Gjest Nilje Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 Når det blir bestemt at barna skal tas fra sine foreldre og til beredskapshjem/institiusjon hvordan skjer prosessen? Vet foreldrene på forhånd at nå er slaget tapt eller skjer overtakelsen uten at de vet om det? Og er da barnehage/skole informert om når det skjer? Blir politiet da koblet inn? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dette er komplisert. Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 Det er kun 2 grunner som gjør at unger kan hentes umiddelbart.Det er vold og seksuelle overgrep.I andre saker er BV pliktig å hjepe i hjemmet først.Når barn blir henta direkte er det noen fra BV og politi som er med.Barna blir (ihvertfall noen ganger) "avhørt" av folk som har utdannelse på å snakke med barn.Derretter blir barna forklart utfra alder hva som skal skje.BV er drar så med barn i beredskapshjem.Den samme dag blir også foreldrene forklart hva som skjer.Derretter har BV 3mnd på seg til å utrede saken.Hvis BV finner grunn til at barna ikke skal hjem blir det sak om omsorgen i fylkesnemda.Det er de som avgjør om BV eller foreldrene skal ha omsorgen.Hvis BV får omsorgen starter de å lete etter fosterfamilie for barna.Foreldrene skal bli hørt på om hva de ønsker.Det samme skal barna det gjelder.Forelder kan anke saken videre i rettsystemet.Dette kan de gjøre hvert år ,så lenge barna er fosterbarn(så slik sett er slaget aldri tapt.)Det at barn blir hentet av BV betyr ikke at barna blir fosterbarn hele oppveksten. Det beste forelder kan gjøre er å samarbeide med BV og fosterforelder.Gå med på behandlig,eller hva det måtte være som gjør at de enten kan få omsorgen tilbake ,evt mest mulig samvær.Det foreldre ikke under noen omstendigheter bør gjøre er å snakke stygt om fosterforelder(fordi barnet blir glad i dem).Det hindrer også tilknyttning,og samværet kan opphøre eller bli mindre en periode. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nilje Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 Det er kun 2 grunner som gjør at unger kan hentes umiddelbart.Det er vold og seksuelle overgrep.I andre saker er BV pliktig å hjepe i hjemmet først.Når barn blir henta direkte er det noen fra BV og politi som er med.Barna blir (ihvertfall noen ganger) "avhørt" av folk som har utdannelse på å snakke med barn.Derretter blir barna forklart utfra alder hva som skal skje.BV er drar så med barn i beredskapshjem.Den samme dag blir også foreldrene forklart hva som skjer.Derretter har BV 3mnd på seg til å utrede saken.Hvis BV finner grunn til at barna ikke skal hjem blir det sak om omsorgen i fylkesnemda.Det er de som avgjør om BV eller foreldrene skal ha omsorgen.Hvis BV får omsorgen starter de å lete etter fosterfamilie for barna.Foreldrene skal bli hørt på om hva de ønsker.Det samme skal barna det gjelder.Forelder kan anke saken videre i rettsystemet.Dette kan de gjøre hvert år ,så lenge barna er fosterbarn(så slik sett er slaget aldri tapt.)Det at barn blir hentet av BV betyr ikke at barna blir fosterbarn hele oppveksten. Det beste forelder kan gjøre er å samarbeide med BV og fosterforelder.Gå med på behandlig,eller hva det måtte være som gjør at de enten kan få omsorgen tilbake ,evt mest mulig samvær.Det foreldre ikke under noen omstendigheter bør gjøre er å snakke stygt om fosterforelder(fordi barnet blir glad i dem).Det hindrer også tilknyttning,og samværet kan opphøre eller bli mindre en periode. jeg håper at politiet i slike saker er i sivil. Jeg lurer litt på hvordan det å bli hentet av barnevernet oppleves for barna? Det er ikke et argument for at de ikke bør tas bort av hjemmet men hvordan gjøre dette mest skånsomt for dem? Og er barnehagen informert om at nå kommer barnevernet? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linnea78 Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 Barnehage/skole blir nok informert, men de er nok ikke i første rekke. Dersom barna blir tatt med makt vil det jo være tungtveiende grunner til dette, slik at barna har det værre ved å være hos foreldre enn å bli tatt med makt. Som regel er jo prosessen mellom foreldre og barnevern "lang" før barna blir tatt. Hvem vet ikke om familier der en tenker på hvorfor barnevernet ikke har gjort noe, kanskje har de også det, men de kan jo ikke fortelle det ute blandt folk (heldigvis). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dette er komplisert. Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 jeg håper at politiet i slike saker er i sivil. Jeg lurer litt på hvordan det å bli hentet av barnevernet oppleves for barna? Det er ikke et argument for at de ikke bør tas bort av hjemmet men hvordan gjøre dette mest skånsomt for dem? Og er barnehagen informert om at nå kommer barnevernet? _Tror_ ikke de kommer i sivil.De bruker ihvertfall "uniformert" bil. Barn blir henta ut så skånsomt som mulig,men det er nok en dramatisk situasjon for alle parter.Om barnehagen vet om BV kommer vet jeg ikke.Men tenker at om barn blir henta i barnehagen er det viktig å skåne barna fra de andre barna tenker jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dette er komplisert Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 Barnehage/skole blir nok informert, men de er nok ikke i første rekke. Dersom barna blir tatt med makt vil det jo være tungtveiende grunner til dette, slik at barna har det værre ved å være hos foreldre enn å bli tatt med makt. Som regel er jo prosessen mellom foreldre og barnevern "lang" før barna blir tatt. Hvem vet ikke om familier der en tenker på hvorfor barnevernet ikke har gjort noe, kanskje har de også det, men de kan jo ikke fortelle det ute blandt folk (heldigvis). Barnehage/skole blir informert skriftlig.Det er viktig å vite hvem man skal forholde seg til.Går 2-3 dager tenker jeg før det skjer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nilje Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 _Tror_ ikke de kommer i sivil.De bruker ihvertfall "uniformert" bil. Barn blir henta ut så skånsomt som mulig,men det er nok en dramatisk situasjon for alle parter.Om barnehagen vet om BV kommer vet jeg ikke.Men tenker at om barn blir henta i barnehagen er det viktig å skåne barna fra de andre barna tenker jeg. Hva er grunnen til uniformert bil? Jeg tror at hvis jeg hadde blitt hentet av ukjente i barnehagen og måtte sette meg inn i en bil så hadde jeg blitt livredd og hadde sikkert tisset på meg av skrekk. De må vel forberede barna på det som skal skje? det beste hadde jo vært om en annen slektning var med på overtakelsen så barna hadde noen de kjente der. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikki Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 Det kommer ann på situasjonen. Dersom deter akutt og det fattes et hastevedtak, så hentes barna umiddelbart. Henting foregår da gjerne på skole/barnehage ved at noen fra barnevernet drar dit. Politiet er ikke med da. Henting kan også foretas hjemme. Politiet er bare med dersom man forventer/frykter en reaksjon fra foreldrene som gjør at politiet må gripe inn. I de aller fleste tilfeller er slik henting udramatisk. Foreldrene er ikke informert før barnet hentes, men blir informert samtidig eller umiddelbart etterpå. Fattes det slik hastevedtak plasseres barna i et midlertidig beredskapshjem og barnevernet har 6 uker på seg til å fremme sak om omsorgsovertakelse for fylkesnemnda (ikke 3 mnd som det står i et annet innlegg.) Foreldrene kan også klage over hastevedtaket og få dette behandlet særskilt. I andre tilfeller så bor barna hjemme mens barnevernet forbereder sak om omsorgsovertakelse. Foreldrene varsles da om at barnevernet har tenkt å fremme sak og det blir opprettet kontakt med advokat osv. Dersom fylkesnemnda bestemmer omsorgsovertakelse, har barnevernet 6 uker på seg for å iverkesette vedtaket. Flyttingen av barna skjer da ofte i samarbeid med foreldrene, som gjerne kan være med barnet til fosterforeldrene. Dette er selvsagt veldig tung for foreldrene, og noen ganger må nok barna hentes "med makt". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nilje Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 Det kommer ann på situasjonen. Dersom deter akutt og det fattes et hastevedtak, så hentes barna umiddelbart. Henting foregår da gjerne på skole/barnehage ved at noen fra barnevernet drar dit. Politiet er ikke med da. Henting kan også foretas hjemme. Politiet er bare med dersom man forventer/frykter en reaksjon fra foreldrene som gjør at politiet må gripe inn. I de aller fleste tilfeller er slik henting udramatisk. Foreldrene er ikke informert før barnet hentes, men blir informert samtidig eller umiddelbart etterpå. Fattes det slik hastevedtak plasseres barna i et midlertidig beredskapshjem og barnevernet har 6 uker på seg til å fremme sak om omsorgsovertakelse for fylkesnemnda (ikke 3 mnd som det står i et annet innlegg.) Foreldrene kan også klage over hastevedtaket og få dette behandlet særskilt. I andre tilfeller så bor barna hjemme mens barnevernet forbereder sak om omsorgsovertakelse. Foreldrene varsles da om at barnevernet har tenkt å fremme sak og det blir opprettet kontakt med advokat osv. Dersom fylkesnemnda bestemmer omsorgsovertakelse, har barnevernet 6 uker på seg for å iverkesette vedtaket. Flyttingen av barna skjer da ofte i samarbeid med foreldrene, som gjerne kan være med barnet til fosterforeldrene. Dette er selvsagt veldig tung for foreldrene, og noen ganger må nok barna hentes "med makt". jeg tenker at hvis foreldrene får vite at barnevernet skal hente barna på forhånd, så kan noen bli så desperate at de drar avsted med barna eller gjør andre destruktive ting. Skjer det ofte? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikki Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 jeg tenker at hvis foreldrene får vite at barnevernet skal hente barna på forhånd, så kan noen bli så desperate at de drar avsted med barna eller gjør andre destruktive ting. Skjer det ofte? Det skjer, men heldigvis ikke så ofte. Reiser man ut av landet etter at fylkesnemnda har vedtatt omsorgsovertakelse vil foreldrene da blir tiltalt for bortføring. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.