Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er det sunt å spise Axa go'dag fruktmüsli med biola, til frokost og eventuelt kvelds? Var det noe annet som kunne være sunnere og ca like enkelt?

Axaen inneholder, skavise, næringsinnhold pr 100 g: energi 1370 KJ. Protein 10 g, karbohydrater 64 g:O herav sukkerarter 20 g, fett 3 g, kostfiber 8 g, natrium 0,2 g, jern 3 mg, tiamin 0,3 mg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/343916-axa-godag-fruktm%C3%BCsli-sunt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Inneholder den vanlige Axa'en (den som koster 15-16,-) 20% sukker???

Det var mye sukker, ja. Kanskje. Den inneholder 62% fullkorn av hvete, havre og rug, 14%rosiner, 9% ananasbiter (sukker, ananas), mailmel, 6% bananbiter (banan, kokosolje, sukker, honnig, aroma), sukker, salt, malt. Tilsatt sukker 8,7 %,

Men jeg peller bort rosinene, hvis det skulle ha noe å si. Fatter ikke hvorfor det skal puttes rosiner i alt.

Annonse

Den med blåbær inneholder visst mindre sukker.

Er det noe annet enn firkorn og havregryn som kan sies å være sunt?

Jeg kunne tenke meg litt variasjon, men finner stort sett bare sånne sukkerblandinger. Eller de som forsøker å være geniale og skriver med fet skrift på pakken at den ikke inneholder sukker - den inneholder nemlig honning.

Jeg kunne tenke meg litt variasjon, men finner stort sett bare sånne sukkerblandinger. Eller de som forsøker å være geniale og skriver med fet skrift på pakken at den ikke inneholder sukker - den inneholder nemlig honning.

Men, er havregrøt eller firkorn sunnere, når man ender opp med å ha sukker på grøten,mon tro.

Så leser jeg bakpå en pakke Bjørn havregryn (lettkokte): Energi 1520 KJ (mer enn axa). Protein 13 g, karbohydrat 61 g herav sukkerarter 1 g (axa:64 g, herav sukkerarter 20 g).

Ja, det er kanskje sukkerartene som ikke er så bra da, for det var ikke mye forskjell på karbbohydratene.

Noe må man uansett spise. Sukk.

Men, er havregrøt eller firkorn sunnere, når man ender opp med å ha sukker på grøten,mon tro.

Så leser jeg bakpå en pakke Bjørn havregryn (lettkokte): Energi 1520 KJ (mer enn axa). Protein 13 g, karbohydrat 61 g herav sukkerarter 1 g (axa:64 g, herav sukkerarter 20 g).

Ja, det er kanskje sukkerartene som ikke er så bra da, for det var ikke mye forskjell på karbbohydratene.

Du trenger ikke sukker på grøten. Det er bare indbildning!

Karbohydrater og karbohydrater er slettes ikke det samme.

mariaflyfly

''Er det noe annet enn firkorn og havregryn som kan sies å være sunt?

''

Jeg er ikke rette dama å spørre, jeg som stor sett er ute etter sukker. ;)

Du trenger ikke sukker på grøten. Det er bare indbildning!

Karbohydrater og karbohydrater er slettes ikke det samme.

Så man kan altså ikke stole på karbohydratene lengre.

Jeg må finne en eller annen måte å bli kvitt 4,5 kg på. Kansj\kje leve på luft og dol.

''Er det noe annet enn firkorn og havregryn som kan sies å være sunt?

''

Jeg er ikke rette dama å spørre, jeg som stor sett er ute etter sukker. ;)

Hmmm.... tror det er mer fett enn sukker i de greiene du gjemmer i veska di. Men er du ikke oppdatert på müslifronten, du som har unger?

mariaflyfly

Hmmm.... tror det er mer fett enn sukker i de greiene du gjemmer i veska di. Men er du ikke oppdatert på müslifronten, du som har unger?

Blåbærmuslien er visst den eneste godkjente med frukt i. Ellers er det bare havregryn og firkorn (sagmugg) som gjelder.

Annonse

Blåbærmuslien er visst den eneste godkjente med frukt i. Ellers er det bare havregryn og firkorn (sagmugg) som gjelder.

Jeg tror jeg skal forsøke å servere deg firkorngrøt kokt på vann. Den er supergod - i allefall for oss som liker kokt sagmugg:-)

''Men, er havregrøt eller firkorn sunnere, når man ender opp med å ha sukker på grøten,mon tro.''

Jeg bruker ikke sukker på havregrøten, men rører inn litt lett eplesyltetøy eller har litt hjemmelaget bringebærsyltetøy (rørt) på f.eks. Det er jo litt sukker i syltetøyet riktignok, men...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...