Gå til innhold

Blir jobbsøkere oppfordret til å søka på "alt"?

Anbefalte innlegg

Gjest Niccola
Skrevet

Jobben min har en stillingsannonse liggende ute nå med helt spesifikke krav til utdannelse/tittel og erfaring.

Likevel ramler det inn masse søknader fra folk som ikke har vært i nærheten av yrket, men nevner ikke de manglende kvalifikasjonene med et ord. :-)

Litt festlig i grunn.. Har også fått noen fra søkere som helt tydelig ikke behersker norsk spesielt godt, virker som de har en slags mal som sier noe a'la "jeg ønsker å jobbe i Norge fordi dette er et flott land å bo og jobbe i...." Fint det, men har du ikke utdannelsen kan du heller ikke få jobben..

Er det vanlig at folk søker i hytt og pine? Må bruke en del tid på å svare alle også, er jo normalt i det minste takke for interessen - men det føles litt som bortkastet tid når søkeren i grunn ikke har holdt seg til kravene som stilles.. Vet ærlig talt ikke om jeg orker... Er det frekt?

Gjest bøtteknott
Skrevet

''Er det vanlig at folk søker i hytt og pine? Må bruke en del tid på å svare alle også, er jo normalt i det minste takke for interessen - men det føles litt som bortkastet tid når søkeren i grunn ikke har holdt seg til kravene som stilles.. Vet ærlig talt ikke om jeg orker... Er det frekt?''

Ehh, nei? Nå antar jeg nesten at du jobber i en privat bedrift? Jeg har stort sett søkt jobber i det offenlige, og det man får er muligens et sandardbrev om at søknaden er mottatt og at det kom inn x antall søknader. Er du ikke aktuell for stillingen så hører du da ikke mer før det kanskje kommer et standardbrev om at nå er stillingen besatt og hvem som fikk stillingen. Men det er mulig man i private bedrifter yter mye bedre service til sine søkere :)

Gjest Elextra
Skrevet

''Er det vanlig at folk søker i hytt og pine? ''

Nei, jeg har ikke inntrykk av at det er så ille som du sier. Men alle opplever selvfølgelig å få søknader fra noen som åpenbart ikke er kvalifisert. Er det noe ved annonseteksten deres som "oppfordrer" en til å søke uansett, tro?

''Må bruke en del tid på å svare alle også, er jo normalt i det minste takke for interessen - men det føles litt som bortkastet tid når søkeren i grunn ikke har holdt seg til kravene som stilles.. Vet ærlig talt ikke om jeg orker... Er det frekt?''

Ja, jeg synes alle bør få en bekreftelse på mottatt søknad/et kortfattet svar. Arbeidet kan vel automatiseres, så det ikke blir så mye jobb?

Gjest Niccola
Skrevet

''Er det vanlig at folk søker i hytt og pine? ''

Nei, jeg har ikke inntrykk av at det er så ille som du sier. Men alle opplever selvfølgelig å få søknader fra noen som åpenbart ikke er kvalifisert. Er det noe ved annonseteksten deres som "oppfordrer" en til å søke uansett, tro?

''Må bruke en del tid på å svare alle også, er jo normalt i det minste takke for interessen - men det føles litt som bortkastet tid når søkeren i grunn ikke har holdt seg til kravene som stilles.. Vet ærlig talt ikke om jeg orker... Er det frekt?''

Ja, jeg synes alle bør få en bekreftelse på mottatt søknad/et kortfattet svar. Arbeidet kan vel automatiseres, så det ikke blir så mye jobb?

Det er ikke så mye som kan misforstås, det står helt spesifikt hvilken utdannelse/tittel som kreves.

Men vi bør nok sende svar ja, enig i det. :-)

Gjest Niccola
Skrevet

''Er det vanlig at folk søker i hytt og pine? Må bruke en del tid på å svare alle også, er jo normalt i det minste takke for interessen - men det føles litt som bortkastet tid når søkeren i grunn ikke har holdt seg til kravene som stilles.. Vet ærlig talt ikke om jeg orker... Er det frekt?''

Ehh, nei? Nå antar jeg nesten at du jobber i en privat bedrift? Jeg har stort sett søkt jobber i det offenlige, og det man får er muligens et sandardbrev om at søknaden er mottatt og at det kom inn x antall søknader. Er du ikke aktuell for stillingen så hører du da ikke mer før det kanskje kommer et standardbrev om at nå er stillingen besatt og hvem som fikk stillingen. Men det er mulig man i private bedrifter yter mye bedre service til sine søkere :)

Det er privat ja. Kommer nok til å sende et svar. :-)

Gjest bøtteknott
Skrevet

Det er privat ja. Kommer nok til å sende et svar. :-)

Men det går kanskje an å lage et standardisert svar som bare sendes ut til alle?

Gjest Niccola
Skrevet

Men det går kanskje an å lage et standardisert svar som bare sendes ut til alle?

Vi har alt på mail, så det skal nok gå greit :-)

Gjest bøtteknott
Skrevet

Vi har alt på mail, så det skal nok gå greit :-)

Hva er problemet ditt da?

Gjest Niccola
Skrevet

Hva er problemet ditt da?

At jeg lurer på hva i all verden folk tenker med. Hvorfor de søker på en stilling som de overhodet verken er utdannet eller kvalifisert til. Og om jeg skulle bruke energi på å svare dem! Du vet visst ikke helt hva du svarer på du heller? :o)

Gjest bøtteknott
Skrevet

At jeg lurer på hva i all verden folk tenker med. Hvorfor de søker på en stilling som de overhodet verken er utdannet eller kvalifisert til. Og om jeg skulle bruke energi på å svare dem! Du vet visst ikke helt hva du svarer på du heller? :o)

Joda, jeg svarte på sisteavsnittet ditt. Resten av innlegget ditt skjønner jeg jo :)

Gjest bøtteknott
Skrevet

Du lurer på om du skal bruke energi på å svare dem, men du er helt klar på at du skal svare dem, for det er det eneste rette, og det er ikke noe problem med standardsvar fordi dere har alt på mail (så da tar det jo ikke noe energi likevel)

Det er det jeg ikke skjønner.

A du lurer på hvordor i alle dager folk søker når de ikke er kvalifisert, og at du lurer på om de blir oppfordret til å søke på alt, det har jeg ikke noe problemer med å forstå. :)

Gjest Niccola
Skrevet

Du lurer på om du skal bruke energi på å svare dem, men du er helt klar på at du skal svare dem, for det er det eneste rette, og det er ikke noe problem med standardsvar fordi dere har alt på mail (så da tar det jo ikke noe energi likevel)

Det er det jeg ikke skjønner.

A du lurer på hvordor i alle dager folk søker når de ikke er kvalifisert, og at du lurer på om de blir oppfordret til å søke på alt, det har jeg ikke noe problemer med å forstå. :)

Jeg lurte i utgangspunkett på om jeg skulle gidde å svare ja. Og om søknader som er helt på jordet "fortjener" noe svar. Jeg vet jo egentlig at det er vanlig høflighet å gjøre nettopp det, men måtte sukke litt, og se hva andre mente.

;-)

Gjest idiotisk råd, i så fall
Skrevet

Hvem skulle oppfordre folk til å søke på jobber som de åpenbart ikke er kvalifisert til?

Gjest MayLynn
Skrevet

Hvem skulle oppfordre folk til å søke på jobber som de åpenbart ikke er kvalifisert til?

Nav?

Gjest det holder
Skrevet

Nav?

Og hvorfor skulle nav gjøre det? Nav oppforder deg kanskje til å søke jobber du er overkvalifisert for (all jobb er bedre enn ingen jobb) men har ingen grunn til å anbefale deg å søke noe du helt klart ikke får.

Gjest Niccola
Skrevet

Det finnes jo egne jobbsøkerkurs, så kanskje der? Ellers vet jeg ikke, ellers hadde jeg vel ikke spurt ;o))

Skrevet

Det samme har jeg opplevd (men i det offentlige). På lederstilling med spesifisert krav til minimum 3-årig høyskoleutdanning kom det inn flere søknader fra personer som ikke hadde fullført grunnskolen, og mange som hadde fullført videregående, men ikke mer. (Endel av disse søknadene bar sterkt preg av å være masseproduserte).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...