Gumman Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Etter å ha slitt med lesemotivasjonen hos vår 9-årige gutt, har det endelig løsnet. Han har lest saaaakte, og vi har fått høre at det eneste som hjelper er å øve, øve og øve.... Men å finne motivasjonen for det har ikke vært lett. Det som nå ser ut til å ha hjulpet hos oss var å innføre opptjening av spilletid til PS3/Wii via lesing. Ett minutt lesing gir ett minutt spilletid. For hver bok (på over 100 sider), er det en ekstrapremie, eks.vis i form av et nytt spill. Selvsagt gjør vi noen unntak når det gjelder venner på besøk og spilling innimellom, men vi har også da en regel om at det går an å pådra seg lesegjeld. Vi har vært fokusert på at det ikke skal føles for tungt, slik at målet i realiteten er at han skal lese minst en halv time ekstra hver dag, og at vi ikke skal presse til noe særlig mer enn det. Nå har vi kommet så langt i dette arbeidet, at han begynner å kose seg med lesestunden sin. Han synes det er en rettferdig ordning og han begynner å merke at det går lettere å lese jo mere han leser. Forhåpentligvis har vi kommet inn i en god sirkel som vi ikke faller ut av :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Så lurt å lage et slikt belønningssystem. Også så flott at han kjenner at jo mer han leser jo mer koser han seg med det. Flinke er dere 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest been there done that Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 Jeg synes det er et evig mas om denne lesingen. Jeg lærte meg å lese, og da var det greit. Mitt barn leser det de får beskjed om på skolen. Så leser vi noen bøker av og til. Ellers er favoritten Donald Duck. Og det synes jeg er greit. Jeg tror de vil like å lese når de finner noe som fenger dem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. april 2010 Del Skrevet 1. april 2010 Jeg synes det er et evig mas om denne lesingen. Jeg lærte meg å lese, og da var det greit. Mitt barn leser det de får beskjed om på skolen. Så leser vi noen bøker av og til. Ellers er favoritten Donald Duck. Og det synes jeg er greit. Jeg tror de vil like å lese når de finner noe som fenger dem. Om barn sliter med noe som er viktig at de gjør er belønningssystemer en utmerket løsning. Lesing går ikke av seg selv for alle barn akkurat som rydding eller å komme seg avgårde i tide. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest been there done that Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Om barn sliter med noe som er viktig at de gjør er belønningssystemer en utmerket løsning. Lesing går ikke av seg selv for alle barn akkurat som rydding eller å komme seg avgårde i tide. mvh Helt enig med deg i det. Jeg bare synes det er et lesemas uten like. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Helt enig med deg i det. Jeg bare synes det er et lesemas uten like. Det har nok en sterk sammenheng med at stadig flere elever går ut av ungdomsskolen som funksjonelle analfabeter. At skolen i langt større grad burde sett på lærebøker og læringsmetoder er en annen sak. Man kan mase på ungene så det virker mot sin hensikt. Men å satse på at det går seg til, vil i forhold til en god del barn være å tro på julenissen. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest been there done that Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Det har nok en sterk sammenheng med at stadig flere elever går ut av ungdomsskolen som funksjonelle analfabeter. At skolen i langt større grad burde sett på lærebøker og læringsmetoder er en annen sak. Man kan mase på ungene så det virker mot sin hensikt. Men å satse på at det går seg til, vil i forhold til en god del barn være å tro på julenissen. mvh Vi har sikkert vært heldig i vår familie da. Det bare byr meg imot at man helst skal ha lest bøker på str med Harry Potter innen andre eller tredjeklasse, samt masing om lesing hele tiden. Men mulig at de som gjør det får noen fortrinn i samfunnet.Mitt barn blir 11. Har hørt mye på lydbøker. Elsker Donald. Lest og hørt alle Svein og Rotta bøkene. Gjort leselekser. Leser rulleteksten på film.Og tar andre lekser greit. Jeg føler kanskje et stikk av dårlig samvittighet at vi burde lest mere kjente verker. Men vi koser oss med andre ting. Og jeg er redd for at det blir for mye mas å skal tvinge han til å lese mer. Men jeg sørger for at vi er innom biblioteket av og til, slik at han låner noen bøker. Jeg er egentlig fornøyd, men føler at jeg som mor ikke på langt nær gjør det bra nok med tanke på det lesepresset som er i samfunnet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Vi har sikkert vært heldig i vår familie da. Det bare byr meg imot at man helst skal ha lest bøker på str med Harry Potter innen andre eller tredjeklasse, samt masing om lesing hele tiden. Men mulig at de som gjør det får noen fortrinn i samfunnet.Mitt barn blir 11. Har hørt mye på lydbøker. Elsker Donald. Lest og hørt alle Svein og Rotta bøkene. Gjort leselekser. Leser rulleteksten på film.Og tar andre lekser greit. Jeg føler kanskje et stikk av dårlig samvittighet at vi burde lest mere kjente verker. Men vi koser oss med andre ting. Og jeg er redd for at det blir for mye mas å skal tvinge han til å lese mer. Men jeg sørger for at vi er innom biblioteket av og til, slik at han låner noen bøker. Jeg er egentlig fornøyd, men føler at jeg som mor ikke på langt nær gjør det bra nok med tanke på det lesepresset som er i samfunnet. ''Det bare byr meg imot at man helst skal ha lest bøker på str med Harry Potter innen andre eller tredjeklasse, samt masing om lesing hele tiden.'' Vi har nok vært heldig å unnsluppet det aller verste maset og de verste lesekampanjene. Derfor er min personlige opplevelse på området nok ikke så anstrengt som din. Den lesekampanjen fra skolens side som funket dårligst var den der de skulle skrive rappaorter om bøkene de leste. Gjett hvem som kjapt fant ut at det var om å gjøre å lese minst mulig for å slippe rapportene! Og bøker som ble lest uten at man skrev rapport gjaldt liksom ikke. På hjemmeplan opplevde vi at et av barna gikk fra lesehater til leseelsker med generøse hjemmesnekrede belønningssystem. Med dette barnet anså jeg det som en dyd av nødvendighet for å komme over kneika. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.