Gå til innhold

Vekst

Gjest S.Olsen

Anbefalte innlegg

Gjest S.Olsen

Hei:-) Jeg har en datter på ti og et halv år. Hun er i dag 156 cm høy, og veier 43 kg. På to års dagen var hun 86 cm, men etter det begynte hun å vokse kraftig. Jeg er 185, og henes mor 160 høy. Vi begynner å lure på om hun skal bli kjempehøy. Hun har en halvbror som er forholdsvis liten, og det var snakk om veksthormoner for han en gang i tiden for at han skulle strekke seg.... Finnes det på samme måte hormoner som kan gis for å bremse veksten? Er det noen måte vi kan finne ut hvor høy hun blir? Ligger det noen kurver på nettet? Hva kalles i så fall disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Det finnes gode vekstkurver over norske barn som brukes praksis og som viser hvordan barnet ligger i forhold til normalfordelingen.Du finner de på nettet, let etter Vekstkurver( vekstpercentiler).For din datter viser den at hun ved to års alder lå" midt i "-50 percentilen ,halvparten lenger, halvparten mindre.Nå har hun beveget seg i percentilkurven til 97, dvs. hun ligger høyt og 97% er kortere enn hun, etter dine målinger. At hun har vokst så mye skyldes sannsynligvis begynnende/ tidlig pubertet.For å vurdere dette må stadiet i hennes pubertet bestemmes,brystutvikling, kjønnsbehåring og skjelett alder. Dersom målinger og vurdering av pubertesutvklingen tyder på at slutthøyden for jenter vil bli 184-186 cm kan det være aktuelt å tilby hormonbehandling for å redusere slutthøyden, Men dette må diskuteres. i samråd med barnelege. Jeg synes dere skal ta kontakt med barneavdelingen der dere bor,og få barnets, lengde, vekt. pubertesstadidum og skjelettalder vurdert med tanke på evt. vekstreduserende hormonbehandling(østrogen og progesteron) i forhold til sannsynlig slutthøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nerda

Jeg mener for all del ikke å overprøve proffen her...

Ville bare si at jeg var 103 som treåring, 153 som tiåring. Var så vidt begynt på puberteten da, men tre-fire år etter var jeg 175 og det er jeg fortsatt ;). Jeg mener også å ha hørt at det gjerne tar et par år fra de tidlige pubertetstegnene til man får mensen. For meg stemte det på en prikk. Jeg kan jo også nevne at jenter som var lavere enn meg da vi var ti etter hvert tok meg igjen mtp høyde.

Jeg mener ikke med dette innlegget å si at dere ikke skal rølge rådene til Per Finne. Tenkte bare det kunne være hyggelig å lese at slikt ikke nødvendigvis er noe å være redd for :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest S. Olsen

Jeg mener for all del ikke å overprøve proffen her...

Ville bare si at jeg var 103 som treåring, 153 som tiåring. Var så vidt begynt på puberteten da, men tre-fire år etter var jeg 175 og det er jeg fortsatt ;). Jeg mener også å ha hørt at det gjerne tar et par år fra de tidlige pubertetstegnene til man får mensen. For meg stemte det på en prikk. Jeg kan jo også nevne at jenter som var lavere enn meg da vi var ti etter hvert tok meg igjen mtp høyde.

Jeg mener ikke med dette innlegget å si at dere ikke skal rølge rådene til Per Finne. Tenkte bare det kunne være hyggelig å lese at slikt ikke nødvendigvis er noe å være redd for :-)

Det var fint å høre, og jeg vet jo dette kan variere. Koselig å kunne spørre en "proff" her inne, og også få andres erfaringer og synspunkter. Er jo interessant å følge med i barnas helse og utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Kan bare fortelle da jeg selv var ca 10-11 år var vi 3 høye jenter i min klasse. Hun ene var 165, og jeg og den andre var ca 168. Den første er den dag i dag fremdeles 165 cm, og jeg vokste 10 cm til og er i dag 178. Vet ikke nøyaktig høyde på hun siste, men tror hun er på min størrelse. Jenter kommer tidligere i puberteten enn gutter, og slutter som regel å vokse da. Ville ikke vært bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...