Gå til innhold

NHD:sykemeldingsgrunn


Gjest Feit og lei

Anbefalte innlegg

Du kan også snakke med fastlegen om han kan søke deg til et av overvektprogrammene som arrangeres ved visse opptreningssentre siden din BMI er såpass høy. Det er mulig å få hjelp til å komme i gang med vektreduksjon.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 146
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Maximia

    11

  • Lillemus

    9

  • frosken

    7

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    6

Gjest Feit og lei

Du kan også snakke med fastlegen om han kan søke deg til et av overvektprogrammene som arrangeres ved visse opptreningssentre siden din BMI er såpass høy. Det er mulig å få hjelp til å komme i gang med vektreduksjon.

Lykke til :-)

Takk!

Ja tror jeg må snakke med han nå. Jeg har selvfølgelig ellers snakker mye med leger før. Jeg har vært slank halve livet og overvektig halve livet. Når jeg var slank hadde jeg aldri problemer. Jeg bare spiste til jeg var mett. Og var fornøyd med passe porsjoner. Jeg ble overvektig etter svangerskap ved siden av en traumatisk opplevelse. Har senere vært deprimert i flere år. Vond sirkel, hva kom først høna eller egget? Det store problemet har vært å gå ned. Og å dra på et slikt rehabiliteringssenter og komme i gang, tror jeg hadde vært til STOR hjelp. Selvfølgelig må man også jobbe med andre sider av seg selv i tillegg. Kaste seg ut i livet igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Ja tror jeg må snakke med han nå. Jeg har selvfølgelig ellers snakker mye med leger før. Jeg har vært slank halve livet og overvektig halve livet. Når jeg var slank hadde jeg aldri problemer. Jeg bare spiste til jeg var mett. Og var fornøyd med passe porsjoner. Jeg ble overvektig etter svangerskap ved siden av en traumatisk opplevelse. Har senere vært deprimert i flere år. Vond sirkel, hva kom først høna eller egget? Det store problemet har vært å gå ned. Og å dra på et slikt rehabiliteringssenter og komme i gang, tror jeg hadde vært til STOR hjelp. Selvfølgelig må man også jobbe med andre sider av seg selv i tillegg. Kaste seg ut i livet igjen...

Det å få hjelp til å komme i gang kan være svært verdifullt. Noen har også nytte av reductil eller andre medikamenter.

Jeg har stor sans for å jobbe med overvekt på andre måter enn ved slankeoperasjoner, og håper du har en lege som er god på dette.

Tror også at oppleggene i regi av opptreningssentrene er svært gode når man selv er motivert for endringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Feit og lei

Det å få hjelp til å komme i gang kan være svært verdifullt. Noen har også nytte av reductil eller andre medikamenter.

Jeg har stor sans for å jobbe med overvekt på andre måter enn ved slankeoperasjoner, og håper du har en lege som er god på dette.

Tror også at oppleggene i regi av opptreningssentrene er svært gode når man selv er motivert for endringer.

Ja må bare si at jeg ikke ser ned på de som tar slankeoperasjon. Men for meg føler jeg at det skal være siste utvei. Så lenge det er håp i hengende snøre...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja må bare si at jeg ikke ser ned på de som tar slankeoperasjon. Men for meg føler jeg at det skal være siste utvei. Så lenge det er håp i hengende snøre...:-)

Nei, jeg ser heller ikke ned på de som velger slankeoperasjon, men tror at en del ville vært bedre hjulpet med støtte til omfattende livsstilsendringer over lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest the super woman

Jeg er veldig enig med deg i det. At en måned ikke er mye. Men en måned kan være ganske mye når det gjelder å snu vaner, og finne overskuddet.

Nei der tar du feil. Hvis du henger deg på slike bagateller som sykemelding i en måned greier du ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest the super woman

Jeg kan ikke se at det er noen som kommer med kritikk her i denne tråden.

he he du kom med en meget skarp kritikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest the super woman

Stiller du spørsmål om folks synspunkt, så får du svar om folk synspunkt. Også de svarene du ikke liker.

Det finnes leger som er idioter når det gjelder slikt. De snakker til pasientene som de ikke har en eneste aktiv hjerneselle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Det synes jeg hørtes veldig fornuftig ut. Du orker jo ikke/har ikke overskudd til å f.eks ta den 30 min lange spaserturen daglig når du i tillegg jobber fullt og har familie å ta deg av.

Det høres kanskje ut som om jeg er ironisk her, men det er jeg ikke. Jeg vet nemlig selv svært godt hvor mye krefter det tar av en å være såpass overvektig.

Å snakke med en psyk. sykepleier i kommunen som legen kan henvise deg til, er et lavterskeltilbud for folk som sliter med ulike ting. Hvis du mener du "spiser følelsene" dine, kan en slik person hjelpe deg, støtte deg og motivere deg. Dere kan nøste i ting og finne årsakssammenhenger og gode strategier til å komme ut av problemene.

Å skaffe seg en liten hund er også positivt. Den må jo luftes, og hvis du trives best under press når det er noe du _må_ gjøre, kan en hund være et godt hjelpemiddel til å komme seg ut å gå.

Ønsker deg masse lykke til! Og ikke bry deg om negative tilbakemeldinger. Verdien på et menneske eller dets intelligens måles ikke av antall cm rundt livet eller av antall kg på badevekten. :-) At du ønsker å ta tak i fedmeproblematikken din nå og vil søke hjelp for det, viser at du er meget oppegående.

Og jeg støtter deg i at psykiatrien og andre bør lære seg at fedme og psykiske problemer henger sammen. Blir litt oppgitt jeg, over av at anorexiofre får masse hjelp og oppmerksomhet, sogar blir de tilkjent en "verdig" diagnose, mens vi som sliter med fedme bare er feite liksom. Og dumme. Og det er vår feil, ingen psykdom som ligger bak der, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Feit og lei

Nei der tar du feil. Hvis du henger deg på slike bagateller som sykemelding i en måned greier du ingenting.

Vet du alle mine tanker? Alle mine planer og ønsker? Jeg sier jo også at jeg ønsker å sette meg opp på rehabiliteringssenter hvis jeg får det. Jeg spør ikke for å være frekk, men jeg synes det blir så bombastisk.

Og hva hadde du hengt deg på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Feit og lei

Nei, jeg ser heller ikke ned på de som velger slankeoperasjon, men tror at en del ville vært bedre hjulpet med støtte til omfattende livsstilsendringer over lang tid.

Ja og slik støtte har det nok ikke vært mye av. Men det kommer kanskje med fokuset på fedme. Og hvis man ikke kommer med et støttetilbud, men bare "henger ut fedme" synes jeg nesten det blir mobbing.

Kunne vist diskutert fedmeproblematikk til krampa tar meg...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Et lite tillegg: Jeg synes det er rart at du med din utdannelse kommer med spis mindre, tren mer. Jeg tror du må vite at det ligger en del psykiske årsaker bak fedme. Og som jeg sier jeg har prøvd....

Jeg har faktisk gått gjennom det som finnes av forskningslitteratur på dette:

Det finnes ingen holdepunkter for at psykiske lidelser er årsak til eller at psykiatrisk behandling hjjelper mot fedme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest the super woman

Vet du alle mine tanker? Alle mine planer og ønsker? Jeg sier jo også at jeg ønsker å sette meg opp på rehabiliteringssenter hvis jeg får det. Jeg spør ikke for å være frekk, men jeg synes det blir så bombastisk.

Og hva hadde du hengt deg på?

Nei jeg vet ikke alle dine tanker. Det trenger du ikke å spørre om. Jeg har omtrent samme BMI som deg og vet hvor frustrerende livssituasjonen er, men jeg tror at hvis du tenker deg om så forstår du hva jeg mener med at en måneds sykemelding kan umulig hjelpe. Jeg skal ikke gi deg noe riktig svar siden jeg ikke har funnet løsningen selv, men jeg er ikke syk og ikke lat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Feit og lei

Jeg kan ikke se at det er noen som kommer med kritikk her i denne tråden.

Jeg måtte le litt av innlegget ditt jeg og. Du var nemmelig litt krass lenger ned. Men forresten er det ikke sånn at halve Norge er på trygd fra før? Jeg tenkte derfor det var best at jeg bare tar en kortvarig sykemelding, slik at jeg kan jobbe resten av mitt yrkesaktive liv :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest the super woman

Jeg har faktisk gått gjennom det som finnes av forskningslitteratur på dette:

Det finnes ingen holdepunkter for at psykiske lidelser er årsak til eller at psykiatrisk behandling hjjelper mot fedme.

Har du gått igjennom alt av forskningslitteratur på fedme???

Du har rett i at psykisk behandling og overvekt henger ikke sammen, men du kan ikke nekte med henvisning i forskning at overvekt er et medisinsk problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og slik støtte har det nok ikke vært mye av. Men det kommer kanskje med fokuset på fedme. Og hvis man ikke kommer med et støttetilbud, men bare "henger ut fedme" synes jeg nesten det blir mobbing.

Kunne vist diskutert fedmeproblematikk til krampa tar meg...:)

En lege jeg kjenner mener at fedme er det eneste aksepterte grunnlaget for diskriminering og nedsettende bemerkninger for tiden.

Til syvende og sist så stemmer det jo at eneste måten å få en bedre vekt på er gjennomføring av livsstilsendringer. Jeg betviler imidlertid at fordømmelse bedrer muligheten til å få det til. Derimot har jeg stor tro på at det hjelper med allianser med folk som kan støtte deg i livsstilsomleggingsprosessen (det ble et langt ord!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Jeg har faktisk gått gjennom det som finnes av forskningslitteratur på dette:

Det finnes ingen holdepunkter for at psykiske lidelser er årsak til eller at psykiatrisk behandling hjjelper mot fedme.

Hmm... merkelig. Da har nok ikke de såkalte forskerne forsket nok... Da har de ikke undersøkt og fulgt opp nok overvektige.

Det er jo en kjent sak "for alle" at fedme i mange tilfeller skyldes psykiske problemer.

Hva med anorexi-skjeletter? De ekstremt overvektige er like hard ute å kjøre som dem, bare på en annen måte. Noe i psyken, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Har du gått igjennom alt av forskningslitteratur på fedme???

Du har rett i at psykisk behandling og overvekt henger ikke sammen, men du kan ikke nekte med henvisning i forskning at overvekt er et medisinsk problem.

Nei, ikke på fedme, men på fedme og forsøk på pykiatrisk intervensjon.

Fedme er et stort medisinsk problem, og jeg har da overhode ikke skrevet noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...