Gjest Marthem Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Jeg er alenemor 26 år, har en sønn på 8 år. I sommerferien har jeg planlagt en tur til Bø i Telemark (vannland) dette blir tre dager, og en telttur på noen dager med han. Mine foreldre har tilbudt seg å ta han med to uker til syden. Det er jo kjempeflott, men.. jeg er student, skal jobbe i sommer og ha tre uker fri, (usikker når dette blir for jeg må jobbe når jeg trengs) Derfor kan jeg regne med at jeg har fri når de er i syden og får derfor ikke noe ferie med sønnen min som også skal tre uker til faren sin. De har så lyst å ha han med seg, men jeg vil helst ha han hjemme og at vi tar de småturene jeg hadde tenkt til. Men jeg får dårlig samvittighet som evt takker nei til et slikt tilbud ovenfor mine foreldre og sønnen min, som jo får en "flottere" ferie i syden. Er så usikker på hva jeg skal gjøre og må bestemme meg fort Noen gode råd? Hva ville dere gjort? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Kan det være et alternativ at du og sønnen din drar på telttur ol i helger, og at han er med foreldrene dine til syden i tillegg? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
calendula Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Jeg hadde tatt sjansen på at det ordnet seg med et par dager fri mens sønnen har ferie. Dessuten kan du fint ta teltturen i høstferien eller en helg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Jeg synes du skal takke ja til sydenturen besteforeldrene vil ta ham med på - og heller utnytte helgene! Pinsehelga kan jo være ypperlig å dra på tur i :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Jeg hadde sendt han med besteforeldre. Og likevel dratt på turene, men fordelt over den tiden du har han i sommer. Det er jo korte turer, som du sikkert får gjort i løpet av helger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Jeg hadde sendt han med besteforeldrene. Nå er nok jeg preget av at jeg som barn hadde tur til utlandet med mine besteforeldre, og det var en ferie jeg ikke glemmer. ) Guttungen her har også vært med bestemoren sin på utenlandsferie, det var i en periode jeg ikke kunne gi han slik opplevelse, og han storkoste seg, og har mange gode minner. Så hadde jeg prøvd og få turene du har planlagt sånn innimellom. Hva sier sier barnet selv? Har han lyst til å dra med besteforeldre? Jeg skjønner deg veldig godt, men jeg tror jeg hadde strukket meg langt for å få sendt han på tur, og heller lagt opp de andre småturene innimellom. Som sagt, jeg er preget av flotte opplevelser med besteforeldre, som mamma ikke kunne gi meg. Ikke dermed sagt at de opplevelsene hun gav meg ikke var like flotte, men jeg var så heldig å få både i pose og sekk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Jeg hadde latt ham reise, hvis han har lyst selv. De andre turene får dere helt sikkert tatt allikevel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 jeg skjønner ikke problemet? Passer det ikke bra da at han er på ferie med besteforeldrene, så kan du jobbe så mye du vil de ukene? Du kan allikevel dra til Badeland i Telemark i tre dager.. Ta en langhelg f.eks. Telttur får du også sikkert mulighet til en helg eller langhelg. Da får jo gutten oppleve masse gøy i ferien da! ) Ferie med dem, med faren og med deg. Kan vel ikke bli bedre da? jeg dro masse til syden med mine besteforeldre, og har mange utrolige gode minner fra de turene. Mamma var alenemor og hadde ikke råd til å reise alene med broren min og meg. Noen ganger var mamma med, andre ganger ikke. Synes ikke du bør ta fra han denne sjansen. Blir sikkert kjempekoselig for besteforeldrene og sønnen din.. Hvis du har mulighet til å jobbe mer i denne perioden kan du jo får tjent opp litt ekstra kroner også 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Send med barnet til Syden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Du kan jo også si fra nå at den ene uka har MÅ du har ferie.. sånn er det jo alle steder, så det må jo gå an..? man må ha mulighet til å planlegge ferien sin. Da får du i hvert fall en uke med han (som du hadde planlagt). Har vært i Bø i Telemark, og jeg bestilte tidlig.. så du burde bestille nå, så jeg hadde tatt en prat med sjefen og sagt at du ønsker den eller den uka, og da må han/hun gi deg en av ukene fri.. Ellers blir det håpløst å planlegge. Tilby deg heller å jobbe masse de to ukene sønnen din er i syden. Forklarer du situasjonen så ordner det seg vel.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Gutten er 8 år, og jeg synes det er vesentlig her at han får være med på å bestemme... Han får gjøre det han helst har lyst til, og du prøver å ikke overføre dine ønsker om å være sammen med ham til ham, men lar ham ta et selvstendig valg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Momenter som kan bidra til en god avgjørelse: Hvor mye kommer du til å jobbe og hva kommer gutten til å gjøre mens du jobber? Med andre ord: Hva blir den totale kvaliteten på de 3 ukene? Hvor mye ser du til ham ellers? Hvilke muligheter har du til å gjøre de tingene du ønsker resten av året? Hvordan kommer gutten ut av det med besteforeldrene? Vil du kunne jobbe ekstra til glede for bankkontoen mens han er bortreist? Og ikke minst. Hva ønsker gutten selv? Hvordan vil han reagere om han finner ut at han gikk glipp av en Syden-tur? mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hos oss Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Han har 8 eller 9 uker sommerferie (Oslo-skolen har 9 i år!), skal tre uker til faren og to uker til syden? Jeg ville sett nøye på kalenderen og gitt veldig tydelig beskjed til arbeidsgiver (allerede nå) at i de fem ukene gutten er på annen ferie, vil du jobbe så mye som overhodet mulig. Og at du kan være stand by og komme på kort varsel disse fem ukene, fordi du ikke har andre forpliktelser. Og så ville jeg satt opp de dagene du vil gjøre noe sammen med gutten din (hjemme, eller tur til badeland osv) som fridager. Evt i samråd med arbeidgiver, si at i tidsrommet så og så (i de ukene gutten ikke er andre steder) ønsker du å sette opp x antall dager som dere planlegger sammen, og hvor du helt sikkert ikke kan jobbe, og at i dette tidsrommet ikke kan komme på jobb på like kort varsel som de fem ukene du kan være 100% standby. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Han har 8 eller 9 uker sommerferie (Oslo-skolen har 9 i år!), skal tre uker til faren og to uker til syden? Jeg ville sett nøye på kalenderen og gitt veldig tydelig beskjed til arbeidsgiver (allerede nå) at i de fem ukene gutten er på annen ferie, vil du jobbe så mye som overhodet mulig. Og at du kan være stand by og komme på kort varsel disse fem ukene, fordi du ikke har andre forpliktelser. Og så ville jeg satt opp de dagene du vil gjøre noe sammen med gutten din (hjemme, eller tur til badeland osv) som fridager. Evt i samråd med arbeidgiver, si at i tidsrommet så og så (i de ukene gutten ikke er andre steder) ønsker du å sette opp x antall dager som dere planlegger sammen, og hvor du helt sikkert ikke kan jobbe, og at i dette tidsrommet ikke kan komme på jobb på like kort varsel som de fem ukene du kan være 100% standby. Hvis hun er student, og bare skal jobbe i ferien, så er det kanskje ikke så lett å avtale dette såpass lenge i forveien. Antagelig må hun steppe inn i den perioden behovet er størst - altså når de fast ansatte har ferie, noe som kanskje ikke er avklart ennå? Kanskje hun ikke engang har noen arbeidsgiver ennå, men regner med å finne en sommerjobb? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marthem Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Hvis hun er student, og bare skal jobbe i ferien, så er det kanskje ikke så lett å avtale dette såpass lenge i forveien. Antagelig må hun steppe inn i den perioden behovet er størst - altså når de fast ansatte har ferie, noe som kanskje ikke er avklart ennå? Kanskje hun ikke engang har noen arbeidsgiver ennå, men regner med å finne en sommerjobb? Ja, tingen er at jeg jobber i resepsjon på hotell, jeg har ikke mulighet til å avtale på forhånd. Jeg får spørsmål om å jobbe utfra belegget på hotellet og det er umulig å si på forhånd. Derfor hadde jeg tenkt å ta småturene på sparket. Men han har fryktelig lyst til å bli med til syden, så jeg tror nok at det blir slik, så får jeg satse på at jeg har fri når han ikke er bortreist. Takk for svar:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Ja, tingen er at jeg jobber i resepsjon på hotell, jeg har ikke mulighet til å avtale på forhånd. Jeg får spørsmål om å jobbe utfra belegget på hotellet og det er umulig å si på forhånd. Derfor hadde jeg tenkt å ta småturene på sparket. Men han har fryktelig lyst til å bli med til syden, så jeg tror nok at det blir slik, så får jeg satse på at jeg har fri når han ikke er bortreist. Takk for svar:) Ja, jeg synes absolutt du skal la ham reise til syden. De småturene du planlegger, klarer dere sikkert å gjennomføre uansett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lett avgjørelse Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Din sønn har det best ilag med deg som er mammaen hans! Det må da være mye bedre at besteforeldre hjelper med din sønn resten av året når du trenger avlastning som alenemor. Dessuten av egen erfaring så husker mine barn teltturene som vi har tatt isammen. Mens alle de flotte og dyre feriene forsvinner fortere utav hukommelsen til dem. Det enkle er ofte det beste vettu! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.