Gå til innhold

Briller?

janeymor

Anbefalte innlegg

9-åringen var hos optiker i dag fordi vi har mistenkt at han er langsynt. Optikeren har sendt oss videre for å sjekke samsynet til guttungen, men hvis alt er fint der kan det se ut som om han får lesebriller.

Styrken skulle være 0,5 og 0,75 tror jeg.. Er det noen vits i å kjøpe briller med så svak styrke? Jeg fikk inntrykk av at behovet ikke var kjempestort ettersom han "klarte" synstestene bra, men ettersom han selv har klaget over at han ser litt dårlig og at han blir sliten i øynene, mente optikeren at han godt kunne ha lesebriller.

Jeg har liten lyst i å investere i dyre briller hvis det egentlig ikke er noen vits.. Noen med mer erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest glasses

Det er vits. Jeg begynte selv med så svak styrke fordi jeg lett fikk hodepine av å konsentrere meg. Det er anstrengende når man ikke ser ordentlig, så jeg syns du skal investere i briller. Om han kun skal ha styrke og ikke trenger korreksjon for skjeve hornhinner blir ikke glassene så dyre. Rimelige innfatninger finner du hos billigkjedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos optiker på lørdag. langsynt 0,75 og 0,50 akkurat som poden din.

Jeg er dritsliten i og rundt øynene døgnet rundt, har dårlig samsyn og blir lett svimmel. Sliter med å fokusere når jeg endrer avstand å se på, som f.eks fra pc til ark. Jeg føler at alt jeg ser på er litt lurvete, så sant jeg ikke har tid til å se på det lenge.

Ja, jeg trenger helt klart briller, og selv om det er en avlastningsbrille som hun kalte det, anbefalte hun meg å bruke de hele tiden, ettersom jeg er sliten i øynene.

Så JA, så lenge han plages med å være sliten i øynene bør du kjøpe briller til han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårt barn hadde det samme svake synet som din og etter noen uker med briller på ville ikke barnet slutte med dem i det hele tatt fordi det var deilig for øynene å ha dem på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på en ting.. Går det an å prøve lese briller man får kjøpt i vanlige butikker først, siden styrken er så lav?

De er billige, og de har mange tøffe infatninger.

Ellers ville jeg som Helmi ikke vært i tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenkte på en ting.. Går det an å prøve lese briller man får kjøpt i vanlige butikker først, siden styrken er så lav?

De er billige, og de har mange tøffe infatninger.

Ellers ville jeg som Helmi ikke vært i tvil.

''Går det an å prøve lese briller man får kjøpt i vanlige butikker først, siden styrken er så lav? ''

Jeg ville nok kun hatt slike billigbriller som reservebriller, og ikke dersom brillene skal brukes ofte.

Jeg har ikke langsynterfaring, men hele familien her er nærsynte. I fjor sommer mistet junior brillene sine, og brukte da et billigpar nærsyntbriller fra Nille i påvente av nye briller. Det funket jo helt greit og mye bedre enn ingenting, men han følte at brillene var "konstant skitne" - kvaliteten på glassene var åpenbart mye dårligere enn dem fra optikeren.

Heldigvis var det sommer og ikke skoletid - da tror jeg han hadde blitt mye mer sliten av disse dårlige glassene enn det han ble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Det er absolutt en vits. Jeg begynte selv med briller, lesebriller først - siden permanent, da jeg var tolv. Jeg hadde mye vondt i hodet og var sliten rundt øynene. Problemet mitt var nesten normalt på det ene øyet og ganske så nærsynt på det andre. Derfor ble det heller ikke oppdaget før. Jeg overkompenserte derfor med det gode øyet og fikk mye hodepine. Briller er kjempedyrt, men jeg vet det går an å søke om å få dekket deler av det gjennom NAV: Er ikke helt sikker på kriteriene der da. Min mann kjøpte to par briller hos Specsavers, og betalte 3500. Sånn ta to betal for en-greie, nå nylig. Kan kanskje være lurt å sjekke ut flere alternativer. Hvis du bor i nærheten av Sverige, kan det også lønne seg å ta turen over. Der er det nesten halv pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at dere er helt enige i tilbakemeldingene. Da blir det nok briller på junior.

Jeg hadde kjøpt rimelige briller til ham i første omgang, da det ikke er gitt at han gidder å bruke dem. Fikk selv tilsvarende briller i 10-års alderen, og de ble nesten ikke brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''men ettersom han selv har klaget over at han ser litt dårlig og at han blir sliten i øynene,''

Da er vel svaret ganske innlysende - du vil vel ikke at sønnen din skal slite med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger da ikke kjøpe dyre briller. Flere av kjedene har tilbud eller du kan få glass og fatninger som ikke er så dyre.

Undersøkelsen har du nå betalt for så brilleseddelen er deres og dere er fri til å handle hvor dere måtte ønske. Ta deg en ringerunde til ulike optikere og hør hva de kan gi deg av tilbud, si at du ikke har lyst til å legge så mye i det. Det kan jo være alt fra til at 9-åringen kanskje vil miste brillene raskt eller dårlig råd som er grunnen til dette så det er det ingen som reagerer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Går det an å prøve lese briller man får kjøpt i vanlige butikker først, siden styrken er så lav? ''

Jeg ville nok kun hatt slike billigbriller som reservebriller, og ikke dersom brillene skal brukes ofte.

Jeg har ikke langsynterfaring, men hele familien her er nærsynte. I fjor sommer mistet junior brillene sine, og brukte da et billigpar nærsyntbriller fra Nille i påvente av nye briller. Det funket jo helt greit og mye bedre enn ingenting, men han følte at brillene var "konstant skitne" - kvaliteten på glassene var åpenbart mye dårligere enn dem fra optikeren.

Heldigvis var det sommer og ikke skoletid - da tror jeg han hadde blitt mye mer sliten av disse dårlige glassene enn det han ble.

Godt poeng..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...