Gå til innhold

Lekser og trege unger :-)

waxo

Anbefalte innlegg

Noen som har prøvd noe effektivt?

Vidundermedisin!!!!!

Teip over munnen kanskje, så ikke skravla går så fælt :-)

( denne skravla må han ha fra tanta si trur jeg)

Total effektiv arbeidstid i dag var 6 minutter på leseleksa, og 11 minutter på skriveleksa. Så arbeidsmengden er ikke stor, og han er effektiv når han først setter igang. Men han satt ved bordet i 1,5 time!!!

De gangene det skal skje noe spennende eller gøy, som å få besøk o.l, da er han superrask til å få unna, så han kan bare motivasjonen er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sett på stoppeklokka og si at du tar tiden på han?

Eller sett på kjøkkeklokka på x ant. minutter og da skal han være ferdig med en av oppgavene?

Eller du sitter sammen med han, og hjelper han til å samle seg og få det unna. Så kan du etterhvert bare gå til naborommet for å rydde litt, også komme tilbake. Når det fungerer bra, kan du sjekke han først hvert 5. minutt, og deretter utvide med ett minutt etterhvert som han jobber bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et ganske vanlig problem.

''De gangene det skal skje noe spennende eller gøy, som å få besøk o.l, da er han superrask til å få unna, så han kan bare motivasjonen er der.''

Der har du nøkkelen. Hvordan kan du skape motivasjon?

Delmål er generelt gunstig.

Konkurranse med seg selv eller andre. "Nå går jeg å henger klærne til tørk, så kan vi se hvem som blir først ferdig." Lag skjema som viser hvor fort han gjør forskjellige oppgaver fra dag til dag. Tempoet må ikke innby til slurv.

Belønning. "Du får en femmer av meg om du har gjort til xxx på 10 minutter." Skjema, som utløser belønning over tid.

Ha noe kjekt å gjøre etterpå. Et system der noe ekstra atraktivt kun får gjøres før kl. xx.xx og _etter_ at lekser er gjort.

Kombinasjoner av disse tingene, eller hva som helst som motiverer. Bygger lego sammen hvis ferdig til ... Etc.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et ganske vanlig problem.

''De gangene det skal skje noe spennende eller gøy, som å få besøk o.l, da er han superrask til å få unna, så han kan bare motivasjonen er der.''

Der har du nøkkelen. Hvordan kan du skape motivasjon?

Delmål er generelt gunstig.

Konkurranse med seg selv eller andre. "Nå går jeg å henger klærne til tørk, så kan vi se hvem som blir først ferdig." Lag skjema som viser hvor fort han gjør forskjellige oppgaver fra dag til dag. Tempoet må ikke innby til slurv.

Belønning. "Du får en femmer av meg om du har gjort til xxx på 10 minutter." Skjema, som utløser belønning over tid.

Ha noe kjekt å gjøre etterpå. Et system der noe ekstra atraktivt kun får gjøres før kl. xx.xx og _etter_ at lekser er gjort.

Kombinasjoner av disse tingene, eller hva som helst som motiverer. Bygger lego sammen hvis ferdig til ... Etc.

mvh

Jeg fikk unna den siste haugen med pepperkaker etter jul på den måten. :o) "Etter oppgave A i matteboka skal du få en pepperkake" - og matten gikk som en lek. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pyttan

Samme problem her. Løsningen ble klokken som ringte etter en time. Var ikke leksene gjort da, så fikk ungene gå på skolen uten å ha gjort leksene ferdig.

Det funket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lille bolle

Pleier å vise dem på klokka hvor lenge vi skal holde på med lekser, eks en halv time eller en time så de trenger ikke raska på. Jeg er nøye på at det ikke skal slurves....3.klassingen har endelig skjønt at hvis det gjøres for raskt så må det jo gjøres om igjen....synes ikke det gjør noe om de gjør leksene raskt hvis det gjøres skikkelig...noen er jo raske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk unna den siste haugen med pepperkaker etter jul på den måten. :o) "Etter oppgave A i matteboka skal du få en pepperkake" - og matten gikk som en lek. :o)

Hva enn som virker!

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe :-)

Har ikke mer pepperkaker, men kan kanskje teste med saltstenger til uka :-)

Problemet er liksom snudd. Tidligere i vinter var han ukonsentrert på skolen, nå er han konsentrert der og ikke hjemme.

Men stort sett bare langdagene som er leie, er nok sliten når han kommer hjem. Glad han ikke trenger sfo iallefall........det ville vært vondt å begynne med lekser så sent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Være konsekvent på at alle lekser skal gjøres rett etter skoletid, forklare at han da har fri resten av dagen, og at jo raskere han blir ferdig - jo raskere kan han være sammen med venner, spille, leke?

Gjenta til det "sitter", blir en vane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Være konsekvent på at alle lekser skal gjøres rett etter skoletid, forklare at han da har fri resten av dagen, og at jo raskere han blir ferdig - jo raskere kan han være sammen med venner, spille, leke?

Gjenta til det "sitter", blir en vane.

Vi har klokkeslett på leksene. De gjøres 15.30 da rekker vi akkurat å spise litt etter skolen før leksene.

Når de er hjemme 14.45- 15 er de uhyre sultne .-)

Og tiden, den er jeg konsekvent på ja, og det er ikke lek, tv eller spill før etter leksene er gjort.

Trur han er veldig sliten de dagene de har lang dag, og at det er derfor det går så tregt. Har jo vært i farta i 9 timer før han kommer hjem fra skolen, så skjønner jo det. Blir flott neste år da, ennå en langdag hehe :-)

Får tru det bedrer seg etterhvert :-) *Mellomsten var sånn en periode ho også, men nå er ho superrask :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...