Gå til innhold

Når feite fastleger skal gi pasienter slankeråd

Anbefalte innlegg

Gjest feit fastlege
Skrevet

Har en fastlege som har blitt veldig tjukk i løpet av de siste fem årene. Blir det ikke litt dumt hvis han skal rette en moraliserende pekefinger ovenfor de som er overvektige og som trenger å slanke seg?

Bør ikke fastlegen selv gå foran med et bra eksempel?

Gjest Dumbing
Skrevet

Blir like dumt som når legen røyker og har plakater om røykeslutt på venterommet.

Gjest Nils Håvard Dahl, lege
Skrevet

Blir det ikke litt dumt hvis han skal rette en moraliserende pekefinger ovenfor de som er overvektige og som trenger å slanke seg? Bør ikke fastlegen selv gå foran med et bra eksempel?

S: Leger skal da ikke "rette en moraliserende pekefinger". Leger skal gjøre oppmerksom på helseskadelig livsstil og motivere og veilede pasienten i helsefremmende retning.

hidi, the scorpion
Skrevet

Blir det ikke litt dumt hvis han skal rette en moraliserende pekefinger ovenfor de som er overvektige og som trenger å slanke seg? Bør ikke fastlegen selv gå foran med et bra eksempel?

S: Leger skal da ikke "rette en moraliserende pekefinger". Leger skal gjøre oppmerksom på helseskadelig livsstil og motivere og veilede pasienten i helsefremmende retning.

Kunne ikke være mer enig! Det samme gjelder røyking, man forventer at legen sier noe om det, uavhengig om h*n røyker selv eller ikke.

Skrevet

Kjenner nok ikke så godt til legene på bøgda ser jeg!

Der får man en moraliserende pekefinger rett som det er!

Skrevet

Vi som er litt runde vet som regel mye mer om slanking enn de som alltid har vært sylslanke. Jeg er mer skjeptisk til å motta slankeråd fra en som aldri har hatt problem med vekten.

Skrevet

Blir like dumt som når legen røyker og har plakater om røykeslutt på venterommet.

Det er vel ikke noe rarere enn uttrykk som at skomakarens barn ikke har sko. Det er ikke alltid folk som selv gjør ssom de råder andre til gjennom sin profesjon.

Gjest jul med din glede
Skrevet

Han gir deg forhåpentligvis råd ut fra medisinsk profesjonalitet, men ikke ut fra sin egen person og situasjon. Du vet neppe noe om medisinske årsaker til at legen din har lagt på seg.

Skrevet

Det er vel ikke noe rarere enn uttrykk som at skomakarens barn ikke har sko. Det er ikke alltid folk som selv gjør ssom de råder andre til gjennom sin profesjon.

Leger er mennesker de og. Noen er dessverre idioter eller har en sånn ovenfra og ned tilnerming. Jeg fikk høre leksa for noen år siden da jeg i en sammenheng måtte ut med at jeg røykte til fastlegen jeg da hadde. Etter det var jeg dødsredd for å fortelle helsepersonell at jeg røykte. Nå har jeg slutta, men da jeg måtte ut med det til min nåværende fastlege fikk jeg høre at jeg ikke måtte være flau over at jeg røykte! Men selvsagt forsvarte han ikke røyking, og jeg tror neppe han røyker selv.

Diabeteslegen min er en annen sak. En gammel mann nå, han føykte i mange år selv om han er indremedisiner og var professor. I tillegg er han god og rund, men han spøker om seg selv da. Så jeg ville ikke oppleve det som problematisk om han hadde sagt til meg at jeg kunne tjene på å gå ned i vekt. MEN det må komme som et nøkternt og profesjonelt råd. Jeg fordrar ikke leger som er ovenfra og ned, de får ryke og reise om jeg ikke har vanvittig bruk for en slik person. Liker leger som er litt folkelige jeg, nettopp fordi de også er mennesker og ikke noe "supermakt"

Gjest feit fastlege
Skrevet

Vi som er litt runde vet som regel mye mer om slanking enn de som alltid har vært sylslanke. Jeg er mer skjeptisk til å motta slankeråd fra en som aldri har hatt problem med vekten.

Vel når legen er feit og har vært feit lenge, så vet man jo at rådene han kommer med ikke har fungert på han

Gjest Spise, røyke, drikke
Skrevet

De skal vel ikke stå over en som en hauk med pekefingeren men hjelpe oss til å skjønne faren ved å være overvektig, røyke osv.

Men jo, skjønner helt klart poenget ditt. Har selv noen bekjente som har drevet i Grethe Roede i flere år, og hun er jammen god og rulten, og blir faktisk bare litt og litt større etter som årene går.

Det er helt klart at i allefall jeg mister troen på et produkt da når det ikke synes at det faktisk virker. Jeg går jo ut fra at de skal kjøre løpet og at vi skal se resultater på dem.

Forskjellen dog på det og på det med legen din er at han skal opplyse om farene ved overvekt, og guide sine pasienter til en veg hvor de muligens kan klare å gå ned i vekt. Dette er god veldig individuellt (som røyking) hvor bra vi klarer ting, og legen din er også "bare et menneske"

Han kan godt vite hva som er rett og galt, uten nødvendigvis ha styrken til å klare å følge dette selv.

Han kan dessuten ha sykdommer el. som gjør at hans vekt er noe vanskeligere å få has på

Uansett så bør vi hver og en ta ansvar for oss selv. Vi vet for det meste hva som er bra og dårlig, og så har vi valget på hvilken av de vi vil ta, uavhengig av hva alle andre gjør.

:)

Gjest Tatjana
Skrevet

Det kommer an på hvordan rådet gis, mener jeg. En moralsk ovenfra-og-nedad-holdning er temmelig uspiselig selv om legen er tynn som en strek. Gir legen et profesjonelt råd på en OK måte, så har det da ikke noe å si hvordan han selv ser ut.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Legen din gjør en dårlig jobb hvis han lar være å påpeke ting som er helseskadelig for deg, bare fordi han har samme problemer selv.

Gjest kinelle
Skrevet

Leger kan da være overvektige de som alle andre mennesker. Det er mange grunner til overvekt.

Det er vel ikke snakk om en moraliserende pekefinger. Legen skal jo si ifra hvis vekten begynner å bli helseskadelig. Det er måten det gjøres på som er avgjørende. Om han ikke sier fra om overvekt gjør han ikke jobben sin tenker jeg. Uavhengig hva han selv veier.

Blir jo det samme i forhold til de som jobber med spisforstyrrelser - skal alle ha en perfekt bmi? Ikke for høy og ikke for lav? Er de for tykke skremmer de pasienten fra å spise for de vil ikke se slik ut. Er de for tynne kan de ikke presse en annen til å spise og slippe selv.

Man er laget forskjellig, noen legger lettere på seg enn andre. Og det er utallige årsaker til vektopppgang og overvekt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...