Gå til innhold

Uforbederdlig skapsnoker


caprice

Anbefalte innlegg

Datteren min på 9,5 har tydeligvis et sukkerbehov av dimensjoner. Hun har det siste halve året blitt en skapsnoker av høy klasse. Hun er veldig lite alene hjemme, men klarer tydeligvis å få til ganske mye på kjøkkenet på denne tiden. Lørdagsgodtet (som vi har i en stor plastboks) er nå låst inn i et skap. Vi forsøkte å gjemme boksen først, men hun fant den alltid. Andre ting er mer slitsomme: kakepynt (strøss, ikke geletopper e.l) kjeks, riskaker, melis og vaniljesukker(!), all form for kakepulver etc. Er det søtt er det godt. Det blir veldig slitsomt å skulle låse inn alt dette, og hun finner jo stadig nye ting. Ettersom vi har allergibarn er det også vanskelig å ikke ha feks kjeks i huset ettersom vi kan trenge dette på svært kort varsel når det oppstår situasjoner der barna våre feks trenger et alternativ til å ha med på tur, bursdag etc etc. Disse tingene får vi ikke kjøpt i butikken på hjørnet.

Jeg ønsker jo helst å kunne lære henne til IKKE å forsyne seg av noe uten å spørre først, noe hun glatt ignorerer, Hun har fått reaksjoner i form av straff, men hun bryr seg ikke nevneverdig dessverre. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    6

  • morsan

    5

  • Lillemus

    4

  • Glimtipper

    3

Mest aktive i denne tråden

Onsdag1365380628

Jeg hadde faktisk ikke brydd meg nevneverdig om dette. Alle mine barn har i perioder vært skapsnokere og det har vel ikke falt meg inn å låse inn matvarer av den grunn. Det er en del av utviklingen å snoke i skapene...husker jeg gjorde det selv og det var vel ikke noe som var så godt som å smake på diverse søtsaker man fant i skapene. Og det at det var forbudt gjorde det bare mer spennende. Å lage eggedosis var også en klassiker. Vi vasket og ryddet før mamma kom hjem, men ble alltid oppdaget likevel..

Nei, la jentungen snoke og for all del, lås ikke inne vanlig bakervarer og slikt. Rent gotteri og denslags kan vel med fordel gjemmes vekk, men det andre bør vel få stå i skapene. Mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva spiser hun til vanlig?

Hun spiser helt vanlig mat vil jeg si. Hun får en brødskive med syltetøy på skolematen, ellers knekkebrød med salami, servelat, kaviar. Harvregrøt til frokost. Litt eple, banan - middag med familien. Gjerne noen knekkebrød til kvelds med feks servelat. Bare godteri på lørdag. Årsaken til syltetøyet er at hun spiser glutenfritt og det glutenfriebrødet smaker annerledes enn vanlig brød. Dermed er kompromisset en skive med tynt lag med syltetøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun spiser helt vanlig mat vil jeg si. Hun får en brødskive med syltetøy på skolematen, ellers knekkebrød med salami, servelat, kaviar. Harvregrøt til frokost. Litt eple, banan - middag med familien. Gjerne noen knekkebrød til kvelds med feks servelat. Bare godteri på lørdag. Årsaken til syltetøyet er at hun spiser glutenfritt og det glutenfriebrødet smaker annerledes enn vanlig brød. Dermed er kompromisset en skive med tynt lag med syltetøy.

Dette kan være helt normalt, mange barn skapsnoker i en periode uten at man trenger å reagere spesielt på det. Men om problemet faktisk er stort, så ville jeg tenkt i retning av ustabilt blodsukker. Da kan trangen etter karbohydrater/sukker være tilnærmet uimotståelig.

Om dette er en mulighet, så ville jeg derfor økt fettinntaket hennes noe. Fedon har skrevet en bok sammen med en ernæringsfysiolog som heter "Barn i balanse", der står det mye fornuftig om barn og kosthold. Fokuset er på næringsrik mat som gir energi og et stabilt blodsukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest been there done that

Mitt barn ringer altid og spør om forekesemepel lov til å ta is. Da kan jeg i det minste si at de må spise noe ordentlig først.

Jeg var selv en skapnoker og sukkertann. Jeg ser at mitt barn er likedan. Jeg synes du får avgjøre hva du synes er riktig. I teorien burde frukt holde i lange baner. Jeg synes også at ting som barn lager selv er litt bedre enn ferdig snacks. Som vaffel og eggedosis. Dersom du har dyre allergi produkter ville jeg sagt at disse var ikke lov til å røre uten tillatelse. Evt lage en matbod eller matskap som er låst.

Du kan også ta en prat med barnet ditt om hva som er lurt å spise etter skole foreksempel. Ha gjerne litt variasjon hjemme som er lov til å spise. Hjemmebakte sunne muffins i fryseren, riskaker, diverse knekkebrød, hjemmelagede sunne kjeks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde en stesønn som var slik.

Til slutt tok vi dette veldig hard. Forklarte at dersom han hadde noe på rommet (godterier) og jeg gikk og tok dette, så var det å stjele. Det var jo enkelt å forstå. Dersom han da tar noe som ikke er hans, så er dette også å stjele.

Tyveri slår vi hardt ned på. Da kunne det bli inndraging av sykkel, husarrest osv.

Dere bør finne de tingene som betyr mest for henne. (Mobil, TV, data osv.)

Så enten må ho rett og slett få lov. Ellers får ho ikke lov, og da blir det straff for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Gir dere streng nok straff? Jeg synes hun skal forstå at dette kan sidestilles med å stjele. Hva med å ta fra lommepengene hennes det beløpet hun har spist for? Evt dra inn tv, tv-spill etc?

Det kan være lurt å gi henne konkrete alternativer til hva hun kan spise når hun får behov for noe søtt. Epleskiver med kanel er kjempesøtt og godt :) Tørket frukt kan også være et godt alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Gir dere streng nok straff? Jeg synes hun skal forstå at dette kan sidestilles med å stjele. Hva med å ta fra lommepengene hennes det beløpet hun har spist for? Evt dra inn tv, tv-spill etc?

Det kan være lurt å gi henne konkrete alternativer til hva hun kan spise når hun får behov for noe søtt. Epleskiver med kanel er kjempesøtt og godt :) Tørket frukt kan også være et godt alternativ.

''Jeg synes hun skal forstå at dette kan sidestilles med å stjele.''

Ærlig talt, det er da vel strengt;(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt førstevalg ville vært å tillate noe.

La henne gjerne få lage sine egne godsaker. Alt behøver ikke være kjempeusunt. Fruktsalat. Havrekjeks. Skillingsboller. Muffins. Poenget er å gjøre noe tillatt og så attratktivt at skapsnoking ikke lengre er noen vits.

Gi henne lov å ha sin søthunger. Ikke la henne føle at alt hun liker forkastes av dere. Da blir det lettere å pensle inn på selvkontroll og mer fornuftige spor. Demp tendensene til matkamp omkring maten.

Skal dere slå hardt ned, må dere lage jordskjelv direkte. Ingen vits i å gradvis øke trussel- og sanksjonsnivået. Da gjør det aldri noe inntrykk. Om noen notorisk spiste opp kakepynt og andre ting jeg hadde planer med, kunne jeg funnet på å sendt dem direkte i butikken for å handle nytt for egne penger.

mvh

Om dere ikke alt har gjort det, kan det kanskje være en idé å vurdere om søthungeren kan ha fysiske årsaker. Får hun nok søvn? Mangler hun noe, eg zink, jern, kalsium, B-12 etc. Er stoffskiftet normalt. Søthunger kan være et uttrykk for energiløshet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan være helt normalt, mange barn skapsnoker i en periode uten at man trenger å reagere spesielt på det. Men om problemet faktisk er stort, så ville jeg tenkt i retning av ustabilt blodsukker. Da kan trangen etter karbohydrater/sukker være tilnærmet uimotståelig.

Om dette er en mulighet, så ville jeg derfor økt fettinntaket hennes noe. Fedon har skrevet en bok sammen med en ernæringsfysiolog som heter "Barn i balanse", der står det mye fornuftig om barn og kosthold. Fokuset er på næringsrik mat som gir energi og et stabilt blodsukker.

Godt poeng.

Kan jo også være en idé å forvisse seg om at hun faktisk spiser skolematen. Og at hun får nok mat i seg på formiddagen.

Kjedelige skiver kan byttes ut med f.eks. kyllingsalat. Det gir lengre metthet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng.

Kan jo også være en idé å forvisse seg om at hun faktisk spiser skolematen. Og at hun får nok mat i seg på formiddagen.

Kjedelige skiver kan byttes ut med f.eks. kyllingsalat. Det gir lengre metthet.

mvh

Enig. Synes det er en mer nærliggende løsning enn å straffe hardt for søtsug.

Jeg har selv en (tynn) gutt som kan mase hull i hodet på meg om mat. Masingen avtar veldig om han får eggerøre stekt i smør og grønnsaker, i stedet for en brødskive med litt smøreost på. Han blir endelig mett, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Jeg synes hun skal forstå at dette kan sidestilles med å stjele.''

Ærlig talt, det er da vel strengt;(

Jeg skjønner hva du mener, men her har hun jo fått beskjed om at hun ikke får lov til å ta godterier fra skapene. Da kan det vel sidestilles med å stjele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

Jeg skjønner hva du mener, men her har hun jo fått beskjed om at hun ikke får lov til å ta godterier fra skapene. Da kan det vel sidestilles med å stjele?

Aldri! Det sidestilles med snoking for noe søtt.

Å beskylde noen for å stjele i eget hjem er for drøyt, i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Aldri! Det sidestilles med snoking for noe søtt.

Å beskylde noen for å stjele i eget hjem er for drøyt, i mine øyne.

Ok, jeg kaller det å stjele om ungene mine tar penger fra lommeboka mi uten å spørre....

Mine barn tar aldri godterier fra skapet uten å spørre først, men jeg tror at dersom de hadde gjort dette selv om jeg hadde gitt klar beskjed om at det var forbudt, så ville jeg brukt ordet "stjele" for å få dem til å forstå alvoret? Jeg sier ikke at jeg har rett, men jeg tenker at det må gå an å bruke et så sterkt uttrykk for å få barna til å forstå at de ikke bare kan ta for seg av ting de vet de ikke har lov å ta av uten å spørre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Ok, jeg kaller det å stjele om ungene mine tar penger fra lommeboka mi uten å spørre....

Mine barn tar aldri godterier fra skapet uten å spørre først, men jeg tror at dersom de hadde gjort dette selv om jeg hadde gitt klar beskjed om at det var forbudt, så ville jeg brukt ordet "stjele" for å få dem til å forstå alvoret? Jeg sier ikke at jeg har rett, men jeg tenker at det må gå an å bruke et så sterkt uttrykk for å få barna til å forstå at de ikke bare kan ta for seg av ting de vet de ikke har lov å ta av uten å spørre?

OK;)

Jeg ville aldri brukt ordet stjele i slik sammenheng!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

OK;)

Jeg ville aldri brukt ordet stjele i slik sammenheng!

Ok:)

Hvordan ville du fått barnet ditt til å ikke ta "forbudt" mat fra skapene da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Gir dere streng nok straff? Jeg synes hun skal forstå at dette kan sidestilles med å stjele. Hva med å ta fra lommepengene hennes det beløpet hun har spist for? Evt dra inn tv, tv-spill etc?

Det kan være lurt å gi henne konkrete alternativer til hva hun kan spise når hun får behov for noe søtt. Epleskiver med kanel er kjempesøtt og godt :) Tørket frukt kan også være et godt alternativ.

''Det kan være lurt å gi henne konkrete alternativer til hva hun kan spise når hun får behov for noe søtt. Epleskiver med kanel er kjempesøtt og godt :) Tørket frukt kan også være et godt alternativ.''

Noe sier meg at barna dine ikke er noen virkelige "godtegriser"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Det kan være lurt å gi henne konkrete alternativer til hva hun kan spise når hun får behov for noe søtt. Epleskiver med kanel er kjempesøtt og godt :) Tørket frukt kan også være et godt alternativ.''

Noe sier meg at barna dine ikke er noen virkelige "godtegriser"!

Hehe, å joda...Du skulle sett dem ;-))

Klart de helst foretrekker sjokolade eller annet søtt (det gjør også jeg ;-)), men hvis alternativet er å ikke få noenting, så spiser de veldig gjerne sunt-søtt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hehe, å joda...Du skulle sett dem ;-))

Klart de helst foretrekker sjokolade eller annet søtt (det gjør også jeg ;-)), men hvis alternativet er å ikke få noenting, så spiser de veldig gjerne sunt-søtt ;)

Ok :)

Jeg har en venninne som er svært "prektig" når det gjelder lørdagsgodt og som stadig nevner at hun heller gir barna frukt eller kanskje saltstenger lørdagene i stedet for alt dette søte fullt av e-stoffer.

Men jeg vet jo også at barna hennes rett og slett ikke _liker_ sånt kunstig godteri som mine barn elsker! De er ikke engang spesielt glade i sjokolade *rister på hodet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...