Gå til innhold

Bekymring over studielån!

Anbefalte innlegg

Gjest vil_jo_ta_master_men:
Skrevet

Hei dere!

Skal man studere en master i dag, så betyr jo gjerne dette 5 år med studielån, visst man ikke da har velstående foreldre, eller kan klare å jobbe sinnsykt mye ved siden av.

Jeg tok også et år på folkehøyskole, og et halvt år studerte jeg hvor jeg studerte "feil". Dette betyr at jeg etter den planlagte masteren vil ha 6, 1/2 år med studielån.

Master er jo vanlig å ta i dag, og da jeg tok bachelor tenkte jeg overhodet ikke på at det ble mange penger etterhvert. Nå, når jeg er litt eldre, mer opptatt av å klare meg selv, og skape meg en framtid med barn og det hele. Og nå ser hvordan danskerne IKKE normalt trenger lån, fordi stipendet er så høyt, så har jeg begynt å få litt panikk.

Kan man klare seg med bare stipend og en deltidsjobb tro?

Meninger?

Skrevet

Personlig ville jeg ikke latt økonomi stå i veien for master.. Jeg tenker sånn at en master er en investering i framtiden. F.eks vil du jo få høyere lønn med master enn med bachelor. Og Lånekassen har veldig gode betingelser for lånene sammenliknet med bankene. Tenk på alle som har store hus-og billån..? Studielånet virker mye nå, men når du får fast inntekt så går det bra å betale tilbake.

Å jobbe litt ved siden av studiene klarer vel de fleste, men jeg ville sagt det ble litt knapt med bare stipendet i tillegg (kommer an på hvilken by du bor i også da..) For å ha nok med bare stipend og jobb må man isåfall jobbe ganske mye, noe som igjen vil gå ut over studieresultatene...

Gjest kinelle
Skrevet

Jeg ville ikke droppet master pga studielån. Du får jo sannsynligvis høyere lønn med en master enn bachelor og sikkert flere jobber å velge i.

Da jeg studerte hadde jeg bare stipend + jobbet mye. Var slitsomt, men absolutt verdt det. Leste mye på egenhånd, for jobb og skole kræsjet ofte.

Hvis du velger en ekstrajobb hvor du kan jobbe kvelder og helger og evt netter får du jo ganske bra tillegg for ubekvem arbeidstid. Og yrker som ikke har stengt på rød dager - da er det 100 % med en gang.

Skrevet

Ser a begge de o andre som har svart deg sier at du vil få bedre lønn med master enn med bachelor. Jeg vil bare da skyte inn at det trenger slett ikke være nødvendig. Det kommer helt an på typen jobb.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...