Gå til innhold

Skeptisk til psykiatrien?

Gjest J31!

Anbefalte innlegg

''Hører om tilfeller der en får trødd diagnoser nedover hodet, ikke blir hørt og/eller feiltolket.

Er det tilfelle?''

Selvfølgelig er det tilfellet at dette skjer fra tid til annen. Det skjer utallige kritikkverdige episoder i alle deler av helsevesenet, inklusive psykiatrien. Flertallet av pasientene opplever allikevel god behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Hører om tilfeller der en får trødd diagnoser nedover hodet, ikke blir hørt og/eller feiltolket.

Er det tilfelle?''

Selvfølgelig er det tilfellet at dette skjer fra tid til annen. Det skjer utallige kritikkverdige episoder i alle deler av helsevesenet, inklusive psykiatrien. Flertallet av pasientene opplever allikevel god behandling.

Jeg er jo helt forvirret. To vidt forskjellige ting er nevnt. Hva om de tror jeg manipulerer? At det er derfor "resultatet" blir slik? Nhd har jo faktisk sagt at jeg gjør det. Det er _det_ som skremmer meg. Og vondt er det å tenke på også, fordi jeg ikke har søkt meg til psykiatrien for "moro skyld" og vet jeg alltid har vært ærlig.

Hva om det skjer igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange får feil diagnoser,som en psykiater sa til meg for ikke så lenge siden "Dette er en usikker bransje". Synes bare det var godt gjort at han innrømte det jeg,og det kan ikke være lett å stille rett diagnose hvis en har stor symptombelastning. Men det er jo jobben demmes da.

Jeg har ofte tanker om å kutte ut psykiatrien.. Tror at jeg kan ha det bedre uten. Da er masse tid, krefter og ressurser spart også, og andre kommer til. Jeg begynner å bli veldig sliten av dette. All usikkerheten. Alt det vonde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mange medisiner som hjelper imot de samme diagnosene. Selvsagt er det en fordel å få riktig diagnose, men symptomene behandles jo uansett.

Ja, det er lov å håpe. Men ikke alle kan hjelpes. Sånn er det bare.

God natt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jeg har tenkt litt på det du skrev til meg.. Jeg ble veldig usikker fordi nhd og andre har ment (mener?) jeg har en annen diagnose. Da han ikke svarte på det, tolket jeg det som at han fortsatt mener det. Jeg mener det er basert på feil grunnlag. Og jeg kjente i hele går og til du skrev dette, at jeg ikke ville ha mer med psykiatrien å gjøre..

Men du har jo rett.. Det er nok noe grunnleggende i meg dette handler om. For jeg har jo alltid blitt trodd på.. Jeg har overhodet ingen negative opplevelser som jeg kan vise til.

Ville bare si det til deg.

Håper kvelden din er fin, tross alt :-)

'' Da han ikke svarte på det, tolket jeg det som at han fortsatt mener det. Jeg mener det er basert på feil grunnlag. Og jeg kjente i hele går og til du skrev dette, at jeg ikke ville ha mer med psykiatrien å gjøre''

Dette må du slutte med hvis ikke du ønsker å bli utestengt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Da han ikke svarte på det, tolket jeg det som at han fortsatt mener det. Jeg mener det er basert på feil grunnlag. Og jeg kjente i hele går og til du skrev dette, at jeg ikke ville ha mer med psykiatrien å gjøre''

Dette må du slutte med hvis ikke du ønsker å bli utestengt igjen.

Kunne ikke væt mer enig. Det er systematiske forsøk på å få svar fra Nhd igjen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ofte tanker om å kutte ut psykiatrien.. Tror at jeg kan ha det bedre uten. Da er masse tid, krefter og ressurser spart også, og andre kommer til. Jeg begynner å bli veldig sliten av dette. All usikkerheten. Alt det vonde.

Generelt er det situasjoner der man kan ha godt av å ta pause fra (all) behandling og konsentrere seg om å bare leve.

Om dette er en god løsning for deg akkurat nå, har jeg absolutt ingen formening om.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innenfor visse grenser synes jeg ikke det er så ille at det gjøres feil i helsevesnet, både når det gjelder somatikken og psykiatrien. Det blir alltid en del feil når mennesker er involvert.

Dessuten er en del av det som blir kaldt "feil", ikke reelle tabber, men en del av den utprøvning som må til for å finne ut av problemene.

Derimot kan jeg rive av meg håret, er når helsevesenet viser seg komplett uvillig til å erkjenne feil og rette på dem. Slikt kan ha katastrofale konsekvenser for enkeltmennesker. Og er komplett unødvendig. Det er slike saker som havner på førstesiden av VG.

Heldigvis er det stadig flere leger som ikke mister evnen til å si 'jeg tok feil' og 'beklager' i løpet av utdanningen, og endog bevarer dette talentet gjennom spesialisering.

Men norsk helsevesen hadde helt klart proffetert på et større og mer konstruktivt fokus på hvordan man håndterer feil.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må du jo føle på selv,tenke på hva det gir deg?

Er det positivt eller negativt,føler du at det hjelper,er du klar for å ta avjørelser selv ang egen helse,føles det trygt å ha noen der osv?

Det som går an er å prøve å kutte ned,ikke gå til terapeut så ofte som før,se hva som skjer da. selv fikk jeg enda mer tanker av terapi,andres meninger gikk rundt i hode på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke væt mer enig. Det er systematiske forsøk på å få svar fra Nhd igjen her.

Det var faktisk bare en positiv refleksjon og tilbakemelding til Glimtipper for at hun fikk meg til å tenke over noe jeg ikke har "sett" selv. Det hadde overhode ingenting med det du påstår å gjøre.

God helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt er det situasjoner der man kan ha godt av å ta pause fra (all) behandling og konsentrere seg om å bare leve.

Om dette er en god løsning for deg akkurat nå, har jeg absolutt ingen formening om.

mvh

Jo, jeg tror tiden er inne for det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må du jo føle på selv,tenke på hva det gir deg?

Er det positivt eller negativt,føler du at det hjelper,er du klar for å ta avjørelser selv ang egen helse,føles det trygt å ha noen der osv?

Det som går an er å prøve å kutte ned,ikke gå til terapeut så ofte som før,se hva som skjer da. selv fikk jeg enda mer tanker av terapi,andres meninger gikk rundt i hode på meg.

Takk for at du lyttet :-)

Jeg tror tiden er inne for å ta en pause fra all den slags "tankeaktivitet". Jeg synes jeg har kommet langt, og jeg er fornøyd så langt. Kanskje kan jeg heller stoppe opp en stund og "nyte" det jeg har klart. Se på det som at et "delmål" er nådd. Det vil uansett ta litt tid før jeg kommer inn, tenker jeg.

Ønsker deg en god helg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo helt forvirret. To vidt forskjellige ting er nevnt. Hva om de tror jeg manipulerer? At det er derfor "resultatet" blir slik? Nhd har jo faktisk sagt at jeg gjør det. Det er _det_ som skremmer meg. Og vondt er det å tenke på også, fordi jeg ikke har søkt meg til psykiatrien for "moro skyld" og vet jeg alltid har vært ærlig.

Hva om det skjer igjen?

Ut i fra det du har fortalt her, så har ikke du forholdt deg til psykiatrien i noen omfattende grad. Du flyttet jo, slik at behandling måtte avbrytes? Du måtte jobbe mye for å få et behandlingstilbud, så ditt grunnlag for å være kritisk til psykiatrien må da primært handle om at det var vanskelig å få tilgang til behandling, ikke at det var noe galt med behandlingen du mottok?

Dol er ikke en del av "psykiatrien". Dol er et nettsted hvor man kan stille spørsmål som besvares både av en psykiater og av en haug med medmennesker med ulik erfaringsbakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for at du lyttet :-)

Jeg tror tiden er inne for å ta en pause fra all den slags "tankeaktivitet". Jeg synes jeg har kommet langt, og jeg er fornøyd så langt. Kanskje kan jeg heller stoppe opp en stund og "nyte" det jeg har klart. Se på det som at et "delmål" er nådd. Det vil uansett ta litt tid før jeg kommer inn, tenker jeg.

Ønsker deg en god helg :-)

''Jeg tror tiden er inne for å ta en pause fra all den slags "tankeaktivitet".''

Høres lurt ut ;)

En riktig god helg til deg og dine også ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra det du har fortalt her, så har ikke du forholdt deg til psykiatrien i noen omfattende grad. Du flyttet jo, slik at behandling måtte avbrytes? Du måtte jobbe mye for å få et behandlingstilbud, så ditt grunnlag for å være kritisk til psykiatrien må da primært handle om at det var vanskelig å få tilgang til behandling, ikke at det var noe galt med behandlingen du mottok?

Dol er ikke en del av "psykiatrien". Dol er et nettsted hvor man kan stille spørsmål som besvares både av en psykiater og av en haug med medmennesker med ulik erfaringsbakgrunn.

Som jeg skrev til Glimtipper, så handler det ikke om psykiatrien. Men noe grunnleggende i meg. Har aldri tenkt over det, derfor ble jeg veldig glad for at hun gjorde meg oppmerksom på det.

Grunnen til at jeg spesielt blir "redd" psykiatrien, har vel noe med at man slipper andre innpå seg. Jeg skrev også at jeg ikke kan vise til noen negative opplevelser, bortsett fra det du nevner men det tenker jeg ikke lenger noe særlig på.

Hva dol gjelder, så vet jeg at det er slik du beskriver. Man kan kanskje kalle det å jobbe med seg selv. For det er i grunnen det jeg har gjort.

Leser om venninnen din.. Jeg håper det går bra med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg tror tiden er inne for å ta en pause fra all den slags "tankeaktivitet".''

Høres lurt ut ;)

En riktig god helg til deg og dine også ;-)

Får se hvor lenge jeg kan ta en pause. Det er noe som driver meg, jeg er så målrettet og nysgjerrig at det kan bli vanskelig å la være også :-) men jeg skal iallfall prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får se hvor lenge jeg kan ta en pause. Det er noe som driver meg, jeg er så målrettet og nysgjerrig at det kan bli vanskelig å la være også :-) men jeg skal iallfall prøve.

Gjør det som gjør deg godt du :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...