Gjest Meget bekymret far Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Vi har en sønn på 3 år. Han er syk nærmest hele tiden.Det siste året har han hatt 6 eller 8 antibiotika-kurer, men har også vært mye syk uten at antibiotika har vært foreskrevet. Han har veldig ofte trippel infeksjoner, d.v.s. halsbetennelse, ørebetennelse og luftveisinfeksjon samtidig. Luftveisinfeksjonen ofte i form av bronkitt. Når han ikke har trippel infeksjoner har han ofte grov og hyppig hoste, med eller uten feber. Han har bodd i vårt nye hus i 3 år. Vi har nettopp målt radon gass. 205 i stuen og 110 på soverommet oppe, men tviler vel på at problemene kan skyldes disse moderate verdier. Mor og fra har ingen problemer tilsvarende dette. Minstemann (1) har kronisk småbarnsastma, og eldstemann (6) har frem til 4 år vært plaget av det samme. 3-åringern, som dette gjelder, er stort sett frisk maks en uke om gangen, så setter hosten i gang igjen. Vi har fått vite at mandler kan være en årsak. Han har store mandler. Vi gikk til spesialist. Håpet å få operere bort. Spesialist sa: Nei, vent i 6 måneder til. Be legene hver gang si spesifikt om mandler betent eller ikke. Nå er han syk igjen! 5 dager etter forrige gang. Ungen svinner nesten hen, stakkars. Han ber om mer medisin (paracet/hostesaft) slik at han kan bli frisk. Vi kan ikke skjønne at vi må gå slik i et halvt år slik. Det virker ikke som om noen vil ta tak i dette. Løsningen er bare "Det er virus", eller "Det er bakterielt. Dere får antibiotika". Bør det ikke taes noen tester e.l. Dette kan jo umulig være bra for guttten. Kan vi få operert mandler privat? Har du noen mening om hvorfor han er så sterkt plaget? Han går heller ikke i barnehage, kun hos dagmamma, så blir ikke utsatt for særlig smitte fra andre enn 6-åringen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Stå på og krev at han får tatt mandlene snarest! Min erfaring er at leger lettere tar en på alvor dersom en er helt bestemt på at mandlene bør fjernes. Min eldste var konstant syk fram til hun fikk fjerna mandlene rundt treårsdagen sin. Siden dette har hun så og si ikke vært syk en eneste gang (12 år gammel nå)! *banker hardt i bordet* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Snuppa her var nesten sånn da hun var halvannet år. Det var knapt to-tre friske uker i slengen. Konstant halsbetennelse og snørr. Vi gikk til legen som konstanterte store mandler og vi mente ungen var så plaget at vi ville ha dem fjernet. Vi fikk valget mellom å vente på plass på RiT (nå St. Olavs) hvor ventetiden var rundt 3 år mener jeg å huske, eller å bli henvist til en privat klinikk med refusjonsavtale. Valgte selvfølgelig sistnevnte. 6 uker etter var mandlene ute og ungen begynte et nytt liv. Dette er nå 7,5 år siden og hun har ikke hatt en eneste halsbetennelse siden, hun ble en ny unge over natten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Min sønn fikk fjernet mandlene, falske polypper, satte inn dren mange ganger, brukte astmamedisin uten at noe av dette hjalp. Sønnen din høres ut som min sønn var. Jeg bare sier det i tilfelle: Få tatt en skikkelig blodprøve for å se om det kan være noe galt med B-cellene hans. Min sønn fikk diagnosen immunsvikt som 11-åring. Da ble det endelig tatt en blodprøve. Før den tid var vi til diverse leger i ett sett. B-cellene hans fungerer ikke, slik at de ikke produserer viss typer immuglobiner hvis jeg har forstått dette riktig. Diagnosen er SVID. (søk på google) Han har nå brukt gammanorm i sprøyteform i 5 år og er frisk. Han fikk et nytt liv og han skal bruke det hele livet. Det er jo ikke sikkert det er det din sønn har, men sørg for å få det sjekket. Lykke til:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Min sønn fikk fjernet mandlene, falske polypper, satte inn dren mange ganger, brukte astmamedisin uten at noe av dette hjalp. Sønnen din høres ut som min sønn var. Jeg bare sier det i tilfelle: Få tatt en skikkelig blodprøve for å se om det kan være noe galt med B-cellene hans. Min sønn fikk diagnosen immunsvikt som 11-åring. Da ble det endelig tatt en blodprøve. Før den tid var vi til diverse leger i ett sett. B-cellene hans fungerer ikke, slik at de ikke produserer viss typer immuglobiner hvis jeg har forstått dette riktig. Diagnosen er SVID. (søk på google) Han har nå brukt gammanorm i sprøyteform i 5 år og er frisk. Han fikk et nytt liv og han skal bruke det hele livet. Det er jo ikke sikkert det er det din sønn har, men sørg for å få det sjekket. Lykke til:-) Diagnosen er CVID 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Jeg skjønner din bekymring med et barn som er så ofte syk.Jeg kan ikke sette noen sikker diagnose eller sikker forklaring, men veilede deg litt. Før en dagbok over hvor ofte barnet er sykt, hva symptomene er, om det er feber og hvor mye. Vei barnet slik at du har oversikt over vekt og evt. nedgang. Alt dette vil være nyttig for vurderingen av barnet og hvor alvorlig det er.Når barnet er til lege, slik du har vært synes jeg, det skal tas en del blodprøver som kan veilede om infeksjon og hvordan den påvirker organismen.Evt. synes jeg barnet skal følges med litt regelmessige prøver dersom noen avvik i prøvene finnes. Med alderen du angir og symptombildet synes jeg det skal vurderes om det kan ligge en allergi bunn,og at det er virus og bakterier i tillegg som utløser symptomene, dvs. om bildet er du beskriver er knyttet til luftvegsallergi, asthma.Det kan gi mange av de symptomene du beskriver. Mandler kan opereres privat, men før operasjon bør man vurdere om mandlene er årsaken og om fjernelse av disse vi bedre symptomene 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.