Mandolaika Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 Har nettopp feiret bursdagen til minste på 7. Eksempel på gaver h*n fikk: Av et barn fikk h*n 200 kr. og av et søskenpar fikk h*n en hvit t-skjorte til kr.49,50 (prisen hang på) og en pakke blyanter til en tier. Jeg må si jeg reagerte litt på gaven fra søskenparet, synes den var litt stusselig, men helt enig i at det ikke er prisen som betyr noe. 200 kr. synes jeg var mye. Selv kjøper vi som regel gave til rundt hundrelappen-150 når mine skal i barnebursdag. Hva pleier dere å gi gave for? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 Når det er snakk om gaver til klassevenner, så har vi lagt oss på +/- kr.100,- Hvis jeg finner noe ok til 70-80 så kjøper vi det - og andre ganger blir det kanskje 115-125. Er ikke så nøye på det. Når det er snakk om gaver til barn i familien, så ligger vi en god del høyere i pris på gavene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 Vi kjøper for mellom 50 og 100. SOm regel blir det 70-80 kr. Synes det er mer enn nok! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 Rundt en hundrings, heller litt under enn over. Til klassekamerater altså. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest økonomi Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 Hvis noen f.eks lever på økonomisk sosialhjelp er det drøyt å skulle gi dyre gaver til alle bursdager barna blir bedt i. Man får gi gaver utifra den økonomien man har. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fuchur Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 70-125.- Men det varierer jo, noen ganger finner man en finere ting på salg, (kjøpte en figur på fredag til 49,50 (!) som først var satt ned fra 149.- til 99.- Godt kjøp. Andre ganger hender det at det blir litt over 100.- men det blir så mange klassebursdager at vi har problemer med å ta oss råd til å gi for 200.- til alle dem. Til søskenbarna til guttungen gir vi litt mer, rundt 200.- Vi ser også at det av og til ramler inn en og annen litt vel flott presang til bursdagsbarnet her også, men da kan det jo hende at de hadde god råd, eller at de har funnet det på salg til en bra pris eller noe sånt, jeg henger meg ikke opp i det, så lenge flertallet holder igjen og ikke lar "gruppepresset" presse opp prisene og forventningspresset til ungene. Det kommer vel tidsnok tenker jeg...... Kommer litt an på også, om vi har råd til mer akkurat da, eller vi finner noe helt spesielt som vi har lyst til å gi selv om den er dyrere enn vanlig osv. Foreløpig er ungene her (3.klasse) glade og fornøyde med det de får av hverandre, ingen sure miner og sammenligninger hvis én kommer med en liten legosak til 50.- og en annen en stor ting til 150.- Måtte det vare ;-) Jeg "lærte" ca 50.- av svigerinna mi, men den prisen har nok tiden løpt i fra stort sett he he 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 Her gir vi 50 kr til klassen. Syns det er litt lite, finner ihvertfall ikke mye til den prisen så vi pleier å gi penger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 Jeg synes ikke at "inngangsbilletten" til barnebursdager skal være så høy, jeg. Da kan det slå negativt ut = noen har da ikke råd til å la ungene delta i selskapene. Det hadde vært langt verre, enn at du synes ei t-skjorte og blyanter er stusselig... Jeg synes gaven er helt ok, jeg, selv om jeg nok hadde gitt litt mere i verdi. Men husk at det er de voksne (du) som reagerer på beløpet - ikke ungen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 14. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2010 Jeg synes ikke at "inngangsbilletten" til barnebursdager skal være så høy, jeg. Da kan det slå negativt ut = noen har da ikke råd til å la ungene delta i selskapene. Det hadde vært langt verre, enn at du synes ei t-skjorte og blyanter er stusselig... Jeg synes gaven er helt ok, jeg, selv om jeg nok hadde gitt litt mere i verdi. Men husk at det er de voksne (du) som reagerer på beløpet - ikke ungen. Ikke stusselig i seg selv, men litt lite når den var fra 2 barn. Jeg nevner selvfølgelig ikke dette for barnet, tenker ikke så mye på det selv heller, annet enn at jeg synes forskjellen på denne gaven som kom fra 2 barn, og de 200 kronene fra ett annet barn, var stor. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 Til klassekamerater/barnehagevenner de ikke er spesielt nære med, kjøper vi gaver for mellom 50-120 kroner, litt avhengig av hva vi finner. Er det nære kompiser som ungene er mye sammen med, blir det gjerne litt mer. I klassen til eldstemann (4.klasse) er penger blitt populært som gave det siste året, da er taksten 100 kroner. Jeg har aldri reagert på at en gave er for billig, synes det er trist og unødvendig hvis terskelen på sånt skal bli for høy. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 Ikke stusselig i seg selv, men litt lite når den var fra 2 barn. Jeg nevner selvfølgelig ikke dette for barnet, tenker ikke så mye på det selv heller, annet enn at jeg synes forskjellen på denne gaven som kom fra 2 barn, og de 200 kronene fra ett annet barn, var stor. Å gi 200 kr i et barneselskap (våre 3 barn blir bedt i bursdager flere ganger pr mnd), er totalt uaktuelt. Gir ca 100 kr til nærmeste venn, resten av bursdagsbarna får noe til 50-100 kr, ettersom hva jeg har liggende (nøye på at det skal passe mottakerens interesser). Jeg kjøper inn endel turutstyr/ball/bøker/tegnesaker/leker når det er på tilbud. Det meste av dette koster 100-200 kr til fullpris. Så det er ikke på noen måte kjipe ting. Men jeg synes det er en uting å legge lista og forventningene høyt. Guttungen her hadde blitt veldig glad for en vannpistol til 40 kr, og kanskje ikke sååå glad for en fotball til 150 kr. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 Til klassekamerater/barnehagevenner de ikke er spesielt nære med, kjøper vi gaver for mellom 50-120 kroner, litt avhengig av hva vi finner. Er det nære kompiser som ungene er mye sammen med, blir det gjerne litt mer. I klassen til eldstemann (4.klasse) er penger blitt populært som gave det siste året, da er taksten 100 kroner. Jeg har aldri reagert på at en gave er for billig, synes det er trist og unødvendig hvis terskelen på sånt skal bli for høy. ''Jeg har aldri reagert på at en gave er for billig, synes det er trist og unødvendig hvis terskelen på sånt skal bli for høy.'' Enig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke alle har like mye. Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 Jeg synes du er kjip som tenker sånn. Man gir det man evner og mottaker bør være fornøyd med det. Det må ikke bli sånn at barn ikke skal få delta i selskap fordi man ikke har råd til "inngangsbilletten". Har selv vært i den situasjonen og har også vært ute for å glemt selskaå og bare tatt noe jeg allerede har hatt i huset, fordi det ikke har vært alternativer. Skulle jeg heller latt være å sende barnet??? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sånn er det her heldigvis :) Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 Jeg er oppgitt over hvor mye dere gir i gave.... rart vi får noen kravstore bortskjemte barn?? I klassen til poden her er vi blitt enige om femti kroner, og de fleste gir penger. Synes det er akkurat passe. Så kan bursdagsbarnet kjøpe det de har lyst til: Heller én skikkelig tin enn masse "tullegaver"..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 Til klassekamerater gir vi gaver for ca en hundrelapp. Til barn av venner, gir vi vel for mellom 100-200 kr. Til barn i den nærmeste familie gir vi en god del mer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 Det høres kanskje veldig PK ut, men jeg tenker overhodet ikke på hva gavene koster. Dvs. - jeg reagerer muligens litt om noen synes å ha kjøpt alt for dyr gave (ikke PK), men jeg har aldri tenkt tanken at det er stusselig med billig gave. Tenker heller at det er fint med folk som kan begrense seg - nok gaver blir det uansett. Nå skal det sies at barna stort sett har venner/klassekompiser fra foreldre med ganske gode ressurser, og stort sett er gavene helt på det jevne (i vår verden kanskje fra 50-150 kr.). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 Syns dere gir veldig dyre gaver! Nevøer får gaver for rundt 200 kr. Barnehage/skolekamerater får for rundt 30-50 kr. Litt nærmere venner får for rundt 100kr. Jeg kjøper ofte billige ting på salg, så gjemmer jeg det bort til bursdager. Det er jo mange bursdager i løpet av et år, og det blir jo endel penger... :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Poden har kun vært i en bursdag, og da kjøpte vi et spill til 99,- kr. som var nedsatt fra 150,- Går dere utfra hva dere gior for gaven, eller hva prisen egentlig er? Var kanskje litt dyrt det da? (til fireåring). Tenkte rundt 100-lappen er ok, for man får jo ikke stort for mindre enn det.. Synes det viktigste er at man kjøper noe ungen kan ha brukt for, ikke bare kjøper noe for å kjøpe noe.. Da er penger bedre. Skulle vi gitt penger hadde det blitt 100,- kr. Men som sagt så er ejg ny i gamet.. og ikke snakka med andre foreldre i barnehagen om hva som er vanlig.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 50-100 kr. Når de gir penger, som nå er veldig poppis, så er det ca 70-80 kr barna gir. De fyller 9 år i dette skoleåret. Kjøper de gaver blir det fort nærmere hundre. Jeg tenker ikke over verken pris eller hva gaven er. Vi personlig har råd til å gi så mye vi vil, men jeg vet om flere som ikke har den muligheten. Og hovedfokuset er som andre sier, at terskelen for å komme i selskapet skal være lav. Jeg har selv snakket med ei mor som var litt fortvila, mange selskap på rappen, svært dårlig økonomi i den perioden, og frykten for at andre skulle "se ned" på gaven. Barna selv var overlykkelige, for hun hadde kjøpt blyanter og viskelær med motiv som gutta var veldig opphengt i akkurat da. Prisen tror jeg ikke barna enset en gang, jeg gjorde det i allefall ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 I klassen til 3.klassingen ble det bestemt på et foreldremøte at gaver skal koste rundt 50,- Til barnehagebarna ligger gavene jeg kjøper på rundt 80,-, det samme til klassen til hun som går i 5. Til nære venner av ungene gir vi for mellom 80-150,-, avhengig av hva vi finner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.