Pus123 Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Vet ikke om det blir rett å skrive her, men tror det er større sjangs for å få svar her.. Jeg fikk en sønn for snart 3 år siden med ryggmargsbrokk, men han fikk heldigvis ingen plager etterpå=) Nå vurderer vi en ny baby.. Jeg fikk beskjed av legen min når jeg fikk min forrige sønn at jeg måtte ti doble folatdosen min hvis jeg skulle bli gravid igjen.Hva vil det si, og hvor lenge må jeg evt gå på de før jeg kan bli gravid? På forhånd takk=) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 ''Folat er viktig for at fosteret skal utvikle seg normalt under svangerskapet, og mangel på folat er knyttet til ryggmargsbrokk og mangelfull utvikling av hjernen. '' ''Når skal du ta folat? Det anbefales at alle kvinner som planlegger graviditet tar folat, aller helst fra før svangerskapet, og frem til fullførte 3 måneder av graviditeten. Lukkingen av ryggmargen skjer tidlig i svangerskapet. Dersom du ikke har tatt folattilskudd før graviditeten, er det derfor viktig at du kommer i gang med tilskudd så snart som mulig når du får vite at du er gravid.'' Dette er sitater fra: http://www.lommelegen.no/321852/derfor-bor-du-ta-folat 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Det er anbefalt å ta folat fra 3 mnd før du blir gravid, og gjerne hele svangerskapet ut (det sies til du er 3 mnd på vei, men det er absolutt ikke dumt å fortsette hele svangerskapet). Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iselin Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Har en slektning som har ryggmargsbrokk selv, hun begynte med ekstra store folatdoser 3 mnd før planlagt graviditet. (Det virket forøvrig bra, barnet har ikke fått ryggmargsbrokk) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Hei, Sjekk om 10 ganger (!) folsyre-dosen er OK. Meg bekjent har store doser folsyre (folat) vært koblet til risiko for kreft (sagt av spesialist). Forhør deg med en spesialist. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.