Gå til innhold

Mister neglen på stortåa - må det gjøres noe med

Anonym 82

Anbefalte innlegg

Jenta mi på nettopp to år sparket til bordbeinet under lek ista. Hun gråt bittelitt og sa "aua totten". Pappa blåste, så var det bra. Hun kom tuslende bort til meg også, og pekte på auaen, men så var hele greia glemt.

Under stellet i kveld fikk pappaen se at hele neglen på stortåa har løsnet innerst. Den sitter fast i sidene, men innerst er det ei glippe på et par mm. Det var tydelig vondt når det blei tatt på, men hun gikk fint på foten etterpå også.

Skal vi bare la den gro ut og følge med på at den nye gror riktig? Eller bør den fjernes på noe vis? Hun er så veldig tøff med smerte, så jeg tør heller ikke å stole på at det ikke er noe problem bare fordi hun ikke sier ifra mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hidi, the scorpion

Den bør fjernes av lege, slik at neglen under kan gro riktig;)

Hun er en liten helt, for til vanlig gjør det skikkelig vondt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bør fjernes av lege, slik at neglen under kan gro riktig;)

Hun er en liten helt, for til vanlig gjør det skikkelig vondt!!

He he, ja hun er skikkelig tøff med slikt. Derfor må pappaen og jeg jevnlig minne hverandre og barnehagepersonellet om at hun bør sjekkes hvis hun har slått seg, selv om hun ikke gråter mye. Likevel forstod vi altså ikke at det var mer enn en liten dult ista... Makan til foreldre! ;-)

Den bør fjernes ja, tenkte meg det. Men dette kan da vel vente til over helgen? Måte på hvor fort en negl skal gro! Eller vil det bli veldig smertefullt å gå med denne halvløse neglen? Hun skal på helsestasjonen til 2-årskontroll på tirsdag, da kommer vel lege. Men hun gjør kanskje ikke slikt der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

He he, ja hun er skikkelig tøff med slikt. Derfor må pappaen og jeg jevnlig minne hverandre og barnehagepersonellet om at hun bør sjekkes hvis hun har slått seg, selv om hun ikke gråter mye. Likevel forstod vi altså ikke at det var mer enn en liten dult ista... Makan til foreldre! ;-)

Den bør fjernes ja, tenkte meg det. Men dette kan da vel vente til over helgen? Måte på hvor fort en negl skal gro! Eller vil det bli veldig smertefullt å gå med denne halvløse neglen? Hun skal på helsestasjonen til 2-årskontroll på tirsdag, da kommer vel lege. Men hun gjør kanskje ikke slikt der?

Jeg gikk en stund med min negl, så det er ikke farlig;) Føltes veldig ubehagelig med sko etterhvert...

Ett-par dager gjør ingenting fra eller til, men si ifra;)

Skjønn datter dere har;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk en stund med min negl, så det er ikke farlig;) Føltes veldig ubehagelig med sko etterhvert...

Ett-par dager gjør ingenting fra eller til, men si ifra;)

Skjønn datter dere har;))

Ok, da venter vi nok til kontrollen på tirsdag og ser hva legen der sier om saken. Takk for svar:-)

Og ja, hun er fantastisk skjønn - spesiellt i mammas øyne;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Hadde ikke gjort noe med det. Er etter min mening ikke nødvendig å oppsøke lege. Har selv hatt blånegl, og mistet flere ganger. Det du bør gjøre er å sette et plaster over tåa der hvor glippen er slik at det ikke fester seg i stømpebukser, og sokker. Det er både ubehagelig og kan gjøre vondt. Pass på å holde neglen på tåa helt kort slik at det ikke hekter i noe der også. Så vil neglen under vokse ut igjen og langsomt skyve den andre neglen utover. Pass bare på å ha plaster over neglen hele tiden og skift ofte slik at du ser at den andre grror ordentlig ut. Hele prosessen med å vokse ut ny negl helt ut tar ca tre/fire uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest høstløv

Jeg ville ikke fjerne neglen, for det er ingen hud under neglen, så det blir lenge å gå med en vond stortå, og jeg tror at det vil være vondere å gå med stortåen uten negl, enn med neglen på mens den nye vokser ut, for neglen beskytter mot støt, spesielt når hun ikke viser mere tegn på smerte enn det hun gjør.

Jeg har selv mistet neglen på den ene tommeltott og kjenner

problematikken av erfaring. Det var ikke vondt å gå med den løse neglen, men litt plundrete, for den hektet seg opp i allting, og så fikk jeg en baby i samme slengen. Det ble ekstra vanskelig fordi jeg reagerer på plaster, og kunne ikke bruke plaster. Men vondt var det ikke. Og neglen har vokst ut igjen og er like fin som før.

Ta det opp med legen på kontrollen til tirsdag.

God bedring til den lille jenta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...