Gå til innhold

Får raskt sår stump

Rith

Anbefalte innlegg

Lille er 10 mnd nå og får veldig lett sår stump. Hun kan ha avføring opptil 5-6 ganger pr dag og bleia må skiftes så fort hun er ferdig hvis ikke blir hun kjempesår.

En gang hadde hun åpent sår!

Lurer på om visse mattyper kan gjøre stumpen sår?

Noen erfaringer å dele som kan gjøre meg litt klokere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest fattigmor

5-6 ganger om dagen høres da voldsomt ut! Er det noe hun ikke tåler? Smører du henne godt etter hvert pleieskift? Tror du skal passe på litt, hva hun spiser...det er ikke normalt å bæsje så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5-6 ganger om dagen høres da voldsomt ut! Er det noe hun ikke tåler? Smører du henne godt etter hvert pleieskift? Tror du skal passe på litt, hva hun spiser...det er ikke normalt å bæsje så mye.

Nei syns også det er mye, og har pga det og den såre stumpen lurt på om det kan være noe hun ikke tåler.

Ja smører godt når det vises tegn til at hun blir sår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Snuppa mi var sånn da hun var liten. Om hun spiste en liten munnfull kom det garantert ut en bleie full. Hun var sår og vi prøvde diverse salver og bleietyper. Var hos lege med henne da hun var halvannet år pga bleieutslettet og rådet var da å slutte med bleier rett og slett. Og avføringen ville normalisere seg etterhvert, noe den også gjorde. Hun var bleie og utslettfri da hun var to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Har det alltid vært slik? Eller er det noe som er begynt i det siste, det kan nemlig ha sammenheng med at de får tenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket fort om ungen hadde spist noe med f.eks tomatpuré. Da ble h*n raskere sår enn ellers.

Jeg sverger til Calendula stellesalve fra Weleda. Den fikser problemet med en gang. Så ofte forskjell fra bleieskift til bleieskift...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snuppa mi var sånn da hun var liten. Om hun spiste en liten munnfull kom det garantert ut en bleie full. Hun var sår og vi prøvde diverse salver og bleietyper. Var hos lege med henne da hun var halvannet år pga bleieutslettet og rådet var da å slutte med bleier rett og slett. Og avføringen ville normalisere seg etterhvert, noe den også gjorde. Hun var bleie og utslettfri da hun var to.

Var hun slik hele tiden?

Hun er ikke slik hele tiden, men ofte. Jeg klarer ikke helt å skjønne hva som gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket fort om ungen hadde spist noe med f.eks tomatpuré. Da ble h*n raskere sår enn ellers.

Jeg sverger til Calendula stellesalve fra Weleda. Den fikser problemet med en gang. Så ofte forskjell fra bleieskift til bleieskift...

Prøver å undersøke hva som gjør det, mulig det er dessertglassene fra nestle. De er ganske syrlige også, akkurat slik virker avføringen å være. Vet ikke om banan kan virke slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det alltid vært slik? Eller er det noe som er begynt i det siste, det kan nemlig ha sammenheng med at de får tenner.

Ja jeg har også tenkt den tanken, men hvor lang tid i før de får tenner kan det merkes på magen?

Hun er urolig, sutrete og sikler en del nå også, så det kan jo være flere tenner på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å undersøke hva som gjør det, mulig det er dessertglassene fra nestle. De er ganske syrlige også, akkurat slik virker avføringen å være. Vet ikke om banan kan virke slik?

Har ikke merket det på banan på mine, men lillesøster reagerte på kumelk i den alderen. Løs hyppig illeluktende avføring som etset i huden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa her fikk åpne kjøttsår i rumpa om hun spiste jordbæryoghurt! Det kunne ta bare et par timer og jeg tuller ikke, har sett det med egne øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste var også slik, måtte skiftes på umiddelbart etter bæsjing ellers ble det veldig sårt.

Jeg slutta etter hvert med alt av ferdigmat, slutta å bruke våtservietter (bare skylte stumpen under rennende vann og lot det tørke veldig godt) og bytta bleiemerke - og da gav det seg. Smurte når det var antydning til rødt, men før vi gjorde disse tiltakene hjalp det ikke.

Vet ikke hva hun spiser, men det er så ymse i glassmaten som kan gjøre utslag. Og det kan jo være ett matslag hun ikke tåler, men det er vanskelig å finne ut av...

Håper dere finner ut av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste var også slik, måtte skiftes på umiddelbart etter bæsjing ellers ble det veldig sårt.

Jeg slutta etter hvert med alt av ferdigmat, slutta å bruke våtservietter (bare skylte stumpen under rennende vann og lot det tørke veldig godt) og bytta bleiemerke - og da gav det seg. Smurte når det var antydning til rødt, men før vi gjorde disse tiltakene hjalp det ikke.

Vet ikke hva hun spiser, men det er så ymse i glassmaten som kan gjøre utslag. Og det kan jo være ett matslag hun ikke tåler, men det er vanskelig å finne ut av...

Håper dere finner ut av det!

Tusen takk for info, skal prøve meg frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snuppa her fikk åpne kjøttsår i rumpa om hun spiste jordbæryoghurt! Det kunne ta bare et par timer og jeg tuller ikke, har sett det med egne øyne.

Ja det åpne såret hun hadde en gang så nesten ut som huden etset. Men hvordan fungerer jordbær og yoghurt hver for seg? Blir hun sår av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke merket det på banan på mine, men lillesøster reagerte på kumelk i den alderen. Løs hyppig illeluktende avføring som etset i huden.

Hun får ikke kumelk, og ingen produkter med kumelk. Så jeg kan hvertfall utelukke det. Men det er mange andre ting jeg må prøve meg frem på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Var hun slik hele tiden?

Hun er ikke slik hele tiden, men ofte. Jeg klarer ikke helt å skjønne hva som gjør det.

Legen mente at hun "bare var slik" og at det ikke skyldes noen spesiell grunn. Og hun hadde rett i at hun kom til å vokse det av seg.

Ikke alle barn er like. Om hun hadde det hele tiden er jeg litt usikker på, men jeg husker utallige bleieskift og sår gråt pga vond stump. Og at vi alltid måtte skifte bæsjbleier, enten vi var på butikken eller på besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det åpne såret hun hadde en gang så nesten ut som huden etset. Men hvordan fungerer jordbær og yoghurt hver for seg? Blir hun sår av det?

Hun spiste ikke rene jordbær den gangen, men andre yoghurter gikk bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk såpe eller våtservietter, og bytt bleien med en gang hun har bæsjet. Ellers vet jeg ikke helt hva som kan gjøres..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare ett tips som hjelper mot sår stump.Ha på masse potetmel,brukte kun det på mine små.

Takk for svar, det skal jeg prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...