Gå til innhold

Vil ikke operere røykere!

Anbefalte innlegg

Skrevet

""Vi som røyker er ikke lenger mennesker med samme verdi som andre.""

Kom igjen, nå overdriver du! Røykere må gjerne røyke, så lenge de ikke plager andre. Det er ikke menneskene som røyker man har noe imot!

Jeg er ikke så sikker på det...sett fra at samfunnmessig synspunkt.

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

13

• Colette

11

• mirami

9

• Tonette

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg er da voksen nok til selv å forstå komplikasjonene etter en operasjon, hvorfor kan jeg ikke da selv være ansvarlig for egen helse? Om jeg dør etter en akutt blindtarmoperasjon eller en planlagt operasjon, så er utfallet det samme...

Rike røykere blir jo operert likevel, de bare betaler privat...! Er dette rettferdig?

Dette har jo ikke noe med rettferdighet å gjøre! At rike kan kjøpe seg ut er ikke noe nytt, men at noen har mer penger enn andre har egentlig ikke så mye med denne saken å gjøre.

Legene sier nei til operasjoner fordi de av helsemessige årsaker vurderer hva som er best for pasienten. Jeg vil påstå at hvis du heller vil dø /bli invalid / få sterke smerter i forbindelse med en operasjon enn å slutte å røyke, så er du ikke helt i stand til å vurdere situasjonen om din egen helse. Da er det bra legene tar det ansvaret.

Jeg synes du tar dette veldig personlig. Er det noe verre at man blir bedt om å slutte å røyke enn det er at overvektige blir bedt om å gå ned noen kilo før operasjonen? Jeg synes ikke det... Det har jo ikke noe med å gjøre at samfunnet ikke "liker" overvektige eller røykere, men at den enkelte pasient har større sjanse for vellykket operasjon.

Skrevet

Jeg er ikke så sikker på det...sett fra at samfunnmessig synspunkt.

Samfunnsmessig synspunkt, hvordan da mener du?

At man ikke kan røyke innendørs på kafeer og utesteder er jo av hensynet til de som ikke røyker. Og så oppfordrer man jo folk om å slutte å røyke fordi det er helseskadelig, men det samme gjelder jo å drikke alkohol under svangerskapet osv...

Skrevet

Samfunnsmessig synspunkt, hvordan da mener du?

At man ikke kan røyke innendørs på kafeer og utesteder er jo av hensynet til de som ikke røyker. Og så oppfordrer man jo folk om å slutte å røyke fordi det er helseskadelig, men det samme gjelder jo å drikke alkohol under svangerskapet osv...

At samfunnet ser ned på og ikke tolererer røykere. Det er ikke verre enn det. Men allikevel er vi en god inntektskilde for staten.

Skrevet

Dette har jo ikke noe med rettferdighet å gjøre! At rike kan kjøpe seg ut er ikke noe nytt, men at noen har mer penger enn andre har egentlig ikke så mye med denne saken å gjøre.

Legene sier nei til operasjoner fordi de av helsemessige årsaker vurderer hva som er best for pasienten. Jeg vil påstå at hvis du heller vil dø /bli invalid / få sterke smerter i forbindelse med en operasjon enn å slutte å røyke, så er du ikke helt i stand til å vurdere situasjonen om din egen helse. Da er det bra legene tar det ansvaret.

Jeg synes du tar dette veldig personlig. Er det noe verre at man blir bedt om å slutte å røyke enn det er at overvektige blir bedt om å gå ned noen kilo før operasjonen? Jeg synes ikke det... Det har jo ikke noe med å gjøre at samfunnet ikke "liker" overvektige eller røykere, men at den enkelte pasient har større sjanse for vellykket operasjon.

''Legene sier nei til operasjoner fordi de av helsemessige årsaker vurderer hva som er best for pasienten. Jeg vil påstå at hvis du heller vil dø /bli invalid / få sterke smerter i forbindelse med en operasjon enn å slutte å røyke, så er du ikke helt i stand til å vurdere situasjonen om din egen helse. Da er det bra legene tar det ansvaret.''

For et utrolig naivt utsagn. Legenes vurderinger har nok like mye med penger/samfunn å gjøre som det å skulle ivareta den enkeltes persons helse.

Skrevet

''Legene sier nei til operasjoner fordi de av helsemessige årsaker vurderer hva som er best for pasienten. Jeg vil påstå at hvis du heller vil dø /bli invalid / få sterke smerter i forbindelse med en operasjon enn å slutte å røyke, så er du ikke helt i stand til å vurdere situasjonen om din egen helse. Da er det bra legene tar det ansvaret.''

For et utrolig naivt utsagn. Legenes vurderinger har nok like mye med penger/samfunn å gjøre som det å skulle ivareta den enkeltes persons helse.

Jeg har faktisk såpass stor tillit til legene at jeg tror de vurderer hva som er best for meg som pasient før de vurderer hva som er mest lønnsomt økonomisk.

Skrevet

Jeg har faktisk såpass stor tillit til legene at jeg tror de vurderer hva som er best for meg som pasient før de vurderer hva som er mest lønnsomt økonomisk.

Og det er forskjellen på deg og meg :-) Jeg har ikke den tilliten.

Skrevet

''Fordelen med ordningen er at du vil få en veldig god grunn til å slutte å røyke. Det er utrolig hva man greier når man må.''

Jeg hater at noen skal fortelle meg hvordan jeg skal leve livet mitt! Og jeg kommer til å røyke, så lenge _jeg_ ønsker det, ingen lege trenger å fortelle meg hvor farlig det er, for det vet jeg!

Om jeg velger å utsette meg for en farlig operasjon, så er det da _mitt_ valg, ikke legenes...? Jeg har hatt to operasjoner som røyker, og har overhodet ikke hatt problemer.

Røyl, alkohol og mat er lovlig vare her i landet, og vi betaler visst avgifter nok, så jeg finner det fornedrende, at noen vil nekte meg noe, som jeg har krav på i følge norsk helselov!

Greit nok at du vil utsette deg for en farlig operasjon, men det er også legenes problem hvis de gjennomfører noe de vet er farlig og det får store konsekvenser for deg etterpå. De har ansvar for deg som pasient, de er ikke roboter som bare gjør som pasienten vil.

Skrevet

At samfunnet ser ned på og ikke tolererer røykere. Det er ikke verre enn det. Men allikevel er vi en god inntektskilde for staten.

Hehe, hadde de ikke kunnet fått inntekter på avgifter på sigaretter hadde de nok snart funnet et annet sted å fått de samme inntektene;)

Skrevet

Jeg merket ikke noe til det da jeg ble operert 2 ganger med 8 ukers mellomrom for 10 år siden:-) Jeg var raskest på beina av alle, og den første som forlangte mat etter operasjonene:-) Folk rundt meg stusset over hvor raskt jeg var på beina igjen, og skjønte ikke at det gikk an...

Det kommer kanskje også an på hvilken type operasjon man skal igjennom...

Skrevet

Hehe, hadde de ikke kunnet fått inntekter på avgifter på sigaretter hadde de nok snart funnet et annet sted å fått de samme inntektene;)

Det er vel ingen annen inntekt som er sikrere enn de som innhentes hos folk som er "avhengige" av et eller annet. Og det skapes jo stadig nye "avhengigheter", slik som sex og sukker:-) Selv om det nå vel er sådd tvil om at sukker er vårt nye narkotikum:

http://www.dagbladet.no/2010/01/06/tema/sukker/fedon_lindberg/kosthold/mat/9795288/

Skrevet

Det er vel ingen annen inntekt som er sikrere enn de som innhentes hos folk som er "avhengige" av et eller annet. Og det skapes jo stadig nye "avhengigheter", slik som sex og sukker:-) Selv om det nå vel er sådd tvil om at sukker er vårt nye narkotikum:

http://www.dagbladet.no/2010/01/06/tema/sukker/fedon_lindberg/kosthold/mat/9795288/

''Det er vel ingen annen inntekt som er sikrere enn de som innhentes hos folk som er "avhengige" av et eller annet.''

Hvis det var inntektssiden ved tobakken som var det viktigste for staten, hadde de jo ikke satt igang alle anti-røyke-tiltakene, som jo har hjulpet veldig:

''I 1976 var det 40 prosent (1,26 millioner) nordmenn som røyket daglig. Ni prosent røyket av og til.I 2006 var det 24 prosent (896 000) nordmenn som røyket daglig. Ti prosent røyket av og til.I 2007 var det kun 22 prosent som røyket daglig. ''

Dessuten går neppe "totalregnskapet" for røykere ut i pluss når man tar med kostnadssiden.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2406480.ece

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...