Gå til innhold

NHD:sykemeldingsgrunn


Gjest Feit og lei

Anbefalte innlegg

Nei, ikke på fedme, men på fedme og forsøk på pykiatrisk intervensjon.

Fedme er et stort medisinsk problem, og jeg har da overhode ikke skrevet noe annet.

Er det forsket mye på kombinasjonsopplegg hvor man både gir psykologisk støtte/motiverende samtaler og fokuserer på kostholdsveiledning og fysisk aktivitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 146
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Maximia

    11

  • Lillemus

    9

  • frosken

    7

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    6

Gjest the super woman

Nei, ikke på fedme, men på fedme og forsøk på pykiatrisk intervensjon.

Fedme er et stort medisinsk problem, og jeg har da overhode ikke skrevet noe annet.

Det er mulig å forstå det slik at du ikke mener at det er medisinsk problem, men pasientens private latskap slik du uttrykker deg når du sier at det er bare å spise mindre og bevege seg mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel hele tiden trodd at jeg kunne klare dette selv. Men nå innser jeg at det er kanskje bedre å få hjep. Det helsevesenet tilbyr er fedmeoperasjoner, legemidler som reductil, helseopphold eventuelt sykemelding Jeg kunne tenkt meg de to siste. Jeg tror hvis man kommer igang er mye gjort.

Lykke til videre, uansett måte (vet det er tøft)

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Les det du har skrevet lenger ned i tråden...

Jeg har lest gjennom alt jeg har skrevet og jeg har ikke kommet med kritikk av trådstarter som person.

Jeg har sagt min mening om hva jeg mener om saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Jeg har faktisk gått gjennom det som finnes av forskningslitteratur på dette:

Det finnes ingen holdepunkter for at psykiske lidelser er årsak til eller at psykiatrisk behandling hjjelper mot fedme.

ok, beklager. Nå leste jeg innlegget ditt en gang til. Og du påstår ikke at forskningen ikke ser noen sammenhenger mellom psykiske lidelser og fedme, men du sier at det ikke er påvist at terapi hjelper på fedme.

beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest the super woman

Hmm... merkelig. Da har nok ikke de såkalte forskerne forsket nok... Da har de ikke undersøkt og fulgt opp nok overvektige.

Det er jo en kjent sak "for alle" at fedme i mange tilfeller skyldes psykiske problemer.

Hva med anorexi-skjeletter? De ekstremt overvektige er like hard ute å kjøre som dem, bare på en annen måte. Noe i psyken, altså.

Nei NHD har rett i at det finnes ikke psykiske forklaringer på fedme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Feit og lei

Jeg har faktisk gått gjennom det som finnes av forskningslitteratur på dette:

Det finnes ingen holdepunkter for at psykiske lidelser er årsak til eller at psykiatrisk behandling hjjelper mot fedme.

- Er det spesielle mennesketyper som blir BED-pasienter?

- Å snakke om risiko er ikke enkelt. Men vi vet en del om det vi kan kalle disponerende forhold. Og vi ser at ved psykiske lidelser generelt, og kanskje ved avhengighetsproblematikker mer spesielt (alkoholmisbruk, spillegalskap osv.) at konflikter, familiehistorie med psykiske lidelser, mobbing, traumer osv. bidrar til økt risiko.

http://www.sinnetshelse.no/artikler/overspising.htm

- Du mener altså at BED er en psykisk lidelse?

- Ja. Maten brukes her som en trøst eller lindring, en måte å dempe indre press på. Mat blir med andre ord et språk for følelser.

http://www.sinnetshelse.no/artikler/overspising.htm

Kanskje kan sykemelding dempe det indre presset for en periode, bare akkurat slik at man har litt overskudd til å ta fatt i seg selv??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest the super woman

Jeg har lest gjennom alt jeg har skrevet og jeg har ikke kommet med kritikk av trådstarter som person.

Jeg har sagt min mening om hva jeg mener om saken.

Din mening oppleves som skarp kritikk av andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jeg måtte le litt av innlegget ditt jeg og. Du var nemmelig litt krass lenger ned. Men forresten er det ikke sånn at halve Norge er på trygd fra før? Jeg tenkte derfor det var best at jeg bare tar en kortvarig sykemelding, slik at jeg kan jobbe resten av mitt yrkesaktive liv :-)

Det blir ikke bedre om overvektige skal sykemeldes.

Skal du på helseklinikk, ja så må du nødvendigvis ha en sykemelding.

Slik du beskriver det, så vil du bare ha en måned for å komme i gang.

Hva når måneden er over? Er dine psykiske vansker rundt overvekten borte, problemet løst og resten ordner seg av seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Feit og lei

Det blir ikke bedre om overvektige skal sykemeldes.

Skal du på helseklinikk, ja så må du nødvendigvis ha en sykemelding.

Slik du beskriver det, så vil du bare ha en måned for å komme i gang.

Hva når måneden er over? Er dine psykiske vansker rundt overvekten borte, problemet løst og resten ordner seg av seg selv?

Hva blir din egen konklusjon på ditt siste avsnitt? At det ikke nytter så det er ingen vits i? Eller at om man skal sykemelde seg må man være sykemeldt lengre?

Jeg er mest redd for at det blir til at man driter i det, til problemet er langt større og nærmest uløselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Hva blir din egen konklusjon på ditt siste avsnitt? At det ikke nytter så det er ingen vits i? Eller at om man skal sykemelde seg må man være sykemeldt lengre?

Jeg er mest redd for at det blir til at man driter i det, til problemet er langt større og nærmest uløselig.

Min konklusjon er at du spør legen din. Det er tross alt ikke jeg som skal bestemme om du skal ha en sykemelding eller ikke.

Hvis du først er oppsatt på å få en sykemelding, må den jo brukes til noe vettugt og da ville jeg _ikke_ mødt opp hos legen og snakket om sykemelding.

Du bør først og fremst si til legen din at du veldig gjerne (hvis så er tilfelle) kunne tenke deg en periode på en helseklinikk for å gå ned i vekt.

Sykemelding får komme som en naturlig følge etter at legen har vurdert det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest the super woman

Javel!

Jeg kan ikke skifte mening av den grunn:-)

Nei, men du kan la være å uttrykke den på den måten du gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest the super woman

- Er det spesielle mennesketyper som blir BED-pasienter?

- Å snakke om risiko er ikke enkelt. Men vi vet en del om det vi kan kalle disponerende forhold. Og vi ser at ved psykiske lidelser generelt, og kanskje ved avhengighetsproblematikker mer spesielt (alkoholmisbruk, spillegalskap osv.) at konflikter, familiehistorie med psykiske lidelser, mobbing, traumer osv. bidrar til økt risiko.

http://www.sinnetshelse.no/artikler/overspising.htm

- Du mener altså at BED er en psykisk lidelse?

- Ja. Maten brukes her som en trøst eller lindring, en måte å dempe indre press på. Mat blir med andre ord et språk for følelser.

http://www.sinnetshelse.no/artikler/overspising.htm

Kanskje kan sykemelding dempe det indre presset for en periode, bare akkurat slik at man har litt overskudd til å ta fatt i seg selv??

Nei sykemelding lindrer ingenting og hjelper ikke i denne sammenhengen. det skal noe annet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Feit og lei

Min konklusjon er at du spør legen din. Det er tross alt ikke jeg som skal bestemme om du skal ha en sykemelding eller ikke.

Hvis du først er oppsatt på å få en sykemelding, må den jo brukes til noe vettugt og da ville jeg _ikke_ mødt opp hos legen og snakket om sykemelding.

Du bør først og fremst si til legen din at du veldig gjerne (hvis så er tilfelle) kunne tenke deg en periode på en helseklinikk for å gå ned i vekt.

Sykemelding får komme som en naturlig følge etter at legen har vurdert det.

Det har du sikkert rett i. Og jeg hadde nok kommet til å gjøre det sånn uansett. Det ender nok opp med at jeg prøver en måned til...., bare det ikke blir en til og en til uten resultater men mer håpløshet.

Men jeg synes det er leit at feite skal komme til legen med lua i hånda, krypende over dørstokken. Vi blir tross alt bombardert med hvor mislykket vi er hver dag. Da må også helsevesenet tilbye noe- og noe mer enn spis mindre, beveg deg mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Feit og lei

Nei sykemelding lindrer ingenting og hjelper ikke i denne sammenhengen. det skal noe annet til.

Dersom man bruker den fornuftig å foreksempel går en time hver dag. Så tror jeg det kan hjelpe vel så mye som legemidler. Jeg blir stadig vekk forundret over hvor skråsikre folk er på andres sine vegne.

Jeg har heller ikke sagt at jeg bare skal være sykemeldt. Kanskje har jeg planer om å melde meg på et slankekurs eller treningssenter i tillegg for alt du vet.

http://www.dagbladet.no/dinside/2005/02/03/422288.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du sikkert rett i. Og jeg hadde nok kommet til å gjøre det sånn uansett. Det ender nok opp med at jeg prøver en måned til...., bare det ikke blir en til og en til uten resultater men mer håpløshet.

Men jeg synes det er leit at feite skal komme til legen med lua i hånda, krypende over dørstokken. Vi blir tross alt bombardert med hvor mislykket vi er hver dag. Da må også helsevesenet tilbye noe- og noe mer enn spis mindre, beveg deg mer.

Jeg lurer bare litt: Hvem mener du er skyld i at du er overvektig?

Med mindre noen har truet deg til å spise godterier og masse mat og drukket masse brus over år, så er det vel i grunnen bare du som har skapt din fedme. Og det er jo bare du som kan bli kvitt den igjen.

Å be om sykemelding for å komme i gang med trening henger ikke på greip. Hva med måned 2, da? Og 3? Dessuten: Er du syk?

Nei, du leter etter en lettvindt løsning, men det finnes ingen slike. Å slanke seg er en jobb, der man må si nei til ting man har lyst på, man må gjøre ting man ikke nødvendigvis synes er mest gøy her i verden (trene) og være bevisst hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man bruker den fornuftig å foreksempel går en time hver dag. Så tror jeg det kan hjelpe vel så mye som legemidler. Jeg blir stadig vekk forundret over hvor skråsikre folk er på andres sine vegne.

Jeg har heller ikke sagt at jeg bare skal være sykemeldt. Kanskje har jeg planer om å melde meg på et slankekurs eller treningssenter i tillegg for alt du vet.

http://www.dagbladet.no/dinside/2005/02/03/422288.html

Men du trenger ikke sykemeldes for å gå tur en time om dagen... Jeg skulle også gjerne hatt mer tid til å trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tore vansker med å se hvordan en sykemelding kan endre på dette.

1. Du trenger å spise mindre. Det tar kortere tid enn å spise mye.

2. I første omgang vil 30 min rask gange hver dag sikkert øke din fysiske aktivitet mange ganger. Om du ikke greier å avse 30 min uten å bli sykemeldt, vil du heller ikke greie å organisere livet ditt sunnere med sykemelding. Det hele handler om motivasjon: Bestemme seg for det og gjøre det.

3. Kravet/ønsket om sm er en eksternalisering av ansvar. Det er samfunnet og/eller arbeidsgiver som har ansvar for din livsstil. Kun om du tar det hele ansvaret selv, vil du kunne nå dine mål.

Jeg tror ikke du helt vet hva det faktisk vil si å være så overvektig og i tillegg være noe deprimert.

Det er faktisk ikke så lett å bare "spise mindre og trene mer".

I know!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg tror ikke du helt vet hva det faktisk vil si å være så overvektig og i tillegg være noe deprimert.

Det er faktisk ikke så lett å bare "spise mindre og trene mer".

I know!

Jeg har ikke sagt at det er lett. Slanking/vektnedgang er noe av det vanskeligste en kan gjennomføre.

Tross dette mener jeg at sykemelding ikke er det vesentlige her. Jeg kan ikke se at det blir enklare å slanke seg med 20% sykemelding.

Jeg kan heller ikke se at dette er innenfor reglene for sykemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...