Gå til innhold

7-åring - arbeidsoppgaver - nivå på ukelønn?

Luska

Anbefalte innlegg

Hva er det realistisk å forvente av en 7-åring når det gjelder arbeidsoppgaver i hjemmet? Og er kr 50,- i uka et ok nivå på ukelønn?

Vi har ikke hatt noe system på ukelønnordningen her i huset frem til nå, hun har sporadisk fått litt hvis jeg syns hun har vært flink til å holde orden på rommet sitt.

Det jeg tenkte å kreve av henne nå, er at hun selv har hovedansvaret for å holde orden på rommet sitt (i motsetning til slik vi har hatt det til nå, hvor det 9 av 10 ganger er jeg som har rydda der). Utover det tenkte jeg kanskje ikke å legge noen faste oppgaver på henne, men at jeg kan be henne om tjenester ved behov, som å hente post, sette inn i oppvaskmaskinen, gå små ærend for meg.

Bør hun få flere faste oppgaver enn kun rommet sitt?

Hvordan gjør dere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest togli

Her får niåringen 200 kroner - og tolvåringen 300 kroner i måneden. De har ansvar for å holde rommene sine ryddige, legge på plass egne klær i klesskapet sitt og gi mat/vann til kattene. Ellers er det litt tilfeldig hva de gjør av ting hjemme. Innimellom vasker de f.eks. badet, kaster søpla osv. Minstemor på fem får ikke ukelønn ennå, men jeg regner med hun kanskje vil begynne å få f.eks. 100 kroner i måneden fra hun begynner på skolen til høsten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 8-åring får 20 kr i uka. Hun skal rydde av matbordet etter seg og rydde rommet sitt (med litt hjelp som regel for det er så VANSKELIG!)

10,5-åringen får 25 kr i uka, og han har som tilleggsoppgave å få med seg søstra si til skolen.

I tillegg får de premiering etter øving (piano og trompet) - men det er som regel en ting og ikke cash. De får også lørdagsgodt og vi abonnerer på Donaldblad.

Jeg synes 50,- høres mye ut men det kommer an på hva pengene skal brukes til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får niåringen 200 kroner - og tolvåringen 300 kroner i måneden. De har ansvar for å holde rommene sine ryddige, legge på plass egne klær i klesskapet sitt og gi mat/vann til kattene. Ellers er det litt tilfeldig hva de gjør av ting hjemme. Innimellom vasker de f.eks. badet, kaster søpla osv. Minstemor på fem får ikke ukelønn ennå, men jeg regner med hun kanskje vil begynne å få f.eks. 100 kroner i måneden fra hun begynner på skolen til høsten?

Takk for svar. Så dere betaler en månedslønn en gang i måneden, i stedet for en gang i uka? Syns barna det er ok, eller syns de at det blir lenge mellom hver gang? ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trebarnsfamilie

Fra ca skolealder og oppover forventer vi at barna deltar i noe av den daglige "driften", som å sette tallerknen sin i oppvaskmaskinen etter måltid, holde rommet sitt ryddig, henge på plass klærne sine (vi hjelper til når det er store mengder rent tøy på en gang som skal inn i skap), ta ut matboksen av sekken osv

Det får de ikke lønn for.

De får ukepenger (ikke lønn) - tror yngstemann fikk 25 i uken når hun var 7.

Etterhvert har de fått ganske mye mer, men da har de også skulle betale en del selv av bussbiletter, noe skoleutstyr osv.

Etterhvert som de har blitt eldre har vi økt forventningene om hva de skal gjøre hjemme (lage litt mat osv) . men oppgaver som ikke er utover det vi har sett på som "normalt" har vi betalt for. Vindusvask, bilvask, pleklipping, beise veranda osv Dette er oppgaver de selv kan velge om de vil gjøre eller ikke, mot betaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere fikk de 15,- hver mandag, men det ble alt for mye for mor å holde styr på å måtte ha småpenger hver uke. :o) Så nå etter jul har vi begynt med månedspenger, 100,- den første mandagen i hver mnd.

De har ikke all verdens plikter, men må henge opp tøyet og sette på plass skoene når de kommer hjem fra skolen, sette frem matbokser på kjøkkenbenken (må veeeldig ofte påminnes akkurat det...) og rydde av bordet etter seg når de har spist.

De har aneldning til å tjene litt mer ved å gå ut med søpla, vanne plantene, støvsuge og slike ting, men det er lite interessant ser det ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Våre på seks og åtte får ikke lommepenger ennå.

Er litt ambivalent i forhold til i hvilken grad lommepenger skal knyttes til oppgaver i hjemmet. Synes det bør være en selvfølge at barna bidrar til fellesskapet hjemme og i det minste bidrar til å holde orden i egne saker uten å få lønn for det. Et alternativ, eller en annen måte å si det på, er jo at manglende bidrag til fellesskapet kan få konsekvenser for lommepengene. Men dette er altså ikke ferdigtygd fra min side ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en 6-åring og en 8-åring.

Dette forventer vi uten at de får betalt for det:

* Henge opp yttertøyet når de kommer hjem

* Henge opp skolesekken

* Komme med matboksen

* Rydde på rommene

* Ordne klær klar til neste skoledag

* Hive skittent tøy i skittenyøyskurvene

* Rydde opp etter seg når de har spist

* Ta ut søppel

Dette er oppgaver vi betaler for (har ei kryssliste, hvor hvert kryss har en verdi på kr. 5 - og hvert 10. felt er skravert. Det utbetales kr. 50 hver gang de kommer til et skravert felt)

* Tømme oppvaskmaskinen (fast hver onsdag)

* Dekke på middagbordet (et par ganger i uka)

* Ta av middagsbordet og stable inn i oppvaskmaskinen (fast hver onsdag)

* Vaske opp i oppvaskkummen det som vi ikke kjører i oppvaskmasinen (fast hver onsdag)

* Brette rent tøy (eget) og legge på plass

* Støvsuge på rommet sitt

Vi voksne vurderer innsatsen og hvor mange kryss det får. Hvis de går sammen om å tømme oppvaskmaskinen, rydde av middgasbordet og stable inn i maskinen får de som regel to kryss hver. Hvis én gjør det alene blir det 3-4 kryss.

Jeg føler det litt som Elextra at ungene skal lære seg til at det ikke er alt man skal få betalt for. Å drive en familie er et samarbeidsprosjekt. Samtidig syns jeg det er greit at de tjener seg noen kroner, som de for øvrig har blitt veldig flinke til å spare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en 10-åring. Ho har fått 20,- fram til for ca. 1 år siden (?)

Da fikk ho beskjed om at dersom rommet er ryddet og støvsugd i løpet av helgen, så får ho 50,-. Det gikk bra i starten, men nå skjer det ikke så ofte lenger.

Så ho får fortsatt 20,-.

Dersom ho gjør større oppgaver så får ho betalt for det. (Sette inn noen tallerkner i oppvaskmaskinen, hente post, ut med søppel osv. teller ikke.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre på seks og åtte får ikke lommepenger ennå.

Er litt ambivalent i forhold til i hvilken grad lommepenger skal knyttes til oppgaver i hjemmet. Synes det bør være en selvfølge at barna bidrar til fellesskapet hjemme og i det minste bidrar til å holde orden i egne saker uten å få lønn for det. Et alternativ, eller en annen måte å si det på, er jo at manglende bidrag til fellesskapet kan få konsekvenser for lommepengene. Men dette er altså ikke ferdigtygd fra min side ennå.

Jeg tenker litt sann at penger får de jo uansett. Og da er det greit å lære seg at man må gjøre noe for å få dem. Så (litt større) oppgaver i hjemmet belønnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en 6-åring og en 8-åring.

Dette forventer vi uten at de får betalt for det:

* Henge opp yttertøyet når de kommer hjem

* Henge opp skolesekken

* Komme med matboksen

* Rydde på rommene

* Ordne klær klar til neste skoledag

* Hive skittent tøy i skittenyøyskurvene

* Rydde opp etter seg når de har spist

* Ta ut søppel

Dette er oppgaver vi betaler for (har ei kryssliste, hvor hvert kryss har en verdi på kr. 5 - og hvert 10. felt er skravert. Det utbetales kr. 50 hver gang de kommer til et skravert felt)

* Tømme oppvaskmaskinen (fast hver onsdag)

* Dekke på middagbordet (et par ganger i uka)

* Ta av middagsbordet og stable inn i oppvaskmaskinen (fast hver onsdag)

* Vaske opp i oppvaskkummen det som vi ikke kjører i oppvaskmasinen (fast hver onsdag)

* Brette rent tøy (eget) og legge på plass

* Støvsuge på rommet sitt

Vi voksne vurderer innsatsen og hvor mange kryss det får. Hvis de går sammen om å tømme oppvaskmaskinen, rydde av middgasbordet og stable inn i maskinen får de som regel to kryss hver. Hvis én gjør det alene blir det 3-4 kryss.

Jeg føler det litt som Elextra at ungene skal lære seg til at det ikke er alt man skal få betalt for. Å drive en familie er et samarbeidsprosjekt. Samtidig syns jeg det er greit at de tjener seg noen kroner, som de for øvrig har blitt veldig flinke til å spare :)

''* Ordne klær klar til neste skoledag''

Det skal jentungen her få begynne med for nå er jeg lei av at det ofte ikke er bra nok når jeg finner frem noe. Hun får da beskjed om at hun vet at når det som ligger fremme ikke er bra nok så må hun gå på rommet og finne noe selv, men det gidder hun jo ikke og da har vi det gående... Men i kveld skal hun få finne frem det hun skal ha på seg i morra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Nå har jeg en 10-åring. Ho har fått 20,- fram til for ca. 1 år siden (?)

Da fikk ho beskjed om at dersom rommet er ryddet og støvsugd i løpet av helgen, så får ho 50,-. Det gikk bra i starten, men nå skjer det ikke så ofte lenger.

Så ho får fortsatt 20,-.

Dersom ho gjør større oppgaver så får ho betalt for det. (Sette inn noen tallerkner i oppvaskmaskinen, hente post, ut med søppel osv. teller ikke.)

Minner meg om da jeg selv var rundt 16 år og min mor begynte å gi meg noe økte lommepenger i forbindelse med at jeg vasket enkelte rom hjemme.

Samme tid begynte jeg å jobbe litt utenfor hjemmet og erfarte jo fort at annen jobb var bedre betalt :). Min mor hadde imidlertid ikke sans for at jeg sa "nei takk" til jobben hun tilbød ;).

Egentlig synes jeg det er rimelig at en 16-17-åring skal hjelpe til hjemme uten at det er lønnet arbeid. Ideelt sett vil jeg altså gjerne fristille lommepenger fra husarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Som flere her har vi forsøkt å ikke knytte hverdagsinnsats i Familien AS til lønn, men praktiserte en omvendt variant fra 10-årsalderen som har fungert ok. I stedefor å få penger for det han gjør har han blitt trukket for det han ikke gjør, og har på den måten fått bevissthet rundt egen innsats' betydning. "Noen andre må premieres for det de ikke skulle gjort, men må gjøre fordi han sluntret unna", har vært prinsippet. Ingen trappevask utført før gullrekka fredag var lik minus 10 fra ukelønna feks. Dette var et språk om både delaktighet, unnasluntring og forventninger vår jr iallefall forstod kjapt og greit. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss får de to eldste (9 og 10) 50,- i ukelønn hvis rommet er ryddet og de er flinke til å hjelpe til utenom det når de får beskjed. Da tar de ut søppel, støvsuger, henter ting, tar ut av oppvaskmaskinen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Takk for svar. Så dere betaler en månedslønn en gang i måneden, i stedet for en gang i uka? Syns barna det er ok, eller syns de at det blir lenge mellom hver gang? ;o)

Vi begynte med en gang i uka, men fant fort ut at vi alltid glemte å ta ut kontanter, så da var det mye enklere å gi dem månedslønn istedet :)

Etterhvert som ungene får minibankkort (det finnes vel et fra de er 13 år gamle?), så er det mulig vi overfører penger en gang i uka (dersom ungene helst vi ha oftere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg om da jeg selv var rundt 16 år og min mor begynte å gi meg noe økte lommepenger i forbindelse med at jeg vasket enkelte rom hjemme.

Samme tid begynte jeg å jobbe litt utenfor hjemmet og erfarte jo fort at annen jobb var bedre betalt :). Min mor hadde imidlertid ikke sans for at jeg sa "nei takk" til jobben hun tilbød ;).

Egentlig synes jeg det er rimelig at en 16-17-åring skal hjelpe til hjemme uten at det er lønnet arbeid. Ideelt sett vil jeg altså gjerne fristille lommepenger fra husarbeid.

Da tenker jeg. Er det bedre å gi penger til barna uten at de gjøre noe, eller er det bedre å gi dem penger for at de gjør noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tenker jeg. Er det bedre å gi penger til barna uten at de gjøre noe, eller er det bedre å gi dem penger for at de gjør noe?

Jeg synes det beste er at de gjør noe uten å forvente betaling. Hos oss er det uavhengig av betaling ikke aktuelt å ikke bidra hjemme. De skal rydde, gå ut med søppel, legge frem matbokser, legge skittentøy til vask, henge opp yttertøy, osv. Hvis ikke det blir gjort, maser vi på dem til det blir gjort. Barna er 9 og snart 12.

Når de får penger for å hjelpe til, kan de jo velge å ikke få penger og da slippe å bidra hjemme. Det synes jeg ikke er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det beste er at de gjør noe uten å forvente betaling. Hos oss er det uavhengig av betaling ikke aktuelt å ikke bidra hjemme. De skal rydde, gå ut med søppel, legge frem matbokser, legge skittentøy til vask, henge opp yttertøy, osv. Hvis ikke det blir gjort, maser vi på dem til det blir gjort. Barna er 9 og snart 12.

Når de får penger for å hjelpe til, kan de jo velge å ikke få penger og da slippe å bidra hjemme. Det synes jeg ikke er greit.

Slike småting du nevner her er en selvfølge for 10-åringen her i huset. Men å rydde rommet er "tungt". Så det får ho ukelønn for. I tillegg får ho penger dersom ho gjør større ting i huset.

Generelt å rydde etter seg selv med oppvask og klær er jo bare noe man gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''* Ordne klær klar til neste skoledag''

Det skal jentungen her få begynne med for nå er jeg lei av at det ofte ikke er bra nok når jeg finner frem noe. Hun får da beskjed om at hun vet at når det som ligger fremme ikke er bra nok så må hun gå på rommet og finne noe selv, men det gidder hun jo ikke og da har vi det gående... Men i kveld skal hun få finne frem det hun skal ha på seg i morra.

Hos oss fungerer det veldig bra at de finner fram klær selv. Dette har de gjort i flere år nå, og vi har aldri diskusjoner om morgenen om påkledning.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike småting du nevner her er en selvfølge for 10-åringen her i huset. Men å rydde rommet er "tungt". Så det får ho ukelønn for. I tillegg får ho penger dersom ho gjør større ting i huset.

Generelt å rydde etter seg selv med oppvask og klær er jo bare noe man gjør.

Så hvis hun velger å ikke rydde rommet og dermed ikke få ukelønn, er det greit?

Det er det nemlig ikke hos oss. De må også støvsuge, lage mat og gjøre andre oppgaver ved behov. Imidlertid får de betalt hvis de måker snø og klipper plen, dette blir da ekstra penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...