Gå til innhold

Hva tenker du når jeg sier.....?


Gjest Hva mener du om dette?

Anbefalte innlegg

Gjest Hva mener du om dette?

10-11-åring på Facebook? Greit/ikke greit? Hvorfor/hvorfor ikke?

Det er 13 års aldersgrense der, mest av hensyn til håndteringen av personopplysninger, så som politisk ståsted og religion, men det er jo også bare å la være og fylle ut.

Kommentarer?

Jeg heller absolutt i mot. Dette er en 10,5-åring som ikke er spesielt frampå eller moden for alderen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • trollemor;o)

    6

  • jubalong70

    3

  • Speak

    3

  • ....AV

    2

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes ikke det er greit. Jeg er lærer, har profil på FB, og ignorerer alle venneforespørsler fra elever på skolen jeg jobber på. Jeg har vært inne på profilen til noen av elevene, og ser at de har løyet på alderen. De fleste av dem er venner med foreldrene, og da stusser jeg veldig!!! Disse foreldrene må da være helt ute på jordet!! De vet jo at aldersgrensa er 13 år, og de må da se på profilen til dattera/sønnen at de har løyet!!!?? Og det aksepteres...

Jeg har selv en 11 åring, og hadde han spurt om å få lage seg profil på FB, hadde svaret selvsagt vært et høyt og dundrende NEI!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår eldste vil veldig gjerne på Facebook, hun er 10. Jeg har fortalt henne at det er 13-års grense.

Ser at i slekten vår er det barn ned i 8 år som har fått egen facebook-konto...

Jeg tenker som så at så lenge ikke de fleste i klassen, så avventer vi.

Det som frister mest ved Facebook for vår jente er noen av spillene (YoVille, Farkle osv). Jeg ser overhodet ingen grunn til at hun behøver å være på Facebook for å spille spill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Jeg synes ikke det er greit. Jeg er lærer, har profil på FB, og ignorerer alle venneforespørsler fra elever på skolen jeg jobber på. Jeg har vært inne på profilen til noen av elevene, og ser at de har løyet på alderen. De fleste av dem er venner med foreldrene, og da stusser jeg veldig!!! Disse foreldrene må da være helt ute på jordet!! De vet jo at aldersgrensa er 13 år, og de må da se på profilen til dattera/sønnen at de har løyet!!!?? Og det aksepteres...

Jeg har selv en 11 åring, og hadde han spurt om å få lage seg profil på FB, hadde svaret selvsagt vært et høyt og dundrende NEI!

''Jeg har vært inne på profilen til noen av elevene, og ser at de har løyet på alderen. De fleste av dem er venner med foreldrene, og da stusser jeg veldig!!! Disse foreldrene må da være helt ute på jordet!! ''

Akkurat det har jeg observert også. Folk er jaggu fjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er greit. Jeg er lærer, har profil på FB, og ignorerer alle venneforespørsler fra elever på skolen jeg jobber på. Jeg har vært inne på profilen til noen av elevene, og ser at de har løyet på alderen. De fleste av dem er venner med foreldrene, og da stusser jeg veldig!!! Disse foreldrene må da være helt ute på jordet!! De vet jo at aldersgrensa er 13 år, og de må da se på profilen til dattera/sønnen at de har løyet!!!?? Og det aksepteres...

Jeg har selv en 11 åring, og hadde han spurt om å få lage seg profil på FB, hadde svaret selvsagt vært et høyt og dundrende NEI!

De må jo lyve for å lage profil, ellers blir de nektet av Facebook. Så når foreldrene godtar at de får profil, godtar de samtidig denne løgnen.

Jeg vet om flere som setter som vilkår for at barna er på Facebook at de er venn med foreldrene slik at de kan følge litt med, det synes jeg faktisk er ansvarlig når de først får ha profil der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine barn er 9.5 og snart 12. De får ikke lov å være på Facebook. Jeg synes ikke de har behov for det, det er nok av ting de kan gjøre som er tilpasset alderen deres.

Men det er mange av klassekameratene deres som er på facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. 11-åringen her har mast litt, men vi har sagt at det ikke er aktuelt. H*n påstår at "hele klassen" er på FB, men det spiller ingen rolle - jeg vet dessuten med sikkerhet at det ikke er sant. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hva mener du om dette?

Jeg synes ikke det er greit. Jeg er lærer, har profil på FB, og ignorerer alle venneforespørsler fra elever på skolen jeg jobber på. Jeg har vært inne på profilen til noen av elevene, og ser at de har løyet på alderen. De fleste av dem er venner med foreldrene, og da stusser jeg veldig!!! Disse foreldrene må da være helt ute på jordet!! De vet jo at aldersgrensa er 13 år, og de må da se på profilen til dattera/sønnen at de har løyet!!!?? Og det aksepteres...

Jeg har selv en 11 åring, og hadde han spurt om å få lage seg profil på FB, hadde svaret selvsagt vært et høyt og dundrende NEI!

Enig, jeg vil ikke være med på å la sønnen min få inntrykk av at det er greit å lyve, vel vitende om at det er 13-års aldersgrense. Da synes jeg at jeg som mor sender feil signaler til ham.

I følge han så er omtrent hele skolen på FB.... Men vi brukte den der da jeg var liten også, ALLE de andre får lov..... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hva mener du om dette?

Vår eldste vil veldig gjerne på Facebook, hun er 10. Jeg har fortalt henne at det er 13-års grense.

Ser at i slekten vår er det barn ned i 8 år som har fått egen facebook-konto...

Jeg tenker som så at så lenge ikke de fleste i klassen, så avventer vi.

Det som frister mest ved Facebook for vår jente er noen av spillene (YoVille, Farkle osv). Jeg ser overhodet ingen grunn til at hun behøver å være på Facebook for å spille spill.

De spillene der finnes visst kun på FB, men jeg er enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hva mener du om dette?

''Jeg har vært inne på profilen til noen av elevene, og ser at de har løyet på alderen. De fleste av dem er venner med foreldrene, og da stusser jeg veldig!!! Disse foreldrene må da være helt ute på jordet!! ''

Akkurat det har jeg observert også. Folk er jaggu fjerne.

Enig, de sender helt feil signaler til barna sine da. Det er nesten verre enn at en unge er på FB i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hva mener du om dette?

Nei. 11-åringen her har mast litt, men vi har sagt at det ikke er aktuelt. H*n påstår at "hele klassen" er på FB, men det spiller ingen rolle - jeg vet dessuten med sikkerhet at det ikke er sant. :o)

Her i heimen er visst "hele skolen" på FB...... :-)

Men btw, kjenner du noe til www.habbo.no?

http://no.wikipedia.org/wiki/Habbo

Han maser om det hvis han ikke får på FB.

Der er det 12-års grense, men det står at det også blir brukt av barn under 12 år osv.

Jeg synes dette er vanskelig. Han må jo få prøve seg, men det skader da ikke å vente i et par år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i heimen er visst "hele skolen" på FB...... :-)

Men btw, kjenner du noe til www.habbo.no?

http://no.wikipedia.org/wiki/Habbo

Han maser om det hvis han ikke får på FB.

Der er det 12-års grense, men det står at det også blir brukt av barn under 12 år osv.

Jeg synes dette er vanskelig. Han må jo få prøve seg, men det skader da ikke å vente i et par år?

Jeg har vel såvidt hørt om Habbo her inne, men ingen av ungene her har nevnt det.

De har vært inne på et par-tre spill der man etterhvert må betale for å gå videre, men det er ikke aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Datteren min på snart 13 har profil der. Hun har fått lov mot at hun ikke legger til voksne folk som venner (dvs. foreldrene til klassekamerater etc.) og mot at jeg får gå inn på profilen hennes når jeg vil det. Hun har noen få venner der og alle er på hennes alder. For henne er det positivt å f.eks. kunne gå inn på grupper med hennes interesser (f.eks. gruppen for CODA =Barn av døve foreldre osv). En fin måte å opprettholde kontakten med venner rundt omkring i landet.

Det er jo mange barn som har egne blogger på nettet. Jeg ser egentlig ikke hvorfor det skulle være verre å være på FB (med de reglene jeg skisserte). På FB er jo all info låst for "fremmede". I en periode maste hun om Nettby, men det var helt uaktuelt. Der ligger det meste åpent for alle som ønsker å ta en titt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest folk er altfor slepphente.

Jeg har sterke meninger mot fb og andre sider med profiler.

Det finnes så mye annet som barn kan holde på med i våre tider. Hvis ungene liker spill så kan man kjøpe nintendo eller lign. Pc bør brukes til søking etter opplysninger i forbindelse med skolearbeid osv. også her under oppsyn av foreldrene. Det finnes mye dritt å komme bort i på internett.

I tillegg er det viktig å være forbilder for sine egne barn på at man ikke går imot regler som er satt opp. Foreldre som tillater å bryte reglene på fb, bør heller ikke komme i ettertid å klage at sitt barn bryter andre regler. Det er jo godkjent i heimen det..barn klarer ikke/gidder ikke /vil ikke skille regler for hva som er greit eller ikke greit å bryte slik som en voksen person klarer og bruker det.

En annen ting man skal være obs på er nettmobbing og baktalelser av venner som foregår i meget stor grad. Dette har også vært tatt opp i skolen som et stort problem. Men det er utrolig mange foreldre som ikke tror at dette gjelder sitt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to har vært på facebook siden de var 5 og 7 år gamle.

De ble så veldig interresert i spillene jeg spilte på. I stedet for at de skulle spille på min profil lot jeg de få egne profiler.

Reglene jeg har satt, er at så lenge de er under 13 år, skal jeg vite passordet deres, og jeg bestemmer hvem som skal godkjennes som venner.

De bruker facebook til å spille. helt uskyldige og greie spill, spør du meg.

Da gutten vår ikke var særlig interresert i å øve på å lese og skrive, ble facebook nyttig for å øve på disse ferdighetene. Han ville så gjerne chatte med farfar og tante, og da sa jeg at han måtte lese og skrive selv, hvis han ville chatte. Og da ble han ivrig.

Vi har også brukt spillene til å lære engelske ord. Han syntes engelsk var så kjedelig, men da han oppdaget at han kunne bruke det de lærte på skolen på enkelte av spillene, så ble det mye mer spennende.

Jeg har ingen negativ erfaring med at de er på facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Jeg har nektet min sønn på 12 å opprette profil på facebook. Han opprettet en profil på nettby uten vår tillatelse, og jeg vet ikke om det er så mye bedre... her slenges det drit over en lav sko og jeg liker det IKKE! Vi ha vel alle hørt utsagnet: "alle andre har...osv" og i dette tilfellet tror jeg det stemmer, alle andre er på nettby.

Jeg blir ikke venn med barn under 13 år på facebook og aller helst ikke før de er 18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Her i heimen er visst "hele skolen" på FB...... :-)

Men btw, kjenner du noe til www.habbo.no?

http://no.wikipedia.org/wiki/Habbo

Han maser om det hvis han ikke får på FB.

Der er det 12-års grense, men det står at det også blir brukt av barn under 12 år osv.

Jeg synes dette er vanskelig. Han må jo få prøve seg, men det skader da ikke å vente i et par år?

Ikke begynn med habbo!!! Vi var sløve og fulgte ikke med på dette, eller, vi syns det så uskyldig ut.

Vi fikk telefonregninger på 3000-4000,- tilsammen!!! Her er det lurt å være medlem, for da får du jo mange ting og disse smarte folka som har laget sidene har gjort det så enkelt at det bare er å ringe et tlf nr og VIPS, så får du både det ene og dt andre....

Han hadde jo ikke skjønt at det kostet, men han var fint nødt å bruke en god del av bursdagspengene sine til å betale.

Etter det har han ikke vært på habbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Min 10-åring får ikke være på facebook.

Men ho er med på nettby og gosupermodel

Men syns du nettby er bedre enn FB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...