Gå til innhold

Slitne barn - eller?

Gjest Jentenes mamma

Anbefalte innlegg

Gjest Jentenes mamma

Jeg lurer litt på hvordan dette med "slitenhet" er rundt i det ganske land, og jeg spør fordi jeg lurer på om vi gjør ting aldeles galt her.

Vi har 2 barn, jenter, 2. og 3. klasse. Jeg er under opptrening etter en større skade, og følgelig mye hjemme. Ungene er ikke i SFO, men greier seg fint hjemme alene om jeg er på behandling når de er ferdig på skolen. Vi har gode ettermiddager, siden lekser gjerne er ferdiggjort før middag og dermed står kveldene til vår disp. Begge ungene har aktivitet 2 kvelder i uka, men ingenting på helg.

Jentene er fysisk aktive disse to kveldene i uka, og i tillegg går de til skolen 4 dager i uka (3 km hver gang, lett terreng). I helgene går vi gjerne skitur (som automatisk blir 12 km, siden vi da går til ei betjent hytte i skogen hvor det selges vaffel), vi står slalom eller har skilek i hagen. Om sommeren blir det sykkelturer, fisketurer eller gåturer i helgene, i tillegg til utallige trampolinetimer.

I vinter har dette med overnattingsbesøk tatt seg kraftig opp, særlig for 9-åringen. Det som da gjør at jeg stiller spørsmål her, er at hele 3 av disse venninnene som gjerne er på besøk/får besøk er så "slitne". Har de vært over her fra fredag til lørdag, må de gjerne hentes tidlig lørdag for å reise hjem og hvile. Eller de kan ikke møtes dagen etter, for da skal det hviles. Vi ber alltid om at besøksbarn tar med uteklær siden vi bor sånn til at det er supre uteområder å boltre seg i, men jeg har da opplevd å få beskjed om at barnet _ikke_ skal ut fordi det må hvile.

Hm.

Disse barna det er snakk om, lever helt "normale" liv; 1 går i SFO, de 2 andre gjør det ikke (har foreldre som jobber skift eller studerer). 2 av dem har 1 aktivitet i uka, den 3. har ingenting. Dette er heller ikke familier som bruker helgene ute i friluft, ungene kjøres eller tar buss til skolen.

Jeg oppfatter absolutt ikke ungene som slitne når de er her, de er fullt ut med i både ute- og innelek, men må altså hjem og hvile.

Er det vanlig å legge inn hvile på helgene? Eller i uka? Mine kan også svært godt henge foran TV'n både på ukedager og i helgene, men det er helst fordi det ikke skjer noe annet. De legger seg 20.30 på ukedagene, og er helt greie når klokka ringer 07.00 (men selvfølgelig trøtte til de får i seg mat).

Jeg lurer egentlig på om vi bommer litt på opplegget, og at vi påfører ungene noe som vil slå tilbake på oss/dem i ettertid.

(Det er ungene selv som vil ut/leke/gå på ski/stå slalom, vi presser ikke gjennom våre egne ønsker. Dvs., av og til må de pushes for å komme seg ut, men når de først er ute vil de gjerne ikke inn...)

Hvordan er det med dere og deres unger/unger i omgangskretsen? Har vi bare møtt på noen veldig spesielle, eller er det vi som er på bærtur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

5

• løvinne71

3

• trollemor;o)

2

• Liliaceae

2

Mest aktive i denne tråden

Jeg og mannen min snakket nettopp om det samme... ei nabojente som er myyye hos oss har godt voksne foreldre (og er eldst av 3 barn), og foreldre her snakker også om at hun er så sliten at hun ikke kan være med på ditt og datt. I våre øyne (og flere andre også) er foreldrene litt for beskyttende, samt at jenta snurrer foreldrene rundt lillefingeren i mange tilfeller.

Jeg ser at våre barn er slitne etter dager hvor vi f.eks har vært på tur ute hele dagen, men merker det mest ved at de er trøtte om kvelden.

Vi hadde med 4 barn til en hytte (ca 12 km å gå på sommeren), hvorav vår yngste var nettopp fylt 5 år og minste barn var snart 5 år.5-åringen gikk hele vegen selv, mistet litt motivasjonen 2 km før hytta, men det gikk på det mentale ikke det fysiske. Da vi kom fram til hytta, la ikke ungene seg på sofaen og hvilte akkurat. Da var det fullt leven med å utforske hytta og uthusene, opp og ned av hemsen osv. Ikke utslitte akkurat!! Det sier mye om kapasiteten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Er det vanlig å legge inn hvile på helgene?''

Jeg har ikke hørt om behov for hvile slik du beskriver.

Jeg synes av og til barna våre har en litt for regissert hverdag med planer både hverdag og helg. Jeg forsøker derfor å legge opp til noe planløs tid i helgene, og dette er vel vår form for hviletid. Men dette betyr nødvendigvis (og helst) ikke fysisk hvile, det betyr bare at de skal ha tid til egen disposisjon. Kan godt hende det betyr aking, skitur eller et spontant besøk :-).

Er det foreldrene som trenger denne hvilen, tro? Synes det høres litt sykelig ut at friske åtte- og niåringer skulle behøve å legge inn hvile i planleggingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok de vil si fra hvis de er for slitne. Det er ikke sånn at de plutselig får en smell som 12-åringer fordi dere har pushet for mye :-) I så fall går det på hva de "orker" mentalt, ikke fysisk - altså at de f.eks. kan bli lei av skiturer fordi de heller vil henge med venner uten noen bestemt plan. Men det er normalt, og sånt endres gjerne gradvis med alderen.

Jeg er ikke vant til at hvile er noen planlagt aktivitet. I så fall er det etter større fysiske øvelser - altså at man ikke fyker rett fra en håndballcup til slalombakken. Men da dreier det seg jo om å ikke være hyperaktiv.

Slitenhet etter overnattingsbesøk forbinder jeg med søvnmangel. Men det kan selvfølgelig forekomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vi legger ikke inn hviletid. Det jeg derimot ser er viktig, både for store og små, er å ikke ha overorganiserte helger.

Både store og små hos oss har det best etter en helg der det ikke har vært tettpakket kalender fra fredag til søndag. Og det gjelder selv om postene på programmet i og for seg er både gøyale og populære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Barn blir jo akkurat slik som foreldrene er. I dag finnes det veldig mange voksne som ER SÅ SLITEN og som bare MÅ slappe av litt.... trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

trollemor;o)

Barn blir jo akkurat slik som foreldrene er. I dag finnes det veldig mange voksne som ER SÅ SLITEN og som bare MÅ slappe av litt.... trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktivitetsnivået til barna våre er vel noe tilsvarende deres tenker jeg.

Men vi legger da ikke inn hviletid, hverken i ukedag eller helg.

Vi passer imidlertid på å ikke ha for tett program. Når vi har vært ute på skitur eller annet, får barna anledning til å slappe av med en bok, film eller noe annet. De velger da selv hva de skal gjøre. Noen ganger vil de slappe av, fordi de er slitne etter en dag med aktiviteter, andre ganger er det ut og leke og full fart videre..

Synes det høres litt rart ut at man legger inn hviletid for barna. Kanskje mest for de voksnes skyld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje disse foreldrene har erfaring med at deres barn blir sure og gretne og vankelige å ha med å gjøre dersom de ikke får hvilt tilstrekkelig? Kanskje har de en hjertefeil som du ikke vet om f.eks.?

Men for helt friske, normale barn høres det litt snodig ut, jeg innrømmer det... Selv ikke for mitt hjertebarn har jeg noen gang tenkt tanken på at han må hvile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tid til å selv bestemme agendaen

Jeg synes barna har godt av å ha mange timer i strekk hvor de ikke har planlagte aktiviteter. Hvor de selv helt fritt kan bestemme om de skal være ute eller inne, lese eller holde på med håndarbeid eller ake eller andre aktiviteter, men helt på eget initiativ.

Minst en gang i uken.

Men jeg kaller ikke dette hviletid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg synes barna har godt av å ha mange timer i strekk hvor de ikke har planlagte aktiviteter. Hvor de selv helt fritt kan bestemme om de skal være ute eller inne, lese eller holde på med håndarbeid eller ake eller andre aktiviteter, men helt på eget initiativ.

Minst en gang i uken.

Men jeg kaller ikke dette hviletid.

''Jeg synes barna har godt av å ha mange timer i strekk hvor de ikke har planlagte aktiviteter. Hvor de selv helt fritt kan bestemme om de skal være ute eller inne, lese eller holde på med håndarbeid eller ake eller andre aktiviteter, men helt på eget initiativ''

Enig i prinsippet om at barna bør ha tid som ikke er helt lagt opp for dem.

Dog likevel ikke helt enig i at barna skal få velge helt fritt hva de skal gjøre i mange timer, slik du antyder. TV-spill mange timer i strekk har barna mine rett og slett ikke godt av...

Har derfor mer tro på å gi dem visse alternativer :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke hørt om så mange barn / familier som har egen "hviletid", men jeg synes kanskje også det høres ut som dere er litt over gjennomsnittet aktive.

Dette har vel også litt med interesser å gjøre.

Ikke alle finner samme gleden i fysiske utendørs-aktiviteter, og føler ikke dette som noe behov.

"Hviletid" kan jo og¨så forståes som "tid sammen som familie" eller "tid uten planlagte aktiviteter"

Det høres ut som dine barn har en ganske "rolig" (les: lite stressende) hverdag i forhold til hva mange andre barn/familer har.

Siden de ikke går på SFO, men kan komme forholdsvis tidlig hjem rett etter skoletid, og du er såpass tilgjengelig på dagtid at lekser og plikter kan gjøres unna før middag, så sier det seg selv at deres familie antagelig har mere tid og overskudd enn familier der barna har vært flere timer på SFO, og foreldrene jobber fullt og kommer senere hjem.

Dere har dermed bedre muligheten til å bruke fritiden på kvelder og i helger til turer og lystbetonte aktiviteter. Mens det er mange som må bruke fritiden sin til å få unnagjort plikter og "huslige gjøremål" som de ikke rekker i uka.

Desto mere slitsom hverdagen er, desto større er nok behovet for å slappe av å gjøre minst mulig "unødvendig" når man har fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jentenes mamma

Jeg og mannen min snakket nettopp om det samme... ei nabojente som er myyye hos oss har godt voksne foreldre (og er eldst av 3 barn), og foreldre her snakker også om at hun er så sliten at hun ikke kan være med på ditt og datt. I våre øyne (og flere andre også) er foreldrene litt for beskyttende, samt at jenta snurrer foreldrene rundt lillefingeren i mange tilfeller.

Jeg ser at våre barn er slitne etter dager hvor vi f.eks har vært på tur ute hele dagen, men merker det mest ved at de er trøtte om kvelden.

Vi hadde med 4 barn til en hytte (ca 12 km å gå på sommeren), hvorav vår yngste var nettopp fylt 5 år og minste barn var snart 5 år.5-åringen gikk hele vegen selv, mistet litt motivasjonen 2 km før hytta, men det gikk på det mentale ikke det fysiske. Da vi kom fram til hytta, la ikke ungene seg på sofaen og hvilte akkurat. Da var det fullt leven med å utforske hytta og uthusene, opp og ned av hemsen osv. Ikke utslitte akkurat!! Det sier mye om kapasiteten...

'' Da vi kom fram til hytta, la ikke ungene seg på sofaen og hvilte akkurat. Da var det fullt leven med å utforske hytta og uthusene, opp og ned av hemsen osv.''

Det er min erfaring også - selv om de har vært aktive, så er de raskt "fit for fight" igjen når noe nytt og spennende er på trappene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jentenes mamma

''Er det vanlig å legge inn hvile på helgene?''

Jeg har ikke hørt om behov for hvile slik du beskriver.

Jeg synes av og til barna våre har en litt for regissert hverdag med planer både hverdag og helg. Jeg forsøker derfor å legge opp til noe planløs tid i helgene, og dette er vel vår form for hviletid. Men dette betyr nødvendigvis (og helst) ikke fysisk hvile, det betyr bare at de skal ha tid til egen disposisjon. Kan godt hende det betyr aking, skitur eller et spontant besøk :-).

Er det foreldrene som trenger denne hvilen, tro? Synes det høres litt sykelig ut at friske åtte- og niåringer skulle behøve å legge inn hvile i planleggingen.

''Jeg forsøker derfor å legge opp til noe planløs tid i helgene, og dette er vel vår form for hviletid. Men dette betyr nødvendigvis (og helst) ikke fysisk hvile, det betyr bare at de skal ha tid til egen disposisjon. Kan godt hende det betyr aking, skitur eller et spontant besøk :-).''

Er helt enig i at det er deilig med tid som ikke er nøye planlagt, men som hos dere ender denne tiden gjerne i noe fysisk - som aking, sykling, trampoline eller besøk.

''Er det foreldrene som trenger denne hvilen, tro? Synes det høres litt sykelig ut at friske åtte- og niåringer skulle behøve å legge inn hvile i planleggingen.''

Det kan godt hende, jeg ville bare vite litt om dette er det vanlige blant 8-10-åringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jentenes mamma

Jeg tror nok de vil si fra hvis de er for slitne. Det er ikke sånn at de plutselig får en smell som 12-åringer fordi dere har pushet for mye :-) I så fall går det på hva de "orker" mentalt, ikke fysisk - altså at de f.eks. kan bli lei av skiturer fordi de heller vil henge med venner uten noen bestemt plan. Men det er normalt, og sånt endres gjerne gradvis med alderen.

Jeg er ikke vant til at hvile er noen planlagt aktivitet. I så fall er det etter større fysiske øvelser - altså at man ikke fyker rett fra en håndballcup til slalombakken. Men da dreier det seg jo om å ikke være hyperaktiv.

Slitenhet etter overnattingsbesøk forbinder jeg med søvnmangel. Men det kan selvfølgelig forekomme.

''Det er ikke sånn at de plutselig får en smell som 12-åringer fordi dere har pushet for mye :-)''

Nei, jeg håper virkelig ikke det! :-) Ikke føler jeg at vi pusher heller, i alle fall ikke annet enn i forhold til at de skal komme seg ut av godstolen.

''I så fall går det på hva de "orker" mentalt, ikke fysisk - altså at de f.eks. kan bli lei av skiturer fordi de heller vil henge med venner uten noen bestemt plan. Men det er normalt, og sånt endres gjerne gradvis med alderen.''

Slike forandringer vil helt sikkert komme, fortrinnsvis i takt med at vi foreldre blir dummere og dummere. He-he.

''Jeg er ikke vant til at hvile er noen planlagt aktivitet. I så fall er det etter større fysiske øvelser - altså at man ikke fyker rett fra en håndballcup til slalombakken. Men da dreier det seg jo om å ikke være hyperaktiv.''

Det blir jo noe annet. Samtidig har jeg sett her, i alle fall, at når vi f.eks. har kjørt slalom en hel dag, og ungene sier de er sååååå slitne i beina - så går det bare noen får minutter før de er i gang med å f.eks. bygge hopp utenfor hytta eller hoppe fra hyttetaket. Mens jeg fortrinnsvis har lyst til å ramle sammen i en sofa... He-he.

''Slitenhet etter overnattingsbesøk forbinder jeg med søvnmangel. Men det kan selvfølgelig forekomme.''

Ingen tvil om det, og søvnmangel takler vi helt klart ulikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jentenes mamma

Nei vi legger ikke inn hviletid. Det jeg derimot ser er viktig, både for store og små, er å ikke ha overorganiserte helger.

Både store og små hos oss har det best etter en helg der det ikke har vært tettpakket kalender fra fredag til søndag. Og det gjelder selv om postene på programmet i og for seg er både gøyale og populære.

''Det jeg derimot ser er viktig, både for store og små, er å ikke ha overorganiserte helger.''

Det er jeg helt enig i - og det gjelder for oss voksne også. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jentenes mamma

:-/ Det har kanskje blitt slik, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jentenes mamma

Ut fra mine erfaringer og vårt liv er det du som står for "normalen" her

OK, vet ikke helt om det finnes en "normal" - men vi er i alle fall ikke så veldig avvikende fra majoriteten her inne. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jentenes mamma

Aktivitetsnivået til barna våre er vel noe tilsvarende deres tenker jeg.

Men vi legger da ikke inn hviletid, hverken i ukedag eller helg.

Vi passer imidlertid på å ikke ha for tett program. Når vi har vært ute på skitur eller annet, får barna anledning til å slappe av med en bok, film eller noe annet. De velger da selv hva de skal gjøre. Noen ganger vil de slappe av, fordi de er slitne etter en dag med aktiviteter, andre ganger er det ut og leke og full fart videre..

Synes det høres litt rart ut at man legger inn hviletid for barna. Kanskje mest for de voksnes skyld?

Slik er det her også, tid til egen disposisjon etter en fysisk anstrengelse er deilig. Men om ungene akkurat bruker den direkte til å hvile ut betviler jeg ofte. He-he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...