Gå til innhold

Uforbederdlig skapsnoker


caprice

Anbefalte innlegg

Hehe, å joda...Du skulle sett dem ;-))

Klart de helst foretrekker sjokolade eller annet søtt (det gjør også jeg ;-)), men hvis alternativet er å ikke få noenting, så spiser de veldig gjerne sunt-søtt ;)

Mine er også godtegriser, men de elsker tørket frukt. :o) Å få et par biter tørket mango på en hverdag er lykke. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    6

  • morsan

    5

  • Lillemus

    4

  • Glimtipper

    3

Mest aktive i denne tråden

Ok :)

Jeg har en venninne som er svært "prektig" når det gjelder lørdagsgodt og som stadig nevner at hun heller gir barna frukt eller kanskje saltstenger lørdagene i stedet for alt dette søte fullt av e-stoffer.

Men jeg vet jo også at barna hennes rett og slett ikke _liker_ sånt kunstig godteri som mine barn elsker! De er ikke engang spesielt glade i sjokolade *rister på hodet*

Mine spiser heller ikke alt mulig av "e-stoff-godis" og det er like greit. :o) Dvs. guttungen har begynt å spise mer forskjellig snop, men jentungen er sannelig kresen på den fronten også.

Kastet nettopp en haug med div. e-stoff-godis fra div. bursdagsposer som aldri ble spist. Ingen av oss liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Ok :)

Jeg har en venninne som er svært "prektig" når det gjelder lørdagsgodt og som stadig nevner at hun heller gir barna frukt eller kanskje saltstenger lørdagene i stedet for alt dette søte fullt av e-stoffer.

Men jeg vet jo også at barna hennes rett og slett ikke _liker_ sånt kunstig godteri som mine barn elsker! De er ikke engang spesielt glade i sjokolade *rister på hodet*

Da er det jo en enkel sak å gi sunt "godteri". Mine hadde nok protestert kraftig om jeg bytta ut lørdagsgodteriet med sunne varianter ;-)

Nesten daglig får jeg SMS til jobb når ungene har kommet hjem fra skolen: "Kan vi få laga kakao?", "Kan jeg ta en kjeks i skapet?" osv.... Innimellom sier jeg ja, men jeg liker egentlig ikke vanen med å alltid spise noe søtt når man kommer hjem fra skolen... Prøver å holde det til lørdagen, men greier det ikke så bra som jeg skulle ønske ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Mine er også godtegriser, men de elsker tørket frukt. :o) Å få et par biter tørket mango på en hverdag er lykke. :o)

Så bra da :)

Mellomsten er kresen så det holder, så da duger ikke tørka frukt - men epler med kanel elsker alle tre :) De er også veldig glade i gulrøtter med dip :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun spiser helt vanlig mat vil jeg si. Hun får en brødskive med syltetøy på skolematen, ellers knekkebrød med salami, servelat, kaviar. Harvregrøt til frokost. Litt eple, banan - middag med familien. Gjerne noen knekkebrød til kvelds med feks servelat. Bare godteri på lørdag. Årsaken til syltetøyet er at hun spiser glutenfritt og det glutenfriebrødet smaker annerledes enn vanlig brød. Dermed er kompromisset en skive med tynt lag med syltetøy.

Kanskje hun får i seg for mye karbohydrater? Det gir iallfall meg ustabilt blodsukker og "snaken" etter stadig nytt å tygge på. Forsøkt å lage omelett eller annet eggemat til frokost? Glutenfritt brød er vel ikke akkurat karbohydratfattig i seg selv og med syltetøy på... (Her i huset spiser vi brødet med all slags pålegg. Jeg synes ikke syltetøy gjør smaken hverken bedre eller verre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :)

Jeg har en venninne som er svært "prektig" når det gjelder lørdagsgodt og som stadig nevner at hun heller gir barna frukt eller kanskje saltstenger lørdagene i stedet for alt dette søte fullt av e-stoffer.

Men jeg vet jo også at barna hennes rett og slett ikke _liker_ sånt kunstig godteri som mine barn elsker! De er ikke engang spesielt glade i sjokolade *rister på hodet*

Jeg kjenner opptil flere som har vært svært så prektige på det området. Så har de fått et til barn...

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, jeg kaller det å stjele om ungene mine tar penger fra lommeboka mi uten å spørre....

Mine barn tar aldri godterier fra skapet uten å spørre først, men jeg tror at dersom de hadde gjort dette selv om jeg hadde gitt klar beskjed om at det var forbudt, så ville jeg brukt ordet "stjele" for å få dem til å forstå alvoret? Jeg sier ikke at jeg har rett, men jeg tenker at det må gå an å bruke et så sterkt uttrykk for å få barna til å forstå at de ikke bare kan ta for seg av ting de vet de ikke har lov å ta av uten å spørre?

Da hadde vel mine blitt forvirret mhp hvor alvorlig stjeling var.

Jeg ville nok heller tatt det reelle problemet. At jeg f,eks. plutselig mangler ingredienser jeg trodde jeg hadde når jeg skal bake. Ville også påpekt at kakepynt er veldig kostbar sjokolade.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg synes hun skal forstå at dette kan sidestilles med å stjele.''

Ærlig talt, det er da vel strengt;(

Helt enig.

Her i huset har både store og små lov å finne seg noe i skapene. Men enkelte ting vet de at de bør spørre om først. Når ikke alt er ulovlig, går det som regel helt greit.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok:)

Hvordan ville du fått barnet ditt til å ikke ta "forbudt" mat fra skapene da?

Om de notorisk tok ting de ikke skulle ta, ville jeg sendt dem resolutt til butikken for å kjøpe nytt for egne penger.

Jeg vil f.eks. ikke kjøpe kakepynt i dyre dommer for at de skal snope det i seg når det passer dem.

Det har aldri vært et stort problem, men så har vi som regel alltid noe de kan ta uten at det blir noen krise.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Jeg kjenner opptil flere som har vært svært så prektige på det området. Så har de fått et til barn...

;-)

mvh

Hehe :)

Vi fikk søtmunnen først, og skjønte ingenting da vi oppdaget at nr. 2 foretrekker frukt i alle varianter, lar lørdagsgodteriet ligge og - kryss i taket - IKKE LIKER sjokolade!!!! :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra da :)

Mellomsten er kresen så det holder, så da duger ikke tørka frukt - men epler med kanel elsker alle tre :) De er også veldig glade i gulrøtter med dip :)

Jeg begynner å lure på om mine unger er rare, de har aldri snokt i skap eller skuffer og jeg kan godt ha sjokolade og snop liggende i "snopskuffen" og de vet det godt, men det kunne ikke falle dem inn å gå og ta uten å spørre først.

Vi har aldri snakket om dette, aldri gitt beskjed om at dette får de ikke lov til å ta eller noe sånt, de gjør det bare ikke. Veldig greit det forsåvidt da. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Jeg begynner å lure på om mine unger er rare, de har aldri snokt i skap eller skuffer og jeg kan godt ha sjokolade og snop liggende i "snopskuffen" og de vet det godt, men det kunne ikke falle dem inn å gå og ta uten å spørre først.

Vi har aldri snakket om dette, aldri gitt beskjed om at dette får de ikke lov til å ta eller noe sånt, de gjør det bare ikke. Veldig greit det forsåvidt da. :o)

Mine barn tar heller aldri noe fra skuffer og skap uten å spørre først. Jeg kan ikke huske at det er noe vi har inprentet dem, sånn er det bare.

Men jeg tror ikke det er så uvanlig. Vi hadde det på den måten da jeg var barn også. Man spør først, selv om man vet at man får ja. Sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Da hadde vel mine blitt forvirret mhp hvor alvorlig stjeling var.

Jeg ville nok heller tatt det reelle problemet. At jeg f,eks. plutselig mangler ingredienser jeg trodde jeg hadde når jeg skal bake. Ville også påpekt at kakepynt er veldig kostbar sjokolade.

mvh

Du har et godt poeng ;)

Jeg har heldigvis aldri vært borti denne problemstillingen, for her spør de nesten for ofte om å få lov til ditt og datt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Om de notorisk tok ting de ikke skulle ta, ville jeg sendt dem resolutt til butikken for å kjøpe nytt for egne penger.

Jeg vil f.eks. ikke kjøpe kakepynt i dyre dommer for at de skal snope det i seg når det passer dem.

Det har aldri vært et stort problem, men så har vi som regel alltid noe de kan ta uten at det blir noen krise.

mvh

Sende dem til butikken for å kjøpe nytt for egne penger virker lurt, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg begynner å lure på om mine unger er rare, de har aldri snokt i skap eller skuffer og jeg kan godt ha sjokolade og snop liggende i "snopskuffen" og de vet det godt, men det kunne ikke falle dem inn å gå og ta uten å spørre først.

Vi har aldri snakket om dette, aldri gitt beskjed om at dette får de ikke lov til å ta eller noe sånt, de gjør det bare ikke. Veldig greit det forsåvidt da. :o)

Akkurat sånn er det hos oss også :)

Jeg har til og med måttet si til ungene at de ikke trenger å spørre om absolutt alt de skal ta her hjemme (de vet at godterier er unntaket), men de spør allikevel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å lure på om mine unger er rare, de har aldri snokt i skap eller skuffer og jeg kan godt ha sjokolade og snop liggende i "snopskuffen" og de vet det godt, men det kunne ikke falle dem inn å gå og ta uten å spørre først.

Vi har aldri snakket om dette, aldri gitt beskjed om at dette får de ikke lov til å ta eller noe sånt, de gjør det bare ikke. Veldig greit det forsåvidt da. :o)

Sånn er mine to også. Guttungen vant 3 (!) kilo godteri på et skirenn her for en måned siden, og han spør før han spiser av det også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er mine to også. Guttungen vant 3 (!) kilo godteri på et skirenn her for en måned siden, og han spør før han spiser av det også...

3 kilo godteri?! Det var da litt av en premie... Jeg tror nesten jeg hadde blitt sur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 kilo godteri?! Det var da litt av en premie... Jeg tror nesten jeg hadde blitt sur.

Kan ikke bli sur av så lykkelig gutt vettu ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn tar heller aldri noe fra skuffer og skap uten å spørre først. Jeg kan ikke huske at det er noe vi har inprentet dem, sånn er det bare.

Men jeg tror ikke det er så uvanlig. Vi hadde det på den måten da jeg var barn også. Man spør først, selv om man vet at man får ja. Sånn er det bare.

''Mine barn tar heller aldri noe fra skuffer og skap uten å spørre først. Jeg kan ikke huske at det er noe vi har inprentet dem, sånn er det bare. ''

Her er det vel også individuelle forskjeller, skulle jeg tro?

En av mine nieser er så utrolig godtegæern at hennes terskel for å snoke i skapene er veldig lav, og det er sikkerrt mye vanskeligere også for henne å motstå trangen til å snoke enn det er for hennes to søsken.

Faren henne sa forresten om henne en gang: "Hvis det kan klassifiseres som "godteri" kan det smake så voondt det bare vil - ned går det uansett" ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :)

Jeg har en venninne som er svært "prektig" når det gjelder lørdagsgodt og som stadig nevner at hun heller gir barna frukt eller kanskje saltstenger lørdagene i stedet for alt dette søte fullt av e-stoffer.

Men jeg vet jo også at barna hennes rett og slett ikke _liker_ sånt kunstig godteri som mine barn elsker! De er ikke engang spesielt glade i sjokolade *rister på hodet*

''Men jeg vet jo også at barna hennes rett og slett ikke _liker_ sånt kunstig godteri som mine barn elsker! ''

Jeg tenkte flere ganger da jeg hadde et yngre barn at fordelen ved at han var kresen, var at han OGSÅ var kresen på godteri! ;-) Og at det ikke gjorde han noe å ikke spise nope, dersom det eneste som ble satt fram var slikt som han ikke likte...;-)

Det var en periode han bare spiste nonstop, melkepletter og rissjokolade, og kanskje e par ting til... Med årene har han (dessverre) blitt mer altetende her også, og en av favorittene er "Vepsebol" *grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...