Liliaceae Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Kan man erstatte margarin med matolje når et barn er allergisk mot melk? Og er toro langpanne sjokoladekake ok å bruke, står ikke noe om melk på pakken... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bibben Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Toro langpanne er helt ok å bruke. Ellers så kan du bruke Soya Spesial i steden for smør. Hvis du skriver til Toro vil de kunne sende deg en lang liste over produkter som ikke inneholder melk (skummetmelkpulver). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 1. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2010 Toro langpanne er helt ok å bruke. Ellers så kan du bruke Soya Spesial i steden for smør. Hvis du skriver til Toro vil de kunne sende deg en lang liste over produkter som ikke inneholder melk (skummetmelkpulver). Takk for svar. Gjelder ikke mitt barn, men noen vi kjenner som kommer på besøk. Vil gjerne at foreldrene slipper å ta med kake, da det er koselig for barnet å kunne få spise det samme som oss andre. Har forstått det slik at det er veldig stas :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Det finnes smør uten melk og salt. Ellers er de fleste av toros kaker uten melk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 ''Kan man erstatte margarin med matolje når et barn er allergisk mot melk?'' Hvorfor skal du erstatte margarinen med olje? Margarin inneholder ikke melk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Takk for svar. Gjelder ikke mitt barn, men noen vi kjenner som kommer på besøk. Vil gjerne at foreldrene slipper å ta med kake, da det er koselig for barnet å kunne få spise det samme som oss andre. Har forstått det slik at det er veldig stas :-) Vi har selv allergibarn, og jeg husker spesielt den yngste var helt i 100 når det var bursdag i barnehagen og noen hadde tatt med kake som hun også kunne spise. (Vi hadde alltid noe på lur i fryseren i tilfelle hun ikke kunne spise det som ble servert altså). Det er veldig hyggelig når folk tar hensyn, selvom vi aldri forventer det. Mine barn tåler ikke mel, men toro langpanne og muffins er tingen!. Regal har også kommet med langpannekake uten mel og melk. Den har pynt etc også inkludert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Det finnes melkefri margarin, men jeg er usikker på hva den virkelig er laget av... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 1. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2010 Vi har selv allergibarn, og jeg husker spesielt den yngste var helt i 100 når det var bursdag i barnehagen og noen hadde tatt med kake som hun også kunne spise. (Vi hadde alltid noe på lur i fryseren i tilfelle hun ikke kunne spise det som ble servert altså). Det er veldig hyggelig når folk tar hensyn, selvom vi aldri forventer det. Mine barn tåler ikke mel, men toro langpanne og muffins er tingen!. Regal har også kommet med langpannekake uten mel og melk. Den har pynt etc også inkludert. Ja, det forstår jeg godt. Det er nok slik med dette barnet også. Foreldrene var veldig glade og takknemlige for at vi ønsker å gi det samme til alle gjestene. Ikke fordi det er mye jobb for de å ta med egne kaker, men fordi vi viser en omtanke for barnet og deres situasjon. Jeg forstår det godt at det er koselig for de som ikke tåler alle matvarer å være helt inkludert, når de også opplever det motsatte. Å kose seg med samme mat og kaker er helt topp og en viktig del av det sosiale fellesskapet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 1. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2010 ''Kan man erstatte margarin med matolje når et barn er allergisk mot melk?'' Hvorfor skal du erstatte margarinen med olje? Margarin inneholder ikke melk. Det er skummet melk eller spor av melkeprotein eller noe slikt i margarinen tror jeg. Tar i alle fall ingen sjanser. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Det finnes melkefri margarin, men jeg er usikker på hva den virkelig er laget av... ''Det finnes melkefri margarin, men jeg er usikker på hva den virkelig er laget av...'' Hvorfor det? Det er vel allment kjent at margarin er vegetabilsk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Takk for svar. Gjelder ikke mitt barn, men noen vi kjenner som kommer på besøk. Vil gjerne at foreldrene slipper å ta med kake, da det er koselig for barnet å kunne få spise det samme som oss andre. Har forstått det slik at det er veldig stas :-) Det går sikkert helt fint å lage vanlige sjokoladekake selv og bytte ut melka med vann. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 ''Kan man erstatte margarin med matolje når et barn er allergisk mot melk?'' Hvorfor skal du erstatte margarinen med olje? Margarin inneholder ikke melk. Jo, margarin inneholder som regel noe skummetmelk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Melange har en melkefri variant: http://www.melange.no/produkter/melange-uten-salt-og-melk Bare husk å salte maten litt ekstra, for det merkes faktisk at den er uten salt... At den er uten melk syns jeg derimot ikke kan merkes i smaken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 ''Det finnes melkefri margarin, men jeg er usikker på hva den virkelig er laget av...'' Hvorfor det? Det er vel allment kjent at margarin er vegetabilsk. Ja, men det er melk i de fleste margarintypene, sikkert for smakens skyld. Dette er en vanlig "felle" for melkeallergikere. For å være helt melkefri, må man bruke en melkefri margarin eller olje. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Ja, men det er melk i de fleste margarintypene, sikkert for smakens skyld. Dette er en vanlig "felle" for melkeallergikere. For å være helt melkefri, må man bruke en melkefri margarin eller olje. Hadde selv en melkeallergiker som var ganske følsom, vi måtte ikke finne på f.eks. å bruke posesaus med melkeprotein, men vanlig plantemargarin gikk helt fint. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 ''Det finnes melkefri margarin, men jeg er usikker på hva den virkelig er laget av...'' Hvorfor det? Det er vel allment kjent at margarin er vegetabilsk. Her er innholdsfortegnelsen på Vita margarin: Solsikkeolje (28%), rapsolje (28%), vegetabilsk fett, vann skummet melk, salt, emulgator (mono- og diglyserider av fettsyrer, soyalecitin), konserveringsmiddel (kaliumsorbat), surhetsregulerende middel (melkesyre), vitamin A og D, fargestoff (betakaroten), aroma. Som du ser - skummet melk. Dessuten mye annet rart. Vi bruker bare Bremykt som inneholder 30% rapsolje og 70% smør. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Her er innholdsfortegnelsen på Vita margarin: Solsikkeolje (28%), rapsolje (28%), vegetabilsk fett, vann skummet melk, salt, emulgator (mono- og diglyserider av fettsyrer, soyalecitin), konserveringsmiddel (kaliumsorbat), surhetsregulerende middel (melkesyre), vitamin A og D, fargestoff (betakaroten), aroma. Som du ser - skummet melk. Dessuten mye annet rart. Vi bruker bare Bremykt som inneholder 30% rapsolje og 70% smør. Man lærer stadig noe nytt :-) Selv har vi bare brukt Melange i matlaging. Har den også melk? På brødet har vi bremykt, men den vet vi jo inneholder smør - det er derfor vi liker den så godt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Hadde selv en melkeallergiker som var ganske følsom, vi måtte ikke finne på f.eks. å bruke posesaus med melkeprotein, men vanlig plantemargarin gikk helt fint. Dessverre er det nok en del som reagerer på melken i margarinen også, kjenner selv et par av dem. Og da vi testet ut melkefri kost for eldste sønnen fikk vi beskjed om at vanlig margarin ikke kunne brukes. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Man lærer stadig noe nytt :-) Selv har vi bare brukt Melange i matlaging. Har den også melk? På brødet har vi bremykt, men den vet vi jo inneholder smør - det er derfor vi liker den så godt. Ja, Melange inneholder melk: Vegetabilsk fett, soyaolje (31%), vann, skummet melk, salt, emulgator (soyalecitin, mono- og diglyserider av fettsyrer), vitamin: A og D, fargestoff (betakaroten), aroma. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Ja, Melange inneholder melk: Vegetabilsk fett, soyaolje (31%), vann, skummet melk, salt, emulgator (soyalecitin, mono- og diglyserider av fettsyrer), vitamin: A og D, fargestoff (betakaroten), aroma. Aha, pussig at jeg ikke har lagt merke til det før, var temmelig oppmerksom på melk en tid, men trodde Melange var "safe"! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.