Gå til innhold

NHD:sykemeldingsgrunn


Gjest Feit og lei

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke sagt at det er lett. Slanking/vektnedgang er noe av det vanskeligste en kan gjennomføre.

Tross dette mener jeg at sykemelding ikke er det vesentlige her. Jeg kan ikke se at det blir enklare å slanke seg med 20% sykemelding.

Jeg kan heller ikke se at dette er innenfor reglene for sykemelding.

Jeg tror heller ikke det er innenfor reglene for sykemelding, men jeg tror absolutt at det å frigjøre litt tid som den overvektige kan bruke til å bevege seg - det har jeg stor tro på.

Jeg mener det fantes noe/finnes noe som heter grønn resept, som er inne på noe av dette? Men det inbefatter jo ikke sykemelding - tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 146
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Maximia

    11

  • Lillemus

    9

  • frosken

    7

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    6

Gjest solfryd

Jeg lurer bare litt: Hvem mener du er skyld i at du er overvektig?

Med mindre noen har truet deg til å spise godterier og masse mat og drukket masse brus over år, så er det vel i grunnen bare du som har skapt din fedme. Og det er jo bare du som kan bli kvitt den igjen.

Å be om sykemelding for å komme i gang med trening henger ikke på greip. Hva med måned 2, da? Og 3? Dessuten: Er du syk?

Nei, du leter etter en lettvindt løsning, men det finnes ingen slike. Å slanke seg er en jobb, der man må si nei til ting man har lyst på, man må gjøre ting man ikke nødvendigvis synes er mest gøy her i verden (trene) og være bevisst hverdagen.

''Med mindre noen har truet deg til å spise godterier og masse mat og drukket masse brus over år, så er det vel i grunnen bare du som har skapt din fedme. Og det er jo bare du som kan bli kvitt den igjen.''

Ja, helt klart at det er en selv som har puttet i seg maten. Ingen truer nok noen til å spise, men likevel kan det være "noe" (og ikke noen) som får en til å gjøre som en gjør.

Og dette "noe" kan etter min mening være psykiske problemer og vansker. Mat kan "trøste" vonde følesler, mat kan "roe ned" angst, osv.

Har du hørt uttrykket "matmisbruker"? Etter min mening kan det sammenlignes med andre former for misbruk, f.eks. misbruk av alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Med mindre noen har truet deg til å spise godterier og masse mat og drukket masse brus over år, så er det vel i grunnen bare du som har skapt din fedme. Og det er jo bare du som kan bli kvitt den igjen.''

Ja, helt klart at det er en selv som har puttet i seg maten. Ingen truer nok noen til å spise, men likevel kan det være "noe" (og ikke noen) som får en til å gjøre som en gjør.

Og dette "noe" kan etter min mening være psykiske problemer og vansker. Mat kan "trøste" vonde følesler, mat kan "roe ned" angst, osv.

Har du hørt uttrykket "matmisbruker"? Etter min mening kan det sammenlignes med andre former for misbruk, f.eks. misbruk av alkohol.

Overvektige vil gjerne at "noen andre" skal ha skylda, forklare tingenes tilstand med at det har "skjedd noe" som gjør at de har "måttet spise". Poenget mitt er at man først og fremst må innse at det er ens egen feil at man har blitt som man har blitt, og ikke lete unnskyldninger.

Og dette er ikke noe jeg tror, jeg _vet_.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Men du trenger ikke sykemeldes for å gå tur en time om dagen... Jeg skulle også gjerne hatt mer tid til å trene.

Poenget er at du med din smekre lille kropp ikke har noen problemer med å finne overskudd til turer og trening. Men en med sterk overvekt har naturlig nok ikke like mye overskudd og energi. Når en i tillegg jobber 100% stilling og har familie å ta seg av, er kreftene mer enn brukt opp.

Men en liten sykmelding kan frigjøre overskudd til å trene/går turer. See?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Overvektige vil gjerne at "noen andre" skal ha skylda, forklare tingenes tilstand med at det har "skjedd noe" som gjør at de har "måttet spise". Poenget mitt er at man først og fremst må innse at det er ens egen feil at man har blitt som man har blitt, og ikke lete unnskyldninger.

Og dette er ikke noe jeg tror, jeg _vet_.

Ja, du føler deg nok "ovenpå" nå som har klart å gå ned 25 kg. Men hvor lenge klarer du å holde på din nye vekt?

Forskning viser at en veldig høy prosentandel av de som har slanket seg myyye, er oppe igjen i samme vekt +++ etter kort tid.

Husk å tenke på ordene dine om det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at du med din smekre lille kropp ikke har noen problemer med å finne overskudd til turer og trening. Men en med sterk overvekt har naturlig nok ikke like mye overskudd og energi. Når en i tillegg jobber 100% stilling og har familie å ta seg av, er kreftene mer enn brukt opp.

Men en liten sykmelding kan frigjøre overskudd til å trene/går turer. See?

Du, det der er en måte å fraskrive seg ansvaret for egen situasjon på.

Døgnet har like mange timer om man er "liten og smekker" eller ei. Det handler om prioriteringer, om valg i hverdagen. Det handler om samarbeid i heimen, og det handler om viljen til å finne tid.

Også "små og smekre" er slitne etter jobb, og det er de samme oppgavene som skal løses hjemme. Det handler om å orke å gjøre en innsats for seg selv, og ikke vente på at noen andre skal ordne opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, du føler deg nok "ovenpå" nå som har klart å gå ned 25 kg. Men hvor lenge klarer du å holde på din nye vekt?

Forskning viser at en veldig høy prosentandel av de som har slanket seg myyye, er oppe igjen i samme vekt +++ etter kort tid.

Husk å tenke på ordene dine om det skjer.

Så langt har jeg greid det i 7 år, men takk for omtanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Du, det der er en måte å fraskrive seg ansvaret for egen situasjon på.

Døgnet har like mange timer om man er "liten og smekker" eller ei. Det handler om prioriteringer, om valg i hverdagen. Det handler om samarbeid i heimen, og det handler om viljen til å finne tid.

Også "små og smekre" er slitne etter jobb, og det er de samme oppgavene som skal løses hjemme. Det handler om å orke å gjøre en innsats for seg selv, og ikke vente på at noen andre skal ordne opp.

Fint for deg at du ser det slik. Husk bare på det om vekten din gradvis skulle øke igjen.

Selv om du er blitt slank nå, er det ikke sikkert at du klare å holde deg der, vet du. Da må du tenke over dine ord, og følge dem. Husk det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint for deg at du ser det slik. Husk bare på det om vekten din gradvis skulle øke igjen.

Selv om du er blitt slank nå, er det ikke sikkert at du klare å holde deg der, vet du. Da må du tenke over dine ord, og følge dem. Husk det.

Det er like sant uansett. Døgnet _har_ like mange timer for alle. _Alle_ må prioritere hva man ønsker å gjøre i disse timene som er fritid. Både tykke og tynne.

Du kan være så ekkel du bare vil mot meg, men det jeg sier er sant. Ønsket og viljen om å gjøre noe med egen situasjon må komme fra den som er tykk, man kan ikke forvente at noen andre skal ordne opp.

Du er nedrig i dine uttalelser om meg, men jeg lar det passere. Jeg skjønner at du sliter, men innerst inne vet du at jeg har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Det har du sikkert rett i. Og jeg hadde nok kommet til å gjøre det sånn uansett. Det ender nok opp med at jeg prøver en måned til...., bare det ikke blir en til og en til uten resultater men mer håpløshet.

Men jeg synes det er leit at feite skal komme til legen med lua i hånda, krypende over dørstokken. Vi blir tross alt bombardert med hvor mislykket vi er hver dag. Da må også helsevesenet tilbye noe- og noe mer enn spis mindre, beveg deg mer.

'' Da må også helsevesenet tilbye noe- og noe mer enn spis mindre, beveg deg mer''

Hva annet mener du at helsevesenet kan stille opp med for deg i løpet av den ene måneden du vil være sykemeldt, hvis du ikke ønsker å trene mer og spise mindre?

Helsevesenet må gi deg de rådene som fungerer, selv om du ikke liker dem.

Også hvis du skal legges inn på en helseklinikk, er det veldig sannsynlig at det er mat og fysisk aktivitet det hele vil handle mest om.

Du lurer deg selv, hvis du tror helsevesenet kan stille opp med hokus pokus trylleformel for deg i måned mens du er sykemeldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Da må også helsevesenet tilbye noe- og noe mer enn spis mindre, beveg deg mer''

Hva annet mener du at helsevesenet kan stille opp med for deg i løpet av den ene måneden du vil være sykemeldt, hvis du ikke ønsker å trene mer og spise mindre?

Helsevesenet må gi deg de rådene som fungerer, selv om du ikke liker dem.

Også hvis du skal legges inn på en helseklinikk, er det veldig sannsynlig at det er mat og fysisk aktivitet det hele vil handle mest om.

Du lurer deg selv, hvis du tror helsevesenet kan stille opp med hokus pokus trylleformel for deg i måned mens du er sykemeldt.

Det der var et godt svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest been there, done that

Poenget er at du med din smekre lille kropp ikke har noen problemer med å finne overskudd til turer og trening. Men en med sterk overvekt har naturlig nok ikke like mye overskudd og energi. Når en i tillegg jobber 100% stilling og har familie å ta seg av, er kreftene mer enn brukt opp.

Men en liten sykmelding kan frigjøre overskudd til å trene/går turer. See?

Selv om en er sterk overvektig, jobber 100%, har flere barn, lite energi og dårlig med tid til overs, er det forsatt mulig å finne tid til å ta tak i endringer som må til.

1. Du må bestemme deg for at nok er nok.

2. Du må sette av tid, som du ikke viker bort i fra, uansett grunn! 30 minutter hver dag er ikke vanskelig å sette av.

3. Gjøre endringer i kostholdet som en klare å holde over lang tid.

4. Små skritt gjør underverker om du følger punktene ovenfor.

OG ikke minst - ta tiden til hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der var et godt svar!

Hvorfor mener du det J31?

Et menneske med store vektproblemer kan trenge hjelp som ikke omhandler mat og trim, men takle livet på en mindre destruktiv måte. Det er ikke sikkert en overvektig strever noe mindre med livet enn det du gjør J31.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg tror heller ikke det er innenfor reglene for sykemelding, men jeg tror absolutt at det å frigjøre litt tid som den overvektige kan bruke til å bevege seg - det har jeg stor tro på.

Jeg mener det fantes noe/finnes noe som heter grønn resept, som er inne på noe av dette? Men det inbefatter jo ikke sykemelding - tror jeg.

Uken har 168 timer. Maks 40 av disse tilbringes på jobb. Greier en ikke å trimme innen de 128 resterende timene, vil en uansett ikke greie det. Det handler om prioritering og motivasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at du med din smekre lille kropp ikke har noen problemer med å finne overskudd til turer og trening. Men en med sterk overvekt har naturlig nok ikke like mye overskudd og energi. Når en i tillegg jobber 100% stilling og har familie å ta seg av, er kreftene mer enn brukt opp.

Men en liten sykmelding kan frigjøre overskudd til å trene/går turer. See?

Sykemeldingen frigjør _tid_ til å gå turer og trene og det er det jeg også gjerne skulle hatt mer av. Overskudd får man av å trene, så sånn sett henger det sammen.

Jobb, to unger på deltid alene og en del pendling utenbys tar mye tid for meg også og jeg skulle gjerne hatt mer fritid til å trene mere. Allikevel får jeg klemt inn noen økter i uka. Hvordan? Jeg trener om morgenen før jobb etter at ungene har gått på skolen, eller jeg trimsykler når ungene er i seng eller jeg er ute og sykler / jogger / går tur om kvelden når jeg er hos min kjære og ungene er hos sin far.

Såvidt jeg skjønte hadde trådstarter også en mann - da er han hjemme med ungene mens hun er ute (eller hjemme) og trener. Hvor vanskelig er det? Man må ikke trene på dagtid.

Å be om et opphold på en helseklinikk og derved få sykemelding er noe annet. Jeg har liten tro på at hun i løpet av en mnd hjemme, uten profesjonell hjelp, skal klare å opparbeide seg såpass mye selvdisiplin og overskudd at det etterpå går helt greit å fortsette. Vil hun da få mer tid når hun går tilbake i jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Sykemeldingen frigjør _tid_ til å gå turer og trene og det er det jeg også gjerne skulle hatt mer av. Overskudd får man av å trene, så sånn sett henger det sammen.

Jobb, to unger på deltid alene og en del pendling utenbys tar mye tid for meg også og jeg skulle gjerne hatt mer fritid til å trene mere. Allikevel får jeg klemt inn noen økter i uka. Hvordan? Jeg trener om morgenen før jobb etter at ungene har gått på skolen, eller jeg trimsykler når ungene er i seng eller jeg er ute og sykler / jogger / går tur om kvelden når jeg er hos min kjære og ungene er hos sin far.

Såvidt jeg skjønte hadde trådstarter også en mann - da er han hjemme med ungene mens hun er ute (eller hjemme) og trener. Hvor vanskelig er det? Man må ikke trene på dagtid.

Å be om et opphold på en helseklinikk og derved få sykemelding er noe annet. Jeg har liten tro på at hun i løpet av en mnd hjemme, uten profesjonell hjelp, skal klare å opparbeide seg såpass mye selvdisiplin og overskudd at det etterpå går helt greit å fortsette. Vil hun da få mer tid når hun går tilbake i jobb?

''Sykemeldingen frigjør _tid_ til å gå turer og trene og det er det jeg også gjerne skulle hatt mer av''

Men tenk så mye tid vi hadde hatt til overs om vi bare hadde dolet litt mindre ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, det der er en måte å fraskrive seg ansvaret for egen situasjon på.

Døgnet har like mange timer om man er "liten og smekker" eller ei. Det handler om prioriteringer, om valg i hverdagen. Det handler om samarbeid i heimen, og det handler om viljen til å finne tid.

Også "små og smekre" er slitne etter jobb, og det er de samme oppgavene som skal løses hjemme. Det handler om å orke å gjøre en innsats for seg selv, og ikke vente på at noen andre skal ordne opp.

''Også "små og smekre" er slitne etter jobb, og det er de samme oppgavene som skal løses hjemme.''

Jeg synes det var litt morsomt å bli kalt "smekker"! *Hehe* Jeg har aldri vært smekker.

Men jeg er enig. Og jeg er i tillegg alene med mine to, riktignok bare halve tiden, men jeg har ingen mann å dele ansvaret for AS Hus, Barn og Heim med. Hvorfor kan ikke mannen hennes (jeg forsto det slik at hun har en mann, om hun ikke har det så tar jeg dette tilbake) være hjemme hos barna et par kvelder i uka så hun får trent eller deltatt på et slankekurs eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint for deg at du ser det slik. Husk bare på det om vekten din gradvis skulle øke igjen.

Selv om du er blitt slank nå, er det ikke sikkert at du klare å holde deg der, vet du. Da må du tenke over dine ord, og følge dem. Husk det.

Hjelpe meg - er det fryktelig vanskelig å innse at _noen_ overvektige klarer å holde vekten etter en livsstilsendring?! Må du ha utav deg dette gørret?

Grunnen til at mange overvektige ikke klarer det er vel fordi de går tilbake til sitt gamle kosthold etter endt slanking, at de rett og slett ikke klarer å holde fast på livsstilsendringen, men etterhvert finner grunner til å droppe salaten i dag og bytte den ut med en burger eller å droppe treningen denne ene gangen, som fort blir til neste gang også - og nå har jeg ikke trent på 3 uker da er det ingen vits å begynne igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

''Også "små og smekre" er slitne etter jobb, og det er de samme oppgavene som skal løses hjemme.''

Jeg synes det var litt morsomt å bli kalt "smekker"! *Hehe* Jeg har aldri vært smekker.

Men jeg er enig. Og jeg er i tillegg alene med mine to, riktignok bare halve tiden, men jeg har ingen mann å dele ansvaret for AS Hus, Barn og Heim med. Hvorfor kan ikke mannen hennes (jeg forsto det slik at hun har en mann, om hun ikke har det så tar jeg dette tilbake) være hjemme hos barna et par kvelder i uka så hun får trent eller deltatt på et slankekurs eller noe sånt?

''Hvorfor kan ikke mannen hennes (jeg forsto det slik at hun har en mann, om hun ikke har det så tar jeg dette tilbake) være hjemme hos barna et par kvelder i uka så hun får trent eller deltatt på et slankekurs eller noe sånt?''

Mange treningsstudioer i dag har lekerom. Da ungene var små (jeg hadde full jobb) tok jeg med ungene og de var på lekerommet den tiden jeg trente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

''Også "små og smekre" er slitne etter jobb, og det er de samme oppgavene som skal løses hjemme.''

Jeg synes det var litt morsomt å bli kalt "smekker"! *Hehe* Jeg har aldri vært smekker.

Men jeg er enig. Og jeg er i tillegg alene med mine to, riktignok bare halve tiden, men jeg har ingen mann å dele ansvaret for AS Hus, Barn og Heim med. Hvorfor kan ikke mannen hennes (jeg forsto det slik at hun har en mann, om hun ikke har det så tar jeg dette tilbake) være hjemme hos barna et par kvelder i uka så hun får trent eller deltatt på et slankekurs eller noe sånt?

''Hvorfor kan ikke mannen hennes (jeg forsto det slik at hun har en mann, om hun ikke har det så tar jeg dette tilbake) være hjemme hos barna et par kvelder i uka så hun får trent eller deltatt på et slankekurs eller noe sånt?''

Mange treningsstudioer i dag har lekerom. Da ungene var små og mannen min jobbet i Stavanger og var hjemme bare i helgene(jeg hadde full jobb) tok jeg med ungene og de var på lekerommet den tiden jeg trente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...