Gå til innhold

Usunn livsstil -so what?

Gjest lei av andre skal bestemme over meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om du sier det samme dersom du en dag får hjerteinfarkt eller Kols....

Min bestemor er der, og det virker ikke så kjempekult.

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

6

• Colette

6

• Glimtipper

5

• morsan

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg lurer på om du sier det samme dersom du en dag får hjerteinfarkt eller Kols....

Min bestemor er der, og det virker ikke så kjempekult.

Mange sykdommer får man uavhengig av livsstil. I en tvillingstudie vist på tv fant de ut at selv om den ene i et tvillingpar levde sunt, trente og holdt seg i form, og den andre røykte og var lite i bevegelse, fikk begge den samme sykdommen. Det ligger altså like mye i genene. Hjerteinfarkt kan man få om man spiser feit mat eller om man lever sunt. Man bare øker risikoen for å få det tidligere om man spiser dårlig.

Skrevet

Mange sykdommer får man uavhengig av livsstil. I en tvillingstudie vist på tv fant de ut at selv om den ene i et tvillingpar levde sunt, trente og holdt seg i form, og den andre røykte og var lite i bevegelse, fikk begge den samme sykdommen. Det ligger altså like mye i genene. Hjerteinfarkt kan man få om man spiser feit mat eller om man lever sunt. Man bare øker risikoen for å få det tidligere om man spiser dårlig.

Du får tro hva du vil, men jeg er overbevist om at usiktene er betydlig bedre om man ikke røyker og lever relativt sundt.

(Nå snakker ikke jeg om mennesker som lever bittelitt usunt, har noen kilo for mye og unner seg litt godteri og kaker)

Skrevet

''Jeg ville garantert hatt dårlig livskvalitet dersom jeg røykte mye og var overvektig,''

Hva mener du med "overvektig" da? Etter BMI-systemet defineres enhver med bmi over 25 som overvektig.

Jeg får noia bare magen begynner å tyte over buksekanten, så i slike perioder er livskvaliteten min merkbart dårligere ;-)

Når det gjelder BMI så er jo den ganske misvisende. Jeg ville nok sett overvektig ut med en BMI på 25. Sist jeg målte var jeg undervektig, men jeg er altså ikke undervektig i det hele tatt (str. 36-38 i klær). Så vidt jeg husker har mannen min en BMI på rundt 25 og han er ikke overvektig, bare litt "rund i kantene" ;-)

Skrevet

''For meg er det ikke om å gjøre å være her på jorden lengst mulig, men å ha det godt mens jeg er her. Så jeg røyker og spiser det jeg vil. Skulle da bare mangle!''

Er du sikker på at du har det så godt som du kan, klarer du å gjøre alt du ønsker hvis du er sterkt overvektig eller har pusteproblemer pga røyking. Er det å ha det godt å måtte gå med et oksygenapparat i veska de siste 10-20 leveårene dine? Er du sikker på at du føler deg så vel med en kropp som er stor og tung og ikke passer klærne i butikken.

Selvsagt velger alle sin egen livsstil, men jeg tror at livskvalitet ikke kan måles i hvor mye usunt man skal utsette kroppen sin for. Det virker for enkelt at et skolebrød er livskvalitet mens en joggetur ikke er det.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Kanskje folk "bryr" seg fordi det er større sannsynlighet for at veldig overvektige røykere blir syke? Eller sykehus innlagt?

Og hvem betaler for dette?

Skrevet

Kjør på. Livskvalitet må jo defineres av den enkelte. Problemet er eventuelt at det du forbinder med livskvalitet nå vil kunne gi deg noen riktig kjipe siste år.

Det er ris bak alle speil :o)

''Det er ris bak alle speil :o)''

Ja, selv for de som lever sunt:-) Noen ganger klarer jeg ikke annet enn å stusse over ikke-røykeres tankegang, og deres tilsynelatende selvtilfredshet. Alle røykere kommer ikke til å dø i et evig smertehelvete og en evig pine. Min bestefar røkte fra han var 6 år til han var 81, og døde da hjertet stanset brått og uventet etter et kaffebesøk i nabolaget. Han hadde ett sykehusopphold i løpet av livet.

Hvordan tror ikkerøykere at livets slutt blir? Tror de at den blir smertefri og at man seiler inn i døden på en rosa sky? :-) Eller tror de at de lever evig?

Skrevet

Ja, selv for de som lever sunt:-) Noen ganger klarer jeg ikke annet enn å stusse over ikke-røykeres tankegang, og deres tilsynelatende selvtilfredshet. Alle røykere kommer ikke til å dø i et evig smertehelvete og en evig pine. Min bestefar røkte fra han var 6 år til han var 81, og døde da hjertet stanset brått og uventet etter et kaffebesøk i nabolaget. Han hadde ett sykehusopphold i løpet av livet.

Hvordan tror ikkerøykere at livets slutt blir? Tror de at den blir smertefri og at man seiler inn i døden på en rosa sky? :-) Eller tror de at de lever evig?

''Hvordan tror ikkerøykere at livets slutt blir? Tror de at den blir smertefri og at man seiler inn i døden på en rosa sky? :-) Eller tror de at de lever evig?''

Neida, men noen av oss har sett våre nære og kjære visne hen og dø av kols og/eller kreft fordi de har røyket seg ihjel. Tro meg - det er ikke et trivelig syn og en skjebne jeg ikke unner noen.

Skrevet

Det handler jo også om å ha det godt -hele- livet. Sunn livsstil gir økt energi, jevnere humør, bedre søvnkvalitet og sikkert et titalls andre fordeler som gjør det hele verdt det :)

Skrevet

Hvis livskvalitet for deg er å sitte på ræva, røyke og stappe i deg det du makter av kaker, søtt og fett så værsågod.

For meg er livskvalitet å klare å løpe og leke sammen med ungene, å kjenne at kroppen funker og klarer å sykle så lagt jeg vil, at jeg kjenner jeg blir i bedre form for hver joggetur og å spise god og sunn mat - og noe som ikke er fullt så sunt innimellom. :o)

Skrevet

''Hvordan tror ikkerøykere at livets slutt blir? Tror de at den blir smertefri og at man seiler inn i døden på en rosa sky? :-) Eller tror de at de lever evig?''

Neida, men noen av oss har sett våre nære og kjære visne hen og dø av kols og/eller kreft fordi de har røyket seg ihjel. Tro meg - det er ikke et trivelig syn og en skjebne jeg ikke unner noen.

Død og sykdom er sjelden et trivelig syn. Men det eneste som er sikkert er at vi alle skal dø, enten det er av det ene eller det andre. Og slik som debatten foregår så kan det virke som at det bare er de som røyker/spiser usunt som skal dø, og at alle de andre slipper unna:-)

Skrevet

Det handler jo også om å ha det godt -hele- livet. Sunn livsstil gir økt energi, jevnere humør, bedre søvnkvalitet og sikkert et titalls andre fordeler som gjør det hele verdt det :)

Men et godt liv handler også om trivsel - gjør det ikke?

Skrevet

''Men et godt liv handler også om trivsel - gjør det ikke?''

Jovisst. :o) Jeg har bare problemet med å se trivselen i å sitte på ræva, ete og røyke og bli feitere og feitere. Men det er helt sikkert noen som synes det er toppen av trivsel også.

Skrevet

''Men et godt liv handler også om trivsel - gjør det ikke?''

Jovisst. :o) Jeg har bare problemet med å se trivselen i å sitte på ræva, ete og røyke og bli feitere og feitere. Men det er helt sikkert noen som synes det er toppen av trivsel også.

Du har mange fordommer rundt dette, Lillemus. Og det synes jeg er litt skremmende lesing. Og det er ikke så lang vei til negative uttalelser fra deg når kommer til dette med livsstil, hvis de ikke velger akkurat den veien du selv har valgt å gå:-(

Å røyke er ikke det samme som å tylle i seg usunn mat/kaker og fett hele tiden, og det å tylle i seg mat/fett og kaker hele tiden er ikke det samme som å være "nikotinslave":-)

Skrevet

Det som føles godt her og nå kan føles veldig ille om en stund. Det trenger ikke være langt inn i fremtiden en gang, selv om sjokolade er veldig godt kan du bli veldig kvalm hvis du spiser for mye. Da gir ikke sjokoladen deg bedre "livskvalitet". Det er et banalt eksempel, men det er sånn det er med livsstil. Hvordan du velger å leve her og nå påvirker og bestemmer hvordan livet ditt vil være om mange år.

Et spørsmål til slutt: Har du prøvd "sunn livsstil" over tid, for eksempel seks måneder? Det kan hende du synes det gir bedre livskvalitet.

Skrevet

Du har mange fordommer rundt dette, Lillemus. Og det synes jeg er litt skremmende lesing. Og det er ikke så lang vei til negative uttalelser fra deg når kommer til dette med livsstil, hvis de ikke velger akkurat den veien du selv har valgt å gå:-(

Å røyke er ikke det samme som å tylle i seg usunn mat/kaker og fett hele tiden, og det å tylle i seg mat/fett og kaker hele tiden er ikke det samme som å være "nikotinslave":-)

Nå tok jeg med både røyking og eting fordi det var det trådstarter snakket om...

Men jeg vet da også utmerket godt at det finnes meget slanke røykere og meget overvektige ikke-røykere, om det var poenget ditt.

Skrevet

Nå tok jeg med både røyking og eting fordi det var det trådstarter snakket om...

Men jeg vet da også utmerket godt at det finnes meget slanke røykere og meget overvektige ikke-røykere, om det var poenget ditt.

Poenget mitt er at ingen har garanti mot noe som helst - uansett livsstil. Lykken på jord er ikke nådd om vi spiser sunt, trener og følger alt som til enhver tid anbefales fra våre helsemyndigheter.

Noen tar flere sjangser enn andre, og gambler med livet i manges øyne. Men jeg tror ærlig talt ikke at noen har garanti for lykke/sunnhet i livet. Selv om vi liker å tro det. Jeg har kjent ikke-røykere som har dødd i en alder av 30 av hjernesvulst...Og jeg tror ikke at han følte at det var direkte rettferdig ut i fra det livet han hadde levd. Og jeg har kjent røykere som har levd til de var var over 80. Jeg tror kanskje ikke at livet kan leves med garanti for noen av oss:-(

Skrevet

Nei, alle røykere kommer ikke til å dø i et smertehelvete. Men det er flere røykere enn ikke røykere som blir syke og får plager de siste årene av sitt liv. Det samme gjelder for overvekt og overdrevet alkoholforbruk.

Så sjansene for å få en god alderdom øker med en sunn livsstil.

For meg personlig, er det mulig å kombinere en relativt sunn livsstil med nytelse, så det har jeg tenkt å fortsette med.

Skrevet

Nei, alle røykere kommer ikke til å dø i et smertehelvete. Men det er flere røykere enn ikke røykere som blir syke og får plager de siste årene av sitt liv. Det samme gjelder for overvekt og overdrevet alkoholforbruk.

Så sjansene for å få en god alderdom øker med en sunn livsstil.

For meg personlig, er det mulig å kombinere en relativt sunn livsstil med nytelse, så det har jeg tenkt å fortsette med.

''Nei, alle røykere kommer ikke til å dø i et smertehelvete. Men det er flere røykere enn ikke røykere som blir syke og får plager de siste årene av sitt liv. Det samme gjelder for overvekt og overdrevet alkoholforbruk.''

Er dette noe du vet og har erfart 100% sikkert, eller noe du har blitt fortalt?

Skrevet

Men hvem trives med røykhoste, slitenhet, ujevnt humør, angst, depresjon - når man fint kan slippe ved å leve sunt?

Røyk GIR jo ingenting (sier jeg som elsker å røyke, men vet det er avhengigheten som snakker). Og sunn mat er ikke det samme som mat som smaker vondt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...