Gå til innhold

Synes det er så ekkelt med menstruasjonsprat

Anbefalte innlegg

Gjest miss sonic
Skrevet

Jeg lurer på om dere andre synes det er helt ok når bekjente, kolleger og venner insisterer på å holde andre oppdatert på når de har mensen, hvor vondt det gjør osv?

Jeg har ikke ellers et anstrengt forhold til kropp og kroppsfunksjoner, men akkurat dette synes jeg er både ekkelt, litt pinlig og over intimgrensen min. Det blir på linje med bæsjing og utflod spør du meg, og det er definitivt ikke noe jeg har lyst til å snakke om mens jeg spiser lunsj.

Jeg blir ofte overrasket over kvinners behov for å dele slikt med andre. Jeg har til og med et par bekjente som bruker facebookstatusen til å informere flere hundre venner om menstruasjonens ankomst! Hvorfor gjør de egentlig dette, og er det kanskje helt normalt og jeg som er snerpete?

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Et lite tips: Ser du tråder på dol som handler om damebeger, divacup eller mooncup - ikke les dem.

Gjest miss sonic
Skrevet

Et lite tips: Ser du tråder på dol som handler om damebeger, divacup eller mooncup - ikke les dem.

Takk for tipset, jeg skal holde meg unna slike;) Det blir noe annet når en frivillig går inn og leser i tråder som omhandler mestruasjon eller grønn utflod for den saks skyld, men jeg liker ikke at folk tvangsinformerer meg om disse tingene.

Gjest Niccola
Skrevet

Takk for tipset, jeg skal holde meg unna slike;) Det blir noe annet når en frivillig går inn og leser i tråder som omhandler mestruasjon eller grønn utflod for den saks skyld, men jeg liker ikke at folk tvangsinformerer meg om disse tingene.

Akkurat når en sitter og spiser kan man nok spare seg for detaljene, men er det grusomt for deg om noen opplyser om at de har PMS? For slikt betyr jo ikke at man vil informere alle om at man er i gang med å blø (evt. snart i gang), men at det er en måte å fortelle at en er litt grinete og sliten?

Skrevet

Nei, for meg må gjerne folk fortelle om sin menstruasjon og plager omkring dette. Så lenge jeg slipper å lukte på bindet går det helt greit.

I min barndom måtte min mor kjøpe bind innpakket i gråpapir, det ble hvisket over disken hva hun skulle ha og ekspeditøren la diskret den grå pakken på disken.

Heldigvis kan unge jenter i dag snakke med andre om mensen og sine bekymringer, og velge og vrake i bind og andre remedier.

Gjest Niccola
Skrevet

Nei, for meg må gjerne folk fortelle om sin menstruasjon og plager omkring dette. Så lenge jeg slipper å lukte på bindet går det helt greit.

I min barndom måtte min mor kjøpe bind innpakket i gråpapir, det ble hvisket over disken hva hun skulle ha og ekspeditøren la diskret den grå pakken på disken.

Heldigvis kan unge jenter i dag snakke med andre om mensen og sine bekymringer, og velge og vrake i bind og andre remedier.

'' Så lenge jeg slipper å lukte på bindet går det helt greit.''

Jækk, fikk noen ufrivillige bilder i hodet nå.... :-P

Gjest miss sonic
Skrevet

Akkurat når en sitter og spiser kan man nok spare seg for detaljene, men er det grusomt for deg om noen opplyser om at de har PMS? For slikt betyr jo ikke at man vil informere alle om at man er i gang med å blø (evt. snart i gang), men at det er en måte å fortelle at en er litt grinete og sliten?

Hvis jeg skal være helt ærlig holder "sur og grinete i dag" i massevis for meg, men det er klart jeg ser nytteverdien i å advare omgivelsene dersom en lider av sterk PMS;)

Gjest Niccola
Skrevet

Hvis jeg skal være helt ærlig holder "sur og grinete i dag" i massevis for meg, men det er klart jeg ser nytteverdien i å advare omgivelsene dersom en lider av sterk PMS;)

Fair enough ;-)

Skrevet

Helt normalt med mensprat. Bedre å snakke med kvinner om den enn å la mannen høre alle detaljene hver eneste gang.

Hvis du spiser når dine kollegaer tar opp dette temaet, så ber du dem om å vente litt med å fortelle til du har spist opp. Det vil ikke bli tatt opp på gal måte om du smiler litt humoristisk samtidig.

Gjest såpass er helt greit
Skrevet

Synes det er helt ok, så lenge jeg spares for detaljene. :)

Skrevet

''I min barndom måtte min mor kjøpe bind innpakket i gråpapir, det ble hvisket over disken hva hun skulle ha og ekspeditøren la diskret den grå pakken på disken.''

Ha ha, det forteller min mor på 55år som minne fra barndommen. Der hennes mor går til ekspeditøren og sier jeg skal ha en pakke meg slik du har bak der og nikker diskret mot døra til bakrommet. Mamma har litt problemer med å finne noe man kan sammenligne det med i dag. Høres jo ut som de solgte noe ulovlig.

Gjest miss sonic
Skrevet

Helt normalt med mensprat. Bedre å snakke med kvinner om den enn å la mannen høre alle detaljene hver eneste gang.

Hvis du spiser når dine kollegaer tar opp dette temaet, så ber du dem om å vente litt med å fortelle til du har spist opp. Det vil ikke bli tatt opp på gal måte om du smiler litt humoristisk samtidig.

Hvorfor i all verden skulle det være bedre å plage meg med det enn mannen din??? Jeg synes som sagt det blir altfor privat. Jeg har ikke lyst til å ofre underlivet ditt en tanke! :(

Hvis jeg skal dømme utfra svarene her er det jeg som har et uvanlig forhold til mensprat, men jeg tviler på at jeg er den eneste som sitter og vrir meg når temaet kommer opp på upassende steder som spiserommet på jobben. Ikke tro at alle synes det er helt greit bare fordi de er kvinner selv.

Skrevet

Hvorfor i all verden skulle det være bedre å plage meg med det enn mannen din??? Jeg synes som sagt det blir altfor privat. Jeg har ikke lyst til å ofre underlivet ditt en tanke! :(

Hvis jeg skal dømme utfra svarene her er det jeg som har et uvanlig forhold til mensprat, men jeg tviler på at jeg er den eneste som sitter og vrir meg når temaet kommer opp på upassende steder som spiserommet på jobben. Ikke tro at alle synes det er helt greit bare fordi de er kvinner selv.

Jøss, jeg omgås kanskje spesielle folk, men har aldri pratet om mensen med noen utenom hvis det skulle ha noe praktisk grunn til informasjonen. f.eks. bading i basseng.

Skrevet

Jøss, jeg omgås kanskje spesielle folk, men har aldri pratet om mensen med noen utenom hvis det skulle ha noe praktisk grunn til informasjonen. f.eks. bading i basseng.

Ikke jeg heller...

Men, det kan være mange uappetittelige temaer under lunchen hos oss, likevel. Vi er rimelig herdet...

Vi er som regel flere menn enn damer her på jobblunchen, så mens-prat blir det uansett lite av. Men, tror ikke det hadde blitt et tema uansett ;-)

Gjest Melis34
Skrevet

Jeg er i grunnen enig,man kan vel snakke om noe annet...pfføøøyy!!!

det værste jeg vet er å HA mensen,synes det er direkte ekkelt!!!!

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Synes det er kjedelig tema. Heldigvis hører jeg ingenting om slikt på jobb.

Skrevet

Jeg hører til generasjonen som ikke kunne si ordet "mens" til gymlæreren, men sa "vanlig grunn" når vi ikke kunne delta... Synes det er deilig befriende at kvinner kan snakke om mensen på en normal måte nå.

Dog synes jeg jo at en skal vurdere tid og sted også når det gjelder dette temaet.

Skrevet

Jeg er enig med deg. Jeg snakker aldri om mensen.

Skrevet

Høylydt utbasunering i plenum og/eller masse detaljer er ikke stas, men jeg reagerer overhodet ikke på om en venninne eller kollega kort nevner at hun ike er i form fordi hun nettopp fikk mensen eller hun spør om å få låne en tampong eller noe slikt.

hidi, the scorpion
Skrevet

Høylydt utbasunering i plenum og/eller masse detaljer er ikke stas, men jeg reagerer overhodet ikke på om en venninne eller kollega kort nevner at hun ike er i form fordi hun nettopp fikk mensen eller hun spør om å få låne en tampong eller noe slikt.

Men det var ikke det trådstarter snakket om heller...!

Hun snakket om kvinner på jobben, som diskuterer sine mensproblemer, mens de spiser...;(

Det bør da være totalt unødvendig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...