Gå til innhold

Hva tenker du når jeg sier.....?


Gjest Hva mener du om dette?

Anbefalte innlegg

Nevøen min på 12 har vært på facebook i ca ett år nå, og flere av hans klassekamerater er der også. Det fungerer bra. Han har en eldre søster og påvirkes sikkert av det. Foreldrene følger med, og han bruker familiens pc som står i et fellesrom. Har ikke fått egen pc ennå, men får sannsynligvis det til 13års dagen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • trollemor;o)

    6

  • jubalong70

    3

  • Speak

    3

  • ....AV

    2

Mest aktive i denne tråden

Gjest togli

Min 10-åring får ikke være på facebook.

Men ho er med på nettby og gosupermodel

Nettby er jo 100 ganger verre enn FB!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men syns du nettby er bedre enn FB?

Jeg er ikke med på noen av sidene. Men jeg har sett på hennes Nettbyside. Jeg hører også at denne er bedre egnet for mindre barn, men jeg tar kanskje feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettby er jo 100 ganger verre enn FB!

Hvorfor?

Spør ikke for å være spydig altså. Jeg er selv ikke med på noen av sidene, så jeg har bare hørt på at andre sier at Nettby er bedre for de yngre barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lærer barna å lyve

Jeg skjønner ikke at forreldre synes de lærer barna nettvett og ærlighet osv, men lar dem lyve på alderen for å få tilgang til en tjeneste de ikke egenltig er gamle nok for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De spillene der finnes visst kun på FB, men jeg er enig med deg.

Farkle finner man sikkert andre steder også (har på iPhone, f.eks), men dog. Litt teit å eksponere barnet for FB bare på grunn av noen dumme spill... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor?

Spør ikke for å være spydig altså. Jeg er selv ikke med på noen av sidene, så jeg har bare hørt på at andre sier at Nettby er bedre for de yngre barna.

På Nettby er det visst mye lettere for uvedkommende å komme i kontakt med de små - er det jeg har hørt.

Det kryr visst av folk som er på jakt etter ting de ikke burde være på jakt etter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke latt mine to få facebookprofil. De har igrunnen akkurat fått egne mailadresser og innlogging til Fronter via skolen. De kan maile og chatte via Fronter hvis de absolutt må. Liker ikke å juge på alderen for å opprette facebookprofil.

Jeg kjenner flere unger via jobben min som er på facebook, yngste er 9 og "fikk lov av mamma å si jeg var 19".

Jeg legger til ungene i korpset mitt når de spør meg, men har dem på Limited Profile

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor?

Spør ikke for å være spydig altså. Jeg er selv ikke med på noen av sidene, så jeg har bare hørt på at andre sier at Nettby er bedre for de yngre barna.

"Politiet advarer mot Nettby"

".. I dagens form er det ikke noe sted for barn. Når vi har startet etterforskning av en sak, så ser vi veldig ofte at første kontakt mellom barn og en potensiell overgriper har startet på nettsamfunnet Nettby, sier kriminaltekniker Bjørn Grongstad i Agder politidistrikt til P4..."

http://www.barnevakten.no/tekst/26575/Politiet-advarer-mot-Nettby.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke begynn med habbo!!! Vi var sløve og fulgte ikke med på dette, eller, vi syns det så uskyldig ut.

Vi fikk telefonregninger på 3000-4000,- tilsammen!!! Her er det lurt å være medlem, for da får du jo mange ting og disse smarte folka som har laget sidene har gjort det så enkelt at det bare er å ringe et tlf nr og VIPS, så får du både det ene og dt andre....

Han hadde jo ikke skjønt at det kostet, men han var fint nødt å bruke en god del av bursdagspengene sine til å betale.

Etter det har han ikke vært på habbo.

Men akkurat det med disse høye telefonregningene, det er jo ikke Habbo det er noe galt med av den grunn. Det er (sorry) foreldrene, som må lære barna sine å bruke slike nettsider på ønsket måte.

Her har snuppa brukt Habbo et par år, og hun har fått beskjed om hva som er lov og hva som ikke er lov, og vi har ikke sett noe til forhøyede telefonregninger:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Hvorfor?

Spør ikke for å være spydig altså. Jeg er selv ikke med på noen av sidene, så jeg har bare hørt på at andre sier at Nettby er bedre for de yngre barna.

På FB kan man velge innstillinger som gjør at man ikke trenger å vise noe som helst for folk man ikke har godkjent.

På Nettby ligger alle profilene åpent så alle kan se nesten alt man legger inn. Dessuten får man stadig kommentarer fra ukjente som gjerne vil mer enn å bare bli "kjent" ;)

Jeg var aktiv på Nettby før og likte godt diskusjonsforaene der, men var plaga av en drøss mannfolk (til og med "guttunger" på 16-17) som ville ha kontakt/møte meg osv. Sikkert artig om man er singel, men det er altså ikke jeg ;) Jeg synes bare ikke Nettby passer for barn når hvem som helst kan kontakte en...

På FB får jeg en sjelden gang venneforespørsler fra folk jeg ikke kjenner (en gang i måneden? mot på Nettby fem ganger om dagen?). Til dags dato har jeg ikke mottatt en eneste slibrig kommentar på FB :) Har inntrykk av at mange ser på Nettby som et sjekkested og FB som et sted der man prater med kjentfolk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hva mener du om dette?

Jeg har sterke meninger mot fb og andre sider med profiler.

Det finnes så mye annet som barn kan holde på med i våre tider. Hvis ungene liker spill så kan man kjøpe nintendo eller lign. Pc bør brukes til søking etter opplysninger i forbindelse med skolearbeid osv. også her under oppsyn av foreldrene. Det finnes mye dritt å komme bort i på internett.

I tillegg er det viktig å være forbilder for sine egne barn på at man ikke går imot regler som er satt opp. Foreldre som tillater å bryte reglene på fb, bør heller ikke komme i ettertid å klage at sitt barn bryter andre regler. Det er jo godkjent i heimen det..barn klarer ikke/gidder ikke /vil ikke skille regler for hva som er greit eller ikke greit å bryte slik som en voksen person klarer og bruker det.

En annen ting man skal være obs på er nettmobbing og baktalelser av venner som foregår i meget stor grad. Dette har også vært tatt opp i skolen som et stort problem. Men det er utrolig mange foreldre som ikke tror at dette gjelder sitt barn.

Det er akkurat de tingene der jeg også tenker mest på. Og det med mobbing/løgn, forstår de i 10-års alderen at dette er like ille på nett som i virkeligheten osv. Jeg tenker mest på modenheten til å takle alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hva mener du om dette?

Mine to har vært på facebook siden de var 5 og 7 år gamle.

De ble så veldig interresert i spillene jeg spilte på. I stedet for at de skulle spille på min profil lot jeg de få egne profiler.

Reglene jeg har satt, er at så lenge de er under 13 år, skal jeg vite passordet deres, og jeg bestemmer hvem som skal godkjennes som venner.

De bruker facebook til å spille. helt uskyldige og greie spill, spør du meg.

Da gutten vår ikke var særlig interresert i å øve på å lese og skrive, ble facebook nyttig for å øve på disse ferdighetene. Han ville så gjerne chatte med farfar og tante, og da sa jeg at han måtte lese og skrive selv, hvis han ville chatte. Og da ble han ivrig.

Vi har også brukt spillene til å lære engelske ord. Han syntes engelsk var så kjedelig, men da han oppdaget at han kunne bruke det de lærte på skolen på enkelte av spillene, så ble det mye mer spennende.

Jeg har ingen negativ erfaring med at de er på facebook.

Ja, jeg er enig, jeg ser de positive sidene der også. Det er vanskelig dette... Dette er nok bare starten på flere år hvor man som forelder må ta stilling til og gjøre seg opp en mening om mange forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hva mener du om dette?

Ikke begynn med habbo!!! Vi var sløve og fulgte ikke med på dette, eller, vi syns det så uskyldig ut.

Vi fikk telefonregninger på 3000-4000,- tilsammen!!! Her er det lurt å være medlem, for da får du jo mange ting og disse smarte folka som har laget sidene har gjort det så enkelt at det bare er å ringe et tlf nr og VIPS, så får du både det ene og dt andre....

Han hadde jo ikke skjønt at det kostet, men han var fint nødt å bruke en god del av bursdagspengene sine til å betale.

Etter det har han ikke vært på habbo.

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hva mener du om dette?

Ikke begynn med habbo!!! Vi var sløve og fulgte ikke med på dette, eller, vi syns det så uskyldig ut.

Vi fikk telefonregninger på 3000-4000,- tilsammen!!! Her er det lurt å være medlem, for da får du jo mange ting og disse smarte folka som har laget sidene har gjort det så enkelt at det bare er å ringe et tlf nr og VIPS, så får du både det ene og dt andre....

Han hadde jo ikke skjønt at det kostet, men han var fint nødt å bruke en god del av bursdagspengene sine til å betale.

Etter det har han ikke vært på habbo.

Men alt i alt så har han jo lært noe av dette da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hva mener du om dette?

Jeg skjønner ikke at forreldre synes de lærer barna nettvett og ærlighet osv, men lar dem lyve på alderen for å få tilgang til en tjeneste de ikke egenltig er gamle nok for.

Jeg er også veldig opptatt av den biten der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hva mener du om dette?

Jeg har ikke latt mine to få facebookprofil. De har igrunnen akkurat fått egne mailadresser og innlogging til Fronter via skolen. De kan maile og chatte via Fronter hvis de absolutt må. Liker ikke å juge på alderen for å opprette facebookprofil.

Jeg kjenner flere unger via jobben min som er på facebook, yngste er 9 og "fikk lov av mamma å si jeg var 19".

Jeg legger til ungene i korpset mitt når de spør meg, men har dem på Limited Profile

Hvor gamle er barna dine?

Helt sjokkert over at foreldre lar barna si de er 19 istedenfor 9 osv. Hvordan skal barn klare å trekke grensene for hva som er greit og ikke greit ellers? Hva sier foreldrene da, hvis 9-åringen møter en 22-åring på nettet, som behandler/snakker til 9-åringen som 19?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hva mener du om dette?

Men akkurat det med disse høye telefonregningene, det er jo ikke Habbo det er noe galt med av den grunn. Det er (sorry) foreldrene, som må lære barna sine å bruke slike nettsider på ønsket måte.

Her har snuppa brukt Habbo et par år, og hun har fått beskjed om hva som er lov og hva som ikke er lov, og vi har ikke sett noe til forhøyede telefonregninger:-)

Ja, det må være klare regler på hvordan man kan bruke det, og man kan unngå de telefonregningene. Men igjen, det er 12-års grense på Habbo og han er 10,5. Jeg tror kanskje jeg får kjøre hardt på det med aldersgrensene, siden han absolutt ikke er en spesielt moden 10,5-åring heller.

Alt det der føler jeg at jeg kan stå inne for og forsvare, så får jeg håpe jeg ikke er en dødskjip mor. Man skal ikke være mest kompis heller, men mor, til sine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vageroen

Jeg er overaskende nok for. Men at foreldre skal ha fullt innsyn.

Dette å beherske sosiale medier samt bruke de varsomt er noe en bør beherske så fort som mulig. Samt dette å vise ansvarlig nettbruk etc.

Akkurat som om at en lærer barna hvordan de skal ferdes aktsomt i trafikken tenker jeg at en bør gjøre i forhold til facebook etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg er overaskende nok for. Men at foreldre skal ha fullt innsyn.

Dette å beherske sosiale medier samt bruke de varsomt er noe en bør beherske så fort som mulig. Samt dette å vise ansvarlig nettbruk etc.

Akkurat som om at en lærer barna hvordan de skal ferdes aktsomt i trafikken tenker jeg at en bør gjøre i forhold til facebook etc.

Jeg er enig - og FB vil jeg tror er en av de "snilleste" måtene man kan bli kjent med nettet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...