Gå til innhold

Rygg, og magesmerter


Kvinne1969

Anbefalte innlegg

Hei. Har i lengre tid hatt problemer med nakke, rygg, og hofter. Fikk på sist MR greie på at det var en prolaps midt i ryggen, og sltasje generelt. I det siste har jeg også fått plager med magen, vondt i brystbenet, i ribbena, og rundt magen. Følers som en press smerte, sammen med at det er sårt når jeg tar på ribbena. Har problemer med spiserørs katar, så det er mulig den som plager meg. Har også fått påvist lave amylase total verdier, 21. Legen sier at det skal jeg ikke bry meg om. Men hvorfor er det en nedre grense på 25 da?? Har nettop tatt ulltralyd av magen, og alt så bra ut, alle blodprøver ellers er normale. Kan mage/ribbens smertene skyldes angst, og stress? Eller kommer det også fra ryggen. Går med frykt for at noe alvorlig feiler meg, men følere meg ellers i bra form. Trener litt, og spiser sundt, bortsett fra at jeg er veldig gla i vin. Kan det være årsaken til de lave verdiene? Er lei av å stadig ha smerter et eller annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

Jeg skal forsøke å svare på dine spørsmål i tur og orden. Ja, både magesmerter og ribbenssmerter kan skyldes angst, men kan samtidig ha mange andre årsaker. Det lar seg ofte gjøre gjennom noen samtaler og kanskje et spørreskjema å påvise i hvilket grad du lider av angst. Det er ikke så vanlig å finne generell slitasje hos såpass unge personer, men jeg regner med at dine lege har sjekket deg for Bekterevs sykdom bl.a. via en blodprøve da denne kan ramme både rygg, nakke og ribbein. Problemer med ryggen som et prolaps kan gi strålesmerter langs ribbeina fremover mot brystet. Du kan også tenke gjennom om du har tatt ekstra mye smertestillende pga ryggen og om dette kan ha forverret din spiserørskatarr. Amylase er et enzym som skal være inne i cellene til bukspyttkjertelen og høye verdier indikerer noe unormalt. Lave verdier er derimot ufarlig og årsaken til at man opererer med en nedre grense er at normalverdier ofte beregnes utfra de verdier 95 % av befolkningen har, altså statistiske verdier. Håper du fikk noen nyttige tips som du kan sjekke med din lege!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...