Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest EUPF58

Jeg har EUPF og spiser mest om kvelden.Jeg tar gjerne 1-2 kopper kaffe når jeg våkner i 8-9 tida.Da blir det en del tørre kjeks eller sjokolade.Jeg kan holde ut helt til kl 13-14 før jeg spiser "brunsj".Jeg glemmer at jeg ikke har spist og lager ikke noe måltid før jeg er skikkelig sulten.Kl 17-19 tar jeg gjerne en grandis og drikker en del cola,både da og utover kvelden,gjerne med en del potetgull.Noen ganger MÅ jeg ha 1-2 brødskiver i 23 tida med en glass melk.Jeg merker at når jeg er deppa,så sulter jeg meg selv,

og nekter plent å spise noe før jeg blir svimmel.Gjerne på formiddagen,hvis jeg får angts eller skikkelig depresjon.Prøver å ta 20 mg cipramil om kvelden i steden for på formiddagen,da jeg ofte blir trøtt av den.Er det normalt for noe overvektige å "sulte seg" fordi man er feit? Og så å spise noe på andre tider av døgnet? Er dette normalt,eller er det fordi jeg er "psyk" ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344229-overvekt-og-sulting/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vancouver

Et sånt kosthold kan gjerne bidra til at du blir enda mer deppa. Det er faktisk forsket på at sunne regelmessige måltider forebygger depresjon.

Har du ikke matlyst, så spis en banan, den inneholder masse sunne ting og gir energi, samt den også skal være bra mot depresjon :D

Men spis som sagt regelmessig, lev regelmessig, stå opp til fast tid hver dag, lag deg et par knekkebrød eller brødskiver og kos deg med maten om morgenen,

så spiser du lunsj i 11-12-tiden og middag i fire-femtiden og event en brødskive til kvelden.

Samt tren regelmessig, mosjon er også bra mot depresjon.

Du må komme deg ut av den vonde sirkelen, så får du det så mye bedre mot deg selv, og etterhvert vil du kanskje til og med merke at kiloene renner av.

Ikke sult deg, da tror kroppen det er hungersnød og tviholder på fettet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344229-overvekt-og-sulting/#findComment-2916726
Del på andre sider

Gjest EUPF58

Et sånt kosthold kan gjerne bidra til at du blir enda mer deppa. Det er faktisk forsket på at sunne regelmessige måltider forebygger depresjon.

Har du ikke matlyst, så spis en banan, den inneholder masse sunne ting og gir energi, samt den også skal være bra mot depresjon :D

Men spis som sagt regelmessig, lev regelmessig, stå opp til fast tid hver dag, lag deg et par knekkebrød eller brødskiver og kos deg med maten om morgenen,

så spiser du lunsj i 11-12-tiden og middag i fire-femtiden og event en brødskive til kvelden.

Samt tren regelmessig, mosjon er også bra mot depresjon.

Du må komme deg ut av den vonde sirkelen, så får du det så mye bedre mot deg selv, og etterhvert vil du kanskje til og med merke at kiloene renner av.

Ikke sult deg, da tror kroppen det er hungersnød og tviholder på fettet.

Hvorfor sier da helsefrikerne at banan er den feteste frukten? Det må da finner bedre frukt en den.Jeg elsker bananer,men den har rykte på seg for å være fet.Jeg inser at cola og potetgull ikke er sundt,men jeg lurte mest på om det bare er de overvektige som "straffer seg selv" når de har "syndet" med mye eller "feil" mat? Jeg merker nå at jeg snakker som ei jente på 16 som ikke spiser normalt.Er dette fellestegn for spiseforstyrrelser da? Hva sier

du til Weetabix? Med lettmelk og syltetøy har jeg en god frokost,

men er den sund nok? Tar 4 biter.Er også veldig glad i både ost og kjøttpålegg,spesielt fårepølse.Skjønner vel at jeg spiser for mye

rekesalat,men jeg har altid likt det godt.Har vel en følelse av at Italiensk salat er bedre,siden den inneholder bare grønnsaker,

men majones.Er peanøttsmør usundt? Liker det men,det nneholder

vel mer fett en proteiner? Spiser kun kneipbrød.Aldri loff.Men å variere med grovere sorter er kanskje bedre? Drikker aldri h-melk,

bare i kaffen.Men lett går det mye av.Liker ikke skumma og grønn melk,det smaker for mye "vann" Er dette ok,hvis jeg kutter ned på søtt,salt og spiser mer fisk? Er glad i både torsk og markell,men synes kokt laks er smakløs.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344229-overvekt-og-sulting/#findComment-2916899
Del på andre sider

Gjest livea

Hvorfor sier da helsefrikerne at banan er den feteste frukten? Det må da finner bedre frukt en den.Jeg elsker bananer,men den har rykte på seg for å være fet.Jeg inser at cola og potetgull ikke er sundt,men jeg lurte mest på om det bare er de overvektige som "straffer seg selv" når de har "syndet" med mye eller "feil" mat? Jeg merker nå at jeg snakker som ei jente på 16 som ikke spiser normalt.Er dette fellestegn for spiseforstyrrelser da? Hva sier

men er den sund nok? Tar 4 biter.Er også veldig glad i både ost og kjøttpålegg,spesielt fårepølse.Skjønner vel at jeg spiser for mye

rekesalat,men jeg har altid likt det godt.Har vel en følelse av at Italiensk salat er bedre,siden den inneholder bare grønnsaker,

vel mer fett en proteiner? Spiser kun kneipbrød.Aldri loff.Men å variere med grovere sorter er kanskje bedre? Drikker aldri h-melk,

bare i kaffen.Men lett går det mye av.Liker ikke skumma og grønn melk,det smaker for mye "vann" Er dette ok,hvis jeg kutter ned på søtt,salt og spiser mer fisk? Er glad i både torsk og markell,men synes kokt laks er smakløs.

stek laks i ovnen og kryde med salt, pepper og paprikakrydder, så blir det rågodt.

tull den inn i folie før du har den i ovnen. spis med potet og romme og agurksalat. nam nam

banan er bra, fordi det er mettende, kjenner ei som lever på frukt og grønt, og banan er bra

mye bedre å spise banan enn bare sjokolade og grandiosa såklart.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344229-overvekt-og-sulting/#findComment-2916942
Del på andre sider

Gjest hos meg

Prøv å sise oftere, frokost, lunsj og middag, og to mellommåltider.

Ikke ha sjokolade, kjeks osv i huset. Ha mat som er bra for deg, og som du liker.

Når du handler, kjøp mye grønnsaker (gjerne også ting du kan spise rå så har du det når du fort skal spise noe som også er sunt), frukt, grovt brød (brødposen har brødskala, kjøp brød som viser tre eller fire skraverte felter, det er grovt eller ekstra grovt). Kjøp grovt knekkebrød,

Ikke kjøp fete salater (rekesalat, italiensk salat) hvis du vet du lett spiser mye av dette. Det er greit som tilbehør på en skive i blant, men hvis du ikke klarer å spise det på den måten, la være å kjøpe det.

Kjøp sunt pålegg som du vet du klare å spise en eller to skiver med med normal / begrenset mengde pålegg på.

Bestem deg for å spise frokost. Weetabiks med litt syltetøy (mer bær, mindre sukker - typen) er en god frokost.

Ikke heng deg opp i enkeltutsagn når det gjelder kosthold. Ja, bananer inneholder mye kalorier i forhold til en del annen frukt. Men derfor er den fin som et mellommåltid, den metter, og er sunn. I stedet for en sjokoladebit eller kjeks, som inneholder bare fett og sukker, og ikke gir deg noe.

Det meste grønnsaker kan du spise så mye du vil av, mens frukt spiser du 1 - 2 om dagen.

Sulter du deg, går forbrenningen ned og du legger på deg mer / holder på vekten.

Prøv å spise variert. Ting du spiser ofte skal være godt for kroppen din.

Lær deg en håndfull sunne og gode middagsretter, alle med grønnsaker, flere med fisk, bruker du kjøtt skal det være rent kjøtt (og skal du ja oppmalt kjøtt innimellom, velg litt karbonadedeig), og litt fiberholdig tilbehør (litt grov pasta, en skive grovt brød, litt ris). Lag en begrenset og tilmålt mengde av det du vet du lett kan overspise, og ha mye grønnsaker ved siden av.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344229-overvekt-og-sulting/#findComment-2916948
Del på andre sider

Gjest Vancouver

Det går an å bli for sunn og ikke bra det heller,

det gjelder å finne en gylden middelvei.

En banan tar vel ingen skade av, så lenge du velger banan fremfor f.eks. sjokolade, kake eller potetgull.

Det er i alle fall bedre enn å la det gå 7-8 timer til neste måltid etter "brunsj".

La det ikke gå mer enn 3-4 timer mellom hvert måltid,

og spis små måltider. Blir du småsulten mellom måltidene, tygg på en grønnsak, de er sunne, inneholder fiber og lite kalorier. Og drikk masse vann.

Vann er bra for forbrenningen :)

Unngå brus, saft og lignende, også lightbrus da dette lurer insulinet i kroppen slik at du blir fortere sulten og spiser mer. Bli vant til å drikke vann :)

De sier også at det er lurt å drikke et glass vann før hvert måltid, da fyller en magen litt slik at det blir plass til mindre mat :)

Og slutt å spise straks du begynner å bli mett, ikke spis opp alt på fatet for enhver pris, du skal ikke bli så stinn at du ikke orker noe etter maten...

Og ikke se tv mens du spiser, spis på kjøkkenet og konsentrer deg om å spise :)

Fiber er bra, velg fullkorn fremfor loff.

Unngå raske kalorier når du er småsulten, kaker, sjokolade og potetgull er som sagt fy fy, men det er lov å unne seg noe en sjelden gang - med måte.

En bitteliten skål potetgull på lørdagen er bedre en å spise litt potetgull hver dag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344229-overvekt-og-sulting/#findComment-2916981
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vageroen

Jeg startet et prosjekt hvor jeg skulle trene meg til å spise regelmessige måltider og kutte ut godterier og junkfood.

Jeg ga meg selv ingen begrensninger i forhold til pålegg. Altså at jeg spise majones og italiensk salat eller hva som helst.

Dette funket faktisk for meg. Siden det er veldig usunt og at vektnedgangen sluttet begynte jeg med å kutte ut majones. Neste prosjekt er syltetøy.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344229-overvekt-og-sulting/#findComment-2916988
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig å sulte seg når man ønsker å slanke seg, og det er ikke bare psykisk syke som gjør det.

Jeg synes du skal fokusere mer på å få til en regelmessig måltidsrytme enn hva du spiser. Banan er sunt, peanøttsmør er sunt, weetabix er sunt.

Prøv om du kan spise frokost, mellommåltid, lunsj, mellommåltid, middag og eventuelt kvelds.

Jeg tror du da vil se at du får det bedre med deg selv.

Grovt brød er klart sunnere enn kneip, men kneip er bedre enn loff.

Cola er ikke sunt. Kanskje du kan bytte ut noen colaglass med vann?

Det kan hjelpe om du lager deg en spisetimeplan. Frokost kl. 9, mellommåltid kl. 11, lunsj kl 13, mellommåltid kl. 15, middag kl. 17, kvelds kl 20 - f.eks. Du justerer klokkeslettene til å passe hverdagen din. Og er du forhindret fra å spise et måltid til den tiden du hadde planlagt, så kan du spise en frukt og noen nøtter eller en porsjonspakke med knekkebrød, og så tar du måltidet når du får det til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344229-overvekt-og-sulting/#findComment-2917015
Del på andre sider

Gjest UPF58

Det er ikke uvanlig å sulte seg når man ønsker å slanke seg, og det er ikke bare psykisk syke som gjør det.

Jeg synes du skal fokusere mer på å få til en regelmessig måltidsrytme enn hva du spiser. Banan er sunt, peanøttsmør er sunt, weetabix er sunt.

Prøv om du kan spise frokost, mellommåltid, lunsj, mellommåltid, middag og eventuelt kvelds.

Jeg tror du da vil se at du får det bedre med deg selv.

Grovt brød er klart sunnere enn kneip, men kneip er bedre enn loff.

Cola er ikke sunt. Kanskje du kan bytte ut noen colaglass med vann?

Det kan hjelpe om du lager deg en spisetimeplan. Frokost kl. 9, mellommåltid kl. 11, lunsj kl 13, mellommåltid kl. 15, middag kl. 17, kvelds kl 20 - f.eks. Du justerer klokkeslettene til å passe hverdagen din. Og er du forhindret fra å spise et måltid til den tiden du hadde planlagt, så kan du spise en frukt og noen nøtter eller en porsjonspakke med knekkebrød, og så tar du måltidet når du får det til.

Jeg vil aldri hverken ønske eller å klare å spise hele 5-6 måltider per dag.Jeg velger heller å spise mer og 3-4 ganger per dag,men sunnere.Viste ikke at peanøttsmør var sundt? Hadde litt dårlig samvittighet da jeg kjøpte det,men gjorde det alikevel da jeg spiser ganske skjelden.Skal se om jeg klarer å inføre 3 måltider per dag,så får vi se.Spiser vanligvis 4 wetabix til frokost,ca kl 11.3 kneipbrødskiver ca kl 15 og middag ca kl 19.Vanligvis spiser jeg mye middag så det holder ut dagen,men er det en liten fjordland,blir det sikekrt 2-3 skiver kl 23.sover ca kl 2-10

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344229-overvekt-og-sulting/#findComment-2917029
Del på andre sider

Gjest UPF58

Jeg startet et prosjekt hvor jeg skulle trene meg til å spise regelmessige måltider og kutte ut godterier og junkfood.

Jeg ga meg selv ingen begrensninger i forhold til pålegg. Altså at jeg spise majones og italiensk salat eller hva som helst.

Dette funket faktisk for meg. Siden det er veldig usunt og at vektnedgangen sluttet begynte jeg med å kutte ut majones. Neste prosjekt er syltetøy.

Høres smart ut.Når jeg er i Oslo,spiser jeg bare junkfood i stedenfor middag.Forsøker heller å dra på Ikea og spise Svenske kjøttbullar til kr 69,ingen grønnskaker,men ca 6-8 kjøttbullar og nok poteter.Tigger meg ofte til en ekstra potet.Sist gang meldte jeg meg inn i Ikea Family og fikk da inbakt laks+kaffe+kake for samme pris.Laksen var nydeliog og ikke fetende,men det var prinsesse-kaken.Grønt masipanlokk på en liten kake.Har kuttet ut den store pølsa med rekesalat og cola til kr 40-60 på bensinstasjoner det metter ikke lenge nok.Forsøker heller å kjøpe 8 rosinboller på rimi før jeg drar innover og tar gjerne med en banan eller to.Men cola blir det jo.Neste gang skal jeg prøve en zero og se om det virker ok.Er jeg sulten på hjemveien blir det ikke middag men bare 1-2 pizzabiter og en pepsi for 20 eller 30 kr på Ikea.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344229-overvekt-og-sulting/#findComment-2917031
Del på andre sider

Gjest EUPF58

Det går an å bli for sunn og ikke bra det heller,

det gjelder å finne en gylden middelvei.

En banan tar vel ingen skade av, så lenge du velger banan fremfor f.eks. sjokolade, kake eller potetgull.

Det er i alle fall bedre enn å la det gå 7-8 timer til neste måltid etter "brunsj".

La det ikke gå mer enn 3-4 timer mellom hvert måltid,

og spis små måltider. Blir du småsulten mellom måltidene, tygg på en grønnsak, de er sunne, inneholder fiber og lite kalorier. Og drikk masse vann.

Vann er bra for forbrenningen :)

Unngå brus, saft og lignende, også lightbrus da dette lurer insulinet i kroppen slik at du blir fortere sulten og spiser mer. Bli vant til å drikke vann :)

De sier også at det er lurt å drikke et glass vann før hvert måltid, da fyller en magen litt slik at det blir plass til mindre mat :)

Og slutt å spise straks du begynner å bli mett, ikke spis opp alt på fatet for enhver pris, du skal ikke bli så stinn at du ikke orker noe etter maten...

Og ikke se tv mens du spiser, spis på kjøkkenet og konsentrer deg om å spise :)

Fiber er bra, velg fullkorn fremfor loff.

Unngå raske kalorier når du er småsulten, kaker, sjokolade og potetgull er som sagt fy fy, men det er lov å unne seg noe en sjelden gang - med måte.

En bitteliten skål potetgull på lørdagen er bedre en å spise litt potetgull hver dag.

Er enig med nesten alt og klarer nok det meste.Er dog ikke ening med å ikke spise opp alt på tallerken.Det har jeg gjort altid,jeg kaster da ikke mat! Spiser nok større posjoner en du anbefaler,

men gidder da ikke spise 5+ måltider! Har da annet å gjøre.Fatter ikke at 4 weetabix+ 3 kneipbrødskiver per dag+ middag skulle være noen krise for en mann på 140 kg og 186 cm? er det ikke anbefalt 3-4000 kalorier da for en som meg? Drikker kun lettmelk,

eller eplejuice.Kaffe kun før frokost og ved 19 tiden.Forbeholder meg retten til å kutte ut ett måltid til fordel for 2 dl cola og 50 gram potetgull hvis det hjelper mot depresjon.Også 50 gram tørre søte kjeks eller sjokolade om det også hjelper.Er faktisk villig til å kutte ut 2 måltider om jeg får litt søtt og salt hver dag.Føler heller ikke at det er noen plage å gå sulten i 2 timer,hvis jeg har spist for mye sjokolade eller drukket for mye cola en dag.Jeg mener nemlig at det første jeg må igjennom er depresjon og "utmelding av livet",når jeg har overlevd,kan jeg slanke meg,men jeg forbeholder meg retten til å jukse bare jeg overlever den dagen og!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344229-overvekt-og-sulting/#findComment-2917033
Del på andre sider

Jeg vil aldri hverken ønske eller å klare å spise hele 5-6 måltider per dag.Jeg velger heller å spise mer og 3-4 ganger per dag,men sunnere.Viste ikke at peanøttsmør var sundt? Hadde litt dårlig samvittighet da jeg kjøpte det,men gjorde det alikevel da jeg spiser ganske skjelden.Skal se om jeg klarer å inføre 3 måltider per dag,så får vi se.Spiser vanligvis 4 wetabix til frokost,ca kl 11.3 kneipbrødskiver ca kl 15 og middag ca kl 19.Vanligvis spiser jeg mye middag så det holder ut dagen,men er det en liten fjordland,blir det sikekrt 2-3 skiver kl 23.sover ca kl 2-10

Har aldri sagt du skal spise 5-6 hele måltider, et mellommåltid består av f.eks. 1 gulrot, 1 youghurt, 1 frukt el.lignende. Gjerne med en liten håndfull nøtter (valnøtter/mandler) til.

Målet med å spise såpass ofte er å holde blodsukkeret jevnt. Det fører også til at psyken er i bedre balanse.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344229-overvekt-og-sulting/#findComment-2917041
Del på andre sider

Og peanøttsmør inneholder mye protein, og er ikke så usunt som folk skal ha det til. Om du ikke spiser det på loff, og ikke med noe særlig søtt til, så er ikke det noe galt :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344229-overvekt-og-sulting/#findComment-2917042
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vancouver

Er enig med nesten alt og klarer nok det meste.Er dog ikke ening med å ikke spise opp alt på tallerken.Det har jeg gjort altid,jeg kaster da ikke mat! Spiser nok større posjoner en du anbefaler,

men gidder da ikke spise 5+ måltider! Har da annet å gjøre.Fatter ikke at 4 weetabix+ 3 kneipbrødskiver per dag+ middag skulle være noen krise for en mann på 140 kg og 186 cm? er det ikke anbefalt 3-4000 kalorier da for en som meg? Drikker kun lettmelk,

eller eplejuice.Kaffe kun før frokost og ved 19 tiden.Forbeholder meg retten til å kutte ut ett måltid til fordel for 2 dl cola og 50 gram potetgull hvis det hjelper mot depresjon.Også 50 gram tørre søte kjeks eller sjokolade om det også hjelper.Er faktisk villig til å kutte ut 2 måltider om jeg får litt søtt og salt hver dag.Føler heller ikke at det er noen plage å gå sulten i 2 timer,hvis jeg har spist for mye sjokolade eller drukket for mye cola en dag.Jeg mener nemlig at det første jeg må igjennom er depresjon og "utmelding av livet",når jeg har overlevd,kan jeg slanke meg,men jeg forbeholder meg retten til å jukse bare jeg overlever den dagen og!

Ja, men slik mat du velger er jo det som forverrer depresjonen, det lindrer kun på kort sikt.

En av grunnene til at du sliter med overvekt er jo nettopp at du bruker mat som trøst.

Spis fordi du er sulten, ikke fordi du trenger trøst. Tenk over hvorfor du får lyst på mat eller godteri, er det fordi du er sulten? Fordi du kjeder deg? Fordi du er deppa? Sint?

spis kun hvis du er sulten. Er det andre grunner, tygg en gulrot eller gå deg en tur - ikke ta med lommeboka så du blir frista til å kjøpe noe.

Hvis du skal slanke deg må du spise mindre kalorier enn du trenger,

og du må mosjonere for å holde forbrenninga oppe så du ikke går på sparebluss.

Drikk rikelig med vann så du renser kroppen, dette er bra for forbrenninge og fordøyelsen blir bedre, dessuten fyller du magen litt så du ikke får plass til for mye mat.

Og nei, ikke spis alt på tallerkenen hvis det fører til at du blir overmett.

Pass heller på at du bruker små fat, da ser det mye mer ut, det er lett å ta for mye mat om du bruker store fat, og da er det lett å bli fristet til å spise alt.

Blir du overmett har du spist for mye.

Bli passe mett, så legger du ikke på deg.

Kutt ut for feit mat og sukker. Sukker er fy fy!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344229-overvekt-og-sulting/#findComment-2917233
Del på andre sider

Gjest EUPF58

Ja, men slik mat du velger er jo det som forverrer depresjonen, det lindrer kun på kort sikt.

En av grunnene til at du sliter med overvekt er jo nettopp at du bruker mat som trøst.

Spis fordi du er sulten, ikke fordi du trenger trøst. Tenk over hvorfor du får lyst på mat eller godteri, er det fordi du er sulten? Fordi du kjeder deg? Fordi du er deppa? Sint?

spis kun hvis du er sulten. Er det andre grunner, tygg en gulrot eller gå deg en tur - ikke ta med lommeboka så du blir frista til å kjøpe noe.

Hvis du skal slanke deg må du spise mindre kalorier enn du trenger,

og du må mosjonere for å holde forbrenninga oppe så du ikke går på sparebluss.

Drikk rikelig med vann så du renser kroppen, dette er bra for forbrenninge og fordøyelsen blir bedre, dessuten fyller du magen litt så du ikke får plass til for mye mat.

Og nei, ikke spis alt på tallerkenen hvis det fører til at du blir overmett.

Pass heller på at du bruker små fat, da ser det mye mer ut, det er lett å ta for mye mat om du bruker store fat, og da er det lett å bli fristet til å spise alt.

Blir du overmett har du spist for mye.

Bli passe mett, så legger du ikke på deg.

Kutt ut for feit mat og sukker. Sukker er fy fy!

Hvem sier at jeg ønsker å slanke meg? Jeg spør om det bare er overvektige som sulter seg,eller om også andre gjør det.Er straff vanlig hos "normale" eller er det bare vi psykist syke som straffer oss fordi vi er stygge,feite og samfunnets utstøtte? Det normale er jo at vi skal være pene,les slanke.Er du over 90 kg og mann,er du småfeit,over 110 feit.Er du kvinne kan du trekke fra 10 kg.Når samfunnet er ferdig med å mobbe og støte ut røykerne,er det sikkert oss feite som er neste mobbeoffer.Vi blir oppfattet som late,stygge og til belastring for helevesenet.Jeg har ingen store helseproblemer,på tross av at jeg er 51 år.Skal muligens begynne å trimme,men det er like mye pga ensomhet og tidtrøyte som å få bedre kondis.Når man ikke orker å måke snø i mer en 5-10 minutter,har man dårlig kondis.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344229-overvekt-og-sulting/#findComment-2917332
Del på andre sider

Gjest Vancouver

Hvem sier at jeg ønsker å slanke meg? Jeg spør om det bare er overvektige som sulter seg,eller om også andre gjør det.Er straff vanlig hos "normale" eller er det bare vi psykist syke som straffer oss fordi vi er stygge,feite og samfunnets utstøtte? Det normale er jo at vi skal være pene,les slanke.Er du over 90 kg og mann,er du småfeit,over 110 feit.Er du kvinne kan du trekke fra 10 kg.Når samfunnet er ferdig med å mobbe og støte ut røykerne,er det sikkert oss feite som er neste mobbeoffer.Vi blir oppfattet som late,stygge og til belastring for helevesenet.Jeg har ingen store helseproblemer,på tross av at jeg er 51 år.Skal muligens begynne å trimme,men det er like mye pga ensomhet og tidtrøyte som å få bedre kondis.Når man ikke orker å måke snø i mer en 5-10 minutter,har man dårlig kondis.

ja, men du har snakket om depresjon - og trøstespising,

og det jeg prøver å si er at sunt kosthold og mosjon forebygger depresjon og dermed trøstespisingen.

Det er bare en ond sirkel du har kommet i.

du spiser fordi du har et behov du ønsker å få stilt, ikke fordi du er sulten.

Og du sulter deg... og spiser mer senere.

Og maten du velger, helt feil, maten du velger er mat som gjør en deppa, kun happy mens du spiser.

Så jeg vil anbefale deg, om ikke for å slanke deg, så for å få det bedre med deg selv, å spise sunt og regelmessig. Kanskje får du mer selvtillit og dermed bedre humør når du ser deg i speilet etter noen mnd og ser du ser slankere ut.

du får mer kondisjon og orker mer i hverdagen.

Du får ikke så mye lyst på søtt lenger fordi kroppen ikke lenger er avhengig av dette høye blodsukkeret. Tro meg, duf år det mye bedre.

Og nei, ikke bare fete gjør som deg, men de har kanskje høyere forbrenning..

og det som ikke setter seg i fettet setter seg i blodet, så det er heller ikke bra.

sunt kosthold forebygger kreft og hjertesykdommer, så absolutt grunn til å leve sunt.

Hvorfor ikke starte i dag?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344229-overvekt-og-sulting/#findComment-2917683
Del på andre sider

Gjest Vancouver

Peanøttsmør er i alle fall sunnere enn nughatti, men det er kalorier og fett,

så om du slanker deg skal du være forsiktig.

Og du klarer godt 5-6 måltider om dagen,

bare spis mindre hver gang.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344229-overvekt-og-sulting/#findComment-2917688
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest bipp..

Høres smart ut.Når jeg er i Oslo,spiser jeg bare junkfood i stedenfor middag.Forsøker heller å dra på Ikea og spise Svenske kjøttbullar til kr 69,ingen grønnskaker,men ca 6-8 kjøttbullar og nok poteter.Tigger meg ofte til en ekstra potet.Sist gang meldte jeg meg inn i Ikea Family og fikk da inbakt laks+kaffe+kake for samme pris.Laksen var nydeliog og ikke fetende,men det var prinsesse-kaken.Grønt masipanlokk på en liten kake.Har kuttet ut den store pølsa med rekesalat og cola til kr 40-60 på bensinstasjoner det metter ikke lenge nok.Forsøker heller å kjøpe 8 rosinboller på rimi før jeg drar innover og tar gjerne med en banan eller to.Men cola blir det jo.Neste gang skal jeg prøve en zero og se om det virker ok.Er jeg sulten på hjemveien blir det ikke middag men bare 1-2 pizzabiter og en pepsi for 20 eller 30 kr på Ikea.

Litt sent svar men 8 boller er ca 1400 kalorier. Hvis du vil bedre kostholdet ditt så nøy deg med en bolle i uka.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344229-overvekt-og-sulting/#findComment-2923029
Del på andre sider

Gjest UPF58

Litt sent svar men 8 boller er ca 1400 kalorier. Hvis du vil bedre kostholdet ditt så nøy deg med en bolle i uka.

Det kan jeg ikke godta så lenge jeg spiser så skjelden som jeg gjør.Med min størrelse er det anbefalt minst 3000 calorier per dag.Jeg har da enda 1600 å gå på resten av dagen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344229-overvekt-og-sulting/#findComment-2923327
Del på andre sider

Det kan jeg ikke godta så lenge jeg spiser så skjelden som jeg gjør.Med min størrelse er det anbefalt minst 3000 calorier per dag.Jeg har da enda 1600 å gå på resten av dagen.

''Med min størrelse er det anbefalt minst 3000 calorier per dag.''

For å holde vekten ja, antagelig... Såvidt jeg husker hadde du en bmi som tilsa at du ikke hadde hatt direkte vondt av å gå en del ned i vekt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344229-overvekt-og-sulting/#findComment-2923335
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...