Gå til innhold

Vil ikke operere røykere!

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke sortering
Skrevet

Tror du glemte alkoholikerene her.

Gjorde visst det. Trøtt:)

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

13

• Colette

11

• mirami

9

• Tonette

4

Mest aktive i denne tråden

hidi, the scorpion
Skrevet

Tenker meg godt om, mange overvektige som MÅ ned i vekt før de får operasjon og da gjør jo de fleste det som må til .

Har du hørt at de klager..

Hva med de som driver med selvskading, de må være 2 år uten kutting før de får noe som helst hjelp i forhold til arrkorigering og sånt.

Poenget er at alle må ofre noe for å få hjelp, enten du er overvektig, psykisk syk eller nikotin avhenging.

Hvorfor skal staten bruke energi på å hjelpe folk som ikke er villig til å gjøre en dritt for sin egen helse.

Har du i det hele hatt tenkt på det ?

''Har du i det hele hatt tenkt på det ?''

Det har jeg;) Men ikke alle kirurgiske inngrep kan vente i to måneder!

Skal stakkars gamle Olga på 80, som får lårhalsbrudd, vente i to måneder før hun blir operert fordi hun nyter sine sigaretter?

hidi, the scorpion
Skrevet

Dette her handler ikke om å sortere ut folk eller å henge ut røykerne. Det handler om sikkerheten for pasientene.

Andre blir også straffet for å ikke ta sin egen sikkerhet alvorlig, f.eks hvis man ikke bruker verneutstyr eller ikke bruker bilbelte.

Hvis du blir stoppet i bilbeltekontroll, så hjelper det deg ikke å si at du er villig til å ta risikoen for farene som er forbundet med maglende bilbeltebruk. Du får bot uansett.

''Hvis du blir stoppet i bilbeltekontroll, så hjelper det deg ikke å si at du er villig til å ta risikoen for farene som er forbundet med maglende bilbeltebruk. Du får bot uansett.''

Synes dette ble et lite seriøst argument. Jeg tar alle forholdsregler i trafikken og ellers i livet mitt, men jeg røyker, dessverre... Må jeg vente i to måneder med en sprukket blindtarm? Eller gamle Olga på 80 som påfører seg lårhalsbrudd, må hun vente i to måneder fordi hun var dum nok og røkte?

hidi, the scorpion
Skrevet

Artikkelen var svært kortfattet og ikke særlig informativ. dersom det dreier seg om totalnekt for alle røykere uansett, er det selvsagt ille, men jeg er ikke så sikker på at det er slik det er?

I artikkelen står det blant annet:

''Røykerne får tilbud om røykesluttkurs, og blir ikke operert før de har vært røykfrie i to måneder.''

Og det er jo ikke noe verre enn at man hører at overvektige i en del tilfelle må slanke seg før de kan opereres?

Der det dreier seg om en plannlagt operasjon, og ikke et akuttilfelle, må det være akseptabelt at det stilles visse krav til pasientens inntilling både før operasjonen og i rekonvalesenstiden etterpå.

''Der det dreier seg om en plannlagt operasjon, og ikke et akuttilfelle, må det være akseptabelt at det stilles visse krav til pasientens inntilling både før operasjonen og i rekonvalesenstiden etterpå.''

Så jeg er frisk nok til å opereres akutt, men ikke planlagt...;) Det var da noe, så for meg å dø av sprukken blindtarm;)

Overvektige blir vurdert individuelt så vidt jeg vet.

Men det er tross alt mitt liv, ikke legens eller sykehuset sitt liv, så dette gir ikke mening for meg;(

Skrevet

Har du valgt å røyke, så får du ta konsekvensene av det. Folk dør i helsekøene, da bør jo de med størst sjangse for å overleve prioriteres.

Røykere får jo tilbud om røykeavveningskurs før operasjonen og vil de ikke ha det så får de jo bare sitte der og være idioter.

Det handler faktisk om sunt vett, det å ta ansvar for seg selv å livet sitt. Er du ikke villig til å ofre røyken for en operasjon, da har du enten ikke mye lyst til å leve eller så er du tett i hodet.

Jeg er enig med deg! De med et akutt behov for operasjon (etter bilulykke eller brukket bein eller noe slikt) får jo operasjon uavhengig om de røyker eller er overvektige eller hva. Men som du sier, røyking kan føre til at operasjonen ikke er like vellykket, og da må man sluttte og røyke først. Det er jo fra et helseperspektiv, ikke for å "straffe" noen fordi de røyker, sammenhengen mellom røyking og vellykket resultat er jo klar. Det er jo også slik at veldig overvektige mennesker må slanke seg før enkelte operasjoner osv.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg er enig med deg! De med et akutt behov for operasjon (etter bilulykke eller brukket bein eller noe slikt) får jo operasjon uavhengig om de røyker eller er overvektige eller hva. Men som du sier, røyking kan føre til at operasjonen ikke er like vellykket, og da må man sluttte og røyke først. Det er jo fra et helseperspektiv, ikke for å "straffe" noen fordi de røyker, sammenhengen mellom røyking og vellykket resultat er jo klar. Det er jo også slik at veldig overvektige mennesker må slanke seg før enkelte operasjoner osv.

Jeg er da voksen nok til selv å forstå komplikasjonene etter en operasjon, hvorfor kan jeg ikke da selv være ansvarlig for egen helse? Om jeg dør etter en akutt blindtarmoperasjon eller en planlagt operasjon, så er utfallet det samme...

Rike røykere blir jo operert likevel, de bare betaler privat...! Er dette rettferdig?

Skrevet

''Hvis du blir stoppet i bilbeltekontroll, så hjelper det deg ikke å si at du er villig til å ta risikoen for farene som er forbundet med maglende bilbeltebruk. Du får bot uansett.''

Synes dette ble et lite seriøst argument. Jeg tar alle forholdsregler i trafikken og ellers i livet mitt, men jeg røyker, dessverre... Må jeg vente i to måneder med en sprukket blindtarm? Eller gamle Olga på 80 som påfører seg lårhalsbrudd, må hun vente i to måneder fordi hun var dum nok og røkte?

Tror du det er fare for at du ikke blir operert hvis blindtarmen sprekker? Uten at jeg har nærmere kunnskap om hvordan de forholder seg til røykere i Sverige vil jeg anta at du vil bli operert hvis det står om livet.

Fordelen med ordningen er at du vil få en veldig god grunn til å slutte å røyke. Det er utrolig hva man greier når man må.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Med begrensede ressurser, er det riktig å prioritere dem som vil få størst utbytte av operasjonen. Det gjelder jo akkurat det samme med gamle folk, de blir ikke operert hvis risikoen ansees for høy. Min onkel har for eksempel en ødelagt hjerteklaff, men de våger ikke å operere ham pga høy alder og dårlig allmenntilstand. Det hjelper ikke at han selv er villig til å ta risikoen.

Du har muligheten til å slutte å røyke. Min onkel kan ikke bli yngre om han aldri så mye ønsker det. Hvem er det mest synd på? Jeg syns du beklager deg helt uten grunn.

Gjest Niccola
Skrevet

Ja, helt sikkert:-( Jeg synes at grensen får gå et sted for hva man tillater av diskriminering av mennesker. Det er jo for søren lov til å selge og røyke sigaretter i dette landet. Så de får slutte og selge (tjene penger) før de ekskluderer 25-30% av befolkningen. Men de vil vel gjerne ha inntektene, og slippe utgiftene. Slik er det kapitalistiske samfunn.

Problemet er at røyking påvirker kroppens tilheling.

hidi, the scorpion
Skrevet

Tror du det er fare for at du ikke blir operert hvis blindtarmen sprekker? Uten at jeg har nærmere kunnskap om hvordan de forholder seg til røykere i Sverige vil jeg anta at du vil bli operert hvis det står om livet.

Fordelen med ordningen er at du vil få en veldig god grunn til å slutte å røyke. Det er utrolig hva man greier når man må.

''Fordelen med ordningen er at du vil få en veldig god grunn til å slutte å røyke. Det er utrolig hva man greier når man må.''

Jeg hater at noen skal fortelle meg hvordan jeg skal leve livet mitt! Og jeg kommer til å røyke, så lenge _jeg_ ønsker det, ingen lege trenger å fortelle meg hvor farlig det er, for det vet jeg!

Om jeg velger å utsette meg for en farlig operasjon, så er det da _mitt_ valg, ikke legenes...? Jeg har hatt to operasjoner som røyker, og har overhodet ikke hatt problemer.

Røyl, alkohol og mat er lovlig vare her i landet, og vi betaler visst avgifter nok, så jeg finner det fornedrende, at noen vil nekte meg noe, som jeg har krav på i følge norsk helselov!

hidi, the scorpion
Skrevet

Med begrensede ressurser, er det riktig å prioritere dem som vil få størst utbytte av operasjonen. Det gjelder jo akkurat det samme med gamle folk, de blir ikke operert hvis risikoen ansees for høy. Min onkel har for eksempel en ødelagt hjerteklaff, men de våger ikke å operere ham pga høy alder og dårlig allmenntilstand. Det hjelper ikke at han selv er villig til å ta risikoen.

Du har muligheten til å slutte å røyke. Min onkel kan ikke bli yngre om han aldri så mye ønsker det. Hvem er det mest synd på? Jeg syns du beklager deg helt uten grunn.

''Du har muligheten til å slutte å røyke. Min onkel kan ikke bli yngre om han aldri så mye ønsker det. Hvem er det mest synd på? Jeg syns du beklager deg helt uten grunn.''

Jeg ville valgt meg selv sist. Sannsynligheten for at jeg dør av kreft forårsaket av nikotin, er veldig stor:( Jeg vil jo gjerne slutte engang og håper at det skjer.

Hva da med eldre mennesker som har røykt hele sitt liv, jeg synes det er en skam at disse ikke skal bli tatt på alvor!

Gjest Niccola
Skrevet

Hva med narkomane? Burde ikke de også bare nektes og behandles? Når de ligger og svever mellom liv og ød etter en overdose? Eller strider det kanskje mot FN's menneskerettigheter....? For da blir det jo viktig :-(

Det er ikke langt unna at det er slik. Det kommer ingen ambulanse og henter en narkoman på gata med mindre han/hun ligger livløs uten puls. Før den tid er de kun ordensproblemer, som tas hånd om av politiet.

hidi, the scorpion
Skrevet

Det er ikke langt unna at det er slik. Det kommer ingen ambulanse og henter en narkoman på gata med mindre han/hun ligger livløs uten puls. Før den tid er de kun ordensproblemer, som tas hånd om av politiet.

''Det kommer ingen ambulanse og henter en narkoman på gata med mindre han/hun ligger livløs uten puls.''

Til og med ikke da, jfr moren som forlangte erstatning fra politiet, fordi politiet ikke gadd å følge en nødmelding fra en bekymret borger!

Skrevet

''Fordelen med ordningen er at du vil få en veldig god grunn til å slutte å røyke. Det er utrolig hva man greier når man må.''

Jeg hater at noen skal fortelle meg hvordan jeg skal leve livet mitt! Og jeg kommer til å røyke, så lenge _jeg_ ønsker det, ingen lege trenger å fortelle meg hvor farlig det er, for det vet jeg!

Om jeg velger å utsette meg for en farlig operasjon, så er det da _mitt_ valg, ikke legenes...? Jeg har hatt to operasjoner som røyker, og har overhodet ikke hatt problemer.

Røyl, alkohol og mat er lovlig vare her i landet, og vi betaler visst avgifter nok, så jeg finner det fornedrende, at noen vil nekte meg noe, som jeg har krav på i følge norsk helselov!

Jeg forstår at det er frustrerende for deg, men de gjør det i beste mening. De har sikkert sett mange eksempler der det ikke har gått så bra.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg forstår at det er frustrerende for deg, men de gjør det i beste mening. De har sikkert sett mange eksempler der det ikke har gått så bra.

''Jeg forstår at det er frustrerende for deg, men de gjør det i beste mening. De har sikkert sett mange eksempler der det ikke har gått så bra.''

Hallo, jeg røyker! Er det bedre å dø langsomt, tror du?

Hva vet legen om mitt liv _etter operasjonen?

Kanskje jeg aldri røyker igjen eller jeg røyker som aldri før...Hva er det poenget?

Skrevet

Problemet er at røyking påvirker kroppens tilheling.

Jeg merket ikke noe til det da jeg ble operert 2 ganger med 8 ukers mellomrom for 10 år siden:-) Jeg var raskest på beina av alle, og den første som forlangte mat etter operasjonene:-) Folk rundt meg stusset over hvor raskt jeg var på beina igjen, og skjønte ikke at det gikk an...

Skrevet

Det står jo at det er planlagte ortopediske operasjoner dette dreier seg om. Man blir ikke avvist i døra hvis det trengs akutt hjelp.

Jeg vet ikke i detalj hva ortopedi dekker eller ikke dekker, men min svigerfar fikk beskjed for ca. 10 år siden om at han ikke ville få operasjoner for å avhjelpe såkalte "røykebein" dersom han ikke sluttet å røyke. De behandler ikke pasienter i den alderen (han var ca. 70) som saboterer behandlingen.

Han sluttet. Jeg var imponert, for han hadde røyket i mange år, og svigermor sluttet ikke. Men han var livredd for at de skulle bli nødt til å amputere beina hans.

Skrevet

Det står jo at det er planlagte ortopediske operasjoner dette dreier seg om. Man blir ikke avvist i døra hvis det trengs akutt hjelp.

Jeg vet ikke i detalj hva ortopedi dekker eller ikke dekker, men min svigerfar fikk beskjed for ca. 10 år siden om at han ikke ville få operasjoner for å avhjelpe såkalte "røykebein" dersom han ikke sluttet å røyke. De behandler ikke pasienter i den alderen (han var ca. 70) som saboterer behandlingen.

Han sluttet. Jeg var imponert, for han hadde røyket i mange år, og svigermor sluttet ikke. Men han var livredd for at de skulle bli nødt til å amputere beina hans.

Det er nok ikke så lenge før man blir totalt avvist, tror jeg. Vi som røyker er ikke lenger mennesker med samme verdi som andre. Jeg vet ikke helt hva vi representerer, men tydeligvis noe som samfunnet ikke vil ha.

Det som irriterer meg i denne sammenhengen er dobbeltmoralen. Det selges i vanlige dagligvarebutikker og er fullt lovlig å bruke. Ergo burde samfunnet ta sin del av ansvaret for de skader som måtte oppstå.

Jeg var selv pasient på Radiumhospitalet for noen år siden, og det siste de kunne tenke seg å ta fra sine pasienter der var sigarettene. Til og med øl og vin fantes i trallene, for de som måtte ønske det :-)

Skrevet

Det er nok ikke så lenge før man blir totalt avvist, tror jeg. Vi som røyker er ikke lenger mennesker med samme verdi som andre. Jeg vet ikke helt hva vi representerer, men tydeligvis noe som samfunnet ikke vil ha.

Det som irriterer meg i denne sammenhengen er dobbeltmoralen. Det selges i vanlige dagligvarebutikker og er fullt lovlig å bruke. Ergo burde samfunnet ta sin del av ansvaret for de skader som måtte oppstå.

Jeg var selv pasient på Radiumhospitalet for noen år siden, og det siste de kunne tenke seg å ta fra sine pasienter der var sigarettene. Til og med øl og vin fantes i trallene, for de som måtte ønske det :-)

""Vi som røyker er ikke lenger mennesker med samme verdi som andre.""

Kom igjen, nå overdriver du! Røykere må gjerne røyke, så lenge de ikke plager andre. Det er ikke menneskene som røyker man har noe imot!

Skrevet

''Du har muligheten til å slutte å røyke. Min onkel kan ikke bli yngre om han aldri så mye ønsker det. Hvem er det mest synd på? Jeg syns du beklager deg helt uten grunn.''

Jeg ville valgt meg selv sist. Sannsynligheten for at jeg dør av kreft forårsaket av nikotin, er veldig stor:( Jeg vil jo gjerne slutte engang og håper at det skjer.

Hva da med eldre mennesker som har røykt hele sitt liv, jeg synes det er en skam at disse ikke skal bli tatt på alvor!

På hvilken måte mener du at gamle mennesker som har røykt hele sitt liv ikke blir tatt på alvor?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...