Gå til innhold

Bli med hjem fra barnehagen

Spirello

Anbefalte innlegg

Gutten min begynte i ny barnehage i august 2009, da begynte også en annen gutt som er 3 år, min er 4,5 år. Pga. feil fordeling av gutter og jenter ble begge disse gutta flyttet over til annen avd. som er roligere. Det var mange (16) store og veldig aktive, noen bråkete/volsomme, gutten på den gamle avd. og personlaet synes ikke gutten min fant helt roen og fikk ikke noe spesiell kontakt med noen av guttene der. Han fikk ingen kompis da, lekte med de andre men trakk seg også unna til rom uten barn og lekte alene siden han er en litt mer rolig gutt.

Nå i den nye avd. trives han godt, og leker mye med denne treåringen. det er dessverre ingen på gutten min sin alder der av gutter, de andre er et år yngre eller eldre - men dette går fint.

Siden han nå leker så godt med denne gutten, tenkte jeg kanskje å invitere med han hjem en dag etter barnehagen. Vi bor to min unna barnehagen. Har hilst på foreldrene, men ikke pratet så mye med dem. Var sammen med faren litt under innkjøringen da de begynte. De virker veldig hyggelige, og guttungen er kjempesøt og skravler med meg når jeg kommer. men burde jeg da vente til jeg har prata mer med foreldrene hans på foreldrekaffe eller noe sånt? Eller kunne jeg invitert dem og? Blir litt rart å invitere ukjente folk på middag føler jeg, for må jo spise litt etter jobb/barnehage.

Jeg vet ikke hvor de bor i forhold til barnehagen heller, men de kjører og henter - men det er mulig de kommer rett fra jobb og bruker bilen dit. Han er jo bare tre år, og jeg hadde nok vært litt skeptisk til å sende av gårde gutten min til ukjente folk alene første gang uten å vite noe mer enn at de er foreldre til et barn i barnehagen.

Kommer til å spørre barnehagen om de kan henge opp liste der foreldrene (de som vil) kan skrive opp navn og telefonnummer (og evt. adresse), så det er lettere å ordne med sånne ting. Vil også høre om det er mulig med foreldrekaffe snart. hadde vært greit å vite hvem som bor i nærheten, for da kan man jo avtale at man møtes ute med akebrett en time eller noe etter middag.

Hvordan har dere gjort dette med å hjelpe litt til med å få venner i barnehagen?

Gutten min leker fint med andre barn, men er ikke så enkelt å skaffe venner til han når vi ikke kjenner andre unger i borettslaget. Han bruker all tid i barnehagen eller med oss voksne. Håper i hvert fall på å kunne slippe han utenfor blokka i sommer og at han finner seg noen lekekompiser i nærområdet. Vi har fine lekemuligheter ute, også med manmge benker jeg kan slå med ned på med en bok og kaffen for å holde et øye med han i starten i hvert fall.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dere ikke treffes i garderoben, så heng opp en post-it lapp på plassen til denne guttem og spør om dere kan få låned ham med hjem en dag. Skrive også opp ditt mobilnummer.

slik har vi gjort det når vi har hentet/levert til forskjellige tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke be foreldrene på noe før sønnen blir med hjem. Heng opp en lapp hvis du ikke har mulighet for å treffe dem, slik at de kan ringe de deg. Så spør du om dere kan ta en kaffekopp når han blir hentet, så blir dere kjent litt mer enn det absolutte minimum.

Adresselister er det ingen selvfølge å levere ut, man må samtykke til å stå på dem, osv. Men det er likevel vanlig at man får det til.

Alt kommer til å bli lettere når det blir sommer og ungene leker ute når de kommer hjem fra barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi en beskjed på plassen til gutten, der du legger igjen ditt tlf.nr. og ber om deres.

Så kan dere avtale en dag som gutten blir med dere hjem.

Pleier å gå strålende å gjøre det slik.

Gutten blir jo forberedt på å være med dere hjem, og skulle det gå helt galt kan du jo ringe foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke be foreldrene på noe før sønnen blir med hjem. Heng opp en lapp hvis du ikke har mulighet for å treffe dem, slik at de kan ringe de deg. Så spør du om dere kan ta en kaffekopp når han blir hentet, så blir dere kjent litt mer enn det absolutte minimum.

Adresselister er det ingen selvfølge å levere ut, man må samtykke til å stå på dem, osv. Men det er likevel vanlig at man får det til.

Alt kommer til å bli lettere når det blir sommer og ungene leker ute når de kommer hjem fra barnehagen.

Takker for svar. ja, jeg håper det blir lettere til sommeren og lysere tider ja.. :) tror det!

Neida, vet de ikke har lov til å gi ut adresselister eller tlf.nr, derfor kan de som vil skrive seg opp - i hvert fall tlf.nr. :) Det går seg vel til.. prøver med lapp i hylla i første omgang, så tar jeg det derfra. Men hadde ønsket meg en foreldrekaffe først, for synes det er ålreit å få et "bilde" av foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. ja, jeg håper det blir lettere til sommeren og lysere tider ja.. :) tror det!

Neida, vet de ikke har lov til å gi ut adresselister eller tlf.nr, derfor kan de som vil skrive seg opp - i hvert fall tlf.nr. :) Det går seg vel til.. prøver med lapp i hylla i første omgang, så tar jeg det derfra. Men hadde ønsket meg en foreldrekaffe først, for synes det er ålreit å få et "bilde" av foreldrene.

Hos oss spurte noen foreldre på foreldremøte om bhg kunne formidle tlf nr og adresse. Så ble det skrevet i referatet, og at de som ikke ville ha med navnene sine måtte melde ifra til bhg. En måned etter møtet ble navnelistene distribuert, og forenkler det med å ta kontakt med andre foreldre utrolig mye.

Alle var i alle fall fornøyd med å gjøre det slik :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror som de andre her sier, at det er greitt med en lapp i hylla til det aktuelle barnet.

Jeg er litt blandet når det gjelder dette jeg. Jeg ville nok aldri sendt min treåring hjem til mennesker som jeg overhodet ikke kjenner. Jeg ville absolutt vært sammen med barnet mitt der første gangen (for å se an foreldrene:-) )

Kanskje du kunne invitert barnet med mor eller far på et lite helgebesøk første gangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest det er en balansegang.

Du har fått mange fine svar her ser jeg. Men vær litt obs på at det finnes noen foreldre som ikke ønsker å ha med barn hjem eller la sitt barn dra til noen. Jeg er en av disse. Synes det er tungvindt når vi kommer fra jobb og dra til andre folk for å hente ut ungen vår. Vi har også så tett timeplan hjemme at det ikke passer å ha med andres barn hjem. I tillegg vil vi selv være sammen med våre barn så mye som mulig når vår arbeidsdag er over.

Så vi synes at" bli med hjem "opplegget er rent mas.

Når barna kommer på skolen oppover i klassetrinnene, er det lettere få barna på besøk. Da klarer de seg selv på en annen måte og kan også komme og gå når det passer dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror som de andre her sier, at det er greitt med en lapp i hylla til det aktuelle barnet.

Jeg er litt blandet når det gjelder dette jeg. Jeg ville nok aldri sendt min treåring hjem til mennesker som jeg overhodet ikke kjenner. Jeg ville absolutt vært sammen med barnet mitt der første gangen (for å se an foreldrene:-) )

Kanskje du kunne invitert barnet med mor eller far på et lite helgebesøk første gangen?

Det er akkurat det jeg tenker! Poden min ble invitert i bursdag da han gikk i den første avd. og jeg var litt skeptisk, men siden "alle" de andre gutta skulle dit, og gutten min hadde litt startproblemer så følte jeg at det ble feil å ikke la han gå, for han ville selv.

Jeg tror jeg venter til det har vært foreldremøte/kaffe eller noe sånt, så jeg får snakka litt mer med dem, så får jeg se an interressen litt fra deres side først, så jeg ikke spør om noe som egentlig ikke passer dem, så blir det helt feil. De ungene vil kanskje spørre selv også etterhvert..

Heldigvis snart sommer og sol - da er ting litt emr på frivillig basis for da går man bare ut og er sosial hvis man vil det :o)

Passer stort sett ikke hos meg å ha med barn hjem heller egentlig.. men kunne fått det til av og til da. Poden er jo en dag hos faren sin i uka og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Det er akkurat det jeg tenker! Poden min ble invitert i bursdag da han gikk i den første avd. og jeg var litt skeptisk, men siden "alle" de andre gutta skulle dit, og gutten min hadde litt startproblemer så følte jeg at det ble feil å ikke la han gå, for han ville selv.

Jeg tror jeg venter til det har vært foreldremøte/kaffe eller noe sånt, så jeg får snakka litt mer med dem, så får jeg se an interressen litt fra deres side først, så jeg ikke spør om noe som egentlig ikke passer dem, så blir det helt feil. De ungene vil kanskje spørre selv også etterhvert..

Heldigvis snart sommer og sol - da er ting litt emr på frivillig basis for da går man bare ut og er sosial hvis man vil det :o)

Passer stort sett ikke hos meg å ha med barn hjem heller egentlig.. men kunne fått det til av og til da. Poden er jo en dag hos faren sin i uka og.

''Passer stort sett ikke hos meg å ha med barn hjem heller egentlig.. men kunne fått det til av og til da.''

??

Synes dette var et merkelig utsagn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange fine svar her ser jeg. Men vær litt obs på at det finnes noen foreldre som ikke ønsker å ha med barn hjem eller la sitt barn dra til noen. Jeg er en av disse. Synes det er tungvindt når vi kommer fra jobb og dra til andre folk for å hente ut ungen vår. Vi har også så tett timeplan hjemme at det ikke passer å ha med andres barn hjem. I tillegg vil vi selv være sammen med våre barn så mye som mulig når vår arbeidsdag er over.

Når barna kommer på skolen oppover i klassetrinnene, er det lettere få barna på besøk. Da klarer de seg selv på en annen måte og kan også komme og gå når det passer dem.

Det syns jeg hørtes stusselig ut. Det å ha med venner hjem eller få være med andre hjem har vært høydepunkter for ungene mine fra 3-4 års alderen. Ikke hver dag selvsagt, men dog. De syns det er kjempestas å vise vennene sine hvordan de har det hjemme, lekene sine osv, og vice versa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du det er så stor forskjell på å hente i barnehagen og å hente i et annet hjem etpar timer senere?

Jeg er ikke spydig eller noe, bare nysgjerrig på hvordan dette kan være så tungvindt eller masete. Man må jo hente barnet uansett, så hvorfor er det så ille om det er hos en kompis en sjelden gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Det syns jeg hørtes stusselig ut. Det å ha med venner hjem eller få være med andre hjem har vært høydepunkter for ungene mine fra 3-4 års alderen. Ikke hver dag selvsagt, men dog. De syns det er kjempestas å vise vennene sine hvordan de har det hjemme, lekene sine osv, og vice versa.

Samme her. Besøk og det å dra på besøk er jo høydepunkter for barna. Ikke alltid det passer for oss heller, men da prøver vi å finne en dag som passer med det samme. "Nei dessverre, det går ikke i morgen, men hva med fredag?" er et greit svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest det er en balansegang.

Synes du det er så stor forskjell på å hente i barnehagen og å hente i et annet hjem etpar timer senere?

Jeg er ikke spydig eller noe, bare nysgjerrig på hvordan dette kan være så tungvindt eller masete. Man må jo hente barnet uansett, så hvorfor er det så ille om det er hos en kompis en sjelden gang?

For det første er det alltid en omvei å kjøre. Folk bor ikke akkurat i samme gata som oss ,sant? Særlig hvis besøket er på motsatt side av byen, ja da tar det fort en halvtime ekstra i forhold til å kjøre rett til barnehagen for oss.

For det andre har vi hatt to barn som er kjempetrøtte etter barnehagedagen sin. Og trenger litt ro etter 7-8 timer i barnehagen. En dag i uka er det også en aktivitet som de har vært med på, dermed er det viktig med rolige ettermiddager resten av uka synes vi.

For det tredje så mister vi foreldre verdifull tid med våre barn. Det er lenge nok å ikke se sitt barn på så mange timer som barnehagen er. Vi liker å ha felles middagstund og denne skjer umiddelbart etterat vi har sluttet jobb og hentet i barnehagen. Mange barn på besøk blir fort til over barnetv tid. Og når er deres foreldre sammen med dem da? Leggetid blir jo som regel ved 19-20 tiden. Nei, vi vil ha mest mulig tid med våre egne barn siden vi jobber fullt. Det prioriterer vi sterkt. Det holder ikke kun med helgene.

Våre barn har lekt fra seg i barnehagen med vennenen sine, og har som sagt aldri hatt mer behov for samvær med andre barn resten av dagen. Derimot har de alltid gitt uttrykk for at de ønsker mest mulig kos med oss og resten av søsknene når vi endelig har tid og mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest det er en balansegang

Og for ikke å høres frekk ut her, men jeg synes jo det høres stusselig ut og ikke være sammen med sitt eget barn etter en lang dag i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for ikke å høres frekk ut her, men jeg synes jo det høres stusselig ut og ikke være sammen med sitt eget barn etter en lang dag i barnehagen.

Å hellemin...

Ungene koser seg med besøk, vi koser oss når vi ser de koser seg. Og så rekker vi søren meg å være sammen med dem også. I tillegg. Kan det egentlig bli bedre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det beste mine barn visste om som 4-5 åringer i barnehagen var å få ha med en venn hjem eller være med hjem til vennen. Jeg så hvor mye dette betydde for dem og la gjerne tilrette for at de skulle få det til enda jeg jobber fast 2-3 ettermiddager/kvelder i uka og slett ikke så barna mine hver kveld og ettermiddag.

Det samme gjaldt heldigvis for foreldrene til barnas venner så vi hadde/var på besøk 2-3 ganger i mnd da vi hadde store barnehagebarn.

Jeg mener det er sunt for barna å se hvordan vennene har det hjemme, smake på andres mat, se andres hjem og møte andres foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjerne blitt litt kjent med foreldrene før jeg sendte mitt barn hjem til noen. Hva med å ta en prat med dem i garderoben eller på telefon og si at guttene leker så godt sammen at det kunne være hyggelig om de hadde litt kontakt på fritiden også, og foreslå å gjøre noe en helgedag første gangen? Møtes på en lekeplass i nærheten eller noe slikt, og så drikke en kopp kaffe/kakao hjemme hos dere etterpå. Selv ville jeg gjerne sagt ja til en slik invitasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er det alltid en omvei å kjøre. Folk bor ikke akkurat i samme gata som oss ,sant? Særlig hvis besøket er på motsatt side av byen, ja da tar det fort en halvtime ekstra i forhold til å kjøre rett til barnehagen for oss.

For det andre har vi hatt to barn som er kjempetrøtte etter barnehagedagen sin. Og trenger litt ro etter 7-8 timer i barnehagen. En dag i uka er det også en aktivitet som de har vært med på, dermed er det viktig med rolige ettermiddager resten av uka synes vi.

For det tredje så mister vi foreldre verdifull tid med våre barn. Det er lenge nok å ikke se sitt barn på så mange timer som barnehagen er. Vi liker å ha felles middagstund og denne skjer umiddelbart etterat vi har sluttet jobb og hentet i barnehagen. Mange barn på besøk blir fort til over barnetv tid. Og når er deres foreldre sammen med dem da? Leggetid blir jo som regel ved 19-20 tiden. Nei, vi vil ha mest mulig tid med våre egne barn siden vi jobber fullt. Det prioriterer vi sterkt. Det holder ikke kun med helgene.

Våre barn har lekt fra seg i barnehagen med vennenen sine, og har som sagt aldri hatt mer behov for samvær med andre barn resten av dagen. Derimot har de alltid gitt uttrykk for at de ønsker mest mulig kos med oss og resten av søsknene når vi endelig har tid og mulighet.

Jeg forsto alt det der om familiesamvær, jeg bare lurte på hvordan hentingen ble så tungvint og masete.

Vi har nok løst den balansegangen på en litt annen måte. Men folk er forskjellige, det gjelder både voksne og barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...