Gjest hjelp en stakkar Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Jeg ksla ut i permisjon i arpil/mai. Jeg ønsker å ha helt fri til august, men så har jeg lyst å jobbe ca 23 % stilling. Er det mulig og hvordan fungerer denne tidskontogreia? Noen som er god på dette og som kan svare? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hjelp en stakkar Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Ingen som kan dette????? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Ingen som kan dette????? Kontakt nav, det er et inviklet regelverk for tidskonto mener jeg å huske. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest les dette først Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Du gir veldig lite informasjon om et stort og komplekst tema. Har du lest alt som står her? http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/tema/foreldre_og_barn/fodsel.html?id=1047 (under mer informasjon i høyremargen: Hvor lenge varer foreldrepengeperioden? Foreldrepengenes størrelse Fedres rettigheter Tidskonto) Skal du ha 80 eller 100% lønn i de tre første månedene? Hvor mye permisjon skal faren ha? Skal han også ha tidskonto? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hjelp en stakkar Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Du gir veldig lite informasjon om et stort og komplekst tema. Har du lest alt som står her? http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/tema/foreldre_og_barn/fodsel.html?id=1047 (under mer informasjon i høyremargen: Hvor lenge varer foreldrepengeperioden? Foreldrepengenes størrelse Fedres rettigheter Tidskonto) Skal du ha 80 eller 100% lønn i de tre første månedene? Hvor mye permisjon skal faren ha? Skal han også ha tidskonto? Tusen takk, her står det at arbeidstaker kan velge å jobbe 50, 60 70, 75, 80 og 90 % stilling i tiskontoperioeden. Det betyr vel at jeg ikke kan jobbe bare 23% sikkert? Vi tenker at far skal ta ut sine 10 uker som normalt og at mor fra august skal jobbe 23% så lenge som avtalen tillater det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Det heter ikke tidskonto så lenge dere er innenfor den normale tidsrammen for fødselspermisjon (ca. 1 år). Den permisjonen kan dere dele mellom dere som dere vil, forutsatt at det går i forhold til arbeidsgiverne. Du kan ha 25% jobb og 75% permisjon mens faren har motsatt, altså 25% permisjon. Det kalles fleksibelt uttak eller noe sånt. Fedrekvote osv. er en egen sak, men den regner jeg med at du kjenner til. Det jeg skrev ovenfor her, gjelder de ukene man selv bestemmer over, altså de som ikke er forbeholdt mor eller far. Tidskonto-reglene gjelder når man forlenger den totale perioden for fødselspenger. Altså at du jobber deltid mens du har permisjon (og ikke faren har permisjon i samme kalenderperiode), slik at du kan fortsette med deltid etter at året er ute, uten å tape inntekt. Du mottar da både lønn og fødselspenger samtidig, både innenfor det første året og i forlengelsen. Da gjelder reglene for tidskonto som du har fått link til. Håper dette ble forståelig. Dette er skrevet etter hukommelsen og det er 10 år siden jeg hadde permisjon selv, så jeg tar forbehold om at noe er feil / foreldet. Du visste kanskje alt fra før, men det er mange som blander sammen fleksibelt uttak og tidskonto (også i NAV), derfor skrev jeg det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hjelp en stakkar Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Det heter ikke tidskonto så lenge dere er innenfor den normale tidsrammen for fødselspermisjon (ca. 1 år). Den permisjonen kan dere dele mellom dere som dere vil, forutsatt at det går i forhold til arbeidsgiverne. Du kan ha 25% jobb og 75% permisjon mens faren har motsatt, altså 25% permisjon. Det kalles fleksibelt uttak eller noe sånt. Fedrekvote osv. er en egen sak, men den regner jeg med at du kjenner til. Det jeg skrev ovenfor her, gjelder de ukene man selv bestemmer over, altså de som ikke er forbeholdt mor eller far. Tidskonto-reglene gjelder når man forlenger den totale perioden for fødselspenger. Altså at du jobber deltid mens du har permisjon (og ikke faren har permisjon i samme kalenderperiode), slik at du kan fortsette med deltid etter at året er ute, uten å tape inntekt. Du mottar da både lønn og fødselspenger samtidig, både innenfor det første året og i forlengelsen. Da gjelder reglene for tidskonto som du har fått link til. Håper dette ble forståelig. Dette er skrevet etter hukommelsen og det er 10 år siden jeg hadde permisjon selv, så jeg tar forbehold om at noe er feil / foreldet. Du visste kanskje alt fra før, men det er mange som blander sammen fleksibelt uttak og tidskonto (også i NAV), derfor skrev jeg det. Takk, nei jeg vet lite om dette, men har snakket med arbeidsgiver i dag og ho har sjekket det. det er fullt mulig å jobbe 20% og forlenge permisjonstiden tilsvarende. Jeg vil gjøre dette fordi jeg gjerne vil fortsette med denne delen av arbeidet mitt og jeg ønsker å være hjemme lenger. Far vil ta ut sin del på vanlig måte og helt uavhengig av min permisjon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Takk, nei jeg vet lite om dette, men har snakket med arbeidsgiver i dag og ho har sjekket det. det er fullt mulig å jobbe 20% og forlenge permisjonstiden tilsvarende. Jeg vil gjøre dette fordi jeg gjerne vil fortsette med denne delen av arbeidet mitt og jeg ønsker å være hjemme lenger. Far vil ta ut sin del på vanlig måte og helt uavhengig av min permisjon. ''Far vil ta ut sin del på vanlig måte og helt uavhengig av min permisjon.'' Dere kan ikke ta ut permisjon samtidig, om dere har tenkt det (jeg husker ikke helt hva du har skrevet tidligere i tråden). Dvs. han kan ha permisjon en dag i uka mens du er på jobb, men dere kan ikke ha permisjon de samme dagene, om du skjønner hva jeg mener. Slik var det i alle fall tidligere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hjelp en stakkar Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 ''Far vil ta ut sin del på vanlig måte og helt uavhengig av min permisjon.'' Dere kan ikke ta ut permisjon samtidig, om dere har tenkt det (jeg husker ikke helt hva du har skrevet tidligere i tråden). Dvs. han kan ha permisjon en dag i uka mens du er på jobb, men dere kan ikke ha permisjon de samme dagene, om du skjønner hva jeg mener. Slik var det i alle fall tidligere. Nei, men han kan ha ti uker permisjon mens jeg har tidskonto. Eller må han vente til jeg er ferdig med heile greia mener du? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Nei, men han kan ha ti uker permisjon mens jeg har tidskonto. Eller må han vente til jeg er ferdig med heile greia mener du? "Når far tar ut fedrekvoten, kan mor velge om hun vil gå ut i inntektsgivende arbeid eller ikke. Når far benytter seg av fedrekvoten kan mor og far samlet ta ut 150 % foreldrepenger. Det er en forutsetning at mor arbeider minst 50 %." Jeg mener det er sånn at hvis du jobber 23%, så kan far ta ut 23% fedrekvote i denne perioden, altså at han er hjemme mens du er på jobb, men ellers jobber (77%). Men det må du sjekke med NAV. Alt du får her inne er uansett ukvalifiserte tolkninger av regelverket. Gå til NAV og forklar hva dere har tenkt, så får du hjelp til å finne en løsning som passer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hjelp en stakkar Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 "Når far tar ut fedrekvoten, kan mor velge om hun vil gå ut i inntektsgivende arbeid eller ikke. Når far benytter seg av fedrekvoten kan mor og far samlet ta ut 150 % foreldrepenger. Det er en forutsetning at mor arbeider minst 50 %." Jeg mener det er sånn at hvis du jobber 23%, så kan far ta ut 23% fedrekvote i denne perioden, altså at han er hjemme mens du er på jobb, men ellers jobber (77%). Men det må du sjekke med NAV. Alt du får her inne er uansett ukvalifiserte tolkninger av regelverket. Gå til NAV og forklar hva dere har tenkt, så får du hjelp til å finne en løsning som passer. Takk, skal snakke med de på mandag:o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Nei, men han kan ha ti uker permisjon mens jeg har tidskonto. Eller må han vente til jeg er ferdig med heile greia mener du? ''Nei, men han kan ha ti uker permisjon mens jeg har tidskonto. Eller må han vente til jeg er ferdig med heile greia mener du?'' Jeg trodde ikke man kunne være hjemme i permisjon samtidig, men det er mulig reglene er endret på dette feltet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 ''Nei, men han kan ha ti uker permisjon mens jeg har tidskonto. Eller må han vente til jeg er ferdig med heile greia mener du?'' Jeg trodde ikke man kunne være hjemme i permisjon samtidig, men det er mulig reglene er endret på dette feltet. Såvidt jeg husker er det egne regler for fedrekvoten. Sist jeg hadde grunn for å sette meg inn i disse reglene var det i alle fall sånn at fedrekvoten kunne tas ut samtidig med mors permisjon, men hvis far skulle ha mer permisjon enn kvoten måtte mor være i jobb. Men det er kommet endringer i permisjonsreglene siden den gang, så det er jo mulig de har endret på dette også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hjelp en stakkar Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 ''Nei, men han kan ha ti uker permisjon mens jeg har tidskonto. Eller må han vente til jeg er ferdig med heile greia mener du?'' Jeg trodde ikke man kunne være hjemme i permisjon samtidig, men det er mulig reglene er endret på dette feltet. Jo, jeg tror en kan det nå. Ganske idiotisk det da, egentlig.... Ved nærmere ettertanke er det bede at far tar sine uker etter at jeg er ferdig. Da får vi jo ha barnet hjemme lenger:o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 Jo, jeg tror en kan det nå. Ganske idiotisk det da, egentlig.... Ved nærmere ettertanke er det bede at far tar sine uker etter at jeg er ferdig. Da får vi jo ha barnet hjemme lenger:o) Etter min mening er en stor del av poenget med fedrekvoten nettopp at pappa og barnet skal være alene sammen og bli kjent med hverandre. Om begge kan ta ut permisjon samtidig er jeg temmelig sikker på at i mange av tilfellene så har mor "hovedansvaret" for babyen uansett... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hjelp en stakkar Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 Etter min mening er en stor del av poenget med fedrekvoten nettopp at pappa og barnet skal være alene sammen og bli kjent med hverandre. Om begge kan ta ut permisjon samtidig er jeg temmelig sikker på at i mange av tilfellene så har mor "hovedansvaret" for babyen uansett... Ja, enig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.