Gå til innhold

Vil ikke operere røykere!

Anbefalte innlegg

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

13

• Colette

11

• mirami

9

• Tonette

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Har du valgt å røyke, så får du ta konsekvensene av det. Folk dør i helsekøene, da bør jo de med størst sjangse for å overleve prioriteres.

Røykere får jo tilbud om røykeavveningskurs før operasjonen og vil de ikke ha det så får de jo bare sitte der og være idioter.

Det handler faktisk om sunt vett, det å ta ansvar for seg selv å livet sitt. Er du ikke villig til å ofre røyken for en operasjon, da har du enten ikke mye lyst til å leve eller så er du tett i hodet.

Skrevet

Har du valgt å røyke, så får du ta konsekvensene av det. Folk dør i helsekøene, da bør jo de med størst sjangse for å overleve prioriteres.

Røykere får jo tilbud om røykeavveningskurs før operasjonen og vil de ikke ha det så får de jo bare sitte der og være idioter.

Det handler faktisk om sunt vett, det å ta ansvar for seg selv å livet sitt. Er du ikke villig til å ofre røyken for en operasjon, da har du enten ikke mye lyst til å leve eller så er du tett i hodet.

Og du mener selvølgelig det samme om Alkoholikere, narkomane, mennesker som skader seg pga ulykker de har forvoldt selv, osv osv osv.

Til slutt vil du sitte igjen med kun de med glorie over hodet, og de er det pokker ikke mange av!

Skrevet

Har ei venninne som ikke fikk operasjon pga at hun røykte. Dette var i Norge, og grunnen var at det er større risiko for komplikasjoner dersom en røyker, og operasjonssåret gror dårligere.

Gjest Niccola
Skrevet

Tja, bruke store ressurser på mennesker som ikke vil gjøre en innsats for at resultatet skal bli bra.. Ingen dim idé det her, har ingenting med sorterinssamfunn å gjøre - med mindre du mener røykere faktisk er mer ressurssvake enn andre?

hidi, the scorpion
Skrevet

Og hva med overvektige mennesker, stiller de også lavt/nederst i køen?

Hva med ledere, som lider av stress?

Tenk deg godt om før du svarer!

hidi, the scorpion
Skrevet

Har ei venninne som ikke fikk operasjon pga at hun røykte. Dette var i Norge, og grunnen var at det er større risiko for komplikasjoner dersom en røyker, og operasjonssåret gror dårligere.

''grunnen var at det er større risiko for komplikasjoner dersom en røyker, og operasjonssåret gror dårligere.''

Dette vet vi røykere, om vi da er villige til å ta den risikoen, bør vi da nektes?

hidi, the scorpion
Skrevet

Tja, bruke store ressurser på mennesker som ikke vil gjøre en innsats for at resultatet skal bli bra.. Ingen dim idé det her, har ingenting med sorterinssamfunn å gjøre - med mindre du mener røykere faktisk er mer ressurssvake enn andre?

'' med mindre du mener røykere faktisk er mer ressurssvake enn andre?''

Jeg mener at syke folk faktisk er syke!

Ikke bare fete mennesker som dør av "fedmerelaterteproblemer", tynne mennesker kan dø av det samme!

Skrevet

Jeg er utrolig enig med deg. hidi. Dette er utrolig provoserende lesing. Snakk om å sortere mennesker og dele dem inn i 1. og 2.rangs.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg er utrolig enig med deg. hidi. Dette er utrolig provoserende lesing. Snakk om å sortere mennesker og dele dem inn i 1. og 2.rangs.

Og tredjerangs kommer helt sikkert...!

Takk for støtten, Colette;)

Gjest Ikke sortering
Skrevet

Selv om jeg er totalt i mot røyk, så er jeg helt enig med deg.

Det går ikke an å sortere ut folk. Alle gjør vi vel noe som er skadelig...spiser for mye, cola,spiser for lite, overvekt, sukker salt, for lite trim osv.osv..... Men for all del, jeg tror at røyking er det verste.

Skrevet

Og tredjerangs kommer helt sikkert...!

Takk for støtten, Colette;)

Ja, helt sikkert:-( Jeg synes at grensen får gå et sted for hva man tillater av diskriminering av mennesker. Det er jo for søren lov til å selge og røyke sigaretter i dette landet. Så de får slutte og selge (tjene penger) før de ekskluderer 25-30% av befolkningen. Men de vil vel gjerne ha inntektene, og slippe utgiftene. Slik er det kapitalistiske samfunn.

Skrevet

Tenker meg godt om, mange overvektige som MÅ ned i vekt før de får operasjon og da gjør jo de fleste det som må til .

Har du hørt at de klager..

Hva med de som driver med selvskading, de må være 2 år uten kutting før de får noe som helst hjelp i forhold til arrkorigering og sånt.

Poenget er at alle må ofre noe for å få hjelp, enten du er overvektig, psykisk syk eller nikotin avhenging.

Hvorfor skal staten bruke energi på å hjelpe folk som ikke er villig til å gjøre en dritt for sin egen helse.

Har du i det hele hatt tenkt på det ?

Skrevet

Tenker meg godt om, mange overvektige som MÅ ned i vekt før de får operasjon og da gjør jo de fleste det som må til .

Har du hørt at de klager..

Hva med de som driver med selvskading, de må være 2 år uten kutting før de får noe som helst hjelp i forhold til arrkorigering og sånt.

Poenget er at alle må ofre noe for å få hjelp, enten du er overvektig, psykisk syk eller nikotin avhenging.

Hvorfor skal staten bruke energi på å hjelpe folk som ikke er villig til å gjøre en dritt for sin egen helse.

Har du i det hele hatt tenkt på det ?

Herregud så lei jeg er av slike selvgode innlegg. "Når jeg ikke røyker, så kan andre bare ha det så godt". Jeg leser det nesten med en ondskapsfull vinkling.

Jeg gjør mye for å ta vare på egen helse, og har ikke verken fravær fra jobb eller sykemelding de siste 8 årene. Samme hva som feiler meg, så går jeg på jobb, så sant beina bærer meg.

Jeg kunne forstått resonnementet hvis røykere gjorde noe var forbudt. Men det er ikke forbudt å røyke i Norge. De får først forby røyking, og deretter komme med "avstraffelsene" sine.

Skrevet

''grunnen var at det er større risiko for komplikasjoner dersom en røyker, og operasjonssåret gror dårligere.''

Dette vet vi røykere, om vi da er villige til å ta den risikoen, bør vi da nektes?

Dette her handler ikke om å sortere ut folk eller å henge ut røykerne. Det handler om sikkerheten for pasientene.

Andre blir også straffet for å ikke ta sin egen sikkerhet alvorlig, f.eks hvis man ikke bruker verneutstyr eller ikke bruker bilbelte.

Hvis du blir stoppet i bilbeltekontroll, så hjelper det deg ikke å si at du er villig til å ta risikoen for farene som er forbundet med maglende bilbeltebruk. Du får bot uansett.

Gjest Ikke sortering
Skrevet

Dette her handler ikke om å sortere ut folk eller å henge ut røykerne. Det handler om sikkerheten for pasientene.

Andre blir også straffet for å ikke ta sin egen sikkerhet alvorlig, f.eks hvis man ikke bruker verneutstyr eller ikke bruker bilbelte.

Hvis du blir stoppet i bilbeltekontroll, så hjelper det deg ikke å si at du er villig til å ta risikoen for farene som er forbundet med maglende bilbeltebruk. Du får bot uansett.

Men viss du kræsjer og er uten bilbelte, så får du likevel normal hjelp på sjukehuset.

Skrevet

Det der er drøyt altså! Selv om jeg har slutta å røyke og gleder meg over å ha klart det, så synes jeg de drar grenser veldig! Skal en pasient gå å ha undødvendige smerter bare fordi hn kanskje kan få komplikasjoner under operasjonen? Daue skal de jo uansett, men jeg synes man skal få den hjelp som trengs for at man skal få ha et så godt liv man kan få. Noe bør man kanskje være forsiktig med fordi det er en reell høyrisiko situasjon, men da må man vurdere enkelttilfeller. De har jo operert på folk som røyker i all sin tid. Noen lever faktisk lenge etterpå til tross for alt vi vet om røyk.. Jeg vil ikke preike moral, bare si at røykere an ha det helt fint i mange år etter en eller annen operasjon.

Skal de så nekte diabetikere med kroniske sår eller potensielle forstadiwer til alvorlig blødning i øyet nektes operasjoner også - fordi høyt blodsukker kan svekke immunforsvaret. Man kan si til en type ener at "nei, du har tulla for mye med insulindoseringen - dette er ditt eget verk." Til en type toer kan man si at, nei du gadd ikke å slanke deg eller følge de rådene vi har gitt deg - dette er din feil, og det er økt risiko for infeksjoner, dårlig sårheling og blabla. Eller Du er feit og har høyere risiko for komplikasjoner ved kirurgi - vi nekter å operere deg.. Vent på hjerteinfarktet i stedet!

Hvor skal grensa gå liksom? Det er så mange røykere der ute som virkelig sliter ræva av seg for å klare å holde opp, men de greier det ikke. Jeg fordømmer de ikke, men har faktisk en viss empati. Jeg var jo også der at jeg følte meg mislykket og elendig fordi jeg ikke hadde klart å slutte ennå. Det er vondt å føle det sånn. Nå blir jo de som røyker satt på utstilling omtrent. Oppe ved sykehuset Asker og Bærum er det noen glassbur det tydelig står "RØYKEPLASS" på. Det var ikke kult å stå der. Det ville vært bra med en "antabus mot røyk", så hadde kanskje folk fått operasjonene sine.... også slippe all fanatismen som går. Greit at man ikke liker røyking, men man skal ikke mislike en person fordi hn er en røyker.

Skrevet

Selv om jeg er totalt i mot røyk, så er jeg helt enig med deg.

Det går ikke an å sortere ut folk. Alle gjør vi vel noe som er skadelig...spiser for mye, cola,spiser for lite, overvekt, sukker salt, for lite trim osv.osv..... Men for all del, jeg tror at røyking er det verste.

Tror du glemte alkoholikerene her.

Skrevet

Tror du glemte alkoholikerene her.

Hva med narkomane? Burde ikke de også bare nektes og behandles? Når de ligger og svever mellom liv og ød etter en overdose? Eller strider det kanskje mot FN's menneskerettigheter....? For da blir det jo viktig :-(

Skrevet

Artikkelen var svært kortfattet og ikke særlig informativ. dersom det dreier seg om totalnekt for alle røykere uansett, er det selvsagt ille, men jeg er ikke så sikker på at det er slik det er?

I artikkelen står det blant annet:

''Røykerne får tilbud om røykesluttkurs, og blir ikke operert før de har vært røykfrie i to måneder.''

Og det er jo ikke noe verre enn at man hører at overvektige i en del tilfelle må slanke seg før de kan opereres?

Der det dreier seg om en plannlagt operasjon, og ikke et akuttilfelle, må det være akseptabelt at det stilles visse krav til pasientens inntilling både før operasjonen og i rekonvalesenstiden etterpå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...