Men om noen hører om dette for første gang er vel ikke det så overraskende..?

Det vil alltid være noe som er helt basic for noen som andre ikke har hørt om. Og det kan gå begge veier ;-)

Skrevet

Jeg sa ikke at man trengte å være "veldig" gammel. Og jeg har også hørt om det i mange år. Men om noen hører om dette for første gang er vel ikke det så overraskende..?

Det vil alltid være noe som er helt basic for noen som andre ikke har hørt om. Og det kan gå begge veier ;-)

Jeg synes faktisk det er litt overraskende med tanke på hvor mye det har stått om det i media.

Men det er bare min mening, og nå er det helg!

God helg :-)

Skrevet

Jeg synes faktisk det er litt overraskende med tanke på hvor mye det har stått om det i media.

Men det er bare min mening, og nå er det helg!

God helg :-)

Enig at det er godt gjort - for voksne, oppegående mennesker - å ikke ha fått det med seg ;-)

Men, jeg er vant med en mann som definitivt er oppegående både politisk og teknisk og praktisk. Og likevel er det sånne "common-knowledge"-saker han aldri har hørt om. Han har et filter når han er på nett eller ser nyheter, tror jeg. :-)

God helg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...