Gå til innhold

NHD:sykemeldingsgrunn


Gjest Feit og lei

Anbefalte innlegg

Gjest Feit og lei

Jeg har en BMI på 36 og blant annet fettlever. Det blir rett og slett for mye å klare å komme i gang med en god livsstilsforandring med krevende jobb og familieliv. Jeg har hele tiden tenkt, jeg skal prøve litt til , og litt til hvis ikke må jeg oppsøke legehjelp. Nå har det gått et år. Jeg både blir deprimert av dette, og mener vel egentlig at overvekt er et psykisk problem på mange måter.

Er det ikke fornuftig med en gradert sykemelding i kanskje en måned, bare for å komme igang. Jeg mener da en meget lav sykemeldingsprosent. Eller må man vente til man er døden nær? Jeg føler ikke at det er så langt unna det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 146
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Maximia

    11

  • Lillemus

    9

  • frosken

    7

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    6

Litt på siden av det du spør om, men hvordan ser du for deg at det vil hjelpe med sykemelding for å få til livsstilendring? Er for å få tid til å trene eller hvordan tenker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prat med fastlegen din og få hjelp til vektnedgang. Fastleger er kommet seg over spis mindre og trim mer og kan gi det litt mer konstruktive råd enn som så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Feit og lei

Litt på siden av det du spør om, men hvordan ser du for deg at det vil hjelpe med sykemelding for å få til livsstilendring? Er for å få tid til å trene eller hvordan tenker du?

Ja jeg mener det vil gi meg et puff i riktig retning når det gjelder trening. Og at man ikke blir så sliten, oppgitt. Eller bør man si deprimert? Jeg synes en gradert sykemelding over kort tid er en rimeig invesering for samfunnet, med tanke på hvilke plager overvekt kan føre til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Feit og lei

Prat med fastlegen din og få hjelp til vektnedgang. Fastleger er kommet seg over spis mindre og trim mer og kan gi det litt mer konstruktive råd enn som så.

Ja jeg må nok prate med fastlegen. Tenker du på noe konkret legen kan tilby`?

Men på mange måter må man finne ut av det selv, hva som kan passe for meg. Men jeg hadde tatt imot et tilbud om helseinstitusjon. Mener de tilbyr fire ukers opphold, og jeg tror jeg har kriterier nok for å komme inn. Da får man sykemelding. Men det er sikkert lang ventetid. Så hvorfor ikke få litt hjelp og komme igang nå, kanskje jeg kan unngå å synke lenger ned i håpløsheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Feit og lei

Hvis "feit og lei" er grunn til sykemelding, ville snart halve norges befolkning bli sykemeldt.

Kanskje det ikke hadde vært sånn, hvis man satte inn tiltak litt før man er sykelig overvektig med en BMI på over 40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Ja jeg må nok prate med fastlegen. Tenker du på noe konkret legen kan tilby`?

Men på mange måter må man finne ut av det selv, hva som kan passe for meg. Men jeg hadde tatt imot et tilbud om helseinstitusjon. Mener de tilbyr fire ukers opphold, og jeg tror jeg har kriterier nok for å komme inn. Da får man sykemelding. Men det er sikkert lang ventetid. Så hvorfor ikke få litt hjelp og komme igang nå, kanskje jeg kan unngå å synke lenger ned i håpløsheten.

Enig med de andre her- snakk med legen.

Det er jo helse-fremmende å gå ned i vekt når man har såpass høy BMI, og kanskje kan legen og du i fellesskap komme frem til noe som kan fungere for deg.

Kan du få trening inn i arbeidstiden? Og bruke den til å gå hjem en time før en dag i uka (spasere hjem og gjøre styrketrening feks)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jegsynesdet

Ja jeg må nok prate med fastlegen. Tenker du på noe konkret legen kan tilby`?

Men på mange måter må man finne ut av det selv, hva som kan passe for meg. Men jeg hadde tatt imot et tilbud om helseinstitusjon. Mener de tilbyr fire ukers opphold, og jeg tror jeg har kriterier nok for å komme inn. Da får man sykemelding. Men det er sikkert lang ventetid. Så hvorfor ikke få litt hjelp og komme igang nå, kanskje jeg kan unngå å synke lenger ned i håpløsheten.

Jeg håper at du får legen med på planen din. Så spørs det jo om reglene er for firkantet til at det er mulig. Det er jeg usikker på.

Jeg maste en person jeg var svært svært glad i til å gå med på gradert sykemelding en periode for å klare dette med trening og å ta mere vare på seg selv. Dessverre døde h*n i forrige år.

Synes det høres ut som en veldig god plan faktisk. Hvis du skulle gå i terapi etc ville du jo fått fri til dette.

Lykke til uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Kanskje det ikke hadde vært sånn, hvis man satte inn tiltak litt før man er sykelig overvektig med en BMI på over 40.

Ja selvfølgelig. Det gjelder alle og alle kan ikke sykemeldes.

Skal alle røykere som vil slutte å røyke også sykemeldes, mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har tore vansker med å se hvordan en sykemelding kan endre på dette.

1. Du trenger å spise mindre. Det tar kortere tid enn å spise mye.

2. I første omgang vil 30 min rask gange hver dag sikkert øke din fysiske aktivitet mange ganger. Om du ikke greier å avse 30 min uten å bli sykemeldt, vil du heller ikke greie å organisere livet ditt sunnere med sykemelding. Det hele handler om motivasjon: Bestemme seg for det og gjøre det.

3. Kravet/ønsket om sm er en eksternalisering av ansvar. Det er samfunnet og/eller arbeidsgiver som har ansvar for din livsstil. Kun om du tar det hele ansvaret selv, vil du kunne nå dine mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest the super woman

Ja selvfølgelig. Det gjelder alle og alle kan ikke sykemeldes.

Skal alle røykere som vil slutte å røyke også sykemeldes, mener du?

nå er du urimelig og det har du ingen grunn til. Du ble ikke spurt om dine private meninger i din glasstilværelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest the super woman

Ja jeg mener det vil gi meg et puff i riktig retning når det gjelder trening. Og at man ikke blir så sliten, oppgitt. Eller bør man si deprimert? Jeg synes en gradert sykemelding over kort tid er en rimeig invesering for samfunnet, med tanke på hvilke plager overvekt kan føre til.

En måned er ikke nok i det hele tatt når du tenker trening osv. Du bør legge trening inn i hverdagen uten å bli sykemeldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Feit og lei

Ja selvfølgelig. Det gjelder alle og alle kan ikke sykemeldes.

Skal alle røykere som vil slutte å røyke også sykemeldes, mener du?

Jeg må vurder for meg hvordan jeg føler det i samråd med min lege. Jeg orker ikke å ta ansvar for resten av verden. Jeg er trolig kvalifisert for en slankeoperasjon med flere ukers full sykemelding. Jeg håper å unngå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg må nok prate med fastlegen. Tenker du på noe konkret legen kan tilby`?

Men på mange måter må man finne ut av det selv, hva som kan passe for meg. Men jeg hadde tatt imot et tilbud om helseinstitusjon. Mener de tilbyr fire ukers opphold, og jeg tror jeg har kriterier nok for å komme inn. Da får man sykemelding. Men det er sikkert lang ventetid. Så hvorfor ikke få litt hjelp og komme igang nå, kanskje jeg kan unngå å synke lenger ned i håpløsheten.

Jeg skal til fastlegen om noen dager ang. vektproblem som jeg har hatt hele livet. Jeg får til å slanke meg, men må være psyklig opptatt av det i den perioden, men greier ikke å holde vekten når jeg opplever negative/tunge ting. Jeg må prate med noen om andre strategier enn å stappe i meg mat når jeg er sliten, trist og lei. Jeg må også finne ut hvordan jeg i mitt sosiale liv skal greie å holde vekta, når jeg blir møtt med 0 forståelse for at jeg ikke kan spise når det passer andre.

Jeg er i en helt annen livssituasjon enn deg, der jeg har kun meg selv å tenke på, men jeg har også mine tunge stunder med sorg og savn etter egne barn og mann som i perioder gjør meg veldig trist og lei og jeg trøste spiser.

Men oppsøk legen og finn ut hva som er årsaken til overvekten din og hvilke strategier du kan prøve deg på for å gå ned i vekt og bli der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Feit og lei

En måned er ikke nok i det hele tatt når du tenker trening osv. Du bør legge trening inn i hverdagen uten å bli sykemeldt.

Jeg er veldig enig med deg i det. At en måned ikke er mye. Men en måned kan være ganske mye når det gjelder å snu vaner, og finne overskuddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Feit og lei

Jeg har tore vansker med å se hvordan en sykemelding kan endre på dette.

1. Du trenger å spise mindre. Det tar kortere tid enn å spise mye.

2. I første omgang vil 30 min rask gange hver dag sikkert øke din fysiske aktivitet mange ganger. Om du ikke greier å avse 30 min uten å bli sykemeldt, vil du heller ikke greie å organisere livet ditt sunnere med sykemelding. Det hele handler om motivasjon: Bestemme seg for det og gjøre det.

3. Kravet/ønsket om sm er en eksternalisering av ansvar. Det er samfunnet og/eller arbeidsgiver som har ansvar for din livsstil. Kun om du tar det hele ansvaret selv, vil du kunne nå dine mål.

Når det gjelder punkt 3, så er vel du snart arbeidsledig. Alle deprimerte og psykisk syke kan jo bare ta seg sammen og ta ansvaret selv?

Slik blir den tankegangen for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

nå er du urimelig og det har du ingen grunn til. Du ble ikke spurt om dine private meninger i din glasstilværelse.

Jeg er ikke urimelig i det hele tatt. Hvordan tror du det ville gått om alle som vil slanke seg ble sykemeldt?

Gåing som Nhd sier er det som vil hjelpe. Gå av noen bussholdeplasser tidligere på vei til jobb og få noen minutters gange der og gjør det samme på vei hjem. Gjør dette til en vane. Det vil garantert hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Feit og lei

Jeg har tore vansker med å se hvordan en sykemelding kan endre på dette.

1. Du trenger å spise mindre. Det tar kortere tid enn å spise mye.

2. I første omgang vil 30 min rask gange hver dag sikkert øke din fysiske aktivitet mange ganger. Om du ikke greier å avse 30 min uten å bli sykemeldt, vil du heller ikke greie å organisere livet ditt sunnere med sykemelding. Det hele handler om motivasjon: Bestemme seg for det og gjøre det.

3. Kravet/ønsket om sm er en eksternalisering av ansvar. Det er samfunnet og/eller arbeidsgiver som har ansvar for din livsstil. Kun om du tar det hele ansvaret selv, vil du kunne nå dine mål.

Et lite tillegg: Jeg synes det er rart at du med din utdannelse kommer med spis mindre, tren mer. Jeg tror du må vite at det ligger en del psykiske årsaker bak fedme. Og som jeg sier jeg har prøvd....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...