Gå til innhold

Selge barneutstyr

Liliaceae

Anbefalte innlegg

Jeg har solgt en barneseng til noen venner av ei venninne.

Er vel kanskje en mellomting mellom bekjent og venninne, for vi er ikke nære venninner.

Vel, hun har kjøpt en barnevogn av meg, hentet og betalt samme dag. Og da nevnte jeg for henne at jeg også har en barneseng jeg har tenkt å selge. Samme kveld sa hun at noen venner av henne gjerne ville kjøpe denne.

Jeg sa da prisen. Fikk da beskjed om at det var helt ok og pengene skulle overføres på forhånd, eller leveres kontant når de fikk sengen. Greit nok.

Etter et par dager spør venninnen om hun kan hente sengen dagen etterpå, fordi vennene bor utenbys og er på besøk hos henne da.

Når hun kommer og henter sengen, sier hun at de betaler inn på konto. Jeg var ikke hjemme da, men mannen min sa det var greit.

Da er spørsmålet mitt, hvor lenge er greit at man venter på pengene?

Jeg synes faktisk det er litt frekt å ikke betale for en vare man har fått. Jeg betaler selv enten på forhånd eller kontant når jeg får det jeg har kjøpt.

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Onsdag1365380628

Pengene bør vel være på konto innen en ukes tid. Hadde det gådd lengre tid hadde jeg kanskje etterlyst dem på en høflig måte. Jeg synes ikke det er frekt å be om å få betale over konto. Det er ofte at man ikke har penger for hånden, eller kanskje i deres tilfelle noen dager til lønning og det passet best for dem å hente sengen akkurat den dagen. Ja, mulighetene er mange egentlig. Jeg hadde nok ikke tenkt så mye over saken. Jeg stoler stort sett på de fleste og tror at de fleste er ærlige og vil gjøre opp for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger kan det være praktisk å ta med senga uten å betale. Sann som i dette tilfellet da det ikke var kjøper som hentet senga.

Men dersom det hadde vært meg, så hadde jeg betalt senest et par dager etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært kjøper her, hadde jeg satt inn pengene samme dag hvis det hadde vært enklere enn å ta ut cash. Men ville nok helst betalt kontant, siden det ikke gjelder venner..

Hun venninna di må da gå god for at de betaler da.. Du burde ha pengene på konto par dager etter de henta senga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg synes faktisk det er litt frekt å ikke betale for en vare man har fått. Jeg betaler selv enten på forhånd eller kontant når jeg får det jeg har kjøpt. ''

Enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen ganger kan det være praktisk å ta med senga uten å betale. Sann som i dette tilfellet da det ikke var kjøper som hentet senga.

Men dersom det hadde vært meg, så hadde jeg betalt senest et par dager etter.

''Noen ganger kan det være praktisk å ta med senga uten å betale. Sann som i dette tilfellet da det ikke var kjøper som hentet senga.''

Men i dette tilfellet har jo ikke kjøper avtalt dette med selger heller - det er venninnen som har agert som "mellommann". Da burde strengt tatt hun ha lagt ut for senga og så fått tilbake penger av vennen sine etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som så ofte ellers når jeg skal svare på sånne spørsmål - jeg mener 2 forskjellige ting avhengig av hvilken rolle jeg skulle hatt i et evt. faktisk tilfelle....

Hvis jeg skulle kjøpe, hadde jeg betalt på forhånd, når jeg hentet eller med en gang etterpå (med mulighet for at det jo _går_ an å glemme, men det pleier jeg ikke når det gjelder betaling).

Hvis det var meg som skulle selge hadde jeg ikke syntes det spilte noen rolle om det tok en del tid. Særlig om det var folk jeg kjente en del. Etter en stund hadde jeg vel etterlyst det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg synes faktisk det er litt frekt å ikke betale for en vare man har fått. Jeg betaler selv enten på forhånd eller kontant når jeg får det jeg har kjøpt. ''

Enig

takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som så ofte ellers når jeg skal svare på sånne spørsmål - jeg mener 2 forskjellige ting avhengig av hvilken rolle jeg skulle hatt i et evt. faktisk tilfelle....

Hvis jeg skulle kjøpe, hadde jeg betalt på forhånd, når jeg hentet eller med en gang etterpå (med mulighet for at det jo _går_ an å glemme, men det pleier jeg ikke når det gjelder betaling).

Hvis det var meg som skulle selge hadde jeg ikke syntes det spilte noen rolle om det tok en del tid. Særlig om det var folk jeg kjente en del. Etter en stund hadde jeg vel etterlyst det.

''Hvis det var meg som skulle selge hadde jeg ikke syntes det spilte noen rolle om det tok en del tid. Særlig om det var folk jeg kjente en del. Etter en stund hadde jeg vel etterlyst det.''

Tja, dette er jo ikke folk jeg kjenner. Aner ikke hvem de er. Det som gjør meg litt skeptisk nå, (litt for sent, kanskje..?) er at de stadig har endret mening... Først var beskjeden at de skulle betale på forhånd (de fikk kontonr mitt), deretter kontant betaling når de hentet den. Også ble sengen hentet, med beskjed om at betalingen kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor lenge har du ventet på pengene?

Litt over en uke siden det ble avtalt at de skulle kjøpe og fikk kontonr fordi de ville betale på forhånd, og litt under en uke siden sengen ble hentet.

Jeg er litt på hugget, men det er fordi jeg rett etterpå fikk andre henvendelser fra folk som også er interessert, og som hadde betalt og vært ferdig med det.

Jeg misliker sterkt å måtte følge opp og mase, samt at jeg trenger pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk svindel.

Det er i alle fall utnytting... Man forventer da ikke kreditt av menigmann? Da ville jeg jo ha valgt en annen kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært kjøper her, hadde jeg satt inn pengene samme dag hvis det hadde vært enklere enn å ta ut cash. Men ville nok helst betalt kontant, siden det ikke gjelder venner..

Hun venninna di må da gå god for at de betaler da.. Du burde ha pengene på konto par dager etter de henta senga.

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pengene bør vel være på konto innen en ukes tid. Hadde det gådd lengre tid hadde jeg kanskje etterlyst dem på en høflig måte. Jeg synes ikke det er frekt å be om å få betale over konto. Det er ofte at man ikke har penger for hånden, eller kanskje i deres tilfelle noen dager til lønning og det passet best for dem å hente sengen akkurat den dagen. Ja, mulighetene er mange egentlig. Jeg hadde nok ikke tenkt så mye over saken. Jeg stoler stort sett på de fleste og tror at de fleste er ærlige og vil gjøre opp for seg.

Ja, jeg stoler også stort sett på folk. Men ser i ettertid at de har endret forklaring mht når de skal betale flere ganger, og synes det er irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt over en uke siden det ble avtalt at de skulle kjøpe og fikk kontonr fordi de ville betale på forhånd, og litt under en uke siden sengen ble hentet.

Jeg er litt på hugget, men det er fordi jeg rett etterpå fikk andre henvendelser fra folk som også er interessert, og som hadde betalt og vært ferdig med det.

Ja det synes jeg er frekt! Jeg ville aldri ventet så lenge med å betale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg misliker sterkt å måtte følge opp og mase''

Sånn misliker jeg også - derfor ville jeg ergret meg masse over sommel fra andre folk slik som du beskriver. Sommel/forglemmelse fra andre gjør at de setter meg i den (for meg) ubehagelige situasjonen det er å måtte mase...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...