jubalong70 Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Jeg overhørte nylig to voksne som snakket med et barn som hadde løs tann. Den ene anbefalte barnet å legge tanna i en konvolutt, for da kom tannfeen med papirpenger. Forelderen til barnet fortalte at dette visste barnet allerede, også lo de godt Men altså, er det vanlig at barna får 50,- for en tann som er felt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gumman Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Hos oss er satsen fortsatt 10 eller 20 kroner alt etter hva tannfeen har i pengepungen sin den natten... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 26. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2010 Hos oss er satsen fortsatt 10 eller 20 kroner alt etter hva tannfeen har i pengepungen sin den natten... Det er sånn det har vært her også - bortsett fra den gangen tannlegen måtte assistere med tanntrekkingen - da ble det 30,- fra tannfeen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Hos oss er det den til enhver tid største myntenheten, altså for tiden 20,- 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Hvis noen hadde fortalt en slik historie til mine barn, ville jeg sagt at den damen/mannen ante ikke hva hun/han snakket om. Det fungerer ikke slik, dessverre. Jeg ville nok latt dem prøve, hvis de insisterte, men dette syntes jeg var latterlig. Her er satsen rundt 10-20 kr, litt avhengig av hva tannfeen har av mynter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Jeg husker ikke helt hva vi ga, men kanskje 20-30 kroner. Og det MÅ være mynter oppi et vannglass - papirpenger i konvolutt er juks! :-) Husker en venn av junior fikk 100 kroner per tann *gisp* Men slik som tannfeen har funket her i huset, hadde det ikke blitt så voldsomt mye selv med høy takst per tann... he he... For her har tannfellingen vært så sen at det bare var de første ca 8 tennene som ble lagt i glass. Han har mistet et par tenner nå i det siste også, men det er lenge siden han hadde noen interesse av å putte dem oppi glass... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Hos oss har det vært 20 hele tiden Men det varierer litt om det er én eller to penger i glasset da 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 26. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2010 Jeg husker ikke helt hva vi ga, men kanskje 20-30 kroner. Og det MÅ være mynter oppi et vannglass - papirpenger i konvolutt er juks! :-) Husker en venn av junior fikk 100 kroner per tann *gisp* Men slik som tannfeen har funket her i huset, hadde det ikke blitt så voldsomt mye selv med høy takst per tann... he he... For her har tannfellingen vært så sen at det bare var de første ca 8 tennene som ble lagt i glass. Han har mistet et par tenner nå i det siste også, men det er lenge siden han hadde noen interesse av å putte dem oppi glass... 100,- for en tann!!! WOW! Vi vet om noen som fikk 70,- + masse godteri. Da stusset jeg, tannfeen gir da vel ikke godteri... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brilleslangen Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Tannfeen gir stort sett 30 kr her i gården. En gang måtte vi til tannlegen og bedøve for å trekke ut ei tann (som tre år tidligere døde etter et fall i en trapp... og hvor det tilslutt endte med betennelse som gikk opp i tannkjøttet). For å hindre at nytanna som ventet ovenfor skulle bli skadet av betennelsen ble det altså trekking hos tannlege. Siden den tanna tannlegen tok ut hadde rot og ungen var meget tapper ble det seddel dengang.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 100,- for en tann!!! WOW! Vi vet om noen som fikk 70,- + masse godteri. Da stusset jeg, tannfeen gir da vel ikke godteri... Nei, godteri kan ikke tannfeen gi! Det vet da alle! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Hos oss er satsen som hos GA - den største mynten. Altså kr. 20. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 26. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2010 Nei, godteri kan ikke tannfeen gi! Det vet da alle! :-) Ja. ikke sant! Ungene mine syntes det var fryktelig urettferdig at de ikke fikk godteri, men vi har nok en annen tannfe 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Startet med 10 kr her for noen år siden. Men det har økt til 20 kr. Og der kommer den nok til å holde seg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fuchur Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 20.- Holder det syns jeg :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Det kommer an på hvor mye tannfeen har i lommeboka. Det har faktisk hendt at tante-tannfeen har måttet trå til. ;o) Men 20,- er max. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Attekattenoa Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 100,- for en tann!!! WOW! Vi vet om noen som fikk 70,- + masse godteri. Da stusset jeg, tannfeen gir da vel ikke godteri... Kanskje tannfeen hadde mye å gjøre den natta att han/hun fikk hjelp av julenissen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Som regel er det 20 kr. Men noen ganger har tannfeen hatt litt lite penger, og det har f.eks. blitt 17 kr... Og en gang måtte ei tann trekkes hos tannlegen, og da ble det det 3 pk med fotballkort (altså kr 60) i stedet for penger i glasset.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest majas mamma Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 Hos oss sier vi tanntrollet. Og satsen for en vanlig tann er 20kr. Dattera måtte inn for å trekke en betent tann for to år siden med masse hyl og skrik, for det var jo kjempevondt. Den fikk hun faktisk ingenting for. Dårlig tannpuss skal ikke belønnes! Helt til nå, helt til den siste tannfellingstanna datt ut, har det vært vannglass med tanna i på nattbordet. Hun tror jo ikke på tanntrollet lenger, selvfølgelig, men det er jo greit å spille på mammans dumme utspill for det tjener hun 20 kroner på *ler* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Noe å tenke på? Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 Hos oss sier vi tanntrollet. Og satsen for en vanlig tann er 20kr. Dattera måtte inn for å trekke en betent tann for to år siden med masse hyl og skrik, for det var jo kjempevondt. Den fikk hun faktisk ingenting for. Dårlig tannpuss skal ikke belønnes! Helt til nå, helt til den siste tannfellingstanna datt ut, har det vært vannglass med tanna i på nattbordet. Hun tror jo ikke på tanntrollet lenger, selvfølgelig, men det er jo greit å spille på mammans dumme utspill for det tjener hun 20 kroner på *ler* Vi også gir 20 kr for hver tann. :-) Men vet du at det er _foreldrene_ som har ansvaret for barnets tannhygiene inntil barnet er 10 år? Helt greit at barnet pusser selv før det er 10 år, men det er foreldrene som skal ha kontrollen og følge med på at det blir gjort tilfredsstillende. Jeg tenker på det du skrev om at barnet ditt måtte trekke en betent tann, og at dere ikke belønnet dårlig tannpuss. Så hvis barnet da var under 10 år, var det faktisk dere foreldre sin skyld og ikke barnets. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 Guttungen fikk faktisk 50 kroner for ei tann en gang. Dette var fordi en tann hadde forsvunnet i badekaret, en i magen og en på skolegården. Den første tanna som havnet i vannglass måtte derfor belønnes litt ekstra. Men normal takst er 20 kroner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.