AAA Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Hei, 8-åringen vår har stadig oftere vondt i magen. Kolikksmerter, kommer brått og plutselig, og varer alt fra noen få minutter til et par tre timer. I tillegg har hun ofte tynn avføring. Hun har vært til utredning, og det eneste de har funnet så langt, er at magen er så full av luft at det er derfor hun har vondt. Det med lufta vet vi om, det kan både høres og luktes. Og lukta er ikke vanlig fiselukt, men en vemmelig søtlig råtten lukt. (Beklager beskrivelsen...) Det er tatt blodprøver som viser at tarmene suger opp det de skal. Ultralyden viser ikke noe bortsett fra luft. Leverprøver er fine, urinprøve fin, hun har ikke cøliaki og stoffskiftet er fint. Hun er liten, men det er nok genetisk, hun vokser jevnt. Fastlegen mener hun er ferdig utredet, at hun ikke feiler noe, men vi kan evnt prøve kosthold uten melk. Nå har jenta aldri drukket melk, så det hun får i seg av melk, er det som er i annen mat. Vi har kuttet mye av det vi vet det er melk i, men er nok ikke helt på null enda. Magen har ikke blitt merkbart bedre, og hun har minst like mye luft som før. Vi har blitt anbefalt andre typer testing enn de lege og sykehus bruker. Deriblant en som heter Yorktest. (www.yorktest.com) Dette er en blodprøve som skal sendes til England for analyse. Og så en annen som sjekker intoleranse for melkeprotein og gluten med en urinprøve. Er det noen som kjenner til disse testene. Er de pålitelige? Vi vil så gjerne finne utav hvorfor jenta har disse mageproblemene og er oppgitt over at legen ikke kan gjøre mer. Likevel er jeg skeptisk til tester man kjøper på internett og sender et eller annet sted, som vi ikke kjenner nærmere til. Hvis disse testene er presise og anerkjente, hvorfor brukes de ikke av helsevesenet, lurer jeg på. Noen med erfaring? Da mener jeg både med den type mageproblemer og med testing. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brilleslangen Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Har ingen erfaring med de testene du nevner... Men jeg lurer på en ting.. er ho testet i forhold til laktoseintoleranse?(Det er en egen test og har ingenting med mlkeprotein å gjøre) ho kan jo ha nulltoleranse ovenfor melkesukker og da må man jo enten tilføre kroppen enzym, laktase( fås kjøpt på apotek) hvis ho spiser mat som kan inneholde spor av melk(husk at mye melk er gjemt i andre ingredienser, feks hvis fiskepinner er rullet i kavring er det melk i det for kavring inneholder melk..., eller dere må holde ho helt unna alt som inneholder melk... og da må innholdsfortegnelsene på alt man kjøper leses med forstørelsesglass, og oversettelsesbriller fordi det ikke nødvendigvis står at det inneholder melk, men kan gjøredet likevel fordi en av ingrediensene inneholder det... Min 7åringen gikk på totalt melkefritt kosthold i 3 uker like før ho ble 2 år, for deretter å ha ei uke på glutenfritt... Glutenfritt var barnemat i forhold synes jeg.. For det meste man kjøper inneholder faktisk melk... Og hvis ho har laktoseintoleranse er det slett ikke sikkert ho tåler det lille som finnes i mat... Og da må enten laktaseenzymet tilføres kroppen eller ho må holde seg helt unna alt med melk Jeg tror jeg ville sjekket ut det med laktoseintoleranse litt grundig før jg gikk for testing i utlandet iallfall. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brilleslangen Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Har ingen erfaring med de testene du nevner... Men jeg lurer på en ting.. er ho testet i forhold til laktoseintoleranse?(Det er en egen test og har ingenting med mlkeprotein å gjøre) ho kan jo ha nulltoleranse ovenfor melkesukker og da må man jo enten tilføre kroppen enzym, laktase( fås kjøpt på apotek) hvis ho spiser mat som kan inneholde spor av melk(husk at mye melk er gjemt i andre ingredienser, feks hvis fiskepinner er rullet i kavring er det melk i det for kavring inneholder melk..., eller dere må holde ho helt unna alt som inneholder melk... og da må innholdsfortegnelsene på alt man kjøper leses med forstørelsesglass, og oversettelsesbriller fordi det ikke nødvendigvis står at det inneholder melk, men kan gjøredet likevel fordi en av ingrediensene inneholder det... Min 7åringen gikk på totalt melkefritt kosthold i 3 uker like før ho ble 2 år, for deretter å ha ei uke på glutenfritt... Glutenfritt var barnemat i forhold synes jeg.. For det meste man kjøper inneholder faktisk melk... Og hvis ho har laktoseintoleranse er det slett ikke sikkert ho tåler det lille som finnes i mat... Og da må enten laktaseenzymet tilføres kroppen eller ho må holde seg helt unna alt med melk Jeg tror jeg ville sjekket ut det med laktoseintoleranse litt grundig før jg gikk for testing i utlandet iallfall. laktoseintoleransetesting gjøres jo her til lands også, for datteren min tok laktosebelastende test da ho var lita... da drakk ho i seg en blanding som inneholdt mye melkesukker og så målte de blodsukker hyppig for å se hvordan kroppen reagerte... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 18. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2010 Har ingen erfaring med de testene du nevner... Men jeg lurer på en ting.. er ho testet i forhold til laktoseintoleranse?(Det er en egen test og har ingenting med mlkeprotein å gjøre) ho kan jo ha nulltoleranse ovenfor melkesukker og da må man jo enten tilføre kroppen enzym, laktase( fås kjøpt på apotek) hvis ho spiser mat som kan inneholde spor av melk(husk at mye melk er gjemt i andre ingredienser, feks hvis fiskepinner er rullet i kavring er det melk i det for kavring inneholder melk..., eller dere må holde ho helt unna alt som inneholder melk... og da må innholdsfortegnelsene på alt man kjøper leses med forstørelsesglass, og oversettelsesbriller fordi det ikke nødvendigvis står at det inneholder melk, men kan gjøredet likevel fordi en av ingrediensene inneholder det... Min 7åringen gikk på totalt melkefritt kosthold i 3 uker like før ho ble 2 år, for deretter å ha ei uke på glutenfritt... Glutenfritt var barnemat i forhold synes jeg.. For det meste man kjøper inneholder faktisk melk... Og hvis ho har laktoseintoleranse er det slett ikke sikkert ho tåler det lille som finnes i mat... Og da må enten laktaseenzymet tilføres kroppen eller ho må holde seg helt unna alt med melk Jeg tror jeg ville sjekket ut det med laktoseintoleranse litt grundig før jg gikk for testing i utlandet iallfall. Iflg min lege finnes det ingen test på barn som er sikker når det gjelder å teste for lactoseintoleranse for barn. Det eneste er å prøve seg fram sier han. Er det rart man blir forvirra? ;.( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Jeg hadde forsøkt å kutte ut gjær, hvetemel og sukker en periode, for å se om det hjelper. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hugmee Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Vi har en sønn med laktoseintoleranse. Vi merket at noe var galt siden han var konstant "løs i magen". Først testet de diverse allergier som slo ut litt, men ikke nok til å være svaret. Ble henvist til spesialist og måtte i flere omganger, på 2-3 uker, følge ulike dietter for å utelukke ting. Noen av diettene var veldig vanskelig å holde og jeg husker at jeg måtte avbryte en av hensynet til barnet - da var det så lite han kunne spise at det ble vanskelig å være i barnehagen. Da foreslo legen å ta en gentest. Sønnen vår er adoptert fra Asia og der er laktoseintolleranse mye mer vanlig enn her. Testen slo ut og da var det enklet å legge om kostholdet. Nå fungerer han fint, men vi merker det fort om det har vært en glipp f.eks i barnehagen. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Jeg har laktoseintoleranse, og får magesmerter/luft i magen. Dersom jeg får i meg små mengder så går det bra, men større mengder kan blir veldig vondt. Men jeg ser jo under at dere har prøvd å kutte ut ting med meieriprodukter uten at det hjelper. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 laktoseintoleransetesting gjøres jo her til lands også, for datteren min tok laktosebelastende test da ho var lita... da drakk ho i seg en blanding som inneholdt mye melkesukker og så målte de blodsukker hyppig for å se hvordan kroppen reagerte... Vår yngste datter var også gjennom laktosebelastningstesten for 1,5 år siden - da var hun 4,5 år gammel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brilleslangen Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Iflg min lege finnes det ingen test på barn som er sikker når det gjelder å teste for lactoseintoleranse for barn. Det eneste er å prøve seg fram sier han. Er det rart man blir forvirra? ;.( Helt 100% sikker er ikke testen,Jeg forsto det slik at man kan ha intoleranse i en viss grad selv omikke testen viser det, men jeg tror det gjelder de milde formene for intoleranse.Testen viser ikke feil andre veien. dvs hvisden slår ut så har man intoleranse helt sikkert, hvis den ikke slår ut må man ha i bakhodet at det likevel kan være en viss intoleranse i bildet. Men det har man skikkelig intoleranse, bortimot nulltleranse slik det kan tyde på at din datter kanskje har så vil jeg gjette på at testen slår ut... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Det har opp gjennom årene vært relativt mange slike tester som man har påstått at kan teste matvareintolerasne. Har aldri hørt om noen som ikke har fått tilbake testresultater som har "påvist" relativt mange intoleranser, og dersom man tar flere tester vil de slå ut på ulike matvarer selv om de tas samtidig. Det høres ut som om barnet er relativt godt utredet, så da ville jeg i første omgang ha slått meg til å ro med at det ikke ligger alvorlig sykdom bak plagene. Jeg ville så ha henvendt meg til en erfaren ernæringsfysiolog, og jobbet med å optimalisere barnets kosthold og få veiledning i forhold til en evt. kontrollert eliminasjonstesting i forhold til de mest aktuelle matvarene. Noen vil sannsynligvis også fokusere på betydningen av bestemte typer tilskudd, som f.eks. den typen bakterier som finnes i enkelte melkeprodukter (jeg husker plutselig ikke hva de heter). Hvis jeg var deg, ville jeg kanskje også prøvd å poste dette innlegget på allergifoumet og be om fagsvar fra Ragnhild Halvorsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
double Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Iflg min lege finnes det ingen test på barn som er sikker når det gjelder å teste for lactoseintoleranse for barn. Det eneste er å prøve seg fram sier han. Er det rart man blir forvirra? ;.( Skal du få et riktig resultat på sjekk av loktoseintoleranse, må du nok gjøre som brilleslangen skriver. Finles alt av innholdsfortegnelser, for å være sikker på at det ikke står oppført melk, melkepulver eller laktose. Husk også på når du lager mat, at du bruker olje eller Soft spesial (som er uten melk). Noen medisiner inneholder også laktose og kan gi problemer, i så fall kan de være behjelpelig med laktosefrie alternativer på apoteket. Hold kosten 100% uten laktose, melk og melkepulver i minst 2 uker. Så kan du gi barnet melk eller noe som inneholder melk, og se hvordan reakjonene blir. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Niccola Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Du skriver at hun ikke har cøliaki, men ikke hvordan dette er sjekket. En kan ha cøliaki selv om blodprøven ikke slår ut på antistoffer mot gluten, og det må en gastroskopi til for å bekrefte/avkrefte diagnosen. I noen tilfeller må gastroskopi til flere ganger for å få tak i de avslørende vevsprøvene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 18. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2010 Du skriver at hun ikke har cøliaki, men ikke hvordan dette er sjekket. En kan ha cøliaki selv om blodprøven ikke slår ut på antistoffer mot gluten, og det må en gastroskopi til for å bekrefte/avkrefte diagnosen. I noen tilfeller må gastroskopi til flere ganger for å få tak i de avslørende vevsprøvene. Det er sjekket med blodprøver. Og blodprøvene viste ingen tegn til forhøyede verdier på det de tester ifb cøliaki, ikke i grenseland engang. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 18. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2010 Det har opp gjennom årene vært relativt mange slike tester som man har påstått at kan teste matvareintolerasne. Har aldri hørt om noen som ikke har fått tilbake testresultater som har "påvist" relativt mange intoleranser, og dersom man tar flere tester vil de slå ut på ulike matvarer selv om de tas samtidig. Det høres ut som om barnet er relativt godt utredet, så da ville jeg i første omgang ha slått meg til å ro med at det ikke ligger alvorlig sykdom bak plagene. Jeg ville så ha henvendt meg til en erfaren ernæringsfysiolog, og jobbet med å optimalisere barnets kosthold og få veiledning i forhold til en evt. kontrollert eliminasjonstesting i forhold til de mest aktuelle matvarene. Noen vil sannsynligvis også fokusere på betydningen av bestemte typer tilskudd, som f.eks. den typen bakterier som finnes i enkelte melkeprodukter (jeg husker plutselig ikke hva de heter). Hvis jeg var deg, ville jeg kanskje også prøvd å poste dette innlegget på allergifoumet og be om fagsvar fra Ragnhild Halvorsen Hei, Takk skal du ha for svar. Du satte ord på det som gjør meg någet skeptisk til alle disse testene man kan kjøpe. ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Niccola Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Det er sjekket med blodprøver. Og blodprøvene viste ingen tegn til forhøyede verdier på det de tester ifb cøliaki, ikke i grenseland engang. ''Det forekommer også cøliaki uten at blodprøvene slår ut positivt, så dersom en har sterk mistanke om cøliaki, kan det være rett å også undersøke tynntarmsbiopsi, trass i negative blodprøver. '' fra: http://www.npif.no/tester/ Jeg hadde voldsomt mye luft tidligere og fikk konstatert cøliaki. Da jeg gikk over til glutenfritt kosthold forsvant alle luftplagene på 3-4 dager. Så om dere forsøker å kutte ut alt med hvete, bygg og havre (havre også, siden hun er så ung) vil dere muligens fort merke om hun responderer. Håper dere kommer til bunns i dette snart! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Niccola Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 ''Det forekommer også cøliaki uten at blodprøvene slår ut positivt, så dersom en har sterk mistanke om cøliaki, kan det være rett å også undersøke tynntarmsbiopsi, trass i negative blodprøver. '' fra: http://www.npif.no/tester/ Jeg hadde voldsomt mye luft tidligere og fikk konstatert cøliaki. Da jeg gikk over til glutenfritt kosthold forsvant alle luftplagene på 3-4 dager. Så om dere forsøker å kutte ut alt med hvete, bygg og havre (havre også, siden hun er så ung) vil dere muligens fort merke om hun responderer. Håper dere kommer til bunns i dette snart! :-) ..og rug. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 18. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2010 ''Det forekommer også cøliaki uten at blodprøvene slår ut positivt, så dersom en har sterk mistanke om cøliaki, kan det være rett å også undersøke tynntarmsbiopsi, trass i negative blodprøver. '' fra: http://www.npif.no/tester/ Jeg hadde voldsomt mye luft tidligere og fikk konstatert cøliaki. Da jeg gikk over til glutenfritt kosthold forsvant alle luftplagene på 3-4 dager. Så om dere forsøker å kutte ut alt med hvete, bygg og havre (havre også, siden hun er så ung) vil dere muligens fort merke om hun responderer. Håper dere kommer til bunns i dette snart! :-) Ja hvis det ikke er mer enn noen dager før evnt resultat vises er det jo ikke noe problem å prøve selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Niccola Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Ja hvis det ikke er mer enn noen dager før evnt resultat vises er det jo ikke noe problem å prøve selv. Kan jo ikke garantere at det merkes like raskt hos dere, men slik var det i mitt tilfelle. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EvyM Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Man KAN ha cøliaki selv om ikke blodprøvene slår ut. De urinprøvene du snakker om er for å teste ufordøyde peptider fra melk og/eller gluten i urinen. Se www.npif.no. Her er det altså snakk om proteinintoleranse. De IgG prøvene er at man sjekker mot ca 100 matvarer. Jeg vet om flere som har gjort dette men vet ikke hvor mye man kan stole på det. De testet datteren min med IgG prøver på sykehuset mot gluten fordi hun ikke har det "vanlige" antistoffet IgA. Så dermed tenker jeg at det bør være reelt å kunne teste på IgG antistoffer. Men jeg spurte Ragnhild Halvorsen her om dette og hun påstår at det ikke er de samme IgG antistoffene. Men var utrolig lite imponert over svaret hennes da... hun svarte ikke på det jeg spurte om i det hele tatt... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Vi har en sønn med laktoseintoleranse. Vi merket at noe var galt siden han var konstant "løs i magen". Først testet de diverse allergier som slo ut litt, men ikke nok til å være svaret. Ble henvist til spesialist og måtte i flere omganger, på 2-3 uker, følge ulike dietter for å utelukke ting. Noen av diettene var veldig vanskelig å holde og jeg husker at jeg måtte avbryte en av hensynet til barnet - da var det så lite han kunne spise at det ble vanskelig å være i barnehagen. Da foreslo legen å ta en gentest. Sønnen vår er adoptert fra Asia og der er laktoseintolleranse mye mer vanlig enn her. Testen slo ut og da var det enklet å legge om kostholdet. Nå fungerer han fint, men vi merker det fort om det har vært en glipp f.eks i barnehagen. Lykke til! Sønnen min på 11 år er også adpoter fra asia, han har mange av de samme plagene som både Hugmee og trådstarter nevner. Diverse utredninger og blodprøver har ikke ført fram for ham heller Han ble gentestet for laktoseintoelranse i sommer av en vikar for fastlegen vår, testen gav utslag på genetisk betinget laktoseintoelranse. Vi ble anbefalt å kutte ut alle melkeprodukter i tre uker for å se om det kunne hjelpe. Melkefri diett ga ingen forandring hos ham. Da vi kom tilbake til fastlegen for kontroll ca 1 mnd senere bare blåste ham av denne gentesten og mente at resultatet ikke var noe å ta hensyn til. Vi er dermed like langt, gutten har fortsatt mye luftsmerter og periodevis mye vondt i magen. Å holde ham helt unna melkeprodukter er ikke så lett når han styrer kostholdet sitt nesten selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.