Gå til innhold

Vedr. skatt og sånn :(

Gjest Ikke alltid like lett nei

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke alltid like lett nei
Skrevet

Synes det er greit å betale litt skatt jeg altså, men noen ganger så blir det med en sur ettersmak

Pga forhøyde arbeidsoppgavar så har jeg gått opp i lønn med nesten en tusenlapp i måneden fra januar av.

Så delig tenkte jeg, alle monner drar og det er alltid godt med noen kroner ekstra i måneden. Masse regninger og et hektisk liv med full jobb

Det er jo ikke mange kronene kanskje men jeg gledet meg alikavel til å se en "ny" utbetaling på lønnen nå

Og joda, jommen sier jeg smør

Ikke bare synes IKKE de nesten tusen kronenen jeg skulle gå opp i lønn, men de har attpåtil trukket meg 500 kr MER på denne lønninga enn på lønningene i fjor!!!

Så i steden for å se en lønning med noen få hundrelapper mer fra 2009 så ser jeg på en lønning med 500.- kr mindre!!! Ja skjønn det den som kan.

Gjelda går opp, lønna går litt opp, og utbetalingene går ned.

Med tabellkort 7202 så skulle det jo være korrekt også.

Jeg ringte for å prate med ligningskontoret og som de sa, når inntekten går opp går også skatten opp.

Ja, da er det jo moro å gå opp i lønn!!! Det er jo greit å se det på papiret da, og det blir jo BITTElitt mer i feriepenger, men pensjonspoengene tenker ikke jeg så veldig mye på nå akkurat. Jeg kan faktisk dø før jeg er pensjonist. Og jeg tenker da på det og prøver å tilrettelegge, men vi lever nå pr i dag da, så det hadde jo gjort seg med noen kroner i måneden også

Til sommeren skal jeg opp i lønn igjen...jippi :S

Skrevet

Med mindre du tjener veldig godt, er ikke marginalskatten høyere enn ca. 50 %, og tjener du under 430 000 er den 36 %. Du sitter altså igjen med minst halvparten av lønnsøkningen din selv. Resten av skattetrekket må det være andre forklaringer på.

Gjest Elextra
Skrevet

Tipper du har høyt lån og at renten og fradraget har gått ned?

Skrevet

Sånn er det nok for de fleste nå for tiden fordi rentefradraget blir mye mindre i år enn i 2008. Det har det også vært i 2009, så se ikke bort i fra at du kan bli skyldig i skatt, mer enn du pleier eller at du får igjen mye mindre enn du har fått før.

Jeg har også fått økt skatt nå, så hvis det er noen trøst så nærmer jeg meg stygt 50 % i trekk. Jeg også får mindre utbetalt nå en hva jeg gjorde for nøyaktig ett år siden, selv om jeg har gått opp endel i lønn i sommer. Morsomt.

Skrevet

Sånn er det nok for de fleste nå for tiden fordi rentefradraget blir mye mindre i år enn i 2008. Det har det også vært i 2009, så se ikke bort i fra at du kan bli skyldig i skatt, mer enn du pleier eller at du får igjen mye mindre enn du har fått før.

Jeg har også fått økt skatt nå, så hvis det er noen trøst så nærmer jeg meg stygt 50 % i trekk. Jeg også får mindre utbetalt nå en hva jeg gjorde for nøyaktig ett år siden, selv om jeg har gått opp endel i lønn i sommer. Morsomt.

Da får man gjøre en liten hoderegning selv og trekke fra gjelds-utgiftene fra nettolønnen og hygge seg med at _det_ beløpet er større enn i fjor :-)

Jeg har nesten ikke gjeld, så jeg har en _anelse_ høyere lønn i år enn i fjor (tror jeg - har ikke fått lønning ennå) - men lønnsøkningen i fjor var minimal...

Skrevet

Da får man gjøre en liten hoderegning selv og trekke fra gjelds-utgiftene fra nettolønnen og hygge seg med at _det_ beløpet er større enn i fjor :-)

Jeg har nesten ikke gjeld, så jeg har en _anelse_ høyere lønn i år enn i fjor (tror jeg - har ikke fått lønning ennå) - men lønnsøkningen i fjor var minimal...

''Da får man gjøre en liten hoderegning selv og trekke fra gjelds-utgiftene fra nettolønnen og hygge seg med at _det_ beløpet er større enn i fjor :-)''

Det har du rett og jeg prøver alt jeg kan, men lykkes ikke helt da:-) Men når det er sagt, jeg skal tross alt ikke klage, jeg har det bra.

Skrevet

''Da får man gjøre en liten hoderegning selv og trekke fra gjelds-utgiftene fra nettolønnen og hygge seg med at _det_ beløpet er større enn i fjor :-) ''

Nemlig :-) Det er tross alt bare 28% av rentekostnadeene som staten "sponser" gjennom skatten - de resterende 72% må man dekke selv, så det kan da ikke være galt at ggjeldsrentene reduseres:-)

Skrevet

Har du sjekket skattekortet? Er det samme skattekort i år som i fjor?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...