Gjest mommm Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Jeg har en datter som er 1 år og fire uker. Hun har stort sett vært frisk hele sitt liv. Unntaket er en halsbetennelse som krevde to antibiotika kurer da hun var 8 måneder. Hun ble født fire uker før termin, men med unntak av et par døgns lysbehandling for gulsott, så fikk ikke dette noen følger for henne. For fem uker siden fikk hun feber og utslett på hele kroppen. Vi dro til legen og fikk utelukket hjernehinnebetennelse. Det ble da oppdaget to hovne lymfekjertler i nakken. Disse ble noe mindre etter et par uker. Like etter dette fikk hun omgangssyke. Diare og oppkast i et par døgn. Diareen vedvarte i ti dager, selv om det var normale avføringer inni mellom. Hun fikk dårlig matlyst og begynte å spise mye mindre enn før sykdommen. Vi trodde hun var på bedringens vei da hun plutselig forrige helg fikk 40 i feber. Feberen holdt seg høy og hun fikk feberkramper etter to døgn. Vi ble da innlagt på sykehus og hun fikk god oppfølging med paracetbehandling. Etter fire døgn var feberen borte uten flere krampeanfall. De klarte ikke å finne en infeksjon (lunger,hals,ører og urinveier ble sjekket) selv om CRP var 129, 140, 140 og 80 (den siste dagen uten feber). Under innleggelsen ble det på nytt oppdaget hovne lymfekjerteler. Nå på begge sider i nakken. De er ikke ømme ved berøring. Nå en uke etter at de ble oppdaget igjen synes jeg ikke at de blir merkbart mindre. Vi har sluttet med kumelk og det virker som om diareen er borte og matlysten tilbake. Mitt spørsmål er som følger: kan sykdomshistorien tyde på alvorligere sykdom? Jeg er bekymret førstegangsmor og på det lille sykehuset vi var innlagt hadde de ingen barneleger. Lymfekjertlene bekymrer meg også da jeg har lest at de ved infeksjoner skal være ømme. De siste fem ukene har hun nemlig ikke vært seg selv. Jeg kan ikke helt forklare alt, men jeg merker at det er noe som ikke stemmer. Kan alle symptomene komme av at hun rett og slett ikke tåler kumelk enda? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Jentungen min tålte ikke kumelk før hun var 2 år, hun fikk vondt i magen og diare hvis hun fikk i seg melk eller noe laget av melk, men hun fikk ikke feber og høy CRP av det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Barnet ditt har hatt en infeksjon, som er oppfattet som virusbetinget, laboratorieprøvene passer også med det. Det er sikkert tatt andre pøver enn de du ref. som totalt antall hvite og diff. telling-.Lymfekjertlene er blitt mer markert under infeksjonen, det er vanlig og det tar ofte lang tid, dager,uker før de er redusert i størrelse.Hos småbarn er de ofte større normalt, enn hos eldre og de er lettere¨å kjenne pga. lite underhudsfett.Jeg tror ikke funnet du beskriver er alvorlig og peker på en alvorlig sykdom, da burde også andre lymfekjertler vært forstørret, evt. også milten. Jeg synes barnets CRP bør kontolleres igjen for ¨å sikre at den normaliseres helt, evt. sammen med SR. At hun under infeksjonen " ikke var helt seg selv", er normalt.Det tar litt tid for å restitueres helt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.