Gå til innhold

Koke vann

Anbefalte innlegg

Gjest Melis34
Skrevet

Koker vann i vannkokeren hverdag,kan man koke det samme vannet om igjen og om igjen?

Jeg bytter da :o) men hva gjør dere?

Ha en fin lørdag :o)

Skrevet

Hjemme tømmer jeg kokeren helt for hver gang, altså om jeg ikke bruker alt vannet jeg har kokt så tømmer jeg resten i vasken.

På jobb derimot har det en tendes til at vi bruker det samme vannet flere ganger til kokeren er tom... Skulle ikke være noen fare med det, det kokes jo hver gang. :o)

Skrevet

Jeg tømmer vannkokeren for hver gang jeg har brukt den. hadde sikkert ikke gjort noe å bruke samme vann men.. fyller bare litt, akkurat nok til to kopper kaffe og en kopp kakao. :o) Så blir bare en liten skvett igjen. :)

Gjest Sola er på vei
Skrevet

Vannet koker ikke lenge nok til at alle bakterier dør, da må det koke i 15 minutter minimum. Vannet blir tilført luft og bakteriene vil blomstre opp igjen om det står for lenge.

brilleslangen
Skrevet

Vannet koker ikke lenge nok til at alle bakterier dør, da må det koke i 15 minutter minimum. Vannet blir tilført luft og bakteriene vil blomstre opp igjen om det står for lenge.

tror jeg ingenting på... :-) at det må koke i 15 min altså. For bakterier skal jo liksom dø ved 60 grader, og vann koker jo ved 100 grader. Og når det gjelder kjøtt og slikt sier jo de som har greie på slikt at om kjøtt stekes på sterk varme i et par-tre minutter på hver side slik at kjøttet blir gjennomvarmt, så skal bakteriene være borte og kjøttet trygt å spise...

Så derfor vil jeg tro at om vannet kokes opp på nytt så vil temperaturen være over bakterienes tålegrense såpass lenge at evt bakterier dør... Så jeg kan ikke tenke meg at det skulle være noen fare ved å bruke vannet om igjen. Men selv skifter jeg alltid ut vannet i vannkokeren. synes vannet smaker annerledes når det er kokt.Dessuten drikker jeg veldig sjelden varme drikker:-)

Gjest Sola er på vei
Skrevet

tror jeg ingenting på... :-) at det må koke i 15 min altså. For bakterier skal jo liksom dø ved 60 grader, og vann koker jo ved 100 grader. Og når det gjelder kjøtt og slikt sier jo de som har greie på slikt at om kjøtt stekes på sterk varme i et par-tre minutter på hver side slik at kjøttet blir gjennomvarmt, så skal bakteriene være borte og kjøttet trygt å spise...

Så derfor vil jeg tro at om vannet kokes opp på nytt så vil temperaturen være over bakterienes tålegrense såpass lenge at evt bakterier dør... Så jeg kan ikke tenke meg at det skulle være noen fare ved å bruke vannet om igjen. Men selv skifter jeg alltid ut vannet i vannkokeren. synes vannet smaker annerledes når det er kokt.Dessuten drikker jeg veldig sjelden varme drikker:-)

''A widely-used method for heat sterilization is the autoclave, sometimes called a converter. Autoclaves commonly use steam heated to 121–134 °C (250–273 °F). To achieve sterility, a holding time of at least 15 minutes at 121 °C (250 °F) or 3 minutes at 134 °C (273 °F) is required.''

http://en.wikipedia.org/wiki/Sterilization_%28microbiology%29

Skrevet

I bruksanvisningen til vannkokeren min står det at man skal tømme den, og ikke koke vannet om igjen. Det står ikke noe om hvorfor. Så jeg tømmer ut resten når jeg har tatt det jeg skal ha. Som regel koker man vel ikke mer enn man trenger?

Skrevet

Jeg bytter vannet hver gang. Men det er litt fordi hvis det står i hele tiden blir det mye kalk oppi vannkokeren.

Gjest ikke når jeg gikk på skolen ivhertfall
Skrevet

''A widely-used method for heat sterilization is the autoclave, sometimes called a converter. Autoclaves commonly use steam heated to 121–134 °C (250–273 °F). To achieve sterility, a holding time of at least 15 minutes at 121 °C (250 °F) or 3 minutes at 134 °C (273 °F) is required.''

Sterilisering i damp og koking kan ikke sammenlignes vel!

Skrevet

Som en annen påpeker er jeg også usikker på om dampsterilisering og koking kan sammenlignes.

Uansett - nå bittesmå babyer utmerket godt tåler flasker som er kokt på 100 grader eller vaske i oppvaskmaskin på 65 grader så regner jeg med at magen min tåler vann som er kokt opp 2-3 ganger også. :o)

hidi, the scorpion
Skrevet

Som en annen påpeker er jeg også usikker på om dampsterilisering og koking kan sammenlignes.

Uansett - nå bittesmå babyer utmerket godt tåler flasker som er kokt på 100 grader eller vaske i oppvaskmaskin på 65 grader så regner jeg med at magen min tåler vann som er kokt opp 2-3 ganger også. :o)

''Som en annen påpeker er jeg også usikker på om dampsterilisering og koking kan sammenlignes.''

Det er to forskjellige ting! Sykehus og andre som driver med pasienter, må sterilisere alt brukerutstyr nøye, av naturlige grunner:)

Slike krav stilles ikke til et hjem!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...