Gå til innhold

Slutte med nattbleie.

margerita1365380476

Anbefalte innlegg

margerita1365380476

Gutten vår blir 4 år neste mnd. Han sluttet med blei i fjor sommer.

Han bruker fortsatt nattbleie. Den er som regel ganske våt om morgenen,men det har hendt den er tørr også.

Vi har lenge snakket om at han skal slutte å bruke bleie om natten.

I kveld når han la seg ville han sove uten bleie.

Skal jeg ta sjansen på det når bleia hans bruker å være våt?

Et sted må man vel begynne.

Jeg la et tisselaken i senga for sikkerhets skyld.

Tror dere dette går bra eller skulle jeg ventet litt til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Persille1365381127

Billa bestemte seg for å slutte en dag, helt plutselig - det var på femårsdagen hennes, og siden har det vært tørt.

Dersom han kan kontrollere det selv (og det blir vått av "latskap") så er han antagelig tørr fra nå av, men dersom han bare vil sove uten og ikke selv vet hvordan han skal kontrollere det - så er det ikke sikkert det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poden her sluttet med dagbleie da han var 3 år 4 mnd og nattbleien ganske akkurat 1 år etter. Den hadde sikkert vært tørr en stund alt da, men han må være heeeeelt sikker før han kaster seg ut i det. :o)

Snuppa var 3 år 8 mnd før hun sluttet med dagbleie og det tok vel en uke før nattbleien var borte. Hadde hun sluttet med bleie så hadde hun sluttet mente hun. :o)

Kan ikke huske at noen av dem hadde uhell om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette klarer ikke jeg svare deg på, vi "sliter" litt med vår gutt selv på akkurat det.... han er snart 5,5 år, og har fortsatt klissvåt nattbleie hver eneste natt. Har prøvd i perioder hvor han har vært motivert å la han sove uten, men det ender alltid med at han sover som en stein og er klissvåt fra hæla til øra. Han blir så fortvilt for dette selv!! Både det å sove med bleie og det å sove uten og bli våt. Vi vet ikke helt hva vi skal finne på.

"Spikeren i kista" for storebror er jo at lillesøster på 3 har sluttet med dagbleie og også hatt et par helt tørre netter også, han er utrolig fortvilet over dette... vil så gjerne, "men jeg bare GREIER det ikke mamma, jeg kjenner det jo ikke når jeg sover!"

Håper det går bedre for dere!! Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å prøve, så ser man jo hvordan det går :-)

Mellomste her er fortsatt nattvæter, og snart 11. Ikke noe problem det heller igrunn. Ho har blitt vant til det. Har blitt mye bedre det siste året, og nå er det kanskje våt seng et par ganger i mnd, bruker alltid nattbleie hvis ho ligger borte hos andre, men aldri hjemme lenger.

For et par år siden var 5-6 av 7 netter våte.

Går gradevis rette veien, og det er godt å se :-)

Man vet ikke før man prøver, og det ordner seg tilslutt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Billa bestemte seg for å slutte en dag, helt plutselig - det var på femårsdagen hennes, og siden har det vært tørt.

Dersom han kan kontrollere det selv (og det blir vått av "latskap") så er han antagelig tørr fra nå av, men dersom han bare vil sove uten og ikke selv vet hvordan han skal kontrollere det - så er det ikke sikkert det går.

Jeg tror vel bare dere må prøve. Snuppa sluttet med bleie da ho var drøye 2 år, og nattbleia gikk en mnd. senere. Vi hadde noen våte netter innimellom, men ikke ofte. Etter ca. 1/2 år skjedde det aldri uhell mer.

Ho ville rett og slett ikke ha på bleia igjen når ho hadde sluttet på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg tror vel bare dere må prøve. Snuppa sluttet med bleie da ho var drøye 2 år, og nattbleia gikk en mnd. senere. Vi hadde noen våte netter innimellom, men ikke ofte. Etter ca. 1/2 år skjedde det aldri uhell mer.

Ho ville rett og slett ikke ha på bleia igjen når ho hadde sluttet på dagen.

Den var kanskje ikke til meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å holde seg tørr om natten avhenger av to ting. Urinproduksjonen skal reduseres mens man sover og lukkemuskelen til blæren skal gjøre jobben sin selv om man sover.

Disse tingene er _ikke_viljestyrte_ og utvikles i svært ulikt tempo hos barna. Slett ikke uvanlig at gutter i 5-6årsalderen ikke er tørre om natta. Om man fjerner nattbleie for tidlig lærer barna ikke annet enn at det er ekkelt å våkne i en tissevåt seng. Og man får mye mer klesvask...

Prøv å finn ut når på natten barnet tisser. Er bleien som regel tørr fram til en time eller mindre før han våkner, kan det være greit å vekke barnet å rushe til doen om morgenen. Noen barn tisser på seg idet de våkner.

Er bleien våt alt klokken ett om natten, ville jeg utsatt hele bleiesluttprosjektet. Det vil fort ende i masse skyld og nederlag for barnet. Som sagt er det noe barnet ikke kan viljestyre.

Uansett er det viktig at bleieslutt skjer ut fra barnets ønsker, ikke voksnes påtrykk. Altså det er helt greit for mamma og pappa at du(barnet) bruker nattbleier, så lenge det er greit for deg.

Å slutte med nattbleie bør ikke være et prestisjeprosjekt. Våre barn har aldri fått premie for å være tørre om natten. Det er ikke en større prestasjon enn å la være å få kviser. Men vi har gledet oss med dem og feiret når de har blitt tørre, særlig om dette har vært viktig for barnet.

Samtidig har vi gjort det helt klart at vi som foreldre er like fornøyde med dem enten de er tørre om natta eller ikke.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å holde seg tørr om natten avhenger av to ting. Urinproduksjonen skal reduseres mens man sover og lukkemuskelen til blæren skal gjøre jobben sin selv om man sover.

Disse tingene er _ikke_viljestyrte_ og utvikles i svært ulikt tempo hos barna. Slett ikke uvanlig at gutter i 5-6årsalderen ikke er tørre om natta. Om man fjerner nattbleie for tidlig lærer barna ikke annet enn at det er ekkelt å våkne i en tissevåt seng. Og man får mye mer klesvask...

Prøv å finn ut når på natten barnet tisser. Er bleien som regel tørr fram til en time eller mindre før han våkner, kan det være greit å vekke barnet å rushe til doen om morgenen. Noen barn tisser på seg idet de våkner.

Er bleien våt alt klokken ett om natten, ville jeg utsatt hele bleiesluttprosjektet. Det vil fort ende i masse skyld og nederlag for barnet. Som sagt er det noe barnet ikke kan viljestyre.

Uansett er det viktig at bleieslutt skjer ut fra barnets ønsker, ikke voksnes påtrykk. Altså det er helt greit for mamma og pappa at du(barnet) bruker nattbleier, så lenge det er greit for deg.

Å slutte med nattbleie bør ikke være et prestisjeprosjekt. Våre barn har aldri fått premie for å være tørre om natten. Det er ikke en større prestasjon enn å la være å få kviser. Men vi har gledet oss med dem og feiret når de har blitt tørre, særlig om dette har vært viktig for barnet.

Samtidig har vi gjort det helt klart at vi som foreldre er like fornøyde med dem enten de er tørre om natta eller ikke.

mvh

For et kjempefint innlegg, god lesning. Som du ser av innlegget mitt under er vår gutt på snart 5,5 fortsatt klissvåt hver eneste natt. For oss er dette helt "greit", vi er alldeles rolige når det gjelder bleieslutt, har ikke presset med verken det ene eller det andre når det gjaldt bleieslutt på dagen heller. Det er gutten selv som syns at dette er et problem, vi prøver bare å roe og trøste og si at det gjør ingenting og at det er mange som er store skolebarn før de slutter med nattbleie.

Jeg tror at det som trigget hans oppmerksomhet når det gjaldt dette, at han begynte å bli litt stor til å bruke nattbleie, var da vi var på overnattingstur med noen venner og hans jevnaldrende venninne kommenterte HØYT og tydelig at "hvorfor i all verden bruker han BLEIE, er han en BABY eller??" det var første gang han hørte noe om dette.... og snart er det overnattingstur med barnehagen, og jeg er så bekymret for at noen andre barn skal komme med lignende kommentarer og gjøre han lei seg...

Kjenner du noe til bruk av Minirin...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

For et kjempefint innlegg, god lesning. Som du ser av innlegget mitt under er vår gutt på snart 5,5 fortsatt klissvåt hver eneste natt. For oss er dette helt "greit", vi er alldeles rolige når det gjelder bleieslutt, har ikke presset med verken det ene eller det andre når det gjaldt bleieslutt på dagen heller. Det er gutten selv som syns at dette er et problem, vi prøver bare å roe og trøste og si at det gjør ingenting og at det er mange som er store skolebarn før de slutter med nattbleie.

Jeg tror at det som trigget hans oppmerksomhet når det gjaldt dette, at han begynte å bli litt stor til å bruke nattbleie, var da vi var på overnattingstur med noen venner og hans jevnaldrende venninne kommenterte HØYT og tydelig at "hvorfor i all verden bruker han BLEIE, er han en BABY eller??" det var første gang han hørte noe om dette.... og snart er det overnattingstur med barnehagen, og jeg er så bekymret for at noen andre barn skal komme med lignende kommentarer og gjøre han lei seg...

Min ene datter var sengevæter og jeg var fryktelig engstelig for hvordan vennene ville reagere om de fikk vite om det. Uten min viten tok datteren min for seg alle i klassen (tror hun gikk i 3.-4.klasse?) i gruppe (de var rundt 10 elevr) og fortalte dem at hun hadde et problem hun ikke kunne noe for selv. Hun sa at hun sov veldig tungt om natta og at hun ikke greide å våkne når hun måtte tisse. Av den grunn brukte hun "nattruser" beregnet på _store_ barn. Det var faktisk en annen i klassen som kunne fortelle at han skjønte henne fordi han hadde slitt med det samme selv, men at han nå var kvitt problemet.

Datteren min møtte kun forståelse for dette, så jeg er fryktelig glad hun var åpen om det :)

Dessverre er det jo ikke alltid det vil funke å være åpen, men det trenger altså ikke automatisk medføre at man blir ertet. Det viktige er iallefall å fortelle at dette ikke er flaut siden sønnen ikke kan noe for det selv. Uansett er han liten ennå, så han deler problemet med svært mange på samme alder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På barnehagetur er det som regel mange små gutter med STORE hemmeligheter...

;-)

Personalet er som regel dyktige på diskrete løsninger. Det er mye tøft å få i trusebleier så de ser mindre bleiete og mer trusete ut. Gjør et nettsøk.

Jeg har lite erfaring med Minirin, men jeg vet det fordrer begrenset væskeinntak fra ganske tidlig på ettermiddagen. Fastlegen vil kunne gi god veiledning. Må selvsagt prøves ut på forhånd.

Selv om man ikke som foreldre skal gjøre dette til et problem, er det viktig å ikke bagatellisere det når barnet opplever det som et problem.

Alternativt kan man kjøpe eller leie alarm. Enten i form av laken eller en mindre utgave som plasseres i et gammeldags damebind. Fordelen med det siste er at barnet ikke rekker å tisse mange dråpene før alarmen uler.

Skal man bruke alarm må både små og store være veldig motiverte. Et styr mens det står på. Men virker hestekuren er det vel verdt det.

Noen barn ville sikkert brukt bleie på dagtid til de tok lappen om de ikke fikk et visst press på seg. Dagens bleier er alt for behagelige.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Attekattenoa

mvh

''Disse tingene er _ikke_viljestyrte_ og utvikles i svært ulikt tempo hos barna.''

Men det finnes også de som ikke gidder. Guttungen fikk beskjed om at han kunne få slutte med nattbleie når han hadde tørr bleie om morgenen. Noe som resulterte i at han tok av seg bleia for å tisse i senga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Min ene datter var sengevæter og jeg var fryktelig engstelig for hvordan vennene ville reagere om de fikk vite om det. Uten min viten tok datteren min for seg alle i klassen (tror hun gikk i 3.-4.klasse?) i gruppe (de var rundt 10 elevr) og fortalte dem at hun hadde et problem hun ikke kunne noe for selv. Hun sa at hun sov veldig tungt om natta og at hun ikke greide å våkne når hun måtte tisse. Av den grunn brukte hun "nattruser" beregnet på _store_ barn. Det var faktisk en annen i klassen som kunne fortelle at han skjønte henne fordi han hadde slitt med det samme selv, men at han nå var kvitt problemet.

Datteren min møtte kun forståelse for dette, så jeg er fryktelig glad hun var åpen om det :)

Dessverre er det jo ikke alltid det vil funke å være åpen, men det trenger altså ikke automatisk medføre at man blir ertet. Det viktige er iallefall å fortelle at dette ikke er flaut siden sønnen ikke kan noe for det selv. Uansett er han liten ennå, så han deler problemet med svært mange på samme alder ;)

Gosh, imponert over jenta di!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Disse tingene er _ikke_viljestyrte_ og utvikles i svært ulikt tempo hos barna.''

Men det finnes også de som ikke gidder. Guttungen fikk beskjed om at han kunne få slutte med nattbleie når han hadde tørr bleie om morgenen. Noe som resulterte i at han tok av seg bleia for å tisse i senga.

LOL!

;-)

Det er vel gjerne de som tisser på morgenen eller når de nesten er våkne om natta.

De som tisser når de sover tungt, har ikke så mye vilje involovert. Barn som virkelig ønsker å bli tørre om natta, men ikke klarer det, kan ikke styre dette med viljen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøff datter!

En av mine kom hjem fra barnehageleir og fortalte med overraskelse og undring at både Peder, Torill og Lukas brukte nattbleier...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Gosh, imponert over jenta di!

Jeg ble ikke så rent lite imponert jeg heller ;)

Tror forøvrig ikke hun hadde gjort det idag (snart 13 år gammel) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Tøff datter!

En av mine kom hjem fra barnehageleir og fortalte med overraskelse og undring at både Peder, Torill og Lukas brukte nattbleier...

mvh

Hehe, så de legger merke til det i barnehagen også, ja ;)

Datra mi er nok ikke like tøff idag (snart 13) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, så de legger merke til det i barnehagen også, ja ;)

Datra mi er nok ikke like tøff idag (snart 13) ;)

Og de fortalte om det frivillig!

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...